Blog: De nummer 1 oplossing voor minder spanning in de ring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: De nummer 1 oplossing voor minder spanning in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:58

http://paardenlifestyle.com/

Het kan zo teleurstellend zijn als je weet dat jij en je paard thuis veel beter presteren en dat het er op wedstrijd simpelweg “niet uit komt.” Er worden fouten gemaakt die thuis niet snel voorkomen en je krijgt je paard in de ring nu eenmaal niet zo fijn aan het lopen als dat je thuis gewend bent.

Dit komt bij veel ruiters voor en in feite kun je zeggen dat dit bij alle sporten voorkomt. Bij de paardensport heb je alleen ook nog te maken met een levend dier en dat kan alles extra complex maken.

Het zal je vast niet verbazen dat er in de afgelopen 20 jaar veel onderzoek is gedaan naar sportprestaties en welke factoren je prestatie beïnvloeden. Één van de factoren die een grote rol speelt is spanning. Het mag duidelijk zijn dat het hebben van te veel spanning je prestatie niet ten goede komt. En dat wordt nog eens verergerd doordat je paard ook nog op jouw spanning reageert.

Maar helemaal geen spanning is ook niet goed. Je hebt een bepaalde spanning nodig om een goede focus te kunnen hebben en om je goed in te zetten. Dus het niet hebben van spanning is niet de oplossing waar de titel naar refereert. Maar wat dan wel? Welke factor zorgt ervoor dat je tot goede prestaties in de ring kunt komen?

In een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van Wales is een overzicht gemaakt van 48 vooraanstaande onderzoeken die in de afgelopen jaren zijn uitgevoerd naar de relatie tussen spanning en sportprestatie. De resultaten van al die onderzoeken zijn met elkaar vergeleken en er zijn berekeningen op los gelaten om tot een eenduidig antwoord te kunnen komen.

Uit dit onderzoek is voortgekomen dat er drie factoren zijn waaruit spanning bestaat en dus invloed hebben op de sportprestatie. De eerste factor is “cognitieve spanning.” Met cognitieve spanning wordt bedoeld dat je negatieve verwachtingen en zorgen hebt over de prestatie die je moet leveren en de mogelijke consequenties daarvan.

Dus bijvoorbeeld dat je bang bent dat je niet goed zal presteren in de ring, dat je paard zal schrikken, gespannen zal zijn, de oefening wel goed zal uitvoeren en dat je geen goede score zult rijden. Deze gedachtes vallen allemaal onder het hebben van cognitieve spanning. Het is de spanning die wordt opgewekt door de (negatieve) gedachtes die je hebt.

Lees hier meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Blog: De nummer 1 oplossing voor minder spanning in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:47

Ik lees nergens iets over een shotje Jägermeister 8-).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:05

_San87_ schreef:
:D _O-

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:06

_San87_ schreef:

Daarvoor is nog nader onderzoek nodig. ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:25

Shotje? Hele fles!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 06:07

dat roept om alcoholcontrole bij de uitgang ring :9k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 06:45

_San87_ schreef:

:')Eens!

Heb ooit (vroegah) eens met een vriendin voordat we moesten starten een glaasje port (2 bij elke proef hoorde 1 glas) genomen. Het was koud en we hoopten dat het zou helpen. En dat deed het! Starten in het L2, beiden een keer 1e en 2e.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:09

Als het toch zo makkelijk was haha.
Ik denk dat cognitieve spanning bij maar weinig ruiters echt zorgt voor mindere punten, daar is meer voor nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:13

[***] schreef:
_San87_ schreef:

:')Eens!

Heb ooit (vroegah) eens met een vriendin voordat we moesten starten een glaasje port (2 bij elke proef hoorde 1 glas) genomen. Het was koud en we hoopten dat het zou helpen. En dat deed het! Starten in het L2, beiden een keer 1e en 2e.

Natuurlijk helpt het. Ik reed mijn beste concoursen als ik keelpijn had :D.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:43

Leuk! Bij mij was nummer 2 altijd het meest aanwezig. Last van negatieve gedachten had ik niet en zelfvertrouwen had ik ook genoeg. Ik had alleen altijd enorme buikpijn, moest tig keer naar de wc en kreeg slappe benen.

Op het moment supreme kon ik het altijd wel. Het was niet dat ik dichtsloeg in de proeven.
Mijn grootste profijt haalde ik uit het heel goed voorbereiden. Ik zorgde dat ik de proef helemaal van binnen en buiten kende. Dat als ik mijn ogen dicht deed, ik de proef zo voor me kon halen en hem denkbeeldig kon rijden. Als je dit veel oefent dan kan je zelfs denkbeeldig geweldig rijden. Dan voel je het paard gewoon onder je, je voelt de aanleuning en de beweging. Je rijdt de proef in je hoofd heel gecontroleerd door en weet op welke stukken je moet voorbereiden voor de volgende oefening.
Zodra je dus echt in de proef komt, voelt het alsof je dit al tig keer hebt gedaan. (wat dus zo is)
Je zal zien dat je dan veel makkelijk zo'n proef doorrijdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:47

Goed artikel,ik was ook altijd zo'n stresskip op wedstrijden..een hoop somatische spanning waardoor mijn paarden daar weer op reageerden.

Gelukkig leer je relativeren naarmate je ouder wordt..haha wat mij altijd wel hielp was wat bach resque remedy..geen idee of het echt hielp of een placebo effect was,maar het hielp!

Suzanne:dat is dus eigenlijk heel erg visualiseren,heb daar weleens over gelezen.

De lichamelijke reacties zijn erg herkenbaar..meestal had ik daar ook last van totdat ik op het paard zat dan ging het vaak wel weer..maar ik heb me vaak afgevraagd waarom ik het eigenlijk deedt dat wedstrijden rijden..{achteraf vondt ik het meestal dan wel weer leuk.. :D }

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:49

Elisa2 schreef:
Suzanne:dat is dus eigenlijk heel erg visualiseren,heb daar weleens over gelezen.

Ja klopt. Dit deed ik uit mezelf al, nog voordat ik het begrip kende.
Als jong meisje fietste ik ook de proef door, deed net alsof ik op het paard zat. En ik draafde en galoppeerde de kamer door op een groot kleed.
Later kon ik ook in mijn hoofd de proef voor me halen en deze rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:58

Het schijnt dat je als je dat doet gewoon ook echt letterlijk je rijden verbeterd,daar heb je dus mooi mazzel mee dat dat er van nature al in zat bij je.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:09

Absoluut, is al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn ontzettend positief. Ik ken daar een leuk voorbeeld van uit een onderzoek wat ze hebben gedaan met basketbal. Misschien een ideetje voor de volgende blog :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:38

Zou wel een goede opvolger zijn voor deze serie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:11

smurffie schreef:
Als het toch zo makkelijk was haha.
Ik denk dat cognitieve spanning bij maar weinig ruiters echt zorgt voor mindere punten, daar is meer voor nodig.

Ja, ha, ha, dat ben ik met je eens. Het is eigenlijk alleen maar een reden voor mij en mijn vriendin om het op een zuipen te zetten :+ !

Ik ben wel van mening dat cognitieve spanning toch wel behoorlijk van invloed kan zijn hoor. Ik vind het nl erg herkenbaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:24

spanning kan wel degelijk verlammen. En een ruiter die niet meer rijdt brengt zijn of haar paard in de war waardoor de punten omlaag gaan. Ik wil ze de kost niet geven die op wedstrijd puur door nervositeit slecht gaan rijden.

Wat SuzanneF doet heb ik ook altijd gekunt. En dat helpt inderdaad. :)