Zwitserland: dierenarts treedt terug vanwege ophef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Zwitserland: dierenarts treedt terug vanwege ophef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:22

st-georg/bokt.nl

Nog niet zo lang geleden werd de dierenarts en eventingruiter Jörg Bodenmüller (60) tot bestuurslid gekozen van de vereniging van Zwitserse beroepsruiters (Swiss Horse Professionals). Nu legt hij zijn functie "vrijwillig" neer, mede door druk van de media. Er waren heftige protesten tegen zijn benoeming, omdat hij in 2010 veroordeeld is. Hij zou mede verantwoordelijk zijn voor de dood van een polopony in 2007.

Hij was destijds rijinstructeur en had een stagiaire de opdracht gegeven de pony op te binden met slofteugels voor het longeren. De pony verzette zich hiertegen door onder andere te steigeren. Hierop werd een tweede stagiaire gevraagd de pony aan een touw mee te voeren. De pony bleef steigeren,verloor haar evenwicht en viel. Hierbij brak de schedel van de pony. Tegen de middag alarmeerden derden een dierenarts en de politie. De pony werd naar een dierenkliniek gebracht waar ze dezelfde avond werd ingeslapen.

Drie jaar later werd Bodenmüller door het gerecht van Winterthur veroordeeld voor dierenmishandeling en moest ongeveer 3.000,00 euro boete betalen. De stagiaires werden vrijgesproken.

Uschi Regli (58) is verontwaardigd:"Het kan toch niet mogelijk zijn, dat een dierenbeul tot lid van het bestuur van de Zwitserse Beroepsruiters wordt benoemd." Mevrouw Regli is lid van het netwerk 'Fair zum Pferd' en is via de sociale media een handtekeningenactie gestart via een online petitie tegen Jörg Bodenmüller. Al 1000 mensen hebben de petitie ondertekend.

Bodenmüller zelf vindt zijn veroordeling nog steeds niet terecht. "Ik heb de veroordeling niet aangevochten, om het achter mij te laten". Helaas vervolgt mij dit nog steeds en ik overweeg om in hoger beroep te gaan.

Bodenmüller heeft afgelopen week tijdens de bestuursvergadering van Swiss Horse Professional meegedeeld zijn functie onmiddellijk te zullen neerleggen. "Het gaat hier om een laster campagne" aldus Bodenmüller, maar hij wil de vereniging niet schaden.

tjady

Re: Zwitserland: dierenarts treedt terug vanwege ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:38

Als het waar is dat de dierenarts opdracht heeft gegeven voor hoe de stagiaires hebben gehandeld, vind ik dit niet meer dan terecht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:44

Ik kan me dat verhaal nog wel herinneren.
Rare man, met rare reactie.

Ik hoop dat die vereniging verder gewoon door kan zonder al te veel last hiervan te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:39

Ik heb dat totaal gemist, was dat dier zo kort vastgezet dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:50

Vraag je dat aan mij?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:23

ja, of aan wie dan ook die het eerdere bericht wel heeft gelezen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:35

Het punt was ook grotendeels geloof ik dat hij het dier 9uur heeft laten liggen creperen voor hij hulp inschakelde... Niet heel erg uhhh diervriendelijk allemaal..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:24

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:27

Citaat:
Bodenmüller zelf vindt zijn veroordeling nog steeds niet terecht. "Ik heb de veroordeling niet aangevochten, om het achter mij te laten". Helaas vervolgt mij dit nog steeds en ik overweeg om in hoger beroep te gaan.

Oh, boehoe. Wat sneu toch voor die arme meneer :r

Ik kan me die zaak ook nog goed herinneren. Heeft het dier totaal in paniek gebracht en daarna uren gewond laten liggen. En nu gaat meneer janken.

:r :r :r :r

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:28

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:15

Weg met die man.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:30

Gini schreef:
Het topic destijds: [VN] Zwitserse eventingruiter aangeklaagd voor mishandeling pony

Ik snap het wel: een persoon veroordeeld voor dierenmishandeling zou toch geen bestuursfunctie mogen krijgen in een "dierenorganisatie".

Bedankt!
Wat een mafkees :x
Ik vind het verhaal wel wat ernstiger (zacht uitgedrukt) dan hier in de OP staat -O-

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:52

Klein typfoutje maar er staat dat hij 3.000 moest betalen maar in het oudere topic lijkt het erop dat dit 30.000 hoort te zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:45

In het oudere topic staat dat de boete kan oplopen tot 20.900,00 euro, niet dat ie die ook daadwerkelijk heeft gekregen.