Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Sammie

Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-13 16:27 Tip de Nieuwsredactie

http://www.metronieuws.nl

Afbeelding
Volgens columnist Luuk Koelman stap je niet op een
paard, wanneer je van hem houdt. Foto: http://www.focussed.nl

Columnist Luuk Koelman schreef onderstaande column voor de Metro

“Bonfire is dood. Het paard waarmee Anky van Grunsven voor het eerst olympisch goud won, overleed maandag op de gezegende leeftijd van dertig jaar. Het dier kan terugkijken op een glanzende carrière, las ik ergens. Tsja, het is maar net welke menselijke eigenschappen je een paard toedicht.
Met paarden is iets vreemds aan de hand. Ze hebben geen poten maar benen, geen kop maar een hoofd. Edele dieren zijn het. De mens is hen schatplichtig, want als één dier een verleden heeft als slaaf van de mens, is het wel het paard. Neem nu de Eerste Wereldoorlog. Paarden sleepten kanonnen door de modder richting frontlinie. Ze sneuvelden bij bosjes: acht miljoen in vier jaar tijd. Ze werden geraakt door mitrailleurvuur, aten door mosterdgas vergiftigd gras of stierven door uitputting.

Tegenwoordig houden we paarden puur voor ons plezier. Ze geven zoveel liefde, heet het dan. "Paarden houden je een spiegel voor. Ze reageren eerlijk en open, en hebben nooit een vooropgezet plan zoals mensen." Ja, de band met een paard kan sterk zijn, ook al is het een vluchtdier. Dat maakt de uitdaging extra groot het te onderwerpen. Daar zit je dan op de rug van een levend wezen dat ook nog eens veel groter en sterker is dan jij. Hoe fijn is het dan voor je zelfbeeld wanneer dat enorme slagschip op jouw aangeven als een ballerina naar het midden van de bak huppelt, daar een pirouette maakt en vervolgens, voor het hokje van de jury, een buiging met het hoofd? Elke pas geregisseerd, enkel en alleen omdat wij mensen dat mooi vinden. Wat is dit in godsnaam voor circus? Een paard is überhaupt niet gebouwd om een mens te dragen en vraagt er al helemaal niet om getemd - laat staan gedresseerd - te worden. Ja, op een gegeven moment doet een paard precies wat jij wilt, mits zijn instincten hem niet in de weg zitten. Hij wil voor me werken, heet het dan. Zelfs het woord vriendschap wordt gebruikt. Hoe gênant wil je het hebben? Alsof zo'n dier een keuze heeft. Geen paard dat uit vrije wil doet wat mensen willen. Het is hem opgedrongen, in gevangenschap, want waar dienen anders dat zweepje en de metalen sporen voor die bij elk danspasje in de flanken priemen? Alles ter meerdere eer en glorie van de mens.

Een gedresseerde tijger of aap vinden we zielig, maar een gedresseerd paard is de normaalste zaak van de wereld. Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet. Mijn stelling: als je van dieren houdt, klim je niet op de rug van een paard. Dan maar geen goud.”

- Offline -

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:29

Mannetje met weinig kennis :Y)

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid | Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019
Jimmy | Tommy | Herbie | Matcho

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:31

Op zich zit er wel wat in natuurlijk. Maar wel erg eenzijdig belicht.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:32

Mm.. Zit wel een kern van waarheid in vind ik.

May the road less paved be the road that you follow

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:33

Sorry voor de reaktie maar misschien is het beter als hier niemand op reageerd!!!!!!!
Verspilde moeite.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:33

Kennis heeft dit 'mannetje' wel degelijk. Zeer aannemelijk geschreven en de feiten die hij noemt, kloppen ook. Ik hou hier van.

Shoot me again, my soul is still dancing

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:34

Wiske2 schreef:
Sorry voor de reaktie maar misschien is het beter als hier niemand op reageerd!!!!!!!
Verspilde moeite.

Waarom? >;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:34

Grotendeels onzin :Y)

♥[/center]

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:35

MelanieB schreef:
Mannetje met weinig kennis :Y)

Waarom?

