In een prachtige marathon op het WK ponymennen in Pau zijn de Nederlandse menners er in geslaagd hun koppositie te behouden. Ewoud Boom en Bram Chardon staan op goud, Els Broekman is een plaatsje gezakt en staat op zilver. Het Nederlandse team staat op goud in het landenklassement.
Enkelspannen Het in grote getale aanwezige publiek, waaronder een grote schare enthousiaste Oranjefans kon vandaag genieten van mooie sport in een heerlijke herfstzon. Alle ogen waren gericht op WK-debutante Els Broekman, die dankzij haar dressuurzege als laatste van start ging. Broekman reed op een kleine extra volte in hindernis zeven na een foutloze marathon, waar ze zelf erg tevreden over was. “Ik heb de eerste hindernissen bewust rustig gereden, Aron werd af en toe iets sterk, daardoor had ik ook het foutje. Maar ik heb mijn eigen wedstrijd gereden en ik ben erg blij met het resultaat.” Broekman staat op zilver met slechts 1,86 punt verschil met de Hongaar Martin Hölle, die tweede werd in de marathon. De marathon werd gewonnen door de Belg Sebastien Pallen, die overigens de voormalig eigenaar is van de pony van Hölle, Apache de la Licorne. Ostara’s Sandor van Melanie Becker miste vandaag naar eigen zeggen de voorwaartse power, maar behaalde toch een mooie zevende plaats, waardoor ze naar de 16de plaats is geklommen in het tussenklassement.
Tweespannen Ewoud Boom eindigde als derde in de marathon en wist hiermee de leiding in het tussenklassement uit te bouwen naar 5,32 punten. Boom: “Ik had liever willen knallen, maar ik had te weinig voorwaartse druk. Maar ik heb geen fouten gemaakt en de derde plaats was goed voor mijn eindresultaat, dus uiteindelijk ben ik wel tevreden.” De marathon werd gewonnen door de Hongaar Krisztof Osztertag. Aan deze overwinning zat overigens een oranje tintje, want Osztertag reed met het tweespan van de Nederlandse menster Rodinde Rutjens. Marco Freund eiste met een scherp gereden marathon de tweede plaats op en staat nu op zilver. Zijn landgenoot en titelverdediger Dieter Baackmann reed een verkeerde poort in hindernis zeven waardoor de kans om zijn titel te prolongeren in rook opging. Woutera van de Kamp eindigde op een mooie vierde plaats in de marathon. Freund, Boom en Van de Kamp eindigden binnen 0,61 strafpunten van elkaar en ook de daaropvolgende geklasseerde menners eindigden dicht achter elkaar. Woutera van de Kamp was ondanks een kleine misser in hindernis zes goed tevreden over haar prestatie. “Het was niet mijn marathon, de hindernissen waren te ruim voor mij, ik heb liever technische hindernissen. Mijn pony’s hadden moeite met de zware waterbak, maar ze hebben erg goed hun best gedaan. Ik had van tevoren voor deze prestatie getekend.”
Vierspannen Bram Chardon reed een mooie, foutloze marathon en zette in de acht hindernissen toptijden neer. Chardon won ook dit onderdeel, voor de Duitser Steffen Brauchle en de Belg Jeroen De Schutter. Bram Chardon heeft zijn voorsprong uitgebouwd tot maar liefst 13,68 strafpunten zodat hij morgen comfortabel de vaardigheid in kan gaan en hopelijk zijn tweede gouden medaille op rij zeker kan stellen. Jan de Boer vergiste zich even in de tweede hindernis, kon zich snel corrigeren maar dit kostte hem wel de nodige seconden. In de vijfde hindernis viel er een balletje waardoor De Boer als achtste eindigde in de marathon. In het tussenklassement staat De Boer op de tweede plaats.
Landenklassement Het Nederlandse team heeft voor het eerst in de zesjarige geschiedenis van het WK ponymennen het goud binnen handbereik! De Oranjemenners gaan met een voorsprong van maar liefst 25 strafpunten de vaardigheid in. Bondscoach Ad Aarts is een zeer tevreden man. “Bram was vandaag erg goed en ook Ewoud heeft het heel goed gedaan. Ewoud verloor veel tijd in de waterbak, maar hij herpakte zich later sterk. Els had de opdracht gekregen om niet om te gaan in de moeilijke tweede hindernis en zij herstelde zich goed na hindernis drie. Els is een ruwe diamant die geweldig heeft gereden en alleen meer ervaring nodig heeft. Ik hoop dat we de spannen van dit jaar kunnen houden zodat we over twee jaar op het WK in eigen land in Breda een sterke basis hebben.” Sinds de introductie van het WK voor enkel-, twee-en vierspan pony’s kwam Nederland steeds nog met zilver naar huis en eiste Duitsland het goud op. Zoals het er nu naar uitziet, maakt Nederland een uitstekende kans deze hegemonie te doorbreken en goud mee naar huis te nemen.
Klik hiervoor de de marathon uitslagen van het WK in Pau
Klik hier voor de tussenstand na dressuur en marathon
Klik hier voor de tussenstand in het landenklassement