Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:45

EmmaVZ schreef:
En dat merkt de dierenbescherming nu pas...?
Was t niet algemeen bekend dat het er niet altijd goed gaat op paardenmarkten?



Dat dacht ik ook :Y)

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:21

Nou hoe het hier beschreven staat vind ik wel iets TE!..

ik kom er al jaren, en ze gaan met de jaar vooruit, ze krijgen echt wel eten en drinken, zie bij bijna elk paard wel eten voor liggen, en als het er niet ligt dan hebben ze het gehad, wat je kan zien aan de grond..

En over touwen, er staan gemiddeld 1800 paarden, is toch niet gek dat zich er een paar bij zitten die niet goed vast staan?.
Het gaat hier ook nog wel eens fout, als we een jong paard, vast zetten, of als ze ergens van schrikken dat ze zich verzetten en het halster knapt.

Je kan ze nou beter iets te kort hebben staan dan te lang, aangezien ze dan meer touw hebben om er achter te blijven haken.

De paarden van het afgelopen jaar zagen er netjes uit.
De gene die mager waren, waren erg oud.

lovemaylo

Berichten: 1803
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:35

kijk eens op een willekeurig wedstrijd terrein :+
En de foto bij het artikel klopt dan ook niet, er staan mooie volle paarden op die lekker glimmen in het zonnetje

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:39

Caro27 schreef:
Wauw, sommige reacties hier zijn echt verbazingwekkend. Zo zie je maar weer dat het belang van mensen zwaarder weegt dan het welzijn van paardan (bij sommige mensen hier dan). Ach ja, ze worden geschopt en ze krijgen weinig water, het is maar voor 1 dag.

Ben jij er zelf geweest dan? ;) heb geen een dier geschopt zien worden, dit jaar ook niet. Denk dat de dierenbescherming beter bij mensen thuis kan onderzoeken want daar gaat het er soms erger aan toe.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:43

moeten ze dan zorgen voor andere opzet, allemaal amerikaanse paddoks waar een max aantal paarden in staan met een waterbak,stro en baal hooi.... ???? dat werkt toch niet in nl. maar zou wel een heel ander beeld geven, maar ja dan krijg je dat weer, vechtende dieren, dieren die elkaar niet kennen bij elkaar..

wijdeweide
Berichten: 136
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:43

Maar het is toch zo dat die paarden die er zo slecht bij staan ergens vandaan komen? Uit afgelegen schuren? Ik zou blij zijn dat deze paarden nog een kans krijgen en ik zou eens proberen te achter halen welke adressen erachter zitten. Want de paardenmarkt is geen veroorzaker hiervan! Er zijn handelaren die ze slecht verzorgen! Ik vind dat ze dat moeten na trekken.

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:23

En als ze er nu eens wat aan gingen doen? Dat je in Paarden handelt prima maar zorg goed voor je dieren. Geef ze eten en drinken en rust en ga er met respect mee om. Strengere controles!

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:27

Mona81 schreef:
Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.

wat een onzin
ben je er ooits geweest
ik vind het artikel wel iets teveel aangedikt, ben zelf niet in zuidlaren geweest maar ga ieder jaar naar hedel, en sommige zijn idd mager, maar dat zouden ze ook zijn als ze er niet stonden.
het slaan viel me echt mee heb enkele keer gezien maar toen was dat paard tegen zijn buur bezig.

veel water/hooi

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:28

ik geloof daar niets van....er zijn zoveel Bokkers(paardenliefhebbers)die een geweldige leuke gezellige dag hebben daar :+
Ik denk dat de DB overdrijft :+
Alleen zijn die bezoekers er vast niet om 5 uur s'ochtends wanneer de boel uitgeladen word.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:00

geerke vele zijn er zelfs al om 2 uur in de nacht :+

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:03

Geerke: er zijn zat bezoekers die de eerste paarden mee willen maken en daar dus echt wel rond die tijd zijn.

Wij gaan er vaak heen en lopen daar gemiddeld 6 a7 uur rond. Kijken, luisteren, kermis, spullenmarkt, en genieten van alles!.

In die 7 uur maak ik ze niet zo mee zo als hier beschreven, en ik zou niet weten waarom ze die 4 uur voor onze aankomst anders worden behandeld, vaak zijn wij wel bij het inladen, kijken of we moeten helpen, en ook dit gaat vaak met geduld en respect, en soms een tik als ie inderdaad na 10000 pogingen er niet op wil.

