Piaffe zal meer doorwegen op totaalscore Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Piaffe zal meer doorwegen op totaalscore Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 09:56

www.eurodressage.com / www.fei.org / bokt.nl
Ingezonden door bokker Ketaki

Afbeelding
De piaffe zal zwaarder doorwegen in de Grand Prix. Foto: http://www.focussed.nl

De FEI heeft op zijn website de nieuwe dressuurproeven voor senioren geüpload. Deze proeven worden vanaf januari 2014 in gebruik genomen. Voor de Midden Tour zijn twee gloednieuwe proeven ontwikkeld. De Prix Saint Georges en de Intermediaire I zijn hetzelfde gebleven. Aan de Grand Prix en de Grand Prix Special is een kleine aanpassing gedaan, die grote gevolgen heeft voor de sport.

Veel paarden hebben niet het absolute talent om een Grand Prixproef te rijden en zijn nog te groen en onervaren voor het hoogste niveau. De twee nieuwe proeven op Midden Tour-niveau bieden daarvoor een oplossing. Het zal er ook voor zorgen dat young riders makkelijker kunnen overgaan naar het seniorenniveau. De nieuwe testen worden momenteel Intermediaire A en Intermediaire B genoemd, maar die namen kunnen nog veranderen.

In de Grand Prix en de Grand Prix Spécial krijgt de piaffe vanaf nu een coëfficient van twee, waardoor de score die men voor de piaffe krijgt, zwaarder zal doorwegen op de totale score. Wat een kleine aanpassing lijkt, zal dus een grote impact hebben op de sport: paarden met een goede piaffe zullen hogere scores krijgen in de nieuwe Grand Prixproef.

De nieuwe proeven staan op de FEI-website.

FloortjeM

Re: Piaffe zal meer doorwegen op totaalscore Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:09

dat lijkt me goed nieuws, want als het om rijkunst gaat, ben je in de lichte tour pas 'halverwege', terwijl je dan dus alleen nog de middentour als tussenstapje hebt, lijkt me goed dat er meer mogelijkheden worden daarin verschillende proeven te rijden en ook als die (maar daar heeft de FEI natuurlijk minder invloed op) wat vaker wordt uitgeschreven.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:02

Dat mogen ze ook in de basissport doen. Nu kan je winstpunten rijden in een proef waarvan je de nieuwe oefening niet voldoende beheerst. Bv wissels in het Z 2. De nieuwe oefeningen mogen van mij dubbel tellen. Zo voorkom je dat mensen direct ( te snel) doorstromen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:19

De naam zegt het al basissport.
Ik ben het wel met je eens dat sommige veel te snel doorstromen ,maar er wordt soms ook erg hoog gepunt,naar mijn mening te hoog.(ik ben zelf jurylid).
Ze moeten bij de KNHS gewoon de overgangs punten voor een andere categorie hoger zetten.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:50

CarolineP schreef:
Dat mogen ze ook in de basissport doen. Nu kan je winstpunten rijden in een proef waarvan je de nieuwe oefening niet voldoende beheerst. Bv wissels in het Z 2. De nieuwe oefeningen mogen van mij dubbel tellen. Zo voorkom je dat mensen direct ( te snel) doorstromen.

Weet niet of je die proeven wel eens gezien hebt?? Er zitten in het Z2 6!!!! wissels. Beheers je het dan niet, kun je bijna onmogelijk nog winst rijden...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:15

en als je in de basis dingen dubbel wil laten tellen, zou ik het toch eerder in de rijvaardigheid en de effectiviteit van de hulpen zoeken. Als dat in orde is, komen die 'kunstjes' vanzelf

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:28

Nou inderdaad, zitten echt wel een hoop wissels in de Z2 hoor. ;) Weet niet helemaal hoe het zit met die Grand Prix proeven nu en ik weet ook niet wat ik van de nieuwe Piaffe regeling moet vinden eerlijk gezegd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:05

Ik vind het een prima plan.Ik heb vaak zat een gp proef gezien met een matige piaffe en toch een score boven de 60%.
Dan is het dus wel een gp paard,maar als de piaffe niet voldoende is zou zo'n combinatie eigenlijk niet mogen scoren.
In de Z2 zitten toch nog maar 4 wissels?Ze hebben er iig een paar uitgehaald.
Van mij zouden die idd dubbel mogen tellen,ik heb zelf ook met een paard die achter na sprong dik pnt in het Z2 gereden.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:10

Jongens, die wissels waren slechts als voorbeeld bedoeld.... Het gaat om het idee.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:34

Roxxiejj schreef:
CarolineP schreef:

Weet niet of je die proeven wel eens gezien hebt?? Er zitten in het Z2 6!!!! wissels. Beheers je het dan niet, kun je bijna onmogelijk nog winst rijden...

Maar wat doe 'je' dan in het Z2 als 'je' die niet beheerst? :)
'Je' start toch pas als je zeker weet dat het bevestigd is? Niet bevestigd? Dus geen winst, want het is nog niet onder de knie en dus geen Z2 waardig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:40

Eindelijk ook de piaffe dubbel net als de stap draf galop en passage. Goed besluit