Laatste 50 dieren Wagenberg in beslag genomen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Laatste 50 dieren Wagenberg in beslag genomen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:54

http://www.brabantsdagblad.nl / www.bokt.nl / http://www.omroepbrabant.nl

De politie heeft maandagmiddag de laatste vijftig dieren bij de veehandelaar in Wagenberg in beslag genomen. Vorige week woensdag waren bij de veehandelaar al ruim 100 pony's en paarden weggehaald door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en de Dienst Regelingen (DR). Volgens de NVWA en DR was er sprake van ernstige verwaarlozing.

De situatie werd toen ontdekt nadat medewerkers van de dierenambulance twee vechtende honden op het erf van de veehandelaar uit elkaar wilde halen. Zij hadden de assistentie van de politie ingeroepen. De agenten zagen een ernstig gewonde Bordeaux dog en een bebloede pitbull/Amerikaanse Stafford ​op het erf liggen. Op verzoek van de eigenaar is later besloten om beide honden in te laten slapen.​

De veehandelaar in gesprek met omroepbrabant.nl zegt dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Hij vindt het belachelijk dat de politie zijn dieren in beslag heeft genomen. Volgens hem komt het wel vaker voor dat er verwaarloosde dieren bij zitten. Dorpsbewoners omschrijven hem als een 'zonderlinge man'. Bij de boerderij van de 54-jarige veehandelaar liepen zaterdagochtend nog enkele pony's rond. Die hadden wel te eten.

Sprangers zegt dat hij per week dertig tot veertig van dat soort pony's en paarden verhandelt, volgens hem is verwaarlozing dan niet te voorkomen. Sprangers: "Dat is handel, dat gebeurt gewoon. Als je ziet hoe ze eraan toe zijn, zie je dat het allemaal wel meevalt." De politie vindt de situatie op de boerderij schrijnend. "We weten niet waarom de man zo met zijn dieren omgaat. Hij is wel verhoord en er is een proces-verbaal opgemaakt tegen hem", zegt Esther Boot van de politie. De zaak gaat ook naar een officier van justitie. De politie kreeg volgens Boot al eerder signalen dat het dierenwelzijn op de boerderij niet goed was. Boot: "Toen was er geen reden om in te grijpen. In de tussentijd is het waarschijnlijk erger geworden."

verwant artikel
[VN] Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg *update*

pipo

Re: Laatste 50 dieren Wagenberg in beslag genomen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:58

en hij ziet het nut er gewoon niet van in he.. zucht!

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:16

pipo schreef:
en hij ziet het nut er gewoon niet van in he.. zucht!

hij ontkent gewoon!
echt zielig voor die beesten |(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:18

Apart. Ik heb gelezen dat hij al een keer of 4 gestraft/beschuldigd is geweest van verwaarlozing niet alleen van pony's. Dat gebeurt ook niet zomaar. En eigenlijk heel erg jammer dat er niet meer controle is geweest.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:20

Hij geeft zichzelf zo te zien wel meer dan genoeg te eten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:25

4EverHobbes schreef:
Hij geeft zichzelf zo te zien wel meer dan genoeg te eten.

Nou, dat kwam ook in mijn hoofd op.

Hopelijk mag hij geen dieren meer houden.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:26

Er zijn toch een aantal zaken in de verontwaardiging die ik niet begrijp. Ik denk dat een heleboel mensen in de paardenwereld verantwoordelijk zijn voor dit soort misstanden. Die man is handelaar. Hij koopt pony's en paarden van mensen die ervan af willen om wat voor reden dan ook. Met de bedoeling er zelf wat geld aan te verdienen. Als hij voor iedere pony/paard met wat lange hoeven, mager of wat dan ook een hoefsmid, dierenarts of iemand moet laten komen, kan hij zijn handel wel opdoeken, want er is niemand die nog een redelijke prijs voor een pony wil betalen.

Wat ik gezien heb op het filmpje vond ik niet heel schokkend. Dieren die buiten lopen, hooi en drinkbakken.

