"Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:44

renee16 schreef:
Citaat:
hmm maar waarom mogen niet- particuliere HBO en WO opleidingen dit dan wel? Misschien niet zozeer heel streng, maar vaak moet je toch wel een kennistoets afnemen of motivatie brief o.i.d. Lijkt mij dat ze met de nodige argumenten toch wel iets van een praktijk/ kennistoets zouden mogen invoeren?


Dat mag niet.. En gebeurd ook niet.
Alleen stellen ze eisen aan je vooropleiding. Havo/wo met bepaald vakkenpakket.

Net als in Deurne vmbo met bepaald profiel (of hoe dat nu heet )


Alleen (dier)geneeskunde en enkele meer hebben een loting (loting, geen selectie) omdat hier een Max aantal studenten aangenomen kunnen worden.

Als je niet aan de vooropleiding eis voldoet geven veel hbo opleidingen wel de mogelijkheid voor 21+ een toelatingstoets te doen om alsnog de opleiding te kunnen doe


Als ik mij niet vergis moet je voor het Grafisch Lyceum en de Kunstacademie ook een toelatingstoets doen. Mijn zus heeft op beide scholen een opleiding gevolgd en moest voor beide opleidingen een toelatingsronde doorstaan (door te laten zien wat zij kon). Degenen die niet aan het niveau voldeden konden niet meedoen aan de opleiding. Dus ik vraag me af of het wel helemaal klopt dat reguliere scholen volgens jou geen toelatingstoets mogen houden?

Peter_V
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:59

little_king schreef:
Nou nee, daar voel ik echt niets voor.
Voor de hoefsmeden en tandartsopleiding is het jammer, maar een groot pennykamp betalen omdat deze mensen zelf een pretstudie zonder verdere kansen willen.
Andere pretopleidingen zijn er al dus die zullen nu wel meer leerlingen krijgen.
De topsport zal er weinig van merken, hoogstens een eeuwige veger minder bij de stage.
Mensen die goed rijden komen er toch wel, samen met een bak centen van huis uit, daar veranderde het centrum niets aan.



Ik ben het met iedereen eens dat er op de opleiding in Deurne "Pennymeisjes" zijn aangenomen en mensen die nooit van hun leven les zullen kunnen geven. Daarin had men de regels zoals ze "vroeger" waren -ja, ik heb ook Deurne gedaan- veel harder moeten handhaven. Zo stoom je de leerlingen immers ook klaar voor het echte paardenleven waar je 24 uur, 365 dagen per jaar met je paarden bezig bent en wat gewoon kei- en keihard werken is om je beesten te onderhouden en brood op de plank te hebben. Dus de selectie had absoluut rigoureuzer gemoeten en de aanpak harder. Deurne mag dus ook zeker de hand in eigen boezem steken!

Maar met de sluiting van Deurne verdwijnt er wel een kennisinstituut voor de paardenwereld in Nederland. En m.i. worden de instructeurs e.d. die verbonden zijn aan Deurne groot tekort gedaan door te zeggen dat ze alleen "Pennymeisjes" opleiden.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:01

Ik denk dat zeker de oudere garde instructeurs met pijn in hun hart het instituut hebben zien afglijden.

Kendra

Berichten: 8756
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:07

0000 schreef:
:j In dat opzicht ben ik wel benieuwd of er de komende jaren niet meer van deze opleidingen zullen verdwijnen. Ik bedoel, Deurne was het de laatste jaren niet echt meer maar zover ik weet staat de rest nog slechter bekend....

Ben ook erg benieuwd...toen 'Deurne' een gewone MBO-opleiding werd, konden ook andere scholen (AOC's) hippische opleidingen gaan aanbieden. Het ministerie dacht toen nog: als we de scholen laten concurreren gaat de kwaliteit omhoog. Maar als je scholen vervolgens bekostigt op basis van het aantal leerlingen, kun je wel raden wat er gebeurt: iedere leerling is er één!
Daar zijn al de nodige opleidingen in Nederland aan stuk gegaan, ze concurreren elkaar de tent uit. Gelukkig gaat daar de komende tijd wat veranderen, het ministerie lijkt enigszins bij zinnen te komen en scholen onderling gaan ook steeds meer afspraken maken over verdeling van opleidingen.
Hopelijk blijven er dus een paar goede hippische opleidingen over.

