Paard staat gestald in woonkamer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paard staat gestald in woonkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:40

www.scotsman.com / bokt.nl

Stephanie Noble heeft nog tot donderdag om haar huis op het eiland Lewis (Verenigd Koninkrijk) aan te passen, zodat haar paard in haar woonkamer kan blijven wonen. Stephanie Noble mag van het raadsgebied het paard in haar halfvrijstaande woning houden, maar dan moet elke deur die het dier gebruikt, de voordeur incluis, minstens 1m20 breed zijn. Het dier, Grey Lady Too, gebruikt momenteel vier deuren om vanuit haar stal in de woonkamer vooraan het huis in en uit te gaan. Men eist ook dat de vierjarige schimmel nog minstens 60 centimeter ruimte boven haar hoofd heeft wanneer ze in de woonkamer staat.

De strijdlustige eigenares, die een verwittiging kreeg van de dienst Dierenwelzijn van het raadsgebied, zegt dat ze zich zal verzetten tegen de veranderingen en dreigt er nu mee om het raadsgebied aan te klagen voor de 'intimidatie'. De 67-jarige Noble had naar eigen zeggen geen andere keuze dan het paard in haar huis te zetten nadat het dier, dat ze in september 2011 kocht, diezelfde kerst op haar gazon 'gedumpt' was. Dat gebeurde na een conflict met de eigenaar van het stuk grond waarop het merrieveulen toen graasde.

Haar beslissing heeft echter een paar bezoekjes van de Schotse dierenbescherming en de lokale gezondheidsdienst teweeg gebracht. Noble vindt dat ze niets verkeerds doet en dat het paard goed verzorgd wordt.

"Ik geef haar niet af. Ze kunnen haar wettelijk niet van me afpakken," zegt ze. "Dit is mijn eigendom: als ik een olifant in huis wil houden, kan ik dat doen. Ik irriteer mensen blijkbaar omdat het onconventioneel is. Maar het is niet omdat het onconventioneel is, dat het verkeerd of illegaal is. Het is niet normaal om vogels in een kooi te houden, die zouden vrij moeten rondvliegen, maar daarover klagen mensen niet. Het paard is erg gelukkig in de woonkamer: de Schotse dierenbescherming heeft haar onderzocht en zegt dat ze heel gezond is. Ik ruim alle mest onmiddellijk op. Op die manier is het erg hygiënisch."

"Deze actie van het raadsgebied komt van mensen die niets van dieren begrijpen. Ik ga niet doen wat ze willen. Als ik voor de rechtbank gedaagd wordt, zal ik me verdedigen met goede en duidelijke argumenten. En ik zal 50.000 pond van hen eisen voor intimidatie, valse beschuldigingen en bestraffende schadevergoeding. Die zal ik dan gebruiken om een nieuw onderkomen te bouwen voor Grey Lady Too, met daarbij een schuurtje."

In een brief zegt dierenwelzijnsagent Kenny Macleod dat men actie heeft ondernomen op basis van de Wet op Dierengezondheid- en Welzijn uit 2006. Hij schreef: "Nadat het eerste onderkomen van het paard in december 2011 is ingestort, heeft u uw woonkamer van uw halfvrijstaande woning gebruikt als stal, in combinatie met grazen op een nabijgelegen, niet-omheid stuk gemeentegrond. Ik vrees dat de voorlopige oplossing die toen voortkwam uit een noodzaak, permanent geworden is."

Stephanie Noble heeft nog tot volgende donderdag (31 oktober) om zich te schikken naar de eisen en te zorgen voor een alternatieve en meer geschikte oplossing voor het paard. Dierenwelzijn maakt ook duidelijk dat het strafbaar is als ze geen gehoor geeft aan de eisen.

Een woordvoerder voor het raadsgebied van de Westelijke Eilanden zegt: "Hoewel het paard in een privéwoning gehouden wordt, is onze zorg in de eerste plaats het welzijn van het paard. Er is een legaal proces aan de gang en we kunnen verder geen commentaar geven op de zaak."
Een woordvoerster van de Schotse dierenbescherming zegt: "We zouden ons zorgen maken als het paard op welke manier dan ook zou lijden. Maar het dier is eigenlijk in erg goede conditie."

Verwant bericht:
Cayenne @ [VN] Schotse vrouw woont samen met pony in huis

Amiigo

Re: Paard staat gestald in woonkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:41

Duuussssssss :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:42

Tsja.. of een paard nu in een stal staat of een woonkamer..

De meeste woonkamers zijn groter dan een stal :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:43

Een paard hoort niet in een huis :n

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:43

:)ddd Er staat een paard in de gang :)ddd

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:44

Jolliegirl schreef:
Tsja.. of een paard nu in een stal staat of een woonkamer..

De meeste woonkamers zijn groter dan een stal :+

Klopt, alleen is er in een stal een stuk meer ventilatie!

Chanellhoii

hahahahahaha

Jolliegirl

Nou, daar valt ook wel wat over te zeggen := Lang niet alle stallen zijn dusdanig geventileerd.

Wie zegt dat deze dame geen ventilatie heeft?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:45

Jolliegirl schreef:
Nou, daar valt ook wel wat over te zeggen := Lang niet alle stallen zijn dusdanig geventileerd.

Een huis is -lijkt mij- niet gemaakt om een paard in te houden :P

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:48

Oooo, dat wil ik ook wel! Als hij maar niet op m'n schoot komt te zitten! :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:49

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:49

Amiigo schreef:
Jolliegirl schreef:

Een huis is -lijkt mij- niet gemaakt om een paard in te houden :P

Dus moét ze het aanpassen ;)
T zal heus niet alleen de deur en de hoogte zijn.

Maar k vind het een giller hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:54

Mwah, ik vind het wel meevallen op de foto's hoor, gewoon een box, maar dan in huis ipv in een stal. Zie er voor het paard geen kwaad in. Bij ons gaan de paarden ook door een gewone deuropening.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:56

lijkt mij wel gezellig eigelijk...

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:09

Vertaalfout: semi-detached is geen half open bebouwing, maar een halfvrijstaande woning. Kan me zo voorstellen dat de aangrenzende buren er niet heel blij van worden...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:14

Het is me nou alleen niet helemaal duidelijk of het een pony of een paard is want de ene keer word er paard geschreven en de andere keer pony...
Ik vind het wel wat anders of je paard van 1.80 in je huis hebt staan of een Shetlander.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:16

Vroeger was dat hartstikke normaal, bij heel veel boerderijen kwam de stal in het woonhuis uit. Lijkt me ideaal met voeren, hoef je nog niet meer de deur uit :D En nog gezellig ook nog :))
Ik zie er geen problemen mee, enige wat ik jammer vind is dat het paard dus niet op wei komt.. Maar dat komen veel te veel paarden hier in nl ook niet..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:17

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:50

Ik vind het er maar sneu uitzien voor het beestje, geen soortgenoten... alleen binnen in zo'n huis..
En als ie naar buiten moet, dan moet ie dat achterlijke trapje af!? -O-

Waarom zou je een dier zo willen houden? dat mens kan beter cavia's kopen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:58

Je zult maar een huis kopen, waar een paard in heeft gestaan. Zal lekker stinken die vloer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:09

8nnemiek schreef:
Vroeger was dat hartstikke normaal, bij heel veel boerderijen kwam de stal in het woonhuis uit.

In zo'n boerderij woonde ik toen ik nog thuis woonde! Echt ideaal met rotweer :D

Maar een paard in de woonkamer zou ik niet aan moeten denken... Als onze hond een keer binnen heeft geplast ligt er al een hele plas, laat staan als een paard ff gaat staan zijken :')

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:25

_O- _O- _O- Prachtig! Maar wel sneu dat het paard geen soortgenoten in de buurt heeft.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:23

Els1984 schreef:
Maar wel sneu dat het paard geen soortgenoten in de buurt heeft.
_O- _O- _O-.... mss zijn die even op t toilet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:28

Ik vind het bijzonder onhygiënisch en niet normaal dat er mensen zijn die dit normaal vinden. Lekker ook voor de buren en de gemeenschap die er wrs voor mag opdraaien als de woning straks volledig is uitgewoond. Kom op zeg, de urine en vocht uit mest kunnen nergens naar toe.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:06

Arrabel schreef:
Het is me nou alleen niet helemaal duidelijk of het een pony of een paard is want de ene keer word er paard geschreven en de andere keer pony...
Ik vind het wel wat anders of je paard van 1.80 in je huis hebt staan of een Shetlander.

In het oude topic staat dat het om een Connemara gaat.. Leuke pony hoor, maar niet voor in je woonkamer :+
Het is te hopen dat ie regelmatig beweging krijgt..