‘Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus nemen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

‘Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus nemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:31

http://www.piepvandaag.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Joto

Afbeelding
De jaarlijkse paardenmarkt brengt gemengde gevoelens met zich mee. Foto: Bert Knot

De Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus gaan nemen en het ondertekende Protocol Welzijn Paardenmarkten daadwerkelijk gaan naleven. Deze oproep doet Eyes on Animals na haar dierenwelzijninspectie op de markt van 15 oktober. De paardenmarktorganisatie had –terwijl zij meer dan 2.000 paarden verwachtte– maar één dierenarts ingehuurd die slechts beperkte tijd aanwezig was. Ook werden enkele trekpaarden met een (verboden) gecoupeerde staart toegelaten, waren enkele tientallen pony’s sterk vermagerd en kreeg het merendeel van de paarden geen drinken.

Twee (vrijwillige) inspectieteams van Eyes on Animals losten elkaar af zodat ze vanaf circa 01.00 uur tot 16:45 continue aanwezig konden zijn op de paardenmarkt in het Drentse Zuidlaren. Daar waren dit jaar 1.679 paarden en 10 ezels aanwezig – ruim 600 paarden minder dan de organisatie zei te verwachten.

Trucks en trailers kwamen niet alleen uit Nederland, maar ook uit onder meer Spanje, Polen en Engeland. Opvallend was dat er veel veulens en jaarlingen aanwezig waren: sommige veulens nog maar net afgespeend, hetgeen te zien was aan de pogingen om onder elkaars buiken naar melk te zoeken. Opvallend was de aanwezigheid van een kruising (hybride) zebra. Deze werd verkocht naar het buitenland. Vanaf januari 2014 gaat de zogenaamde ‘Positieflijst voor te houden zoogdieren’ gelden, en wordt het verboden om in Nederland steppezebra’s te houden, omdat het zeer moeilijk is om in de natuurlijke gedragsbehoeften van dit wilde dier te voorzien. Naar verwachting zullen kruisingen ook onder dit verbod vallen. Eyes on Animals vindt het een aandachtspunt voor dierenwelzijnstoezichthouders om te kijken of particulieren met (kruising)zebra’s de komende tijd ‘van hun dieren af willen’ via paardenmarkten. Niet alleen ‘pure’ zebra’s, maar ook de kruisingen hebben de ‘wilde’ kenmerken dat ze erg temperamentvol zijn, erg lijden onder stress en daardoor agressief kunnen worden.

De Eyes on Animals-inspecteurs hebben geen mishandelingen gezien, hoewel er regelmatig ruw met de paarden werd omgegaan. Het uitladen van paarden verliep veelal onrustig, mede doordat het lawaai van de kermis paarden deed schrikken. Zorgwekkend is dat de organisatie Zuidlaren het toezicht op dierenwelzijn onvoldoende heeft gewaarborgd. Dit brengt risico’s met zich mee als een paard medische hulp nodig heeft of als er een mishandeling zou plaatsvinden.

Eén incident illustreerde dit; rond 03.00 uur steigerde een paard tegen een boom, viel op de grond en hing zichzelf bijna op. Omstanders sneden het touw los en bedekten hem met stro. Het duurde lang voordat Eyes on Animals iemand van de organisatie kon vinden: een dierenarts van de organisatie was niet aanwezig. Die werd gebeld en arriveerde om 04.00 uur. Bijna een uur lang lag het paard in de regen op de grond, voordat het uit eigen kracht weer kon opstaan. Pas om 05.00 uur kwamen er andere dierenartsen en twee dierenartsen van de NVWA. Andere dierenbeschermingsorganisaties waren in het geheel niet aanwezig tijdens deze markt en de dierenarts van de organisatie vertrok alweer laat in de ochtend.

Er stonden vier trekpaarden op de markt met gecoupeerde staarten. Deze ingreep is in Nederland sinds 2001 verboden, en ook geldt er sinds kort een tentoonstellingsverbod voor paarden met een gecoupeerde staart. De aanwezige NVWA heeft dit verbod niet gehandhaafd. De verwachting is namelijk dat dit tentoonstellingsverbod – net zoals dat van honden met een gecoupeerde staart – door het College van Beroep voor het bedrijfsleven zou worden uitgelegd als “inperking van het vrij verkeer van goederen en diensten” (Bespreking Wet Dieren, 21-3-2013).

