Getest: het langetermijngeheugen van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Getest: het langetermijngeheugen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 09:33

www.thehorse.com / bokt.nl

Afbeelding
Paarden kunnen ook na lange tijd een oude eigenaar herkennen. Foto: www.focussed.nl

Het lijkt erop dat olifanten niet de enige grote dieren met een indrukwekkend geheugen zijn. Franse onderzoekers bevestigen dat paarden ook in staat zijn om zich te herinneren wat ze in het verleden hebben geleerd: zowel goede als slechte dingen.

"Eens paarden iets hebben geleerd, zullen ze het niet snel vergeten!" zegt dr. Lea Lansade, onderzoeker aan het Nationaal Instituut voor Landbouwonderzoek in Tours, Frankrijk. "En ze zullen het na verloop van tijd niet zomaar vergeten. Voor ruiters heeft dat voor- en nadelen. Als je je paard iets leert, zal hij dat jarenlang onthouden, zelfs als je het in tussentijd niet oefent. Het nadeel daarvan is dat wanneer een paard een slechte ervaring heeft gehad, hij dat niet zal vergeten."

Dr. Lansade testte het langetermijngeheugen van 26 paarden. Het ging om dezelfde paarden die twee jaar eerder gebruikt werden bij studies over positieve en negatieve bekrachtiging. Tijdens een eerste opdracht hadden paarden geleerd om op het commando 'achteruit' naar achteren te stappen, waarna ze beloond werden met voedsel (positieve bekrachtiging). Tijdens de tweede opdracht moesten paarden over een hindernis stappen nadat ze een bel hadden gehoord, om niet te worden blootgesteld aan geblaas (negatieve bekrachtiging). In het nieuwe onderzoek testten Lansade en haar collega of de paarden de opdrachten nog konden uitvoeren, na twee jaar zonder oefenen.

Alle paarden lieten zien dat hun langetermijngeheugen voor de twee opdrachten prima werkte, ongeacht of ze die hadden aangeleerd met positieve of negatieve bekrachtiging en ongeacht hun temperament: "We wilden zien hoe temperament het geheugen zou beïnvloeden, zoals het dat doet bij het verwerven van een vaardigheid. Maar tot onze grote verbazing herinnerden alle paarden zich de oefening die ze twee jaar eerder hadden geleerd, zelfs zonder oefening. Je kon bijna zeggen dat het te gemakkelijk voor hen was."

Wanneer de onderzoekers tijdens het nieuwe onderzoek de oefening vroegen zonder bekrachtiging, hadden sommige paarden de neiging om de opdracht niet meer uit te voeren. Daarin bleek het temperament van de paarden wel een rol te spelen. In het achteruitstappen waren het volgens Lansade de veeleer angstige paarden die de oefening het langste bleven uitvoeren, zelfs zonder de voedselbeloning. In de hindernissentest waren het dan weer de minst gevoelige paarden die verder bleven gaan. Er zullen meer onderzoeken nodig zijn om de begrijpen hoe temperament dat kan beïnvloeden.

Eerder onderzoek door dr. Evelyn Hanggi suggereerde al dat paarden een langetermijngeheugen van tien jaar kunnen hebben. Maar in die studie werden slechts drie paarden onderzocht en die waren volgens Lansade erg getalenteerd en uitvoerig getraind. "Wat we nodig hadden, was een onderzoek dat een grotere groep paarden testten. De paarden waren ook gemiddeld getalenteerde paarden, die 15 dagen lang enkele minuten per dag getraind werden. De volgende studie zou een grote groep paarden moeten testen zoals in de studie van Hanggi."