Maar dat zou niet veel anders zijn op een thuis/wedstrijd terrein..

Als ik daar mensen zie schreeuwen en slaan zou ik ook denken tja, op die manier wil toch nooit een paard in de trailer..

Ik beleef veel gezelligheid aan deze markt, en zou ook blijven gaan.
Vind dat de dieren er goed uit zien, voorzien van hooi, water, soms nog stro en een deken.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:23

Ninx schreef:
Wanneer wordt die zooi nu eens afgeschaft?
Onbegrijpelijk dat zelfs 'paardenliefhebbers' dergelijke ellende nog bezoeken...



Helemaal mee eens, ik roep elke keer weer: van mij mogen ze de paardenmarkten afschaffen.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:26

Nou zo ernstig vond ik t niet dit jaar hoor. En zag toch erg veel paarden gewoon voorzien worden van hooi en water.

Als ze het staan te constateren schiet t niet op. Dan moeten ze er wat aan doen.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:29

geerke schreef:
ik geloof daar niets van....er zijn zoveel Bokkers(paardenliefhebbers)die een geweldige leuke gezellige dag hebben daar :+
Ik denk dat de DB overdrijft :+
Alleen zijn die bezoekers er vast niet om 5 uur s'ochtends wanneer de boel uitgeladen word.



Kom je er zelf? Er zijn veel mensen die tijd al hoor. Ik was er zelf ook om half 6 al.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:30

Onbegrijpelijk dat paardenliefhebbers ze bezoeken?
Het is voor vele ponys en paarden een kans op geluk bij een particulier, zie ieder jaar genoeg topics verschijnen met nieuwe aanwinsten die het super doen.
Geld natuurlijk niet voor allemaal maar had van de week nog een discussie, wat is nou beter, je paard blijven verhandelen (waar het niet beter op word) of naar de slager brengen zodat lijden bespaart blijft.
Komen ook veel slagers op die markten en ik zeg: goed bezig.
Vind wel dat er iig beter op voer en water gelet moet worden.
Had in Hedel aan mijn andere zijde nog een tiental paarden aan het stuiteren omdat ik de onze hooi gaf.
Stikten van de honger.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:37

vanuit de organisatie word er gratis hooi en water verstrekt, overl in hedel lagen balen waar ze gewoon van gevoerd konden worden. ook water was ruim aanwezig. ligt dan echt aan de handelaar als ze het niet hebben!
dat paarden zich ophangen van de stress kan ik me goed voorstellen, waarom moet er zo hard muziek opgezet worden? bij iedere bassdreun douwen ze zichzelf weer tegen de touwen, meeste dieren zijn dit niet gewend.. zou mijn paarden er ook niet neer hoeven zetten al komen die dagelijks in handen.

denk dat veel pony's die daar staan een leuk baasje vinden, ze gaan niet per definitie naar de slacht of de handel in. mensen gaan om 6:00 al richting markt om te neuzen naar de beste paarden.
zag in hedel veel blije gezichten van mensen die trots waren op hun aankoop. juist op een paardenmarkt komen er gericht mensen kijken die op zoek zijn, en zo krijgen er ook wat schattige kneusjes een 2de kans.

vind wel dat de tijden ingekort mogen worden, waarom al 's nachts al die dieren daar neerzetten tot een uur of 4 in de middag? sommige staan er 10 uur te staan, worden zo stijf als wat. dat zou van mij niet hoeven maar met het idee achter de markt vind ik niks mis.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:19

Wat een geleuter zeg! Het zijn paarden geen knuffelbeesten!!!
Ze kunnen heus wel een dag aan het touw staan. De meeste paarden hier zijn toch ook 24 uur op t hok. Dat is niet zielig??

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:22

daphneM schreef:
Geerke: er zijn zat bezoekers die de eerste paarden mee willen maken en daar dus echt wel rond die tijd zijn.

Wij gaan er vaak heen en lopen daar gemiddeld 6 a7 uur rond. Kijken, luisteren, kermis, spullenmarkt, en genieten van alles!.

