Fukushima: fokker trotseert straling om paarden te verzorgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Fukushima: fokker trotseert straling om paarden te verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 11:14

www.theguardian.com / bokt.nl

Tokue Hosokawa uit Iitate moest maar door het raam van zijn huis kijken om te zien of alles in orde was met de paarden op het familiebedrijf. Al drie generaties lang leefde de familie Hosokawa van de 130 paarden die op het bedrijf rondliepen. Sommige dieren werden verkocht voor het vlees (een lokale delicatesse), maar zijn paarden waren het meest bekend omdat ze vaak optraden in reclamespots, TV-series en films en op lokale festivals.

De 62-jarige fokker had er nooit over nagedacht dat zijn bedrijf wel heel dichtbij de kerncentrale in Fukushima lag. Op 11 maart 2011 werd die kerncentrale getroffen door een tsunami die zorgde voor een meltdown in drie reactoren. Duizenden mensen sloegen op de vlucht, maar de 6500 inwoners van Iitate bleven in hun huizen: ze hadden immers van de overheid gehoord dat ze veilig waren.

Nu is Iiate een nucleaire spookstad geworden. Wanneer Hosokawa nu uit zijn raam kijkt, ziet hij enkel lege, bestraalde velden. Zoals vele andere landbouwers in Fukushima heeft Hosokawa het bevel van de overheid om al zijn paarden en koeien af te maken genegeerd. "Ik heb hen gezegd dat ik de dieren zou laten afmaken als ze een besmettelijke ziekte hadden," zegt hij. "Nu doe ik dat niet. Net na het ongeval in de kerncentrale is een van de paarden bevallen. Toen ik het veulen zag rechtstaan en het begon te drinken bij zijn moeder, wist ik dat ik hier niet kon weggaan."

Het evacuatiebevel in Iitate kwam pas weken na de meltdown. De bergen rondom Iitate hadden niet als een schild gewerkt, maar zorgden ervoor dat radioactieve deeltjes niet wegkonden, zodat het dorp een soort opslag werd voor gevaarlijk hoge radioactieve waarden. Hosokawa stuurde zijn vrouw en hun dochter naar een veiligere plek. Hijzelf kon het niet over zijn hart krijgen om zijn dieren te laten verhongeren, dus hij bleef, net als een aantal andere inwoners. Op dit moment kunnen de inwoners tijdens de dag terugkeren naar Iitate, maar de stralingswaarden zijn nog steeds te hoog voor een definitieve terugkeer.

Het International Atomic Energy Agency (IAEA, het internationale atoomagentschap) heeft er bij de overheid op aangedrongen om de inwoners van Iitate en andere besmette steden en dorpen erop voor te bereiden dat het schoonmaken van hun huizen veel langer zal duren dan gepland. Japan heeft toegegeven dat de operatie, die bijna 38 miljard euro zal kosten, hopeloos achter is op schema. "We zullen de opruimoperatie met een, twee of drie jaar moeten verlengen. We hebben dat nog niet beslist," zegt Shigeyoshi Sato van het milieudepartement.

Sinds 2011 heeft Hosokawa een nieuw onderdak gevonden voor 80 van zijn paarden. In januari 2013 merkte hij op dat een groot aantal van de overblijvende dertig paarden, voornamelijk veulens, niet meer stevig op hun benen stonden. Na een aantal weken waren er zestien paarden overleden in mysterieuze omstandigheden. Autopsieën op vier van de paarden toonden aan dat de dieren niet ziek waren. Testen lieten caesiumwaarden van 200 becquerel per kilo zien, twee keer zoveel als de veiligheidslimiet voor landbouwproducten, maar niet hoog genoeg om hun gezondheid te bedreigen.

Hosokawa startte recent een rechtszaak tegen de uitbater van de kerncentrale, Tepco. Hij eist ongeveer 1,4 miljoen euro als compensatie voor het verlies van de paarden die hij moest verkopen of weggeven. De paarden die vorige winter overleden, zijn daarbij niet inbegrepen. Tepco wil hem 75.000 euro betalen voor het verlies van 39 paarden die op de boerderij geboren zijn, maar weigert om hem voor de rest te vergoeden. De familie geeft echter niet op: "Het maakt niet uit hoelang het duurt, we blijven vechten," zegt dochter Miwa. De dertig overblijvende dieren worden onderhouden dankzij donaties van paardenliefhebbers in heel Japan. Een vrouw kwam een miljoen yen cash brengen (ongeveer 7.500 euro).

Hosokawa schat dat hij sinds maart 2011ongeveer 7,5 miljoen euro inkomensverlies geleden heeft. De compensatie die de familie kreeg voor de gedwongen evacuatie is al gespendeerd aan onbesmet voer uit de US en Australië. "Er bleef niets over voor de familie," zegt hij.

Deze zomer gaf dochter Miwa (27) haar job in Fukushima op. Ze probeert nu samen met haar vader te redden wat er overblijft van hun bedrijf. Het evacuatiebevel blijft echter van kracht en Hosokawa vindt steeds minder mensen om zijn overblijvende paarden over te nemen. Hij accepteert met tegenzin dat het bedrijf op zijn laatste benen loopt.

