Voorwaardelijke cel geëist voor veroorzaker ongeluk manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Voorwaardelijke cel geëist voor veroorzaker ongeluk manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:11

http://www.omroepbrabant.nl
Ingezonden door Bokker Cowgirl

Justitie heeft donderdag een voorwaardelijke celstraf geëist van twee maanden met een proeftijd van één jaar tegen Jacqueline O. wegens dood door schuld. Volgens justitie veroorzaakte O. met haar vorkheftruck een ongeluk op een manege in Vught. Bij dat ongeluk kwam de zevenjarige Zoë Janssen om het leven.

Volgens een deskundige werd Zoë niet overreden door de vorkheftruck die O. bestuurde, maar is het kind letterlijk gemangeld onder voortbewegende strobalen.

De zaak werd eerder geseponeerd. De familie van Zoë beschuldigt de bestuurster van de vorkheftruck, Jacqueline O., van roekeloosheid en dwong alsnog vervolging af. Donderdag behandelde de rechtbank in Den Bosch de zaak voor een volle rechtszaal, waarbij de emoties soms hoog opliepen.

Het ongeluk gebeurde toen O. met haar vorkheftruk met twee strobalen door een smalle doorgang reed. Ze dacht dat alle meisjes weg waren, maar op het smalle pad bleek Zoë te staan. Hoe het kind om het leven is gekomen lijkt nog geen uitgemaakte zaak zo bleek tijdens de zitting.

Deskundigen zeggen dat ze niet is overreden, maar wat er dan wel is gebeurd, lijkt onduidelijk. De ene deskundige verklaarde dat Zoë is gemangeld onder een voortbewegende stromassa en een ander zei dat ze is overleden aan hersenletsel als gevolg van een strobaal die op haar hoofd viel.

Er zitten volgens de rechtbank ook nogal wat onduidelijkheden in het politieonderzoek. Dat zou komen doordat de situatie op de manege anders was toen de politie aankwam, dan ten tijde van het ongeluk. Bovendien heeft justitie geen reconstructie uit laten voeren en is er ook nooit sectie verricht op het lichaam van het kind.

Getuigen zeiden tijdens de zitting dat Jacqueline O. altijd rustig reed en nooit 'als kip zonder kop'. Er spraken echter geen getuigen die het ongeluk daadwerkelijk hebben zien gebeuren. O. verklaarde donderdag in tranen dat ze nog dagelijks moet denken aan het moment dat ze merkte dat ze ergens over heen reed.

Verwant artikel
[ON] Zevenjarig meisje omgekomen op ponyboerderij

Wesco

Re: Voorwaardelijke cel geëist voor veroorzaker ongeluk manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:27

Wat erg dat er zo n ongeluk is gebeurd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:30

In zo'n geval zijn alleen maar verliezers...
Triest

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:31

He bah, verschrikkelijk. Dat is toch je ergste nachtmerrie. Zowel voor ouders als 'veroorzaker'. Het ongeluk op zich straft je als 'veroorzaker' al voor de rest van je leven. Ik moet er niet aan denken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:45

triest voor beide partijen.
slordig dat er geen autopsie is uitgevoerd, dat had een evt . schuld wel aangetoond.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:48

Oonee, wat erg.. Inderdaad alleen maar verliezers in deze zaak.. Lijkt me sterk dat er opzet in het spel was, en de verdachte moet hier voor de rest van haar leven mee leren dealen, dat is al straf genoeg..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:53

van opzet zal zeker geen sprake zijn. hoogstens onvoorzichtigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:54

Wat verschrikkelijk .. Voor beide partijen. .

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:01

Ok, iemand help me. Ik vraag me nu sterk af hoe er een voorwaardelijke celstraf geëist kan worden, zonder dat er duidelijk is wát er precies met het kind is gebeurt. Het is een jong kind, maar ze kan net zo goed een hersenbloeding o.i.d. hebben gehad? Aangezien ze geen sectie verricht is, lijkt me niet dat dit niet uitgesloten kan worden. Ik neem aan dat hier nog onderzoek naar gedaan zal worden?

Maar wat een afschuwelijk iets. Dit wens je niemand toe.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:05

Inderdaad vreselijk voor beide partijen.. Ouders zijn hun kind op zo'n jonge leeftijd kwijt en de verdachte zit hier de rest van haar leven mee

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:13

dat het een ongeluk was, en geen hersenbloeding, moge duidelijk zijn. kwestie ; is ze door een vallende strobaal omgekomen, of "gemangeld ". kan ook nog onder de heftruck zijn geweest. erg slordig, dat dit niet nader is onderzocht..is dit niet verplicht bij een onnatuurlijke dood/dood door ongeluk ?
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 24-10-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:14

Dat ze haar gewoon met rust laten, die vrouw is voor de rest van haar leven al gestraft. Wat deed dat kind overigens zonder begeleiding tussen de hooibalen? Het zou de ouders sieren geen wraak pogingen meer te willen ondernemen, zij hadden immers ook hun aandeel in dit verschrikkelijke ongeluk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:50

Ze merkte dat ze ergens overheen reed....

