Ministerie van OCW vindt aandacht voor Bonfire overdreven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ministerie van OCW vindt aandacht voor Bonfire overdreven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 10:34

www.bokt.nl / http://www.omroepbrabant.nl / http://www.rtlnieuws.nl

Het overlijden van Bonfire (v. Welt As) maakt veel los. Niet alleen in de hippische nieuwswereld, maar ook op televisie is er aandacht voor het overlijden van het Olympische paard dat Nederland bekend maakte met de dressuursport. En dat vinden ze bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een beetje overdreven, zo bleek dinsdagochtend. Iemand verstuurde een pijnlijke tweet over het wijlen dressuurpaard van Anky van Grunsven uit Erp via het account.

"Lees ik dit goed? Een in memoriam voor een knol in de krant, over twee kolommen nog wel?", werd via het officiële account @MinOCW de wereld in geslingerd.

Het bericht is inmiddels verwijderd, want het bleek uiteraard om een foutje te gaan. Waarschijnlijk heeft een ambtenaar niet in de gaten gehad dat hij op het officiële account zat te tikken. Een uurtje later volgt een excuus. "De tweet over Volkskrant-artikel geen officieel bericht van OCW. #schaduwtweet #excuses". Inmiddels is de gewraakte mededeling verwijderd. Even later was de tweet verwijderd en maakte het ministerie excuses."
Foutje of niet: veel Twitteraars en paardenliefhebbers konden de opmerking niet waarderen.

foto van de tweet

Bonfire overleed gisteren en werd dertig jaar oud.

Verwant artikel

[VN] Dressuur- en Olympisch paard Bonfire overleden

Sandyislief

Re: Ministerie van OCW vindt aandacht voor Bonfire overdreven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:37

Bah wat onbeschoft zeg!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:38

Haha dat is niet zo slim :+ Maar ik snap de reactie wel. Tuurlijk Bonfire is een 'legende' binnen de paardensport maar het is wel zo dat ie al járen niet meer in de sport loopt en al 30 jaar was..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:39

Ik las het inderdaad.. Niet zo'n slimme zet van deze meneer. Sowieso dat je het al op twitter op die manier wil uiten, ongeacht functie of account.

maximuss

Hebben ze daar echt niets beters te doen...

Tiepfoudt

Ik voel een rel aankomen }>

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:40

Tja, er staan veel meer van dit soort reacties op twitter over Bonfire.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:41

Vind het überhaupt niet kunnen om iets dergelijks te tweeten, of het nu prive is of vanuit het ministerie.

Ik heb niks met voetbal maar ik zal ook niemand kleineren om het imo overdreven drama wat gemaakt wordt als een grote wedstrijd verloren is. Daar reageer ik gewoon niet op.
Ik begrijp er zelf niks van dat mensen verdriet hebben om een dode goudvis, maar zal ze toch sterkte wensen.
Dat heet sociaalvoelend gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:41

Zoals zo vaak maken bobo's een uitglijder.
Natuurlijk is het terecht dat er aandacht is voor Bonfire. Maar ik vind wel dat sommigen er een persoonlijk drama van maken.
Natuurlijk is het begrijpelijk dat Anky verdrietig is over het verlies van haar topper die ze zolang bij zich heeft gehad en waarmee ze heel wat hoogtepunten mee heeft gehad.
Aan de andere kant vind ik dat ze schrijft dat haar hart gebroken is iets overdone. Hoe moet ze zich dan wel niet voelen wanneer er iets met haar kinderen zou gebeuren? Verdriet vind ik heel normaal bij het verliezen van je paard. Maar haar verdriet is hetzelfde als dat een ander zijn paard verliest.
Bonfire was al oud en kwakkelde al enige tijd met zijn gezondheid. Dus ik vind inderdaad dat het overlijden wel gedramatiseerd wordt.
Nogmaals, begrijpelijk dat er verdriet is maar dat ik lees dat bokkers hebben zitten huilen vind ik toch persoonlijk erg overdreven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:43

Dat ministerie moet even goed nadenken over wat Bonfire voor de dressuursport betekend heeft. Door Anky en Bonfire wilde ieder meisje paardrijden en ieder meisje een dressuurpaard. Door hem kwam de dressuurpaardenfokkerij in zwang.

Bonfire heeft meer voor de Nederlandse economie betekend dat de laatste 3 kabinetten te samen.
Dus graag ook nog even de mond spoelen met groene zeep.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:43

Urielle schreef:
Vind het überhaupt niet kunnen om iets dergelijks te tweeten, of het nu prive is of vanuit het ministerie.

Ik heb niks met voetbal maar ik zal ook niemand kleineren om het imo overdreven drama wat gemaakt wordt als een grote wedstrijd verloren is. Daar reageer ik gewoon niet op.
Ik begrijp er zelf niks van dat mensen verdriet hebben om een dode goudvis, maar zal ze toch sterkte wensen.
Dat heet sociaalvoelend gedrag.

Mee eens.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:44

Ach, we weten wie het zegt he.... Een ambtenaar..
Ik zou me er niet druk om maken.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:45

Ook al was hij al jaren niet meer actief in de sport, toen Free Willy overleed was de wereld ook in rep en roer.
En zo kan ik dat bij nog wel meer dieren opnoemen. Hij heeft gewoon veel betekend.
Als je niks met paarden heb, plaats dan gewoon niks. Op vele mensen heeft het namelijk WEL veel indruk gemaakt.
Dat mag je dan ook wel respecteren.
Ik respecteer het toch ook als men huilt om een verloren voetbalpotje?