Maar ook de hippische branche kan zijn verantwoordelijkheid nemen. In bepaalde bedrijfstakken groeit de ontevredenheid over het reguliere MBO groeit en gaan bedrijven zelf vakscholen oprichten. De opleidingen worden dan betaald door de werkgevers. Dat kan natuurlijk nooit het reguliere MBO vervangen, maar zou een waardevolle aanvulling kunnen zijn naast of in het verlengde van bv. de ORUN. Dat betekent wel dat werkgevers moeten investeren in de opleiding van hun personeel - en dat is in de hippische wereld geen vanzelfsprekendheid.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:18

Dit zeg ik al jaren :)

Eerst was je nog iets als je van Deurne af kwam, nu heb ik voor mijn recreatiepony 3x iemand die op Deurne reed erop laten rijden. Maar 1 ervan kwam boven het manegeniveau uit. Bij de andere had ik het ook geloofd als ze zouden zeggen dat ze 6 jaar op een manege hadden gelest.

Door de "Penny's" is heel de naam van Deurne denk ik al flink beschadigd.

Als ik moest kiezen, zou ik ook het liefst heel de dag tussen de paarden rondlopen. (Andere richting gekozen hoor). Maar ik zie wel in dat het dan ook (vooral) stalwerk is (of je moet veel geld hebben, een heel goed paard, of gewoon geluk of natuurlijk heel veel talent ;))

Maar het laatste meisje wat ik sprak, was over het paard getild... Want als ze klaar was met der opleiding zou ze alleen nog maar sportpaarden rijden blabla, veel hoger dan een manegeniveau, maar dat deed ze nu ook al.. en maar zagen en zeuren dat ie niet voorwaarts is.. Nee, als je hem voor tegen houdt en er 2 seconden op zit en begint met zagen :') Toen ik er iets van zei, nog lief beweren "dat leren we zo op school"... En ik was maar een recreatieruiter, dus wat wist ik van rijden af :')

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:34

Citaat:
Dat mag niet.. En gebeurd ook niet.
Alleen stellen ze eisen aan je vooropleiding. Havo/wo met bepaald vakkenpakket.

Net als in Deurne vmbo met bepaald profiel (of hoe dat nu heet )


Alleen (dier)geneeskunde en enkele meer hebben een loting (loting, geen selectie) omdat hier een Max aantal studenten aangenomen kunnen worden.

Als je niet aan de vooropleiding eis voldoet geven veel hbo opleidingen wel de mogelijkheid voor 21+ een toelatingstoets te doen om alsnog de opleiding te kunnen doe


Citaat:
Als ik mij niet vergis moet je voor het Grafisch Lyceum en de Kunstacademie ook een toelatingstoets doen. Mijn zus heeft op beide scholen een opleiding gevolgd en moest voor beide opleidingen een toelatingsronde doorstaan (door te laten zien wat zij kon). Degenen die niet aan het niveau voldeden konden niet meedoen aan de opleiding. Dus ik vraag me af of het wel helemaal klopt dat reguliere scholen volgens jou geen toelatingstoets mogen houden?


Kunstacademie is geen reguliere school..

Ik durf niet te zeggen wat hier precies de richtlijnen voor zijn, lijkt me idd wel dat er bij zo een specifieke studie een toelatingstoets of wat dan ook geldt..

Of de school nu particulier is of niet.. Ook geen idee of deze scholen wel de subsidie ontvangen..

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:37

Toelatingseisen zijn gewoon nodig... Hetzelfde is als ik naar het conservatorium zou gaan, zonder ritmegevoel of wat dan ook :') Dan kan ik nog zo goed zijn in de theorie, uiteindelijk is het toch de praktijk die belangrijk is!

Maar ook het aantal daadwerkelijke paardrijlessen ging toch al een stuk omlaag? Om kosten te besparen neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:37

Maar Grafisch Lyceum (mbo) is wel een reguliere school en ik kan inderdaad bevestigen dat je daar een toelatingsexamen moet doen die (toen ik me aanmeldde) uit meerdere onderdelen bestond. Als ze twijfelden kon je nog op intake gesprek maar als dat niet voldoende was, kwam je er niet op, ondanks dat je wel het juiste VMBO diploma zou hebben. Waarom zouden zij dan wel eisen mogen stellen, en Deurne niet? :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:43

renee16 schreef:
Citaat:
Dat mag niet.. En gebeurd ook niet.
Alleen stellen ze eisen aan je vooropleiding. Havo/wo met bepaald vakkenpakket.

