Gezonde fokkerij ook voor paarden wettelijk geregeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gezonde fokkerij ook voor paarden wettelijk geregeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:58

http://www.levendehave.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker pipo

Fokkers van paarden moeten voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke kenmerken worden doorgegeven. Dit zal wettelijk worden geregeld, zo maakte staatssecretaris Dijksma bekend in een brief gericht aan de Tweede Kamer.

Dijksma geeft hiermee uitvoering aan een motie van de leden Van Gerven (SP) en Van Dekken (PvdA) over het fokken met hobbydieren. Daarin vragen ze ook paarden, pony’s en ezels onder artikel 19 van het conceptbesluit gezelschapsdieren te brengen. Tevens is de motie erop gericht een gezond fokbeleid voor hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren te waarborgen.

Artikel 19 schrijft voor dat de wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet mag benadelen. Dit houdt onder andere in dat, voor zover mogelijk, moet worden voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke raskenmerken worden doorgegeven. Ook moet de fokker onnatuurlijke voortplanting voorkomen.

Dijksma vindt dat fokkers een zorgplicht hebben en voor een goed fokbeleid zorg moeten te dragen. Daarom zal ze, naast het hobbymatig fokken met gezelschapsdieren, ook het fokken met paarden, pony’s en ezels onder de reikwijdte van artikel 19 brengen. ''Ik maak daarbij wel een uitzondering voor het onderdeel van dit artikel dat aangeeft dat een onnatuurlijke voortplanting moet worden voorkomen. In deze sector maakt de uitwisseling van fokmateriaal een belangrijk onderdeel uit van het fokbeleid waarmee ook inteelt kan worden voorkomen.''

Door artikel 19 van toepassing te verklaren op paarden, zullen fokkers van rassen met veel inteelt hun fokbeleid moeten aanpassen. Met de fokkers van hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren - denk aan varkens, schapen, koeien, geiten, pluimvee - wil Dijksma in gesprek gaan en zo mogelijk afspraken maken over een gezonder en welzijnsvriendelijker fokbeleid. ''Omdat het fokken met deze dieren voor een groot deel geschiedt in het kader van de op Europese regelgeving gebaseerde stamboeken, zal ik bij de herziening vandeze Europese regels pleiten voor meer aandacht voor het voorkomen van nadelige effecten voor het welzijn van dieren ten gevolge van het fokbeleid'', aldus Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

verwant artikel
[VN] Strengere regels voor hobbyfokker

2a54z6e45r6r

Re: Gezonde fokkerij ook voor paarden wettelijk geregeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:17

super!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:28

Lees ik nu goed dat gezelschapsdieren (muv paarden) zich niet onnatuurlijk mogen voortplanten ? "Fokker dient te voorkomen" is namelijk erg waazige omschrijving.

En wat veranderd er nu daadwerkelijk? Iedereen prok/cornage onderzoek doen om fokbewijs te laten halen ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:38

Citaat:
Fokkers van paarden moeten voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke kenmerken worden doorgegeven.

Nou, het KFPS kan de hut wel sluiten dus.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:09

Citaat:
Door artikel 19 van toepassing te verklaren op paarden, zullen fokkers van rassen met veel inteelt hun fokbeleid moeten aanpassen.

en hoe moet ik dit zien? Lijnenteelt is immers ook inteelt maar als het goed uitpakt dan noemen we het alleen anders

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:11

Eirikur schreef:
Nou, het KFPS kan de hut wel sluiten dus.

Dat is ook kort door de bocht. Denk dat er grotere stamboeken zijn die er een groter potje van maken dan het KFPS met hun beperkte genetisch materiaal.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:02

Ik neem niet de moeite om al die artikelen te lezen want ieder stamboek heeft andere zorgen maar ik hoop van ganse harte dat er een artikel komt wat verbiedt om te fokken met luchtzuigers, de reden ?

ik ben van mening dat het overerft, ik heb 12 jaar een luchtzuiger gehad, gemiddeld 3X p.j. een koliek en er uiteindelijk aan gestorven ook en ik heb zo veel van dat paard gehouden dat het na 20 jaar nog steeds pijn doet, niet fokken met luchtzuigers AUB !!!!

wie troost me ????

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:05

Zal leuk worden als je alleen maar met een PROK merrie mag fokken.
Zet 100 merries op PROK en er worden er 5 a 10 ggk. Zou zonde zijn voor de niet PROK met beter fokkerskwaliteit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:08

Goede zaak! zou alleen al goed zijn om een gezondheidsverklaring van merrie en hengst te hebben voordat er mee gefokt mag worden.

Iamsam:sorry maar je redenering klopt niet..luchtzuigen is niet erfelijk maar stressgevoeligheid en een zwak verteringstelsel wel! tel daarbij op dat bij menigeen het voerbeleid en management niet optimaal is voor een paard en je krijgt het luchtzuigen/kribbebijten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:10

iamsam schreef:
Ik neem niet de moeite om al die artikelen te lezen want ieder stamboek heeft andere zorgen maar ik hoop van ganse harte dat er een artikel komt wat verbiedt om te fokken met luchtzuigers, de reden ?

ik ben van mening dat het overerft, ik heb 12 jaar een luchtzuiger gehad, gemiddeld 3X p.j. een koliek en er uiteindelijk aan gestorven ook en ik heb zo veel van dat paard gehouden dat het na 20 jaar nog steeds pijn doet, niet fokken met luchtzuigers AUB !!!!

wie troost me ????

