Nieuwe versie van ‘CVB Tabellenboek Voeding Paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe versie van ‘CVB Tabellenboek Voeding Paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 09:47

http://www.pdv.nl/ / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Het boekje geeft richtlijnen voor het voeren van paarden. Foto: Andres JW

Goed voeren van paarden en pony’s betekent dat niet alleen aandacht moet worden gegeven aan de energie- en eiwitvoeding, maar ook aan andere nutriënten. Recent zijn door CVB voedernormen voor paarden en pony’s vastgesteld voor mineralen, sporenelementen en de vitaminen A, D en E. Deze worden in dit Tabellenboekje beschreven. Ook zijn twee hoofdstukken (t.w. ‘Beoordeling van de uitkomst van een rantsoenberekening’ en ‘Paarden voeren naar conditie: Afslankrantsoenen en rantsoen voor conditieherstel’) toegevoegd.

In september 2009 werd de eerste editie van het CVB Tabellenboek Paarden en pony’s (CVB Reeks nr. 47) uitgegeven. Dit boekje beperkte zich tot de energie- en eiwitvoorziening van paarden en pony’s. Dat is in deze tweede editie anders. Naast de energie- en eiwitbehoeften. Deze editie bevat naast de energie- en eiwitbehoeften ook voedernormen voor mineralen, sporenelementen en de vetoplosbare vitaminen A, D en E.

Gekoppeld aan deze uitbreiding is ook het hoofdstuk met de voorbeelden van de rantsoenen voor paarden onder verschillende fysiologische omstandigheden geactualiseerd en uitgebreid.

In deze editie is het aantal enkelvoudig aan paarden te verstrekken voedermiddelen veel geringer dan in de vorige editie. Alleen die voedermiddelen worden vermeld die in de praktijk ook daadwerkelijk aan paarden worden gevoerd. Wel is de informatie per voedermiddel veel uitgebreider. Hetzelfde geldt voor ruwvoeders. Voor de belangrijkste ruwvoeders wordt naast de gemiddelde nutriëntgehalten ook de variatie rond dit gemiddelde vermeld. Deze is zeer aanzienlijk en laat zien hoe wenselijk het is om ruwvoer voor paarden ook daadwerkelijk te laten analyseren.

Als in een rantsoenberekening naast energie en eiwit ook de behoeften aan mineralen, sporenelementen en vitaminen worden meegenomen, wordt een veelheid aan informatie verkregen. In het nieuwe hoofdstuk ‘Beoordeling van de uitkomst van een rantsoenberekening’ worden handvatten gegeven om het interpreteren van al deze gegevens te vereenvoudigen.

In de praktijk hebben paarden niet altijd de gewenste conditie. Om een eventuele conditieverandering verantwoord te kunnen doorvoeren is een nieuw hoofdstuk ‘Paarden voeren naar conditie: Afslankrantsoenen en rantsoen voor conditieherstel’ toegevoegd.

PocoGaucha

Re: Nieuwe versie van ‘CVB Tabellenboek Voeding Paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:56

oh, dat is heel mooi. Ik ga hem kopen denk ik

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:25

Klinkt interessant, is het een boekje met alleen maar tabellen of wordt er ook wat uitleg bij gegeven voor de leeken?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:26

in het tabellen boekje wat ik nu heb staat er wat uitleg.

je moet alleen wel een klein beetje inzicht hebben om het te snappen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:22

je moet wel enige basiskennis mbt voederwaarde termen hebben om het goed te kunnen begrijpen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:24

dan wordt het al een beetje moeilijk :+
Maar dat kan ik natuurlijk ook allemaal leren, lijkt me wel heel interessant om wat meer te leren over goed voeren aangezien ik toch al een paard heb wat lastig op gewicht te houden is.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:59

Oeh dit moet ik even in de gaten houden, anders gebruik ik straks niet de juiste versie voor mn opleiding