Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jottum schreef:Onder het mom van traditie gaat het helaas nog steeds door met de paardenmarkt.
Het is absoluut niet meer van deze tijd en afschuwelijk om te zien.
Als Zuidlaarder ga ik zeker naar de feestavonden. Ook de warenmarkt kan prima blijven als traditie. Daarmee wordt toch de omzet gehaald.
Toch ben ik bang dat het nog een hele lange weg is voordat het wordt afgeschaft, het gaat tenslotte om geld.
En handelaren met gevoel voor hun dieren heb ik nog nooit gezien, anders stonden ze daar sowieso niet. Dus verbetering in de omgang is niet te verwachten.
Dispar_Vulgo schreef:Wie zijn die 'Eyes on Animals' dan? Hoe betrouwbaar is hun 'inspectie'?
Ik snap best dat zo'n marktmeester zich op dat moment niks aantrekt van zomaar een (vrijwilligers?)organisatie die even gaat vertellen wat er allemaal mis gaat

Poeltje schreef:Ik ga ieder jaar naar Zuid-Laren, maar het wordt juist steeds beter. Een enkele die ertussen stond, was mager, maar wie weet waardoor dat komt?
Verder las ik op de Facebook pagina van Eyes on Animals ook een stuk over een paard dat op de grond lag. Er stonden 1700 paarden, één met koliek en dat wordt dan heel groot opgeblazen. Koliek kan altijd voorkomen, ook op de markt.
Vrijwilligers die water de paarden water geven, vind ik een goed idee.
Cowgirl schreef:Poeltje schreef:Ik ga ieder jaar naar Zuid-Laren, maar het wordt juist steeds beter. Een enkele die ertussen stond, was mager, maar wie weet waardoor dat komt?
Verder las ik op de Facebook pagina van Eyes on Animals ook een stuk over een paard dat op de grond lag. Er stonden 1700 paarden, één met koliek en dat wordt dan heel groot opgeblazen. Koliek kan altijd voorkomen, ook op de markt.
Vrijwilligers die water de paarden water geven, vind ik een goed idee.
Mooie klus voor mensen die opleiding paardenhoudrij volgen. Scholieren genoeg.
pluklief schreef:Maar begrijp ik hier nou uit dat er maar een dierenarts aanwezig was en die ook niet de hele tijd op de markt was?

meid alsjeblieft loop door je ziet alleen maar wat je wilt zien en niet wat er vooraf gebeurde.Fiokir schreef:@robert45: ik ben het met je eens.
maar de belgen met gecoupeerde staarten waren en zat, en geen 4 zoals er staat beschreven in de bron van hierboven.
en of er geen belgen meer gecoupeerd worden ? ik weet het zo nog wel niet, want er stonden vrij jonge beestjes bij met een gecoupeerde staart .
maar al dat gezeur en gezanik over wat zielig het allemaal wel niet is.
voorbeeld: een paard mept een ander paard dat naast hem staat tot 5x toe keihard, de eigenaar geeft het paard flink op zijn zodiemieter. staat er een meid achter te roepen: jonge jonge wat een L*L zeg, je gaat toch niet een paard slaan.meid alsjeblieft loop door je ziet alleen maar wat je wilt zien en niet wat er vooraf gebeurde.
maar goed dit zal elk jaar weer hetzelfde verhaal zijn en blijven.
maar raar maar waar de mensen die het hardst erover zeuren blijven toch altijd even weer een kijkje nemen.
zal best goed gaan, maar je gaat echt niet zomaar vrijwillig tussen de jonge hengsten.. grace1989 schreef:Goed geschreven stuk!
En ik ben blij dat ze volgend jaar om de tafel gaan.
Er zijn teveel mensen die het goed praten en vinden dat het allemaal wel meevalt.
En wat Sjors zegt, er zijn zoveel paarden die al 17 uur zonder water staan en die dan ook nog uuuuren op transport moeten.
Maar de gebeurtenissen die hier omschreven worden zijn er al teveel.
Hopelijk verbetert het allemaal nog.