Dat neemt niet weg dat Zuidlaren haar eigen verantwoordelijkheid zou moeten nemen. Deze marktorganisatie heeft samen met de twee andere grootste paardenmarkten in Nederland, Hedel en Elst, afgesproken in het Protocol Welzijn Paardenmarkten dat paarden wier staart voor september 2001 is gecoupeerd niet worden toegelaten op hun markten. Dit protocol is vastgesteld in 2011, samen met de KNMvD (Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde), de Sectorraad Paarden en de Landelijke Dierenbescherming.

’s Nachts heeft het bijna onophoudelijk geregend. De tien aanwezige ezels raakten extra doorweekt, omdat hun vacht nauwelijks bescherming biedt tegen regen. Het bieden van beschutting voor ezels is daarom noodzakelijk. De Zuidlarense organisatie had wel goed gezorgd voor zaagsel en stro, zodat de ondergrond voor de paarden niet te glad werd. Ook positief was dat de paarden doorgaans niet te strak waren aangebonden. De juiste lengte van het touw bepalen blijft lastig, omdat te lang aanbinden het risico van ophanging of verstrengeling met zich meebrengt, terwijl een paard dat te kort vaststaat niet kan eten of kan gaan liggen als het uitgeput raakt aan het einde van de lange dag.

De marktorganisatie had gezorgd voor voldoende hooi en daar werd door velen ook van gebruikgemaakt. Echter: hoewel er enkele watertanks stonden, maakten handelaren hiervan nauwelijks gebruik. Gedurende de hele inspectieperiode op de markt heeft Eyes on Animals slechts één paardeneigenaar zijn zojuist aangeschafte dieren drinken zien geven. Emmers die bij de drinkbakken stonden waren tijdens de nacht ‘verdwenen’. Eyes on Animals raadt de organisatie aan om het water geven zelf te regelen door mensen in te huren of de aanwezige stewards deze taak te geven.

Twee buitenlandse handelaren negeerden de regels wat betreft beladingdichtheid. Ze hadden al vier pony’s in een 2 paardstrailer geladen, en wilden via het voordeurtje nog een shetlander erbij laden. Eyes on Animals haalden de NVWA exportkeuringsinspecteurs, tegen wie ze zeiden dat het niet de bedoeling was de paarden zo te vervoeren. Verder verliep het inladen over het algemeen rustig en was er ook een aantal grote trucks die niet-slachtpaarden vervoerden die keurige voorzieningen hadden in hun wagens: tussenschotten, bedding, individuele waterbakken en hooi.

De marktmeester van de Zuidlaarder markt was ’s nachts niet aanwezig en leek overdag niet geïnteresseerd toen Eyes on Animals hem aanbevelingen gaf om het dierenwelzijn op de markt beter te waarborgen (toezicht veeartsen vanaf de eerste aanvoer tot het laatste vertrek van paarden, zelf water aanbieden aan paarden, weren van paarden met gecoupeerde staart en van te magere (verwaarloosde) paarden). De marktmeester wilde Eyes on Animals-inspecteurs bovendien niet helpen bij het vinden van de NVWA-dierenartsen die wel aanwezig waren op de markt, maar niet als dusdanig herkenbaar waren.

De marktorganisatie Zuidlaren en de gemeente Tynaarlo krijgt binnenkort een rapport opgestuurd met onze bevindingen en aanbevelingen. Ruim vóór de volgende markt in 2014, wil Eyes on Animals graag aan tafel met beide partijen om ervoor te zorgen dat het Protocol Welzijn Paardenmarkten daadwerkelijk wordt uitgevoerd: het mag geen dode letter blijven. Daarbij zijn de NVWA en de Dierenbescherming ook uitgenodigd.