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:45

Ja daar was ik zelf ook al achter gekomen. Paarden hebben een heel goed langetermijngeheugen.
Ik heb een paard gehad waar ik jaren niet mee gereden had en alleen maar in de wei had gelopen. Daar reed ik zo weer mee weg, alsof ze gisteren nog gereden was.
Zelfde met een ponietje wat ik kunstjes had geleerd. Na 5 jaar wist hij nog precies het kunstje, meteen, hij hoefde er niet eens over na te denken.
Ik zou wel benieuwd zijn of mijn vorige merrie me nog zou herkennen, deze heb ik 6 jaar geleden verkocht. Ik denk het eigenlijk van wel. :)

pien_2010

Re: Getest: het langetermijngeheugen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:51

Klopt helemaal. Geheugen kan wel tot 14 jaar terug gaan. Mijn bom proeve ruin is ooit door een jonge boer als "grapje" met een grote combiner tegen het schrikdraad gereden. Hij kon geen kant meer op en heeft ons leven gered door de schokken op te vangen. We stonden veilig maar de combiner reed echt op ons in wat helemaal niet gehoeven had. Ik heb nog nooit zo gehuild van woede zo erg vond ik het want ik kon hem niet helpen. Nog steeds 14 jaar later begint hij te zweten en te trillen als hij een combiner ziet aankomen. Hij vlucht inmiddels niet meer want dat vertrouwen is terug gekomen en altijd laat ik hem in een wei op afstand wachten als een combiner aankomt of iets anders groot met een tractor zodat hij nooit meer geconfronteerd kan worden met een onbezonnen mens die zijn vertrouwen heel erg heeft beschaamd. De jongen zal inmiddels man zijn en het incident al lang vergeten zijn, maar mijn paard weet het nog als de dag van gisteren. Wij worden er in onze boerengemeenschap bijna wekelijks mee geconfronteerd als het mais oogst seizoen is aangebroken.

CarinaR

Re: Getest: het langetermijngeheugen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:46

Na 2jaar mn paard niet hebben kunnen zien op zn pensioenplekje, hem opgezocht omdat t niet goed ging met m.
Ik floot en daar kwam ie aan. Wist meteen wie ik was.
Meisje waarbij die stond, haar ogen vielen zowat uit dr hoofd.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:12

pien_2010 schreef:
Klopt helemaal. Geheugen kan wel tot 14 jaar terug gaan. Mijn bom proeve ruin is ooit door een jonge boer als "grapje" met een grote combiner tegen het schrikdraad gereden. Hij kon geen kant meer op en heeft ons leven gered door de schokken op te vangen. We stonden veilig maar de combiner reed echt op ons in wat helemaal niet gehoeven had. Ik heb nog nooit zo gehuild van woede zo erg vond ik het want ik kon hem niet helpen. Nog steeds 14 jaar later begint hij te zweten en te trillen als hij een combiner ziet aankomen. Hij vlucht inmiddels niet meer want dat vertrouwen is terug gekomen en altijd laat ik hem in een wei op afstand wachten als een combiner aankomt of iets anders groot met een tractor zodat hij nooit meer geconfronteerd kan worden met een onbezonnen mens die zijn vertrouwen heel erg heeft beschaamd. De jongen zal inmiddels man zijn en het incident al lang vergeten zijn, maar mijn paard weet het nog als de dag van gisteren. Wij worden er in onze boerengemeenschap bijna wekelijks mee geconfronteerd als het mais oogst seizoen is aangebroken.

wat een achterlijk grapje! Ik ben niet van het slaan etc. maar geloof dat ik die jongen een ram had gegeven.
Wat zielig voor je paardje .!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:42

Zeker herkenbaar! Aantal weken geleden kwam mijn vroegere bijrijder weer eens kijken bij Sjim. Ze had hem 10 jaar geleden verzorgd. Inmiddels getrouwd kinderen etc etc. Ze wilde weer eens komen kijken naar de inmiddels bejaarde Sjim. Hij stond in de wei en ze liep de wei in om hem te pakken. Hij deed vanaf een grote afstand al zijn hoofd omhoog en begon naar d'r te hinniken. Hij herkende d'r gewoon! Echt zo'n geweldig moment. Lekker penny <3

Sjim hinnikt echt zelden naar me....ja voor eten of als ik op vakantie ben geweest ofzo. -O-