Ik niet :n Luchtzuigen is niet erfelijk, luchtzuigen wordt veroorzaakt door verkeerd stalmanagement. En koliek wordt niet veroorzaakt door luchtzuigen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:10

Elisa2 schreef:
Goede zaak! zou alleen al goed zijn om een gezondheidsverklaring van merrie en hengst te hebben voordat er mee gefokt mag worden.

Ik ben geen fokker, maar ik denk niet dat je de consequenties voor de fokkerij overziet die vast zitten aan deze uitspraak...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:11

Leuk maar onhaalbaar. Elk ras heeft zijn eigen problemen immers.. Gaan we kpwn-ers verplichten een 5panel test af te nemen en bij de shetlanders standaard cornage onderzoek doen?? Slaat nergens op.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:15

Off topic: Even over het luchtzuigen, de een vind het wel erfelijk en de ander niet ( ik heb er niet al te veel verstand van), maar hoe verklaar je dat een fokmerrie die luchtzuigt 7 veulens krijg waarvan er 6 ook luchtzuigen op latere leeftijd bij verschillende eigenaren?. De eigenaar heeft de merrie en de 2 nakomelingen die hij nog wel gehouden had voor slacht weggedaan. Lijkt mij dat er dan enige erfelijke factoren meespelen? (vraagje uit nieuwsgierigheid )

On topic.
Hier en daar word het wel gedaan al. Bepaalde fokkers willen dat hun hengst alleen bij bepaalde merrie's gebruikt word. (keur pref/ elite) enz. En niet bij een stamboek merrie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:22

iamsam schreef:

wie troost me ????

Misschien eens wel de moeite nemen om een artikel te lezen? Eentje die.. Mwoaahhh... Uitlegt wat een luchtzuiger is misschien? }:0
Dat is niet erfelijk, dus heeft werkelijk niets met dit artikel te maken, of met enig verantwoord fokbeleid.

@ newt; misschien moet de fokker van de merrie de omgeving en stalbeleid eens onder de loep nemen? Mijn luchtzuiger heeft twee veulens en twee kleinkinderen, en geen enkele doet het.
Maar goed.. Wie weet heeft die merrie iets intern niet in orde wat ze doorgeeft aan haar kinderen, en waardoor ze allemaal zijn gaan luchtzuigen, maar luchtzuigen zelf is iets wat ze zichzelf aanleren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:33

Wendy schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben geen fokker, maar ik denk niet dat je de consequenties voor de fokkerij overziet die vast zitten aan deze uitspraak...

Of wel...ik heb het niet over prok,ster,keur of andere predikaten..maar een simpele gezondheidsverklaring van de dierenarts waardoor er ook gewoon gefokt kan worden met een merrie zonder erfelijk gebrek.
Mij gaat het om de merries met erfelijke gebreken waar gefokt mee wordt omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport..als voorbeeld: merrie is als 10-jarige totaal versleten door artrose in de kogels voor,wordt veulen uit gefokt...veulen wordt uiteindelijk niet ouder dan 13 vanwege hetzelfde probleem.

Natuurlijk speelt manegement ook een rol,maar in dit geval is er een duidelijk erfelijkheidscomponent en ik vindt dat je met zo'n merrie niet zou moeten fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:35

Newt:ik geloof wel dat luchtzuigers stressgevoeliger zijn,en dat kan idd ook weer voortkomen uit dat er iets intern niet helemaal goed zit.
Een veulen krijgt ook de darmbacterieen mee van de moeder he...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:39

Elisa2 schreef:
Of wel...ik heb het niet over prok,ster,keur of andere predikaten..maar een simpele gezondheidsverklaring van de dierenarts waardoor er ook gewoon gefokt kan worden met een merrie zonder erfelijk gebrek.
Mij gaat het om de merries met erfelijke gebreken waar gefokt mee wordt omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport..als voorbeeld: merrie is als 10-jarige totaal versleten door artrose in de kogels voor,wordt veulen uit gefokt...veulen wordt uiteindelijk niet ouder dan 13 vanwege hetzelfde probleem.

Natuurlijk speelt manegement ook een rol,maar in dit geval is er een duidelijk erfelijkheidscomponent en ik vindt dat je met zo'n merrie niet zou moeten fokken.

Dus moet je merrie's prokken oc/ocd is namelijk erfelijk.
;)

Ik ben benieuwd wat deze wet daadwerkelijk gaat veranderen... Ik zeg..... Niks :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:39

Mja, maar als Beppie van de hoek van de straat het toch leuk vindt om haar slecht gebouwde hengstje een veulen te laten verwekken op haar verder "nutteloze" merrie met overerfbare blessure... wie gaat dat dan tegenhouden?

Dekking is zo gebeurd, veulen komt toch.

