Navajo's stoppen roundups en slacht wilde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Navajo's stoppen roundups en slacht wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:25

www.bizjournals.com /bokt.nl

De president van Navajo Nation (een semi-autonoom gebied dat door de Navajo's zelf bestuurd wordt), Ben Shelley en voormalig gouverneur van New Mexico, Bill Richardson, zijn overeengekomen dat de Navajo's zullen stoppen met het samendrijven van wilde paarden (roundups) om ze daarna te verkopen aan vleesverwerkende bedrijven. Bill Richardson startte samen met acteur Robert Redford een stichting om het wild in New Mexico te beschermen. De stichting zet zich onder andere in om het slachten van paarden te stoppen: ze verzet zich onder andere tegen de heropening van slachthuizen.

Ben Shelley zegt: "We hebben gouverneur Richardson ontmoet en we zijn overeengekomen om langetermijnoplossingen te vinden om om te gaan met de wilde paarden in de Navajo Nation. We zullen stoppen met de roundups en zullen geen steun meer geven aan het slachten van de paarden en aan paardenslachthuizen. Onze aanpak van de paardenpopulatie omvatte onder andere roundups en andere menselijke methodes, met als doel om de balans tussen het vee en het land te versterken."

Richardson zegt dat zijn stichting zoekt naar menselijke alternatieven voor het slachten van paarden bij het omgaan met de populatie wilde paarden. "Alle lof voor president Shelly omdat hij de roundups een halt toeroept, en omdat hij duidelijk maakt dat de Navajo Nation het slachten van paarden of het heropenen van paardenslachthuizen niet steunt. Dit is waar de pleitbezorgers van de paarden, waaronder ikzelf, op gehoopt hadden."

De overeenkomst vraagt dus dat de roundups gestopt worden, en de stichting werkt samen met andere groeperingen samen om een alternatief beleid voor de populaties wilde paarden te ontwikkelen. De onderzochte alternatieven zijn onder andere geboortebeperking, adoptie, landmanagement en onderricht. Het finale akkoord zal binnen de twee weken ondertekend worden.

Amaris

Re: Navajo's stoppen roundups en slacht wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:54

Ik vraag me af of het wel correct is om het woord 'humane' te vertalen als 'menselijke'....

Maar verder: tja, als ze het met alternatieve methodes ook voor elkaar krijgen +:)+

_JustLoveSU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:12

Beter dat ze stoppen met die wilde paarden zo te behandelen! Als je soms die foto's en filmpjes ziet... Goed bezig president Shelly +:)+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:19

Pleitbezorgers van de paarden? Ik vraag me af of deze mensen zich wel zo moeten noemen.
Als het vangen en slachten met zo min mogelijk stress gebeurt, waarom niet. Het lijkt mij de meest efficiënte oplossing.
Of je doet niks omdat je slachten zielig vind, en je wacht tot ze vanzelf van de honger creperen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:00

Wilde paarden vangen geeft juist enorm veel stress. En uiteindelijk helpt het niets en is het dweilen met de kraan open. Ik vraag me ook af of er selectief wordt gevangen ivm samenstelling van de kudde.
Dan heb ik liever dat ze de kuddes reguleren door anticonceptie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:03

Ik applaudiseer de geste, maar er zijn heel veel organisaties (non-Navajo) die zich met andere methode bezighouden dan wegvangen en slachten. Wat is het alternatief? Wegvangen en voor de rest van hun leven in een paddock? Paarden die hun leven lang gewend waren om vrij te zijn, zijn beter af met een snelle dood dan een leven lang gevangenschap. Geboortebeperking is nog niet zo ontwikkeld dat je echt kunt garanderen dat de onvruchtbaarheid van merries voor een beperkte periode is. Wil je genetische diversiteit behouden doe je er goed aan om de basis van de genenpoel zo breed mogelijk te houden.

De naties van de First People hebben zelf nauwelijks te eten en absoluut geen middelen om deze onderzoeken te financieren. Weigeren om mee te werken is een druppel op een hete plaat en gaat het probleem niet oplossen. Er zijn er te veel, of indien er niet naar behoren ingegrepen wordt, worden het er teveel. Meer dan woorden zijn het niet. De tijd zal leren of dit echt effect gaat hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:07

Mindim schreef:
Wilde paarden vangen geeft juist enorm veel stress. En uiteindelijk helpt het niets en is het dweilen met de kraan open. Ik vraag me ook af of er selectief wordt gevangen ivm samenstelling van de kudde.
Dan heb ik liever dat ze de kuddes reguleren door anticonceptie.

Natuurlijk geeft dat stress. Maar dan is het wel gewoon afgelopen daarna, voor de paarden die er te veel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:21

Ik ben voor afschot voor het eerste gedeelte en dan toch zeker geboortebeperking.
Er is ruimte voor zo'n 30.000 paarden en er lopen nu zo'n 75.000. Het veroorzaakt iig veel problemen. Het kost de instantie.
De navajo vinden het vangen en afschieten ook niets, past namelijk niet bij hun manier van leven en hoe zij tegen de dingen aankijken. Alleen ziet men zich nu genoodzaakt. HEt mooie zou zijn dat de kudde terug wordt gebracht tot het peil wat het gebied aan kan, dus afschot van zo'n 45.000 paarden. En dan de overblijvende kudde reguleren.