Met honderd in het zand en wat regen, heb je al snel modder.

En ja....als je iedere week 30 of 40 dieren weet ik waar vandaan binnen krijgt, wil er vast weleens een tussen zitten die het loodje legt.

Ik vind de hele ophef nogal hypocriet.

Als men wil dat zulke mensen stoppen met hun activiteiten moeten paardenmensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Stoppen met het fokken van "zomaar" paardjes waarvan je eigenlijk niet weet wat je ermee moet. En als je paard of pony niet meer bruikbaar is, breng hem zelf naar de slager.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:33

Tigra_ schreef:
Apart. Ik heb gelezen dat hij al een keer of 4 gestraft/beschuldigd is geweest van verwaarlozing niet alleen van pony's. Dat gebeurt ook niet zomaar. En eigenlijk heel erg jammer dat er niet meer controle is geweest.

Klopt, ook genoeg vast gezeten.
Hij had al een verbod op runderen aan zijn kont hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:34

Bijzondere maatstaaf...dus een dood dier laat je gewoon liggen? Een bekapcursus is niet zo duur en moeilijk, de meeste shetfokkers bekappen hun ponies zelf, gewoon hoef verzorging.

Dan is er geconstateerd dar er geen drink water was en niet voldoende hooi..ja die berg verrotte die in het filmpje te zien was? Zo een wikkel van wellicht bermgras?

Geen kwestie van mooi of lelijk...verzorgd of onverzorgd lijkt mij meer op zijn plaats.

Als je wil handelen moet je binnen je machte blijven, het is geen autogarage waar je tig wrakken op het terrein aan treft die je voor 200 euro kan kopen..

Zwerfkei

Belle siem waar voor waren ze er nou? voor twee halfdooie honden op t erf.. als die beesten er al zo bijliggen en die ponies zo rondlopen dan kan er toch wel ingegrepen worden VOOR DE VIJFDE KEER?

ingvdh

@Belle_Siem
Dus als handelaar hoef je geen zorg te dragen voor het correct houden van paard?
Als je de zorg hebt over een paard dan hoort daar de smid en dierenarts gewoon bij! Dat hij veel paarden heeft ontslaat dat hem niet van de plicht om ook goed voor de dieren te zorgen die hij in het bezit heeft. Doordat hij er zoveel heeft kan hij zelfs lagere prijzen bedingen en is hij minder kwijt dan de gemiddelde eigenaar met 1 of 2 paarden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:36

Belle_Siem schreef:
Er zijn toch een aantal zaken in de verontwaardiging die ik niet begrijp. Ik denk dat een heleboel mensen in de paardenwereld verantwoordelijk zijn voor dit soort misstanden. Die man is handelaar. Hij koopt pony's en paarden van mensen die ervan af willen om wat voor reden dan ook. Met de bedoeling er zelf wat geld aan te verdienen. Als hij voor iedere pony/paard met wat lange hoeven, mager of wat dan ook een hoefsmid, dierenarts of iemand moet laten komen, kan hij zijn handel wel opdoeken, want er is niemand die nog een redelijke prijs voor een pony wil betalen.

Wat ik gezien heb op het filmpje vond ik niet heel schokkend. Dieren die buiten lopen, hooi en drinkbakken.

Met honderd in het zand en wat regen, heb je al snel modder.

En ja....als je iedere week 30 of 40 dieren weet ik waar vandaan binnen krijgt, wil er vast weleens een tussen zitten die het loodje legt.

Ik vind de hele ophef nogal hypocriet.

Als men wil dat zulke mensen stoppen met hun activiteiten moeten paardenmensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Stoppen met het fokken van "zomaar" paardjes waarvan je eigenlijk niet weet wat je ermee moet. En als je paard of pony niet meer bruikbaar is, breng hem zelf naar de slager.