Volgt er dan een boete ofzo :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:41

Ashley5760 schreef:
Elisa2 schreef:

Dus moet je merrie's prokken oc/ocd is namelijk erfelijk.
;)

Ik ben benieuwd wat deze wet daadwerkelijk gaat veranderen... Ik zeg..... Niks :+

Ik heb het over artrose hier,weer wat anders dan oc/ocd...denk dat het kwpn goed bezig is wat betreft oc/ocd maar verder heb ik daar een andere mening over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:42

Elisa2 schreef:
Wendy schreef:

Wat jouw voorbeeld betreft heb je helemaal gelijk. Maar... wat is gezond? En wat is een gebrek waarop een paard afgekeurd zou moeten worden voor de fokkerij, en wat is een gebrek waarmee best te fokken is omdat erfelijkheid nog lang niet bewezen is? In jouw voorbeeld is het duidelijk dat het gebrek erfelijk bleek te zijn, maar toon je dat aan door middel van een simpele check? Lijkt me niet toch?
En wel weer jammer als de atrose van een andere merrie weer niet erfelijk blijkt. Wat mij betreft moet echt vast staan dat zoiets erfelijk is, voordat je een paard op basis van zo'n gebrek kunt uitsluiten.

Verder is er ook nog het probleem van de verschillende standaarden en normen binnen de diverse stamboeken. Wat door het ene stamboek als gebrek wordt gezien, is bij een ander stamboek juist gewenst. Knappe dierenarts die met al die factoren rekening kan houden, dat dat problemen oplevert zie je al bij aankoopkeuringen van bepaalde rassen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:57

Opzich een goed innitiatief, maar hoe willen ze dat gaan navolgen?
En zoals eerder gezegd, zijn er verschillende stamboeken met ieder hun eigen "problemen", neem het new forest, of de arabieren (CA, SCID, LFS) om nog maar te zwijgen over de stamboeken die niets testen en er gewoon vrolijk op los fokken, ondanks dat bepaalde bloedlijnen wel degelijk genetische afwijkingen met zich mee dragen. Hoe willen ze dat gaan aanpakken dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:01

newt schreef:
Off topic: Even over het luchtzuigen, de een vind het wel erfelijk en de ander niet ( ik heb er niet al te veel verstand van), maar hoe verklaar je dat een fokmerrie die luchtzuigt 7 veulens krijg waarvan er 6 ook luchtzuigen op latere leeftijd bij verschillende eigenaren?. De eigenaar heeft de merrie en de 2 nakomelingen die hij nog wel gehouden had voor slacht weggedaan. Lijkt mij dat er dan enige erfelijke factoren meespelen? (vraagje uit nieuwsgierigheid )

On topic.
Hier en daar word het wel gedaan al. Bepaalde fokkers willen dat hun hengst alleen bij bepaalde merrie's gebruikt word. (keur pref/ elite) enz. En niet bij een stamboek merrie.

dat ze er 6 maanden mee op gegroeid zijn zou een factor kunnen zijn. Niet erfelijk maar 'aangeleerd' dus. Iets dat er als veulen al ingeprent zit van de moeder en zo snel zij in een "stress situatie komen" (verschillende eigenaren betekent niet per definitie dat het stalbeleid zo extreem verschillend is.) grijpen zij terug naar wat van jongsaf aan ingeprent is.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:10

In Nederland geniet het feit een lagere status dan de opinie.

Jerome Heldring.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:33

Sammie schreef:
http://www.levendehave.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker pipo

Artikel 19 schrijft voor dat de wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet mag benadelen. Dit houdt onder andere in dat, voor zover mogelijk, moet worden voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke raskenmerken worden doorgegeven. Ook moet de fokker onnatuurlijke voortplanting voorkomen.

[VN] Strengere regels voor hobbyfokker

Onnatuurlijke voortplanting, gaat dit betekenen dat je geen KI meer mag (laten) doen? Want volgens mij is dat toch ook zeer onnatuurlijk.

Niet het hele artikel gelezen, misschien stond daar dat het wel mag

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:26

Rocamor schreef:
Onnatuurlijke voortplanting, gaat dit betekenen dat je geen KI meer mag (laten) doen? Want volgens mij is dat toch ook zeer onnatuurlijk.

Dat is idd niet echt natuurlijk. Net zoals embryotranspantatie...

Ik vind het wel goed dat er meer op erfelijke gebreken gelet zou worden, maar hoe zouden ze dat dan gaan doen? Iedereen verplichten om zijn merrie compleet te laten doorlichten?

Daarnaast vraag ik me af wat de verdere gevolgen zijn... Bij bedrijfsmatig houden van de dieren voor de fok geld volgens mij een 6 % BTW en dieren voor de sport 21% bij verkoop. Houd dit in dat nu alles naar 21% gaat? Want dat zou voor sommige bedrijven dan ook weer een financiele strop zijn aangezien hun de btw moeten afdragen en dieren zullen niet duurder verkocht worden naar mijn mening.
Daarnaast geld er nu 6 % btw op paardenvoer. Zou dat ook naar 21 % gaan, want dan word paardenvoer ook weer duurder...