Ingmar de Vos vond al dat enduranceruiters ruziemakers waren in de tijd dat hij nog hoofd van kbrsf was...
(En die doping in het midden oosten: is onze eigenste super gemotiveerde pakkeman Ronny daar niet gaan wonen om paal en perk te stellen aan verboden middelen in endurance?)
In Belgie wonen weinig tot geen paarden die meerdere keren 160km kunnen lopen aan meer dan twintig per uur, dat kan aan veel factoren te wijten zijn (verzorging voor en na de wedstrijd , manier van rijden, training, fokbeleid...)
De aanwezigheid van Arabische deelnemers zal in elk geval wel van invloed zijn op de sfeer in een wedstrijd, maar in de EEER waren er geen Arabische deelnemers en ook geen hoogscorende Belgen op Kristel na...Het zou te makkelijk zijn om het eigen falen op die verdomde dopinggebruikers te steken.
Er zijn twee problemen:
-we hebben geen /niet genoeg paarden die snel genoeg zijn om mee te kunnen op hoog niveau
-de doping controles moeten systematisch en niet 'at random' gebeuren : alle podiumwinnaars zouden in de regel een plas moeten gaan plegen.
Uit rancune het ene probleem aan het andere linken lijkt me een beetje voorbarig.
Er wordt ook teveel gepraat over paarden die benen breken,die moeten afgemaakt worden etc, ongelukken en blessures krijg je in elke sportdiscipline op hoog niveau, daarop focussen is de discipline in een kwaad daglicht zetten.
Maar wie ben ik dat ik daar een gedacht over durf hebben...