Nieuwe tegenslag voor renpaard St Nicholas Abbey

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Nieuwe tegenslag voor renpaard St Nicholas Abbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 13:57

www.horseandhound.co.uk /bokt.nl

Afbeelding
Het paard heeft al vele tegenslagen moeten verwerken. Foto: Jeff Kubina

Renpaard St Nicholas Abbey moet afrekenen met een nieuwe tegenslag, terwijl hij herstelt van een gebroken kootbeen. De drievoudige winnaar van de Coronation Cup heeft een milde vorm van hoefbevangenheid in zijn linkervoorbeen. Aan dat been werd hij in juli nog geopereerd.

De zesjarige hengst liep de blessure, die een einde zou maken aan zijn carrière, op tijdens een routinegalop op de stal van zijn Ierse trainer Aidan O'Brien in Ballydoyle. Hij werd onmiddellijk geopereerd en dierenartsen reconstrueerden zijn been met twintig schroeven en twee platen. Twee dagen na de operatie kreeg St Nicholas Abbey een ernstige koliekaanval en moest opnieuw geopereerd worden. Nog een maand later traden zware complicaties op: een van de pinnen die het been ondersteunden, brak af.

De laatste tegenslag kan opnieuw levensbedreigend zijn als de hoefbevangenheid erger wordt.

Een statement op de website van Coolmore zegt: "Het is een ontgoocheling. Hij steunt nu op het geopereerde been en kan er goed op stappen. Tot nu toe is het been opvallend goed genezen. Hoefbevangenheid kan een levensbedreigende complicatie zijn, maar we hopen dat zijn toestand stabiliseert. De komende weken zullen cruciaal zijn voor zijn herstel, maar St Nicholas Abbey heeft nog steeds een gezonde eetlust en een ongelofelijke instelling."

St Nicholas Abbey is het enige paard dat de Coronation Cup drie keer heeft gewonnen. Men hoopt dat hij zal herstellen van zijn blessure en nog een mooie carrière als dekhengst kan hebben.

DigiDiede

Re: Nieuwe tegenslag voor renpaard St Nicholas Abbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:36

arm paard :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:45

Waarom zo lang doorgaan...
Dit is gewoon triest...

Geld.. Allemaal om geld...

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:53

arm paard hopelijk geneest hij snel!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:54

Arm paardje... Sneu hoor...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:55

Krijg een dejavu met Barbaro..(en vele anderen natuurlijk)
Wat is er niet aan dat paard gesleuteld in de hoop hem te kunnen behouden..op het laatst liep er een zielig mager hoopje paard rond met stompjes als achterbenen in een soort zwalkende eendenpas..die beelden vond ik zo triest om te zien.
Uiteindelijk hebben ze hem in moeten laten slapen door..juist, hoefbevangenheid. Het is gewoon een bijna onoverkomelijk probleem na operaties aan paardenbenen waarbij een paard langere tijd een of meerdere benen onnatuurlijk zwaar moet belasten en weinig kan bewegen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:32

als zijn geopereerde been sterk genoeg is, is er goede hoop voor hem om hier bovenop te komen.

Jolliegirl, het is een kampioen van een paard wat zolang het vechtlust en levenslust toont de kans zal krijgen te herstellen. Laten we reëel zijn dat dit mer meer dan genoeg hobby dieren ook gebeurd, waarom zou ene kampioen niet dezelfde kans krijgen??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:39

Zat paarden van bokkers die maanden op boxrust staan bij een peesblessure, die weken/maandenlang op de kliniek staan en waar onwijs veel mee gedokterd wordt, maar als het een renpaard is, mag het niet en draait het om het geld. :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:52

exact en dat vind ik jammer. Dat het een goed paard is maakt het hem wel meer waard om voor zijn leven te vechten. Dat ze met Barbaro te lang zijn doorgegaan, absoluut die was z'n levenslust verloren.

Ken er één persoonlijk die in 10 maanden tijd meer veeartsen gezien heeft dan ik in 10 jaar tijd, operaties, scopes, scans, puncties alles...en uiteindelijk toch ingeslapen

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:11

xSlvna schreef:
Zat paarden van bokkers die maanden op boxrust staan bij een peesblessure, die weken/maandenlang op de kliniek staan en waar onwijs veel mee gedokterd wordt, maar als het een renpaard is, mag het niet en draait het om het geld. :+

Ik snap wat je bedoelt maar met deze paarden wordt vaak ver, erg ver gegaan, en gaat de evt. toekomstige waarde als dekhengst/fokmerrie vaak wel degelijk meespelen, ik denk dat dat bij de gemiddelde bokker toch wel iets anders is.

Ik begrijp dat je tot het uiterste wil gaan (vooropgesteld dat je dat financieel kunt) ik zou het voor mijn eigen dieren ook doen, maar als leven lijden wordt, wat bij Barbaro op een gegeven moment echt zo was; de beelden van hem, lopend (nouja lopend, strompelend) staan op mijn netvlies gegrift, zijn eigenaren hadden absoluut eerder moeten stoppen. Aanvankelijk had hij levenslust, hij wilde echt, maar na zoveel operaties, in slings hangen, hoefbevangenheid, zelfs het sterkste lichaam kan daar op een gegeven moment niet meer tegenop en dat kon je aan hem heel goed zien. Wat voor mij echt de grens was, was dat ze zo'n groot deel van zijn hoef hadden weggesneden omdat daar ook een infectie/ontsteking in was ontstaan waardoor hij een soort horrel/hompelvoetje had gekregen en zijn been ook een hele rare stand had gekregen. Toen had ik iets van, dit gaat echt nooit meer goed komen en met hem zijn ze veel te lang doorgegaan.
Hoe dat met dit paard exact is weet ik niet maar ook hij heeft al flink wat voor zijn kiezen gehad.
Hopelijk houden ze zijn welzijn scherp in de gaten.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:34

Vind het opvallend dat hij bevangen is geraakt aan het geopereerde been. Meestal raakt toch de anderen hoefbevangen door overbelasting.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:43

Ik vind het juist bijzonder dat ze deze kosten willen maken, het in laten slapen is toch veel makkelijker voor zo'n paard en inderdaad wat gezegd wordt, hoeveel mensen gaan er niet nog verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:45

Tja dit paard is miljoenen waard, en zolang hij geopereerd kan worden doen ze dat, vind ik niks raars aan. Ik vraag me serieus af welke bokker met een paar miljoen op de bank dit paard in zou laten slapen ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 07:11

Ieder paard verdiend deze kans, maar als je de middelen hebt word het ook makkelijker om te doen

niet om te snoeven, maar wij europeanen zijn gelukkig een stuk nuchterder dan Amerikanen...hoop dat deze kerel erop komt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:33

Daarbij heeft deze hengst bijna 5 miljoen pond gewonnen daar doe je toch wel wat moeite voor.