* http://www.bokt.nl
Zojuist was dressuuramazone Anky van Grunsven te gast bij Humberto Tan in zijn programma "RTL Late Night". Van Grunsven sprak daar voor het eerst op televisie over het overlijden van Bonfire (v.Welt As). Eerder had ze wel al een interview met de krant De Telegraaf.
Bonfire was het paard waar Van Grunsven internationaal echt goed doorbrak. Ze namen deel aan drie Olympische Spelen en wonnen vele nationale en internationale wedstrijden. Bonfire is vorige week maandag overleden op 30-jarige leeftijd. Bonfire had PPID, in de volksmond beter bekend als de Ziekte van Cushing.
Het item begint met een korte introductie van Bonfire, waarbij het de oplettende criticus is opgevallen dat hierbij ook beelden van andere paarden waaronder Salinero zijn gebruikt. Humberto vraagt naar de laatste dagen van Bonfire. Van Grunsven vertelt over de ziekte van Cushing en dat daarbij hoefbevangenheid kwam. In eerste instantie hoopte van Grunsven dat hij hier wel overheen zou komen. "Ik heb slapeloze nachten gehad, omdat ik hoopte dat hij er over heen zou komen. Ik hoopte dat hij 31 zou worden, maar toen vroeg ik mij af wat maakt het nou uit 30 jaar of 31 jaar." Van Grunsven realiseerde zich dat het niet beter zou worden en dat zijn kwaliteit van leven niet optimaal meer was. "Ik heb een rotweek achter de rug gehad, ik heb dat paard 28 jaar gehad. Ik begrijp dat mensen die niks met paarden hebben, het niet goed kunnen begrijpen. Het was mijn maatje, we werkten samen en tijdens belangrijke wedstrijden moet je op elkaar kunnen vertrouwen. Tijdens wedstrijden voelde en zag ik aan hem of het goed zou gaan. Onze band was echt ongelooflijk. Zo'n band heb ik met geen enkel paard gehad. Het was liefde op het eerste gezicht. Het paard van mijn dromen. Het was een positief paard, hij wilde altijd voor mij werken."
Humberto vraagt of het een makkelijk paard was. Volgens Van Grunsven was Bonfire redelijk bang aangelegd. 'Bonfire vertrouwde mij echt, niemand anders mocht er van mij op zitten."
Over Sydney: "Ik reed de eerste dag erg slecht, maar dankzij Bonfire reden we toch nog goed. Hij heeft mij daar echt gered."
"Ik heb voor vandaag een knop omgezet, ik heb afgelopen week veel tranen gelaten. Elke dag kom ik langs een lege stal en een lege wei waar ik hem zie staan. Ik heb gigantisch veel reacties gehad, ook van mensen die niks met paarden hebben. Terwijl het toch 13 jaar geleden is dat hij vol in beeld kwam. Ik heb maandag een periode afgesloten van mijn leven. De gouden medaille van Bonfire heeft mijn vader nog mee mogen maken, vier jaar later was hij er niet meer. Elke ochtend liep ik naar de stal van Bonfire. Ik kwam er dagelijks langs. Het is mooi om mee te maken. Het enige dat ik nu erg vind ik dat ik misschien nooit meer zo'n band met een ander paard zal hebben. Ik heb met Salinero ook een goede band gehad. Mijn mooiste moment met Bonfire was misschien niet op een wedstrijd, maar 's ochtends als iedereen weg was en ik stapte op. Lekker met hem alleen op stal. Hij heeft een geweldig leven gehad en ik dankzij hem ook."
"Mocht ik nog een goed paard tegenkomen dan heb je best kans dat ik het nog een keer probeer. Nu weet ik dat nog niet. Zonder een goed paard heb ik die motivatie niet echt."
Het lichaam van Bonfire is gecremeerd en zijn as heeft Van Grunsven met haar man en kinderen uitgestrooid over de wei. "Ik kan nu alleen nooit meer weg van waar ik nu woon.", relativeert van Grunsven.
Met criticasters op haar trainingsmethode maakt ze snel korte metten. "Hij is dertig geworden. Ik weet dat wat ik doe goed is en ik hoef daarvan niemand te overtuigen."
De uitzending zal t.z.t. via RTL gemist te zien zijn.
Verwant artikel
[VN] Dressuur- en Olympisch paard Bonfire overleden
[VN] Van Grunsven: “Bedankt voor alle steun”
[VN] Anky van Grunsven en Sjef Janssen vanavond in RTL Late Night (reacties mogen alhier)