What's in a name: Fürst on Tour

Moderators: Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel, Amaryllis, Dani, Leo, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LiesbethDW

What's in a name: Fürst on Tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 10:40 Tip de Nieuwsredactie

http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... furst-tour

What's in a name? Waarom krijgen paarden een bepaalde naam? Eurodressage introduceert een nieuwe reeks en gaat op zoek naar de betekenis van een naam, of de reden waarom onze paarden zo'n interessante en vaak intrigerende namen krijgen. De serie gaat van start met Furst on Tour, het paard van Anna Christina Abbelen, de Duitse juniorenkampioene van 2013.

Fürst on Tour werd bekend toen hij het teamgoud won voor Duitsland op de Europese kampioenschappen in Compiegne. Hij won ook individueel zilver in de kür, met een score die net onder de 80% bleef.

Anna Christina Abbelen vertelt aan Eurodressage: "Hij kreeg zijn naam van de familie Tempel, de eerste eigenaars. Ik weet niet waarom ze hem die naam gegeven hebben, wij kochten hem toen hij vier was."

Eurodressage praatte ook met Ina Tempel en ontdekte dat de naam 'Fürst' gebruikt werd omwille van zijn vader, Fürst Heinrich en dat ze er 'on Tour' aan toevoegden omdat ze hoopten dat hij een erg succesvol paard zou worden. Ina Tempel: "We hoopten dat hij met zijn naam vaak op tournee zou zijn of op weg naar de top."

De naam van het paard heeft dus geen bijzondere betekenis. In Duitsland is een 'Fürst' een royal, bijvoorbeeld een koning of een prins. Anna Christina Abbelen vindt dat die naam perfect past bij haar paard, omdat hij zich altijd als een koning voelt wanneer hij de wedstrijdring instapt. "Hij laat dat zien door mij veel aandacht te geven in de wedstrijdring, en wanneer hij de wedstrijdsfeer voelt, worden zijn bewegingen ruiter, groter en mooier."

In de stallen staat het paard bekend als Fursti. Het is een aangenaam paard, maar soms kan hij wat gek doen. Anna Christina zegt: "Dat is natuurlijk ook omdat hij pas acht jaar oud is, maar hij wordt nooit zenuwachtig. Hij is altijd erg geconcentreerd en wil het goed doen voor mij. Hij haat het om een fout te maken, maar dat doet hij niet vaak. Voor mij is hij perfect!"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie