Paarden te vondeling zetten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paarden te vondeling zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 18:27

http://www.spiegel.de / www.bokt.nl

In Duitsland kan het, je paard te vondeling zetten wanneer je er niet meer voor kunt zorgen. De zestigjarige Petra Teegen biedt eigenaren die hun paard niet meer kunnen onderhouden de mogelijkheid om er anoniem afstand van te doen.

Wanneer er afstand van het paard gedaan wordt, kan het anoniem in een weiland in Norderbrarup gezet worden. Bij het weiland bevindt zich een plastic doos, waarin het paspoort gelegd wordt. Op deze manier geeft de eigenaar aan het paard over te dragen aan Teegen. Het is niet de bedoeling dat paarden zonder enige berichtgeving in het weiland gezet worden. Van te voren dient contact met Teegen opgenomen te worden, zodat zij weet dat er een paard gebracht wordt. De eigenaar hoeft hierbij geen naam op te geven. Nadat het paard in het weiland gezet is, heeft de eigenaar nog vier tot zes weken de tijd om af te zien van de overname van het paard door Teegen. Na deze periode wordt het paard door een veearts gecontroleerd en wanneer nodig behandeld. Hierna zoekt Teegen een nieuwe eigenaar voor het paard.

In 2013 werden tot nu toe twee paarden ter vondeling aangeboden. In 2011 waren dit een stuk meer, maar liefst negentien paarden werden in het weiland geplaatst. Vrijwel alle bij Teegen achtergelaten paarden hebben een nieuw huis gevonden, de enige uitzondering is de merrie Bille. Zij leed te erg onder haar artritis en is ingeslapen.

antje_vip

Re: Paarden te vondeling zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:29

Goed initiatief.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:29

ik vind het positief! :)
Het kan motiveren je paard toch echt een goede plek te bieden.
Hoeveel paarden worden er niet opgegeven omdat mensen er het geld niet meer voor hebben?
ik geloof op jaar basis een heleboel!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:30

Wauw, hier had ik nog nooit van gehoord.
Maar een erg goed initiatief eigenlijk :)
Top van die vrouw!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:31

Hmm ik zou hier niet heel blij mee zijn, eerlijk gezegt. Heb je een gestolen paard, gooit die in het weiland, mikt er een random paspoort bij en de oude ''eigenaar'' is niet meer te achterhalen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:33

eclair98 schreef:
Hmm ik zou hier niet heel blij mee zijn, eerlijk gezegt. Heb je een gestolen paard, gooit die in het weiland, mikt er een random paspoort bij en de oude ''eigenaar'' is niet meer te achterhalen.

Waarom zal je een paard stelen om hem vervolgens weer ergens te dumpen?
Denk niet dat iemand daar moeite voor zal doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:33

eclair98 schreef:

maar je steelt een paard toch niet om hem daarna aan een boom te binden?

Ik vind het een goede zaak.Beter dan een paard laten verhongeren op een stukje weiland omdat je geen geld meer hebt om voer te kopen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:34

Nou, als je ermee in je maag zit? Een opwelling? Ik ken genoeg verhalen waarvan de paarden gestolen werd en weer werd gedumpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:35

Heel goed initiatief!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:36

eclair, waarom zou je een paard stelen om het daarna te vondeling te zetten? :') Lijkt me dat als je een paard steelt je dr wat aan wilt verdienen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:37

Super initiatief!

@eclair: Maar daar moet je niet vanuit willen gaan. Als iedereen zo denkt was dit initiatief nooit bedacht. Het gaat misschien om 1 op de zoveel paarden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:37

Mavelle schreef:
eclair, waarom zou je een paard stelen om het daarna te vondeling te zetten? :') Lijkt me dat als je een paard steelt je dr wat aan wilt verdienen.

Zie andere post!

Maar ik vind het verder een heel goed iniatief!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:38

Je blijft anoniem maar moet wel het paspoort afgeven. Staat daar geen naam van de eigenaar in dan :+

OK, niet iedereen doet die moeite, maar vaak ook wel...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:42

Misschien ook direct zoiets voor honden en katten doen :(:) Die worden zó vaak ergens verstopt achtergelaten zonder voer/drinken

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:43

als je stalhouder van je paard afwil omdat je niet betaald en in het bezit is van het paspoort?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:52

Flew schreef:
Nadat het paard in het weiland gezet is, heeft de eigenaar nog vier tot zes weken de tijd om af te zien van de overname van het paard door Teegen. Na deze periode wordt het paard door een veearts gecontroleerd en wanneer nodig behandeld. Hierna zoekt Teegen een nieuwe eigenaar voor het paard.