Net als in Deurne vmbo met bepaald profiel (of hoe dat nu heet )


Alleen (dier)geneeskunde en enkele meer hebben een loting (loting, geen selectie) omdat hier een Max aantal studenten aangenomen kunnen worden.

Als je niet aan de vooropleiding eis voldoet geven veel hbo opleidingen wel de mogelijkheid voor 21+ een toelatingstoets te doen om alsnog de opleiding te kunnen doe


Citaat:
Als ik mij niet vergis moet je voor het Grafisch Lyceum en de Kunstacademie ook een toelatingstoets doen. Mijn zus heeft op beide scholen een opleiding gevolgd en moest voor beide opleidingen een toelatingsronde doorstaan (door te laten zien wat zij kon). Degenen die niet aan het niveau voldeden konden niet meedoen aan de opleiding. Dus ik vraag me af of het wel helemaal klopt dat reguliere scholen volgens jou geen toelatingstoets mogen houden?


Kunstacademie is geen reguliere school..

Ik durf niet te zeggen wat hier precies de richtlijnen voor zijn, lijkt me idd wel dat er bij zo een specifieke studie een toelatingstoets of wat dan ook geldt..

Of de school nu particulier is of niet.. Ook geen idee of deze scholen wel de subsidie ontvangen..


Kunstacademie is Hogeschool Rotterdam, dus niet particulier. :?

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:44

chelle_dora schreef:
Maar Grafisch Lyceum (mbo) is wel een reguliere school en ik kan inderdaad bevestigen dat je daar een toelatingsexamen moet doen die (toen ik me aanmeldde) uit meerdere onderdelen bestond. Als ze twijfelden kon je nog op intake gesprek maar als dat niet voldoende was, kwam je er niet op, ondanks dat je wel het juiste VMBO diploma zou hebben. Waarom zouden zij dan wel eisen mogen stellen, en Deurne niet? :)


Omdat het grl een 'eigen' opleiding is, zelfstandig en met eigen regels en eisen. Deurne is onderdeel van Helicon en zal zich dus aan de regels van het Helicon moeten houden. Als het bestuur van Helicon bepaalt dat zij geen of weinig toelatingseisen stellen en geen leerlingen willen weigeren dan heeft vestiging Deurne zich daaraan te houden.

rianca1
Berichten: 88
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:46

hier in deurne hadden we er over veel vriendinne van me wouden er heen maar hadden niks met paard echt raar...
ik zou het ook wel willen maa kan beter iets anders doen

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:45

volgens mij leiden bijna alle opleidingen onder het feit dat iedereen toegelaten kan worden...

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:21

Nee, je moet wel die richting op willen die je doet, maar je moet het ook kunnen. Een "gewone" school --> er zitten altijd wel wat mensen op die het om de verkeerde redenen net die opleiding kiezen, maar het heeft niets met talent te maken. Persoon x moet voor de stof net wat meer moeite doen dan persoon y...

Maar bij dit soort opleidingen (ook kunstacademie etc.) is er toch wel een bepaald niveau nodig en ook talent... veel kun je leren en is techniek, maar het is ook veel gevoel.

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:50

ik vind het jammer ma ben van mening dat de school er zelf ook schuld aan is.

Hoe vaak zie je niet op open dagen dat de dingen mooier en rooskleuriger vertellen dan hoe de werkelijkheid is.

Ik denk als de school in de informatie voorziening naar toekomstige studenten toe wat meer open en eerlijker was dus ook de moeilijke en minder leuke kanten duidelijk in beeld stellen dat men ook betere keuze zou maken.

Ben zelf keer gaan kijken en wordt allemaal zo mooi verteld en gedaan maar kwa harde werkelijkheid valt het tegen.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:30

little_king schreef:
Kim_1990
Als jij een gewone opleiding was gaan doen en bij een goede stal bij jou in de buurt was gaan werken in je vrije uurtjes met ook de inzet en motivatie waarvan je zegt dat jij die hebt, was je nu net zo ver geweest en net zoveel geleerd.
Daar heb je Deurne niet voor nodig.