Maar ze is niet overreden.??

Lekker krom..

Wat dat kind daar zonder ouders deed?
Kind was op PONYKAMP...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 06:03

Dit is wel heel heftig en hoop je als stal eigenaar nooit mee te maken. Is wel apart indd dat er met zo weinig bewijs tot een veroordeling overgegaan word. Ik vind het eigenlijk ook bizar dat de ouders door blijven procederen. Ik snap dat in eerste instantie boos bent op iedereen maar als je er een tijdje overna denkt snap je zelf toch ook dat dit nooit opzet is geweest en dat je er zelf niks mee opschiet. En daarbij heb je zoals al eerder opgemerkt is als ouders toch ook een verantwoordelijkheid. Een kind van zeven laat je niet alleen op de manege lijkt me. Dus waar waren zij??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 07:02

Het ging in ieder geval om een vakantiedag, dus met het ponykamp zal Jolliegirl er niet ver naast zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:12

Diep triest. Jammer dat de ouders dit doorzetten. Kind komt er niet mee terug en ik den dat het schuldgevoel al een enorme last is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:17

Ontzettend trieste zaak, voor beide partijen, zo'n ongeluk komt van beide kanten ..

Ik heb op mijn bedrijf een verbod voor kinderen onder de 12 zonder begeleiding, en een speelverbod op het gehele terrein.
Maar altijd eigenwijze ouders en dito kinderen die wel hun kind laten rondlopen ...
Ik vind het triest voor de vrouw dat ze schuldig is bevonden , zeker zoals nu gebleken is dat justitie fouten heeft gemaakt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:25

erge zaak met alleen verliezers, weet ook niet wat de ouders opschieten met een rechtzaak, kindje krijgen ze helaas niet terug.
ik kan e wel voorstellen dat als je je kind op kamp mee laat gaan, je ervanuit gaat dat er voldoende begeleiding is, zeker op die leeftijd. Erg triest voor alle nabestaanden en betrokkenen

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:30

Lara_Silver schreef:
Dat ze haar gewoon met rust laten, die vrouw is voor de rest van haar leven al gestraft. Wat deed dat kind overigens zonder begeleiding tussen de hooibalen? Het zou de ouders sieren geen wraak pogingen meer te willen ondernemen, zij hadden immers ook hun aandeel in dit verschrikkelijke ongeluk.

Goed lezen..
Kind liep op gang pad niet tussen de stro balen

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:31

Jeetje wat verschrikkelijk!!! Wat een zaak...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:32

Je krijgt het kindje er idd niet mee terug, maar je hoopt wel duidelijkheid te krijgen (speek nu uit ervaring vanuit mijn omgeving).
Iemand rijdt een kind niet voor de lol dood, maar voor ouders is die persoon op dat moment wel schuldig aan de dood van hun kind.
Daarom zeg ik, alleen maar verliezers in zo'n situatie. Er zijn twee gezinnen naar de klote.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:35

Lara_Silver schreef:

Het kind stond in het gangpad waar de vrouw doorheen reed met de strobalen in de veronderstelling dat het pad leeg was.
Wat mij wel bevreemd om te lezen is dat na aankomst van de politie de situatie anders was dan ten tijde van het ongeluk.

Hoe dan ook, er zijn hier alleen maar slachtoffers....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:43

Zoals ik al zei, wat deed het kind daar zonder begeleiding? Ik was 12 toen ik voor het eerst op kamp mocht, verder altijd mijn ouders erbij. Ik blijf erbij, deze mevrouw heeft een verschrikkelijke fout gemaakt, maar is meer dan genoeg gestraft met dit feit op haar geweten.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:45

ze heeft al genoeg straf, je loopt je hele leven ermee rond

maar waarom staat dat kind dan uberhaupt in dat gangpad, je gaat toch aan de kant als je zo ding ziet rijden? ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:55

CM_ schreef:
Ontzettend trieste zaak, voor beide partijen, zo'n ongeluk komt van beide kanten ..

Ik heb op mijn bedrijf een verbod voor kinderen onder de 12 zonder begeleiding, en een speelverbod op het gehele terrein.
Maar altijd eigenwijze ouders en dito kinderen die wel hun kind laten rondlopen ...
Ik vind het triest voor de vrouw dat ze schuldig is bevonden , zeker zoals nu gebleken is dat justitie fouten heeft gemaakt.

Bij mij is het momenteel net een kinderdagverblijf en het is een wonder dat zoiets nog niet is gebeurd.
Ongelooflijk hoe simpel mensen met hun kinderen omgaan.

Maar ben het er mee eens dat als kind op ponykamp is de leiding ervoor moet zorgen dat de kinderen bij werkzaamheden uit de stal blijven of onder begeleiding moeten zijn.