En Gast5428, mijn hart brak ook toen mijn paard overleden was. Ik vergelijk mijn paard niet met kinderen, maar ze was voor mij bijzonder en dat is bij Anky niets anders.
Een ieder die ik ooit ontmoet heb waarvan het paard dood is, daar maakt het indruk op, die is even gebroken, verdrietig, intens verdrietig.
En dat mag. Dat is haar goed recht.
Kijk eens wat zij aan Bonfire te danken heeft, wat ze met hem meegemaakt heeft. Natuurlijk houdt ze van dat dier en is ze er kapot van dat ie er niet meer is, wat is daar mis mee?
Imo niets overtrokken aan.
Ik denk (en mis) nog elke dag aan mijn overleden paard, en dat is 5 jaar geleden en daar had ik niet eens zoveel mee bereikt en zolang mee gewerkt als Anky met Bonfire.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:45

@ NatasjavE: Beter had ik het niet kunnen zeggen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:46

Gast5428, het is denk ik niet alleen om het paard zelf maar ook de afsluiting van een hele levensfase. Bonfire heeft Anky groot gemaakt, heeft de Nederlandse dressuursport mee op niveau gebracht en compleet veranderd (kur op muziek enzo). Daarnaast is hij bijna een decennium en misschien voor sommigen nu nog wel een voorbeeld geweest van hoe het moest en wat je wou bereiken met je paard.
Hij heeft dus ook een enorme symbolische functie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:46

Doe er ook iets aan:
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier

Ik heb de url van de tweet-afbeelding in het contactformulier geplakt en het ministerie erop gewezen dat ik een dergelijke tweet vanuit een overheidsorgaan echt ongepast vind. En tegelijkertijd verzocht om excuses.

Dat iemand op persoonlijke titel zo'n mening is toegedaan moet die voor zichzelf maar weten. Maar communiceer niet op dergelijke wijze namens een ministerie. Echt onbeschoft.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:47

NatasjavE schreef:
Dat ministerie moet even goed nadenken over wat Bonfire voor de dressuursport betekend heeft. Door Anky en Bonfire wilde ieder meisje paardrijden en ieder meisje een dressuurpaard. Door hem kwam de dressuurpaardenfokkerij in zwang.

Bonfire heeft meer voor de Nederlandse economie betekend dat de laatste 3 kabinetten te samen.
Dus graag ook nog even de mond spoelen met groene zeep.

Amen.

En ik snap heel goed dat Anky schrijft dat haar hart gebroken is. Bonfire was dan misschien "maar" een paard en niet een van haar kinderen, maar wel eentje die bijna 28 jaar deel uitmaakte van haar leven, en waar ze prachtige dingen mee heeft bereikt. Dat dier was de start van haar carriere, hij heeft zo ongeveer álles mogelijk gemaakt voor Anky. Natuurlijk is je hart gebroken als je een paard uit duizenden moet laten gaan.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:48

Of Bonfire nu al enige tijd uit de running is, of te oud is kan mij eigenlijk vind ik geen reden om zulk soort tweet te schrijven vooral als politicus.
Het paard heeft de hippische sport in Nederland een hele dienst bewezen.

PS... Wat kunnen mij al die voetbal pagina's in de krant nu schelen?
Mij doet het ook niks als een voetballer er weer uit ligt omdat deze tegen de schenen is geschopt...

Ieder zijn ding, ieder zijn hobby denk ik dan maar?

chevax

Ik denk niet dat wij kunnen indenken wat voor band je met een paard hebt wat je al zo lang hebt en waarmee je zo intens hebt getraind en geleefd.
Je kunt nu toch niet handelen naar wat je wel of niet zou voelen bij een ander verlies? Ik denk niet dat het een knop is die je omzet "mijn paard is dood, oh wacht, ik moet mijn verdriet relativeren want er kunnen ergere dingen gebeuren". Dat Anky zoveel verdriet heeft, snap ik prima. Dat Bokkers er inderdaad een drama van maken in de zin van "oohhhhh nnnneeeee, dit kan niet!!!!!!!", snap ik dan weer iets minder.

_clau_1991

Ja, het scheelt dat de scheiding van Rafael en Sylvie wel heeeel belangrijk voorpagina nieuws en 'breaking news' was :roll:

Anky en Bonfire hebben veel betekend voor de nationale en internationale dressuursport! Dat kan ik van die voetballer niet zeggen..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:49

maradhja schreef:
Of Bonfire nu al enige tijd uit de running is, of te oud is kan mij eigenlijk vind ik geen reden om zulk soort tweet te schrijven vooral als politicus.

als je voor een ministerie werkt (of ambtenaar bent) ben je niet gelijk ook politicus hoor :P

_clau_1991 schreef:
Anky en Bonfire hebben veel betekend voor de nationale en internationale dressuursport! Dat kan ik van die voetballer niet zeggen..

mwah ik zou het vrij groot nieuws vinden als een voetballer de dressuursport op de kaart zou brengen..

nu zal ik stoppen, ben in een flauwe bui geloof ik
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 29-10-13 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:49

Ze hebben hun excuus geven en tweet verwijderd

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:51

"Grappig bedoelde tweet..."

Hoe hoog geschoold is dat personeel daar tegenwoordig? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:53

Ik heb het bewust over bobo's.
Ik begrijp niet waarom ambtenaren altijd op één hoop worden gegooid. Je leraar op school is ook een ambtenaar, Een politieagent ook. En zo zijn er nog wel meer die wel ambtenaar zijn maar gewoon erg hard werken voor hun boterham en jou en mijn veiligheid of studie..
De bobo's zijn vaak ambtenaren op mangementnivo of hoger en die zijn inderdaad vaak het spoor bijster.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:53