Verwant artikel
[VN] Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt
[VN] Minder paarden op Zuidlaardermarkt [video]

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:45

Onder het mom van traditie gaat het helaas nog steeds door met de paardenmarkt.
Het is absoluut niet meer van deze tijd en afschuwelijk om te zien.
Als Zuidlaarder ga ik zeker naar de feestavonden. Ook de warenmarkt kan prima blijven als traditie. Daarmee wordt toch de omzet gehaald.
Toch ben ik bang dat het nog een hele lange weg is voordat het wordt afgeschaft, het gaat tenslotte om geld.
En handelaren met gevoel voor hun dieren heb ik nog nooit gezien, anders stonden ze daar sowieso niet. Dus verbetering in de omgang is niet te verwachten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:58

Wie zijn die 'Eyes on Animals' dan? Hoe betrouwbaar is hun 'inspectie'?
Ik snap best dat zo'n marktmeester zich op dat moment niks aantrekt van zomaar een (vrijwilligers?)organisatie die even gaat vertellen wat er allemaal mis gaat :+

Ik kan niet oordelen over de al dan niet slechte omstandigheden op die markt, want ben er nog nooit geweest

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:08

jottum schreef:
Onder het mom van traditie gaat het helaas nog steeds door met de paardenmarkt.
Het is absoluut niet meer van deze tijd en afschuwelijk om te zien.
Als Zuidlaarder ga ik zeker naar de feestavonden. Ook de warenmarkt kan prima blijven als traditie. Daarmee wordt toch de omzet gehaald.
Toch ben ik bang dat het nog een hele lange weg is voordat het wordt afgeschaft, het gaat tenslotte om geld.
En handelaren met gevoel voor hun dieren heb ik nog nooit gezien, anders stonden ze daar sowieso niet. Dus verbetering in de omgang is niet te verwachten.

Ik denk dat ze beter op een markt kunnen staan dan dat de handel, onder ergere omstandigheden, achter gesloten deuren plaats vindt.
Dat ze de regels nog meer dienen aan te scherpen lijkt mij sowieso.

Is het overigen al zeker dat die positieflijst er gaat komen? Belachelijke lijst namelijk. Sommige dieren zijn logisch maar andere kunnen prima in ''gevangenschap'' leven.

Poeltje

Re: ‘Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus nemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:18

Ik ga ieder jaar naar Zuid-Laren, maar het wordt juist steeds beter. Een enkele die ertussen stond, was mager, maar wie weet waardoor dat komt?

Verder las ik op de Facebook pagina van Eyes on Animals ook een stuk over een paard dat op de grond lag. Er stonden 1700 paarden, één met koliek en dat wordt dan heel groot opgeblazen. Koliek kan altijd voorkomen, ook op de markt.

Vrijwilligers die water de paarden water geven, vind ik een goed idee. +:)+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:35

Gecoupeerde paarden zijn toegestaan, mits zij een bepaalde leeftijd hebben. Geloof geboren voor ingang van het verbod. Dit staat als het goed is ook in het overzicht voor paardenmarkten/welzijn

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:40

Ik weet niet hoe het in zuidlaren is, maar ik ga bijna elk jaar naar Hedel en daar vind ik al dat dierenleed nogal meevallen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:43

Dispar_Vulgo schreef:
Wie zijn die 'Eyes on Animals' dan? Hoe betrouwbaar is hun 'inspectie'?
Ik snap best dat zo'n marktmeester zich op dat moment niks aantrekt van zomaar een (vrijwilligers?)organisatie die even gaat vertellen wat er allemaal mis gaat :+

Mee eens! En dat de DA/marktmeester niet bijster enthousiast wordt van het voorstel om in zijn uppie alle dieren van water te gaan voorzien kan ik me ook heel goed voorstellen :j

Klinkt in alle eerlijkheid als een zeer goed bedoelende club wijsneuzen..