"We kunnen de paarden niet het leven geven dat ze voor de kernramp hadden, en niemand wil hen kopen," zegt hij. "We kunnen niet van hen leven, maar als we hen niet voederen gaan ze dood." De winter komt eraan, en in Fukushima is die lang en erg koud. De familie Hosokawa vreest het ergste. "We weten niet waarom de veulens toen stierven, enkel dat ze in de winter zijn gestorven," zegt Miwa. "Ik vrees dat we deze winter meer dode paarden zullen vinden."

shirleyp
Blogger

Re: Fukushima: fokker trotseert straling om paarden te verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:30

Mooi verhaal, maar ik weet niet zo goed of ik het nu dom of dapper moet vinden...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:01

Wat aandoenlijk, die man heeft echt alles voor zijn paarden over. Zelfs zijn gezondheid. Tsja dom of dapper... ik denk dat het meer een naïeve keuze uit liefde voor dier en bedrijf is. Hopelijk blijft er nog iets van over.

Ik zou het overigens een mooi thema voor een film vinden := .

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:18

Dom of dapper... Ik vind het vooral tragisch...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:39

Idd tragisch. En zijn zijn plannen met de nu nog levende dieren? Die lijken me enkel nog geschikt voor pensioen.. Kost dus alleen maar geld zonder dat je er ooit nog wat aan kan hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:23

Vroeg of laat gaan deze dieren dus toch dood aan de hoeveelheid straling. De ene eerder dan de ander. Ik had mezelf het leed bespaard om je paarden zo af te zien takelen...

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:58

Wat triest zeg....
Ik zou daar niet willen blijven, maarja waar moet je met al die paarden heen? :\

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:12

erg nobel maar eigelijk is die vent gewoon knettergek dat ie het doet

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:52

Had ie het niet gedaan,had ook half bokt op zn achterbenen gestaan.

Ik vind het een bijzonder verhaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:16

Het is heel sneu voor al die paarden en voor de eigenaar (die in mijn ogen goed gek is om zijn eigen leven te riskeren) maar Fukushima gaat nog grotere gevolgen hebben.

De volgende keer dat je zelf een blikje tonijn opent, zou je even aan dit berichtje kunnen denken. Het blijft helaas geen ver-van-je-bed-show.

http://www.thesleuthjournal.com/radioac ... ic-ocean/#

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:20

vooral tragisch... Dom en Dapper liggen hoe dan ook zo dicht bij elkaar dat het synoniemen zouden kunnen zijn..

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:31

ik vind dat hij juist gehandeld heeft. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen de paarden af te laten maken. En idd dit zou een mooi thema voor een film.zijn

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:44

Tragisch inderdaad. Wanhoop laat mensen dingen doen die ze van zichzelf nooit hadden verwacht, denk dat deze man 3 jaar geleden iedereen voor gek verklaard zou hebben die hem zou voorspellen wat hij nu aan het doen is. Ik vind hem vooral dapper, al dekt dat de lading niet. Maar kan geen beter woord vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:57

Stephanie schreef:
Wat aandoenlijk, die man heeft echt alles voor zijn paarden over. Zelfs zijn gezondheid. Tsja dom of dapper... ik denk dat het meer een naïeve keuze uit liefde voor dier en bedrijf is. Hopelijk blijft er nog iets van over.

Ik zou het overigens een mooi thema voor een film vinden := .

Het verhaal en de reacties illustreren meer de naïeviteit mbt overheid en kernenergie in het agemeen en deze wereldbedreigende ramp in het bijzonder dan wat anders.
Al het daar nog éven wat ernstiger fout gaat, wat helaas geen doemdenken is, kunnen wij allemaal onze paarden ook niet op het land zetten noch onbesmet hooi/stro/graan meer geven. Jee wat is die man naïef.
Leve de Olympische Spelen om de hoek?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:03

Cassidy schreef:
De volgende keer dat je zelf een blikje tonijn opent, zou je even aan dit berichtje kunnen denken. Het blijft helaas geen ver-van-je-bed-show.

http://www.thesleuthjournal.com/radioac ... ic-ocean/#

Dit schreef ik een maand na de ramp al. Dat was geheel voorspelbaar.
Ondertussen werden stiekum de veilige grenzen verhoogd hier in Europa en verder vrijwel geen controles uitgevoerd dus ook niets overtreden.
Ben blij met mijn eigen meter.

Zie ook [NM] Tsunami treft Japan

De man van dit onderwerp is een tragisch slachtoffer van een enorm schandaal. De illustratie van onze eigen naïeviteit.
Slaap Boktsters slaap---

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:08

Ik hoop oprecht dat de beste man nog een lang en gezond leven voor de boeg heeft, want het bedrijf heeft er niets aan als je zelf alsnog ernstig ziek wordt door de straling...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:27

vuurneon schreef:
Ik hoop oprecht dat de beste man nog een lang en gezond leven voor de boeg heeft,

Helaas ijdele hoop.