Amazones domineren KNHS-kampioenschap eventing

Moderators: Murthul, Polly, Hanmar, Warboel, Shanna, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gem

Amazones domineren KNHS-kampioenschap eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 21:12 Tip de Nieuwsredactie

https://www.knhs.nl

Op het goed georganiseerde KNHS Kampioenschap eventing in de klassen L, M en Z in Bathmen domineerden de amazones. Pien Ullings is de nieuwe kampioene in de klasse Z, Ellemiek Wes won het M en Eva van Duin pakte de titel in de Lichte klasse.

In de klasse Z hadden de combinaties last van de bodem die na de L en M en de regenval van vrijdag op plekken zwaar was. Toch liet de uitnodigende cross van parcoursbouwer Wim Denneboom zich goed rijden. Kampioene Pien Ullings voegde aan haar goede dressuurproef slechts een paar tijdfouten toe in de verder foutloze cross. Daarmee passeerde de negentienjarige amazone uit Bavel streekgenoot Jan van Beek in het klassement. De routinier, die met Valcor seconden langzamer was dan Ullings, pakte het zilver. In de waterbak wist de combinatie net de balans te houden. Brons was voor Joanne Spliethof met de goed galopperende Avalona.
“Geweldig. Dit was het doel”, was de eerste reactie van Pien Ullings toen de uitslag bekend werd. “Vorig jaar waren we kampioen in klasse M. Ik wist dat ik nu een van de kanshebbers was en dit is pieken op het juiste moment. Ik was van plan binnen de tijd te blijven in de cross, maar dat lukte net niet. Ik was vier seconden buiten de tijd. De cross was toch bochtiger dan ik van tevoren had ingeschat. We stonden tweede na de dressuur achter Jan van Beek. Toen hij uit de cross kwam feliciteerde hij me al, omdat hij over de tijd was. Toen moest ik nog starten.”

“Mijn paard Avalon is een droompaard. Hij beweegt goed, springt goed en gaat goed in het terrein én hij heeft bloed genoeg. We kochten hem als driejarige en nu is hij acht. Omdat hij sensibel is heeft hij meer tijd nodig. Ik heb hem zelf opgeleid en dit is zijn eerste jaar in het Z. Mijn plan is volgend jaar eensterren-niveau met hem te gaan rijden”, vertelt een gelukkige Ullings, die de Masterclass volgde in Deurne en thuis in het familiebedrijf manege De Roosberg werkt. Met haar andere paard Lismarkee Lorenzo zit Pien in het A-kader bij de Young Riders.

Ellemieke Wes was verrast door haar winst in de klasse M. “Dit was pas onze vierde M-wedstrijd. Voor haar doen liep mijn merrie Alexia een nette dressuurproef, want dat is niet haar sterkste onderdeel. Springen en crossen doet ze heel goed. Ook vandaag waren we foutloos, net als het hele seizoen. Ik vond het een mooie, technische cross. De combinaties en de paddenstoel vond ik hindernissen waar je echt de goede lijn moest pakken.” De HBO studente is bijna klaar met haar studie laborante en krijgt springles van Wim Bonhof, haar moeder helpt met de dressuur en ze traint voor de cross in het team van SGW Oost. “In 2006 heb ik deelgenomen aan het EK pony’s in Saumur. Volgend jaar rijd ik nog een M-cross en ga dan over naar het Z. Het mooie aan eventing is dat je veelzijdig moet zijn en alle drie onderdelen goed moet beheersen om te winnen.
Sanne Platte veroverde het zilver op slechts 0,3 pnt achter Wes. Brons ging naar Stephan Hazeleger die met My Boy strafpunten opliep, omdat hij te snel reed in de cross.

Eva van Duin en de zesjarige Cruisecontrol Ckv, die de amazone als veulen kocht, wonnen in de klasse L met hun dressuurscore van 45,3 punten. “Ik ben gaan crossen omdat ik dacht dat Cruisecontrol niet voorzichtig genoeg was met springen. Super dat we hier vandaag winnen. Inmiddels is Cruisecontrol ook Z-springen en hij springt juist beter als we gecrosst hebben. Vorig jaar waren we vierde in de VSN-cup voor vijfjarige eventingpaarden op de KWPN Paardendagen. Hij pakt fantastisch aan in het terrein. Dit jaar had hij alleen in de eerste wedstrijd van het seizoen een langsloper. In Renswoude wonnen we de wedstrijd bij de zesjarigen. Ik heb hem verkocht aan Marie Cecile Meijer, maar mag Cruisecontrol nog twee jaar blijven rijden. Misschien dat ik dan nog een "eenster" met hem rijdt.”
Reserve-kampioene Loes van Gils sloot het seizoen goed af met Davinci, die ze als veulen op de markt in Hedel kocht. In augustus wonnen ze al het KNHS/KWPN kampioenschap voor vijfjarige eventingpaarden.

Uitslag KNHS kampioenschap klasse Z
1. Pien Ullings, De Roosberg’s Avalon (v.Rousseau), 51,3 pnt
2. Jan van Beek, Valcor (v.Briar), 56,6 pnt
3. Joanne Spliethof, Avalona (v.Quattro), 61,0 pnt

Uitslag KNHS kampioenschap klasse M
1. Ellemieke Wes, Alexia (v.Silverstone), 53,5 pnt
2. Sanne Platte, Anders (v.Ovidius), 53,8 pnt
3. Stephan Hazeleger, My Boy (v.Cassini II), 54,6 pnt

Uitslag KNHS kampioenschap klasse L
1. Eva van Duin, Cruisecontrol Ckv (v.Montender), 45,3 pnt
2. Loes van Gils, Davinci (v.Van Gogh), 45,4
3. Jamie Vegter, Adorette (v.Quite Easy), 50,3