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:52

Dat beeld had ik er ook bij, een club betweters. Het gaat mij meer om de signaalfunctie.
Dat de marktmeester er niets mee doet begrijp ik, maar hij had zich wel iets welwillender op kunnen stellen en de DA kunnen bellen o.i.d.
Ik heb de paardenmarkt al zo vaak gezien en er zijn zoveel dingen voor verbetering vatbaar, dat zie ik helaas echt niet gebeuren. Misschien wel pessimistisch en ik hoop ongelijk te krijgen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:55

Wanneer ben je er voor het laatst geweest jottum?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:41

Maar begrijp ik hier nou uit dat er maar een dierenarts aanwezig was en die ook niet de hele tijd op de markt was?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:43

Poeltje schreef:
Ik ga ieder jaar naar Zuid-Laren, maar het wordt juist steeds beter. Een enkele die ertussen stond, was mager, maar wie weet waardoor dat komt?

Verder las ik op de Facebook pagina van Eyes on Animals ook een stuk over een paard dat op de grond lag. Er stonden 1700 paarden, één met koliek en dat wordt dan heel groot opgeblazen. Koliek kan altijd voorkomen, ook op de markt.

Mooie klus voor mensen die opleiding paardenhoudrij volgen. Scholieren genoeg.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:45

Cowgirl schreef:
Poeltje schreef:

Mooie klus voor mensen die opleiding paardenhoudrij volgen. Scholieren genoeg.

Moest uiteraard staan: Vrijwilligers die de paarden water geven, vind ik een goed idee. :7

Maar genoeg scholieren inderdaad. Lijkt me een mooi initiatief

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:34

Wat een gezeur allemaal, allemaal van die mensen met veels te veel vrije tijd. Op een paardenmarkt kan altijd wat gebeuren, er liepen overal stewards rond van de organisatie dus dat er niemand te vinden was lijkt mij kul. Dat het paard raar springt en vervolgens in shock blijft liggen dat kan gebeuren, dit kan ook plaats vinden op een manege of bij iemand thuis.

Hooi en water was er voldoende en heb ook een heleboel mensen ermee zien slepen. Dus dat zit wel goed, wat betreft de trekpaarden. Lekker hypocriet regeltje, ze mogen niet tentoongesteld worden maar als ze een KM buiten het dorp verkoopt is er niets aan de hand. Alsof het dan nooit gebeurd is, op dit moment worden er geen belgen meer gecoupeerd dus je zal dat steeds minder zien.

Magere paarden heb ik weinig gezien, wel schrale dieren maar dit kan talloze oorzaken hebben. Wormen,leeftijd, conditie etc.

Wat betreft die halve zebra wat een gedoe om een dier met wat streepjes.....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:42

pluklief schreef:
Maar begrijp ik hier nou uit dat er maar een dierenarts aanwezig was en die ook niet de hele tijd op de markt was?

Dat is wat die vrijwilligersclub zegt idd, maar het kan natuurlijk ook maar zo zijn dat er wel een dierenarts (of meerderen) de hele tijd aanwezig was, maar dat dat clubje diegene niet steeds gezien heeft. Wat me niet zo gek lijkt met 1600 paarden en honderden/duizenden mensen!

Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal :j

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:44

Ik word niet vrolijk als ik dit lees

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:49

pluklief schreef:

Dat staat in de eerste alinea, maar even verderop staat dat er wel meedere dierenartsen aanwezig waren...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:52

Een stelletje wijsneuzen? Te veel vrije tijd? Sorry maar mn bloed begint te koken als ik dat lees.
Het gaat hier toch wel om serieuze problemen, een dierenarts die 1600 paarden moet controleren, die ook nog niet hele tijd aanwezig is? Belachelijk. Dat lukt nooit, niemand in die paar uurtjes dat die aanwezig is.
En paarden die van 01.00 snachts (dan worden ze van stal gehaald ongeveer) tot 17.00 uur zonder water zitten? Vinden jullie dat normaal? Dat is 17uur!! En sommige gaan dan ook nog (een paar) dag(en) op transport zonder water. 8)7

Echt hysterisch dit.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:56

@robert45: ik ben het met je eens.
maar de belgen met gecoupeerde staarten waren en zat, en geen 4 zoals er staat beschreven in de bron van hierboven.
en of er geen belgen meer gecoupeerd worden ? ik weet het zo nog wel niet, want er stonden vrij jonge beestjes bij met een gecoupeerde staart .