Gewaagde uitspraak Belle_Siem maar
Ik ben er nooit geweest en wat ik zie is inderdaad ook niet geweldig, maar om nou te zeggen mijn hemel!!!
Al die shetten die gefokt worden, eindelose hoeveelheid, zo ontzettend leuk maarja waarmee naartoe als hij /zij afgespeend moet worden.
Net als al die katten moet dat stoppen.
In plaats van lopen roepen ah wat zielig die ponies en ah afschieten mag niet.
Denk dat er heel wat leed mee bespaart wordt want wat nu met al die 100 zoveel ponies duizenden katten
wie wil die hebben waar gaan ze heen????
Ik heb het alleen maar erger zien worden
JA hij dient voor de dieren te zorgen maar dat moeten wij ook door te stoppen met onnodig fokken.
Laatst bijgewerkt door jackyline op 22-10-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:37

En Belle siem, zolang handelaren zoveel ponies afnemen blijft er wel gefokt worden, zo kun je het ook bekijken. Dat die dieren er zo bijstaan is niet de schuld van de mensen die fokken

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:39

Zwerfkei schreef:
En Belle siem, zolang handelaren zoveel ponies afnemen blijft er wel gefokt worden, zo kun je het ook bekijken. Dat die dieren er zo bijstaan is niet de schuld van de mensen die fokken

Ze zijn beslist medeverantwoordelijk
Ik vind zelfs hoofdverantwoordelijke voor dat dierenleed daar net als al die mensen die maar een leuk nestje kittens hebben liggen.
Heb er net weer twee op mogen vangen, die gedumpt waren helemaal vies en uit gehongerd.
Alle mensen zijn schuld, niet die ene of die ander

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:42

jackyline schreef:
Zwerfkei schreef:

Ze zijn beslist medeverantwoordelijk
Ik vind zelfs hoofdverantwoordelijke voor dat dierenleed daar net als al die mensen die maar een leuk nestje kittens hebben liggen.
Heb ernet weer twee op mogen vangen die gedumpt waren helemaal vies en uit gehongerd.
Alle mensen zijn schuld niet die ene of die ander

1. Nee die fokkers zijn de schuld van het paardenoverschot

2. Deze handelaar is schuldig aan nalatigheid in verzorging

En over 2 gaat dit artikel en niet over punt 1

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:43

Belle-Siem; Ik ben het met je eens. Deze situatie kan ontstaan omdat er zoveel paarden zijn die weg moeten en ook veel kapotte paarden die mensen zelf niet meer willen houden maar wel kwijt willen. We moeten stoppen met zelf inderdaad teveel fokken. Zelf teveel paarden op de been proberen te houden die iets hebben. Of je moet hem zelf in je achtertuin kunnen houden omdat je geen afscheid kan nemen. ZO lang het dier geen pijn heeft prima. Kan je het niet meer betalen ga dan niet een ander in de problemen brengen met betalen.

Maar we verwachten nog altijd dat mensen een paard van jou die kapot is en jij niet kan houden dat andere mensen die problemen overnemen. En dan raar vinden als het paard toch anders eindigt dan gedacht of weer gereden wordt. Er zijn nog zoveel ook gezonde paarden die kansen willen en niet krijgen omdat er teveel zijn. Hoe moeilijk ook als je van je dier houdt hoort afscheid nemen op het juiste moment er ook bij.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:43

Kon op de foto nu ook niet direct een zwaar verwaarloosd beestje ontdekken.
Ik heb ook wel eens een verwaarloosde pony gekocht. Die staat dan ook hier in de wei, met gezonde pony's er naast, die al van mij waren.
Ook wel waar de botten uitstaken.
Als je zoeen koopt loop je dan dus het risico dat alles in beslag genomen wordt?
Ondanks dat de rest wel goed is.
Een verwaarloosde pony die je bij wijze van spreken, op maandag koopt, is op woensdag echt nog niet goed....
Daar gaat een paar maand over heen.
Ja en zolang zal deze man ze niet hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:47

Hoezo denk je dat? Hij loopt toch tussen gezonde paarden, rijk in het voer, water en goed verzorgd? Als ze op een beller afkom, zullen ze niets doen, tenzij het een t...zooi is, geen toegang tot vers water en een modderwei zonder hooi, lijkt mij logisch toch?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:48