Hier ben ik het nog niet eens 1 % mee eens, klinklare onzin vind ik dat!
Bij een goeie stal hier in de buurt gaan werken leer je misschien veel maar de praktijk is niet alles, vooral op theoretisch gebied ben ik sterk vooruit gegaan, theorie die je op een stal niet leert.
Daarbij komt dat dit de enige optie voor mij is om als pleiding te starten, mijn hart en ziel ligt bij paarden, ik leef voor, door en met paarden dus een andere opleiding is in mijn ogen voor mij niet geschikt.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:54

zie je verkeerd, praktijk is alles. je kan nog zulke mooie theoretische dingen neerzetten, maar je moet het toch echt in de praktijk doen.

Daarnaast klopt de theorie vaak in de praktijk niet, en met aardappelen is dat nog niet zo heel erg maar met paarden des de meer

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:09

Je moet een theoretische basis hebben... Maar paarden is in mijn ogen puur gevoel. Dat heb je, of je het het niet...

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:12

Lianne86 schreef:
Je moet een theoretische basis hebben... Maar paarden is in mijn ogen puur gevoel. Dat heb je, of je het het niet...


Dit geldt niet alleen voor het werk met paarden en het is iets wat ik ook bij mij op het werk aangeef maar
helaas als je er leuk uitziet en leuk kwebbelt kom je er ook.
Of het voor de dieren zo goed is is de vraag (nou ja niet voor mij)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:16

Als jij denkt dat je er gaat komen door theorie ga jij nog een grote deksel op je neus krijgen.
Theorie werkt niet om een dier te rijden, elk paard is anders. En red je het alleen met je gevoel en veel doen zodat je weet wat je in die specifieke situatie moet doen.


Ik heb eens les gehad van iemand die alleen maar de theorie op dreunde.
Daar had ik met mijn jonge paard niets aan.
Zij kon zich niet verplaatsen en kijken per paard, die dreunde bij elk paard dezelfde riedel op.

Voorbeeld van toen.
Mijn paard was echt net zadelmak, ik dacht neem meteen les zodat ik niets verkeerd er in laat sluipen.
Ik reed op de rechterhand op een volte, paard dacht op X ik vind rechtsom veel moeilijker dus ik ga bij E lekker naar links.
Helaas, ik was het daar niet mee eens, dus bij de bakrand stonden we stil, hij wilde links, ik rechts. Ik heb gewonnen :+ Dit door mijn hand van de hals af te houden en geen millimeter toe te staan.

Haar antwoord was: ik had die rechterhand er niet bij mogen nemen je moet op de volte op je rechterbeen naar je linkerhand toe rijden.
Eens,
maar niet bij een groene die het sturen amper onder de knie heeft, dat is theorie geblaat voor een paard dat B en hoger loopt.

Dus praktijk is veel belangrijker.
Zie je dat niet vergeet dan je hele carrière in de paardensport maar :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:33

Lianne86 schreef:
Je moet een theoretische basis hebben... Maar paarden is in mijn ogen puur gevoel. Dat heb je, of je het het niet...

daar ben ik het mee eens.
en voor rijden kom je met talent en gevoel ook al heel ver.

ik was gewoon aan het hobbelen met aan halstertje in
de bak , toen iemand diect zag dat ik wel talent had ( blijkbaar )
zo ben ik nu bij een Z amazone aan het lessen.
toen ik daar net begon zat ik netjes , en had het gevoel wel.
alleen mijn kennis door ontbrak het aan , in teorie en practijk.
maar ik moet zeggen dat het best makkelijk is om
aan te leren , een goede zit bv lijkt mij veel moeilijker.
ik heb bv altijd met halthouden dat ik mijn tenen naar voren
steek , en wat voor een moeite het kost om alleen dat
al te verbeteren -O- ik moet er niet aan denken dat mijn hele zit
brol zou zijn -O-


dus ik denk dat je met een goede zit , een goede instructeur en
gevoel heel ver kunt komen. ookal heb je die teorie-kennis niet.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:35

Veel is aan te leren, maar lang niet alles... En op 1 paard kun je alle knopjes wel kunnen vinden, maar op een ander paard is het net weer anders.

Ilaya
Berichten: 51
Geregistreerd: 25-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:39

LBLGypsyCobs schreef:
Dus samengevat heeft het beleid van Helicon (al dan niet opgelegd door de overheid) het niveau en dus het aanzien van Deurne omlaag gehaald, waardoor de opleiding niet meer interessant is en er geen aanmeldingen zijn.