Ik begrijp het concept niet helemaal waarom zou je je paard anoniem naar een goede nette opvang moeten brengen, ik begrijp dat sommige mensen er negatief over oordelen als je een (huis)dier herplaatst maar de mensen in de omgeving van de eigenaar merken toch wel dat je je paard verkocht/weggedaan hebt, de mensen die daarvoor op je zouden neerkijken hebben het dus toch wel door?

Bovenstaande quote snap ik ook niet, als het paard anoniem word afgestaan hoe weet je dan of het wel de eigenaar is die zich bedacht heeft en niet gewoon iemand die een goedkoop paard wil?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:10

Dan geef je je paard toch als gedtolen op en mekd je het chipnummer er bij? Dezevpaarden wordrn nagekeken en chipnummer bij scannen paard en paspoort kun je controleren op gelijk nummer en kloppen aftekeningen. goedbinitiatief wat blijkbaar al tijdje bestaat...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:20

Fijn dat deze mevrouw dit doet, vooral als dit dierenleed voorkomt.
Maar waarom anoniem?? Hoe weet je dan of iemand het paard echt niet meer zelf kan onderhouden of gewoon de gemakkelijkste weg kiest omdat ze misschien niet zo goed hebben nagedacht toen ze een paard kochten.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:34

Ik ben het met -- liedje89 -- eens.

En in het paspoort is toch naam eigenaar of fokker vermeldt. Daar kan dan weer contact mee opgenomen worden. Zo kan je er ook achter komen wie de laatste eigenaar was/is.
En je weet toch niet waar je paard terecht komt en bij wie.

Desbetreffende mevrouw P. teegen kan zo er een mooi slaatje uit slaan. Gratis paarden krijgen en die weer verkopen. Tel uit je winst. Goed idee van haar!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:44

wat een goed idee zeg! :)* er van uit gaand dat ze de paarden dan verkoopt aan een lieve baas...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:02

antje_vip schreef:
Misschien ook direct zoiets voor honden en katten doen :(:) Die worden zó vaak ergens verstopt achtergelaten zonder voer/drinken

in azie bestaat zoiets voor baby's....een soort luik waar je hem inlegt :7

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:04

Veel paarden in Duitsland hebben geen chip maar een brandmerk. Voor paarden geboren voor een bepaalde datum geld ook geen chipplicht.
Wel is het normaal om als eigenaar een eigendomsakte te hebben, deze krijg en onderschrijf je bij de aankoop van een paard.

Duitsland heeft/of had ook zo iets voor pas geboren baby's, deze kunnen dan in een baby klep worden gelegd (verwarmt bedje) en er worden dan pleeg ouders voor gezocht.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:06

geerke schreef:
antje_vip schreef:

in azie bestaat zoiets voor baby's....een soort luik waar je hem inlegt :7

Bestaat in Duitsland ook :j.

Vind het een goed initiatief.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:47

wat al vaak gezegd is waarom moet dit anoniem. omdat mensen zich schamen dat ze het niet meer kunnen betalen.? Ik vind het wel een goed idee, paarden gratis krijgen en vervolgens weer verkopen. Ik heb nog wat stallen over.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:53

Huberta schreef:
Ik ben het met -- liedje89 -- eens.

En in het paspoort is toch naam eigenaar of fokker vermeldt. Daar kan dan weer contact mee opgenomen worden. Zo kan je er ook achter komen wie de laatste eigenaar was/is.
En je weet toch niet waar je paard terecht komt en bij wie.

Desbetreffende mevrouw P. teegen kan zo er een mooi slaatje uit slaan. Gratis paarden krijgen en die weer verkopen. Tel uit je winst. Goed idee van haar!

Heb er hier meerdere staan dat als ik ze dump de naam op het paspoort niet eens weet wie ik ben. Daar zitten nog meer handelaren tussen.

En winst, zet je kapotte er neer en het kost haar 6 weken voeren voordat ze hem naar de slacht mag doen. Weg winst.