Eigenlijk heeft hij toch gewoon gelijk?

petraaken

honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

Brievenbus

Carolaaxxxx schreef:

Wederom; Waarom? Hoezo vind je dat?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:36

Verspilde moeite?
Het gebruiken van dieren verdient wel wat aandacht..
Hij slaat hier geen spijker mis, nee hij raakt een kern van waarheid.
Wel ongenuanceerd, maar uiteindelijk is de vraag wat een paard er eigenlijk van vindt.. En daar komen we niet zo makkelijk achter..

Help bokker Palmera nadat zij alles kwijtraakte door de vulkaanuitbarsting op La Palma
https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol

blokje

Ik vind ook dat er een kern van waarheid in zit.
Als eigenaar hoor je naar je paard te kijken en een ongelukkig paard dat merk je wel ;)

<3 <3 <3 <3

Lon

Prikkelende column, een stuk beter dan die over Mariska Orban-de Haas. Ik denk dat aan het hebben van een dier altijd een egoïstische component zit, een dier kiest er niet voor om huisdier te zijn. Of je dat acceptabel vindt, beslist een ieder voor zichtzelf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:37

Vivian__ schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Wederom; Waarom? Hoezo vind je dat?

Dat lijkt me heel erg logisch. Als wij als paardenmensen er niet achter kunnen komen hoe paarden werkelijk denken en voelen, kan hij het al zeker niet.

♥[/center]

Brievenbus

Lon schreef:
Prikkelende column, een stuk beter dan die over Mariska Orban-de Haas. Ik denk dat aan het hebben van een dier altijd een egoïstische component zit, een dier kiest er niet voor om huisdier te zijn. Of je dat acceptabel vindt, beslist een ieder voor zichtzelf.

True.
Maar aan de andere kant.. Ik heb er ook niet voor gekozen om in deze 'maatschappij' te leven...

4EverHobbes

Omdat we allemaal paardenmensen zijn en we allemaal zo'n heerlijke, unieke band hebben met ons paard, ons paard het heerlijk vindt dat we op hem of haar gaan zitten en we ons allemaal enorm aangesproken voelen, geen kritiek dulden want dit 'mannetje' weet niet waar hij over praat?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:38

Het houden van dieren (en dan heb ik het nog niet eens over het erop zitten) is toch eigenlijk altijd al egoïstisch?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:38

4EverHobbes schreef:
Kennis heeft dit 'mannetje' wel degelijk. Zeer aannemelijk geschreven en de feiten die hij noemt, kloppen ook. Ik hou hier van.

ik ga hierin met je mee Hobs :-)
maar dat kan je van zoveel dieren zeggen.
Enn vis hoort niet in een bokaal
een papagaai hoort niet te praten
een leeuw hoort niet in de zoo te zitten

aard van het beestje zeg maar

Between two evils, I always pick the one I never tried before :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Zonder geld geen brood op de plank toch?

naja dat geld voor een paard niet bij vele onder ons.. maar toch. Als je een proffesionele ruiter bent! Heet dat je werk..
En werken moet iedereen.

Tja.. zijn mening. Prima toch?
Heeft zelf denk ik nog nooit op een paard gezeten. Eet hem liever op ofzo!

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Hij heeft gelijk. Mooi dat ik net mijn zadel heb verkocht.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:41

Die snuiter schrijft wel meer opruiende colums om zelf aandacht te krijgen.

Mi zit er een kleine kern van waarheid in.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

Lon

Vivian__ schreef:
Lon schreef:

True.
Maar aan de andere kant.. Ik heb er ook niet voor gekozen om in deze 'maatschappij' te leven...

Ik wilde het net niet opschrijven, maar zo zou je ook de keus van ouders voor kinderen heel negatief uit kunnen leggen.

danberlo

Ik denk daar ook wel regelmatig over na, of het voor een paard nou allemaal wel zo leuk is. Jammer alleen dat het overlijden van Bonfire als aanleiding wordt gebruikt. Vind ik niet zo gepast.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:42

Columnisten zijn heus niet alleen maar aandachtsgeil hoor. Het uitlokken van reacties en discussies aanwakkeren zijn doelen op zich. Nadenken houdt je geest scherp.