Belgische nationale coach vreest voor endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Belgische nationale coach vreest voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:12

www.telegraph.co.uk / www.fei.org / bokt.nl
ingezonden door bokker daffie1986

Pierre Arnould, de Belgische bondscoach en lid van het endurancecomité van de FEI vindt dat de FEI niet goed omgaat met het dopingschandaal waarin sjeik Mohammed een grote rol speelt. Hij maakt zich ook zorgen om het aantal paarden dat breuken oploopt in endurance op hoge snelheid, een endurancevariant die populair is in het Midden-Oosten. Arnould zegt dat daar een groot aantal paarden is gestorven tijdens of na het competitieseizoen 2011-2012. "Ik wil geen oorlog met een land dat bezig is met endurance," zegt Arnould. "Ik wil dat mijn kinderen een even lange endurancecarrière hebben als ik, maar als we niet snel iets doen, zal endurance over een paar jaar niet meer bestaan. Iemand zal het dan verboden hebben."

Endurance is de snelstgroeiende FEI-discipline. De sporttak kreeg massale mediabelangstelling toen het dopingschandaal rond sjeik Mohammed bekend raakte. In FEI-hoorzittingen rond doping gaat het onder andere om 33 paarden uit de Verenigde Arabische Emiraten, waarvan er 20 getraind worden in de stallen van de sjeik en zijn familie.

Arnould zegt dat het endurancecomité van de FEI, waarin ruiters, juryleden, trainers en dierenartsen zetelen, het er in juni met Ingmar de Vos (secretaris-generaal van de FEI) over eens is geraakt dat er drastische maatregelen moeten getroffen worden. Die maatregelen zijn bijvoorbeeld een strenger boetesysteem voor eigenaars, federaties, ruiters, trainers en wedstrijdcommissarissen, levenslange schorsingen en 'het samenstellen van een onomkoopbaar comité dat het gedrag van wedstrijdcommissarissen in de gaten houdt'. Wedstrijdcommissarissen krijgen volgens Arnould tijdens de ritten geld aangeboden en daar heeft hij naar eigen zeggen bewijs voor. "We zijn nu bijna vierenhalve maand verder en er is niets gebeurd," zegt Arnould. "De schandalen gaan onverminderd verder, er sterven paarden, we zien steeds meer breuken. En dan begint het winterseizoen in het Midden-Oosten volgende week al."

Arnould en critici uit de Belgische, Zwitserse en Franse federaties zijn sceptisch over de nieuwe strategische planningsgroep van de FEI. De samenstelling daarvan leidde vorige maand nog tot beschuldigingen van belangenvermenging aan het adres van prinses Haya, voorzitster van de FEI en echtgenote van sjeik Mohammed. Volgens Arnould zijn er drie federaties die de sport schade toebrengen: Dubai, Qatar en Bahrein. "Het endurancecomité van de FEI, federaties, fokkers en ruiters hebben jarenlang de raad van bestuur van de FEI op de hoogte gebracht van hun onacceptabele praktijken. Het enige antwoord van de FEI was het oprichten van een strategische groep die de evolutie van de endurance de komende tien jaar moet bekijken. We hebben praktische en onpartijdige maatregelen nodig die de schandalen onmiddellijk en blijvend een halt toeroepen."

Ingmar De Vos, secretaris-generaal van de FEI heeft vandaag gereageerd op de uitspraken van Pierre Arnould. "Ik accepteer de publieke uitspraken van Pierre Arnould, lid van het endurancecomité van de FEI, niet omwille van een aantal redenen. Hij heeft ongefundeerde beschuldigingen geuit en zo de sport en de FEI in diskrediet gebracht. Mr. Arnould stelt dat de Raad van Bestuur voorstellen van het endurancecomité naast zich heeft neergelegd. Dat is absoluut onwaar. Mr. Arnould heeft gesproken in zijn hoedanigheid als lid van het endurancecomité van de FEI, zonder mandaat of overleg. Hij is daarop aangesproken door de voorzitter van het comité. Net als alle comitéleden van de FEI heeft Mr. Arnould een geheimhoudingsdocument ondertekend, net als een verklaring waarin hij ermee instemt om het FEI-beleid te ondersteunen en actief te verdedigen. Pierre Arnould mag als individu zijn mening laten blijken, maar hij mag niet in naam van een FEI-comité spreken, zonder de voorzitter en de andere leden te consulteren. Dit is niet enkel een juridisch issue. Zijn daden tonen een totaal gebrek aan respect voor zijn collega's in het comité, maar ook voor andere vrijwilligers binnen de organisatie. Mr. Arnould is duidelijk in strijd met de ondertekende overeenkomst en zijn gedrag is onaanvaardbaar."

"Als antwoord op de verklaringen van Mr. Arnould kan ik met stelligheid zeggen dat de FEI hard aan het werk is om de problemen in de endurance aan te pakken en dat we daar al een tijd mee bezig zijn. In 2012 heeft de FEI de regels rond endurance grondig herbekeken om de problemen die ontstonden door de snelle groei van de discipline aan te pakken. Deze inspanningen gingen in 2013 verder. Met de organisatie van een rondetafelsessie, de samenstelling van de strategische planningsgroep en de start van een studie rond blessures, engageert de FEI zich ten volle om de verdere ontwikkeling van de sporttak te waarborgen."

Verwante artikels:
[VN] FEI Endurance Strategic Planning group vergadert in Lausanne
[VN] Medicatie gevonden in overheidsvliegtuig uit Dubai
[VN] FEI: Prinses Haya trekt zich terug, geen derde ambtstermijn
[VN] Tegenkanting tegen prinses Haya als voorzitter FEI
[VN] [TEN]Medicatie in beslag genomen bij Europees Kampioen Dachs
[VN] FEI-comité tekent traject uit voor snelgroeiende endurance

annivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:01

Ingmar de Vos vond al dat enduranceruiters ruziemakers waren in de tijd dat hij nog hoofd van kbrsf was...
(En die doping in het midden oosten: is onze eigenste super gemotiveerde pakkeman Ronny daar niet gaan wonen om paal en perk te stellen aan verboden middelen in endurance?)

In Belgie wonen weinig tot geen paarden die meerdere keren 160km kunnen lopen aan meer dan twintig per uur, dat kan aan veel factoren te wijten zijn (verzorging voor en na de wedstrijd , manier van rijden, training, fokbeleid...)
De aanwezigheid van Arabische deelnemers zal in elk geval wel van invloed zijn op de sfeer in een wedstrijd, maar in de EEER waren er geen Arabische deelnemers en ook geen hoogscorende Belgen op Kristel na...Het zou te makkelijk zijn om het eigen falen op die verdomde dopinggebruikers te steken.

Er zijn twee problemen:
-we hebben geen /niet genoeg paarden die snel genoeg zijn om mee te kunnen op hoog niveau
-de doping controles moeten systematisch en niet 'at random' gebeuren : alle podiumwinnaars zouden in de regel een plas moeten gaan plegen.

Uit rancune het ene probleem aan het andere linken lijkt me een beetje voorbarig.

Er wordt ook teveel gepraat over paarden die benen breken,die moeten afgemaakt worden etc, ongelukken en blessures krijg je in elke sportdiscipline op hoog niveau, daarop focussen is de discipline in een kwaad daglicht zetten.
Maar wie ben ik dat ik daar een gedacht over durf hebben...