In die 7 uur maak ik ze niet zo mee zo als hier beschreven, en ik zou niet weten waarom ze die 4 uur voor onze aankomst anders worden behandeld, vaak zijn wij wel bij het inladen, kijken of we moeten helpen, en ook dit gaat vaak met geduld en respect, en soms een tik als ie inderdaad na 10000 pogingen er niet op wil.

Maar dat zou niet veel anders zijn op een thuis/wedstrijd terrein..

Als ik daar mensen zie schreeuwen en slaan zou ik ook denken tja, op die manier wil toch nooit een paard in de trailer..

Ik beleef veel gezelligheid aan deze markt, en zou ook blijven gaan.
Vind dat de dieren er goed uit zien, voorzien van hooi, water, soms nog stro en een deken.



dan ziet de DB iets anders denk ik.Of jij ziet het anders...dat kan natuurlijk ook.Of je ziet het niet...

Fiokir
Berichten: 270
Geregistreerd: 26-03-08
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:39

net zoals eerder, reageer ik hier ook weer op.
wat in dit stukje beschreven staat is wel erg over de top.

ik ben het dan ook met DaphneM eens wat ze in het eerste stukje schreef.
sommige mensen zijn er nog nooit geweest maar kunnen duidelijk vertellen hoe het er aan toe gaat op de zuidladermarkt. :+

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:47

Ninx schreef:
Wanneer wordt die zooi nu eens afgeschaft?
Onbegrijpelijk dat zelfs 'paardenliefhebbers' dergelijke ellende nog bezoeken...

Ben je er ooit wel eens geweest om zo'n opmerking te kunnen maken. Jij gaat ook af op de overdreven reactie van de DB Als het aan deze mensen ligt staan paarden alleen nog maar dik te wezen in een weiland en moet je er niks mee doen. Heb jij ook een paard en rij je erop en sla je hem ms zelfs.?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:47

geerke schreef:
daphneM schreef:
Geerke: er zijn zat bezoekers die de eerste paarden mee willen maken en daar dus echt wel rond die tijd zijn.

Wij gaan er vaak heen en lopen daar gemiddeld 6 a7 uur rond. Kijken, luisteren, kermis, spullenmarkt, en genieten van alles!.

In die 7 uur maak ik ze niet zo mee zo als hier beschreven, en ik zou niet weten waarom ze die 4 uur voor onze aankomst anders worden behandeld, vaak zijn wij wel bij het inladen, kijken of we moeten helpen, en ook dit gaat vaak met geduld en respect, en soms een tik als ie inderdaad na 10000 pogingen er niet op wil.

Maar dat zou niet veel anders zijn op een thuis/wedstrijd terrein..

Als ik daar mensen zie schreeuwen en slaan zou ik ook denken tja, op die manier wil toch nooit een paard in de trailer..

Ik beleef veel gezelligheid aan deze markt, en zou ook blijven gaan.
Vind dat de dieren er goed uit zien, voorzien van hooi, water, soms nog stro en een deken.



dan ziet de DB iets anders denk ik.Of jij ziet het anders...dat kan natuurlijk ook.Of je ziet het niet...


Zolang er leden bij de DB zijn die wanneer er joekels van ballen onder een konijn hangen nog niet weten of het een 'vrouwtje' of 'mannetje' is, schat ik het algehele IQ van de DB uberhaupt niet hoog in. :+

Ik ben een paar jaar geleden op de markt geweest, ik heb zeer hoge eisen wat betreft dierenwelzijn, maar ik vond het allemaal echt meevallen.

Het leed is op een gemiddelde wedstrijd groter.

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:50

Mona81 schreef:
Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.


Ooit het topic over Welsh wouter gelezen? Ja, dat was idd, een paardenliefhebber, heeft wel mooi het leven gered van die Welsh :j

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:50

er liep in hedel zelfs dierenpolitie rond, paarden met wonden oid moesten terug naar de trailer, word goed op de dieren gepast.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:52

Op een paardenmarkt is er inderdaad tenminste toezicht op, op het moment dat de verkoop op een andere manier plaats vind is er helemaal geen toezicht op.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:54

klopt air nogmaals sommige zijn mager en zien we alles in 1 keer. maar particulier staan deze paarden er dan net zo bij hoor. net als te lange hoeven is echt niet anders als ze niet op de markt staan.
maar dan zijn het er enkele bij elkaar en dan is de markt ineens zielig.