maar al dat gezeur en gezanik over wat zielig het allemaal wel niet is.
voorbeeld: een paard mept een ander paard dat naast hem staat tot 5x toe keihard, de eigenaar geeft het paard flink op zijn zodiemieter. staat er een meid achter te roepen: jonge jonge wat een L*L zeg, je gaat toch niet een paard slaan. _-:( meid alsjeblieft loop door je ziet alleen maar wat je wilt zien en niet wat er vooraf gebeurde.

maar goed dit zal elk jaar weer hetzelfde verhaal zijn en blijven.
maar raar maar waar de mensen die het hardst erover zeuren blijven toch altijd even weer een kijkje nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:03

Van mij mag het gewoon afgeschaft worden.

Hoe dan ook ............. paardenmarkten zijn dieronvriendelijk en daar blijf ik bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:07

Fiokir schreef:
@robert45: ik ben het met je eens.
maar de belgen met gecoupeerde staarten waren en zat, en geen 4 zoals er staat beschreven in de bron van hierboven.
en of er geen belgen meer gecoupeerd worden ? ik weet het zo nog wel niet, want er stonden vrij jonge beestjes bij met een gecoupeerde staart .

maar al dat gezeur en gezanik over wat zielig het allemaal wel niet is.
voorbeeld: een paard mept een ander paard dat naast hem staat tot 5x toe keihard, de eigenaar geeft het paard flink op zijn zodiemieter. staat er een meid achter te roepen: jonge jonge wat een L*L zeg, je gaat toch niet een paard slaan. _-:( meid alsjeblieft loop door je ziet alleen maar wat je wilt zien en niet wat er vooraf gebeurde.

maar goed dit zal elk jaar weer hetzelfde verhaal zijn en blijven.
maar raar maar waar de mensen die het hardst erover zeuren blijven toch altijd even weer een kijkje nemen.

Paarden dat wildvreemden zijn voor elkaar kan je niet zomaar/ ongestraft dicht bij elkaar vastzetten dan vraag je erom dat het ene dominante dier het andere dier gaat trappen.

Paardenmarkten zijn hoe dan ook paardonvriendelijk en mogen ze van mij afgeschaft worden.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:10

Goed geschreven stuk!
En ik ben blij dat ze volgend jaar om de tafel gaan.
Er zijn teveel mensen die het goed praten en vinden dat het allemaal wel meevalt.
En wat Sjors zegt, er zijn zoveel paarden die al 17 uur zonder water staan en die dan ook nog uuuuren op transport moeten.
Maar de gebeurtenissen die hier omschreven worden zijn er al teveel.
Hopelijk verbetert het allemaal nog.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:22

Ik zou niet graag die vrijwilliger zijn die tussen de vreemde paarden moet :n zal best goed gaan, maar je gaat echt niet zomaar vrijwillig tussen de jonge hengsten..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:25

grace1989 schreef:
Goed geschreven stuk!
En ik ben blij dat ze volgend jaar om de tafel gaan.
Er zijn teveel mensen die het goed praten en vinden dat het allemaal wel meevalt.
En wat Sjors zegt, er zijn zoveel paarden die al 17 uur zonder water staan en die dan ook nog uuuuren op transport moeten.
Maar de gebeurtenissen die hier omschreven worden zijn er al teveel.
Hopelijk verbetert het allemaal nog.

Hoe lang moeten ze er nog overdoen om het te verbeteren? deze paardenmarkt bestaat al heel lang.......... zegt genoeg toch.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:39

Belgen met gecoupeerde staart komen idd in NL voor omdat er een trucje schijnt te zijn dat er Nl fokkers hun paard in Frankrijk laten couperen en doen alsof het dier daar geboren is, ook worden ze nog gecoupeerd in Nl achter gesloten schuurdeuren. Zelf zie ik liever een trekpaard met lange staarten. Helaas enkele jaren niet geweest(kom elke x met pony thuis als mijn ouders land beschikbaar hebben) maar hoop volgend jaar heen te kunnen en misschien wel pony kopen voor mijn dochters van dan 2 en 3 jaar oud.