De kip of het ei.
Het gaat om allebei.
Was er niet die ene,
dan was er ook niet die ander.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:49

Dakotah schreef:
Kon op de foto nu ook niet direct een zwaar verwaarloosd beestje ontdekken.
Ik heb ook wel eens een verwaarloosde pony gekocht. Die staat dan ook hier in de wei, met gezonde pony's er naast, die al van mij waren.
Ook wel waar de botten uitstaken.
Als je zoeen koopt loop je dan dus het risico dat alles in beslag genomen wordt?
Ondanks dat de rest wel goed is.
Een verwaarloosde pony die je bij wijze van spreken, op maandag koopt, is op woensdag echt nog niet goed....
Daar gaat een paar maand over heen.
Ja en zolang zal deze man ze niet hebben staan.

Nee die kans loop je niet zomaar. Hij is al eerder gewaarschuwd geweest maar heeft geen verandering aangebracht. Ze komen echt niet zomaar je paard ophalen hoor.
Deze man is al vaker gepakt voor verwaarlozing van andere dieren als hij een goed hart had en ze wilden opknappen dan zou hij dat wel kunnen laten zien.
De foto's die ik heb gezien vond ik ook niet erg in die zin dat de beestje erg mager zijn. Maar ze zitten al grotendeels in de wintervacht. En de verder omstandigheden waren niet goed. En gezien het niet z'n eerste keer kunnen ze beter op tijd ingrijpen anders gaan mensen weer klagen dat ze te lang gewacht hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:54

De verwaarlozing die ik zie is het met veel en veel te veel paarden op een klein oppervlakte in de modder.
Maar magere paarden zie ik er niet bij. De lange hoeven vallen ook niet direct op.
Ik denk dat er regelmatig ergere plaatsen zijn, waar dan niets wordt gedaan. dat begrijp ik niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:58

Die man koopt goede paarden en slechte.
Ik zeg maar wat, hij is naar de markt geweest, en heeft 10 goede en 10 slechte gekocht.
Alles gaat bij hem vast zo snel mogelijk weer weg, maar dan komt de inspectie.
En zo te zien zijn dus ook alle goede paarden en pony's weggehaald.
Plus de slechte, die hij zelf niet verwaarloosd heeft waarschijnlijk, maar zo gekocht heeft op de markt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:02

De eigenaar heeft maar te zorgen voor zijn dieren. Natuurlijk gaat er wel eens een paard dood, dat kan. Maar heb nou niet het idee dat die man dat ook maar enigszins boeit en er ook maar iets aan wil doen als er een ziek is.

Als je paarden/pony's hebt, heb je er maar zorg voor te dragen. Geen excuus. Dan moet je er maar minder houden lijkt mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:03

Alleen al het feit dat er honden van hem gewoon zwaargewond op het erf liggen en hij niet ingrijpt zegt mij al genoeg over het karakter van dit persoon, hij verhandelt 40 tot 50 pony;s per week? Ik denk dat hij ze overal voor een schijntje vandaan haalt en er bij hem één keer on week iemand komt om de wagen vol te laden met onbekende bestemming, als hij een tientje winst maakt op 1 dier is dat al 4 á 500 euro per week.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:06

bigone schreef:
Alleen al het feit dat er honden van hem gewoon zwaargewond op het erf liggen en hij niet ingrijpt zegt mij al genoeg over het karakter van dit persoon, hij verhandelt 40 tot 50 pony;s per week? Ik denk dat hij ze overal voor een schijntje vandaan haalt en er bij hem één keer on week iemand komt om de wagen vol te laden met onbekende bestemming, als hij een tientje winst maakt op 1 dier is dat al 4 á 500 euro per week.

Juistem! Ik riep t al vd honden maar daar lezen ze lekker over heen.

En de DB of LID neemt niet graag dieren in beslag want dat kost tijd en geld en dat is er niet in overvloed, dus dat ze deze bende meenemen wil wel wat zeggen