Toen Deurne nog particulier was, heb ik ook eens overwogen daarheen te gaan.
Informatie aangevraagd, ook telefonisch veel vragen gesteld en tot de conclusie gekomen dat het voor mij niets was.
Een vrij kostbare opleiding, waarna je zonder geld en/of eigen stal nog niet zoveel kunt beginnen met die papieren.
Als je toendertijd aan mensen die succesvol waren in de paardensport of houderij vroeg hoe ze daar gekomen waren, was het meestal toch door instroming in een (familie)bedrijf.


Ik heb hetzelfde gedaan, veel informatie opgevraagd. Maar dit betekende toen, eigen paard aanschaffen (had ik nog niet) want dat is fijner dan ieder jaar een paard van school zodat je met je eigen paard kon leren. Ruim 10.000 schoolgeld moet betalen en weinig toekomst op een baan wanneer je geen familie in de paarden hebt of een grote zak geld bezit. Daarna heb ik nog gedacht aan H&H, Eem tijd mee gelopen bij mijn dierenarts en gevraagd wat zij dacht van de opleiding, het antwoord was simpel: het werk wat je dan mag doen is eigenlijk ongeschoold werk, maar omdat je een diploma moet hebben zul je de opleiding moeten doen. Je bent dan altijd assistent van, immers geen DA. Uiteindelijk heb ik totaal een andere richting gekozen en geen spijt van gehad.

Een vriendin van me heeft de sport opleiding gedaan in Deurne toen het al helicon was, ze heeft een super gezellige tijd gehad maar weinig geleerd en nu een paard op een accountant kantoor, totaal wat anders omdat wanneer je in de sport geen super goede bent en je ook geen geld hebt, kom je er niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:48

0000 schreef:
chelle_dora schreef:
Maar Grafisch Lyceum (mbo) is wel een reguliere school en ik kan inderdaad bevestigen dat je daar een toelatingsexamen moet doen die (toen ik me aanmeldde) uit meerdere onderdelen bestond. Als ze twijfelden kon je nog op intake gesprek maar als dat niet voldoende was, kwam je er niet op, ondanks dat je wel het juiste VMBO diploma zou hebben. Waarom zouden zij dan wel eisen mogen stellen, en Deurne niet? :)


Omdat het grl een 'eigen' opleiding is, zelfstandig en met eigen regels en eisen. Deurne is onderdeel van Helicon en zal zich dus aan de regels van het Helicon moeten houden. Als het bestuur van Helicon bepaalt dat zij geen of weinig toelatingseisen stellen en geen leerlingen willen weigeren dan heeft vestiging Deurne zich daaraan te houden.


Dan had Helicon daar toch echt strakkere eisen aan moeten stellen.. Want ook al is het een reguliere MBO/HBO opleiding, eisen stellen mogen ze dus wel degelijk en leerlingen afwijzen ook. Dus zo hadden ze de grootste pennymeisjes echt wel van de school kunnen weren. Wat dat aangaat denk ik dus echt nog steeds niet dat het de schuld van de 'pennymeisjes' is maar van het gebrek aan management van Deurne of dus Helicon. Bij het Grafisch Lyceum zijn ze ook streng op wie ze toelaten, iemand die een beetje leuk een bloemetje in een foto kan zetten of een stickman strip tekent komt er daar ook niet op bijvoorbeeld.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: "Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:51

Ik denk eerder het gebrek aan geld.
En hoe meer gebrek daaraan hoe lager de eisen :)
Want elke betalende leerling telde.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:56

Ik denk dat wanneer Helicon de toelatingseisen van het particuliere Deurne had gehandhaafd, de opleiding al jaren geleden ter ziele was gegaan.

De kosten van het onderwijs stijgen alleen maar, zoals alles al maar duurder wordt.
Een opleiding waarbij ook paarden onderhouden moeten worden is dan extreem duur.
Om dan als opleiding te overleven en hier en daar wellicht nog een subsidie mee te pakken, heb je zo veel mogelijk leerlingen nodig.
Dus moesten de eisen wel omlaag.

Als de opleiding toen had moeten stoppen, had Deurne wellicht nog wel het aanzien van vroeger gehad, maar ik kan goed begrijpen dat men toch getracht heeft te overleven en wat principes en eisen aan de kant heeft geschoven.