Eventingruiter Jock Paget ontkent dopingaantijgingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventingruiter Jock Paget ontkent dopingaantijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:34

www.horseandhound.co.uk / www.horsetalk.co.nz / www.horsetalk.co.nz /bokt.nl

Jock Paget is naar eigen zeggen "totaal verbluft" nadat zijn paard Clifton Promise positief testte op een verboden middel. Dat gebeurde tijdens de eventingwedstrijd in Burghley begin september. Het paard testte positief op reserpine, een sterk kalmeermiddel voor mensen, dat op de FEI-lijst met verboden producten staat. Verboden producten zijn die producten waarvan de FEI vindt dat ze niet thuishoren in paardengeneeskunde.

"Het was een enorme schok voor ons, verwoestend nieuws," zei Jock Paget aan Fairfax Media. "We zijn alles aan het bekijken en we proberen uit te zoeken hoe dit kon gebeuren. Er is duidelijk ergens een fout gemaakt, maar ik heb er geen idee van op dit moment."

De FEI zal nu het B-staal testen om te bepalen of het eerste resultaat correct was. Over twee à drie weken zijn de resultaten van die tests bekend. Als het B-staal ook positief is, zal Paget de overwinning in Burghley verliezen en kan hij voor lange tijd geschorst worden. Paget is voorlopig geschorst tot de resultaten van de testen op het B-staal bekend zijn. Dat betekent dat hij niet zal rijden in Pau (23-27 oktober), de laatste viersterrenwedstrijd van het seizoen.

De schorsing van Paget brengt zijn Rolex Grand Slam ook in gevaar. Die titel, waaraan 350.000 dollar vasthangt, kan enkel gewonnen worden door ruiters die opeenvolgend winnen in Badminton, Burghley en het driedaags event in Kentucky.

Jock Paget heeft gevraagd dat de B-test in een ander laboratorium zou uitgevoerd worden dan de A-test.

"Ik heb nog nooit gehoord van reserpine, ik heb nog nooit iets gedaan met dat spul. Het zou idioot zijn, want je weet dat je paarden getest worden als je goede resultaten haalt. Ik ben totaal verbluft," zegt Paget. "Voor zover ik weet, kan je niet eens reserpine krijgen in het Verenigd Koninkrijk, maar daar ben ik niet 100 procent zeker van. Ik heb ook geleerd dat het kan verward worden met andere middelen en planten, dus daar moeten we meer over te weten komen."

Clifton Pinot, het paard van de Australiër Kevin McNab (de mentor van Paget), testte in Burghley ook positief op hetzelfde middel. McNab gaf geen commentaar op de positieve test.

Frances Stead van Clifton Eventers, de eigenaars van Clifton Promise en mede-eigenaars van Clifton Pinot zeggen in een statement: "Clifton Eventers is diep geschokt door deze gebeurtenissen en herhaalt dat alle betrokken partijen categoriek ontkennen dat ze iets ondernomen hebben met de bedoeling een verboden middel toe te dienen. We werken samen met de respectievelijke nationale federaties om te achterhalen wat de oorzaak van de testresultaten is."

De lijst met verboden middelen van de FEI bevat een heleboel medicijnen die paarden een voordeel zouden geven tijdens wedstrijden, maar het vreemd dat reserpine een voordeel zou bieden aan een eventingpaard op topniveau.

Reserpine is een natuurlijk middel dat al eeuwenlang gebruikt wordt in de Indische kruidengeneeskunde. Het plantenextract wordt gebruikt om de bloeddruk bij mensen onder controle te houden en wordt ook gebruikt als langwerkend kalmeermiddel bij paarden. De meeste paardeneigenaars zullen reserpine kennen als het medicijn Rakelin, dat geïnjecteerd wordt.

De enige discipline waarin een medicijn met reserpine enig wedstrijdvoordeel zou hebben, is tijdens de dressuurproef, de eerste proef in een eventingwedstrijd. Daar moet een paard idealiter kalm en beheerst voorgesteld worden. Het is dus niet moeilijk om te zien dat een kalmeermiddel daar een voordeel kan bieden.

Wat vreemd is, is dat men daar een langwerkend kalmeermiddel voor zou gebruiken. Een paard dat een dergelijk middel heeft toegediend gekregen zou dan niet explosief genoeg zijn voor de jumping en de cross-country. Het is bekend dat het enkele dagen duurt voor het medicijn het volledige effect heeft en het nog enkele dagen na de laatste inspuiting subtiele verdovende effecten hebben. Het duurt ook lang voor het middel uit het systeem van het paard verdwenen is. Gebruik op langere termijn houdt ook geen steek: een paard dat gedurende langere tijd verdoofd wordt, kan niet voldoende trainen om een wedstrijd als Burghley te winnen.

Frances Stead liet al weten dat ze 100% zeker is dat Jock nooit bewust een verboden middel zou toedienen aan Clifton Promise of aan een ander paard. "Daar is hij niet het type voor." Haar eerste reactie was naar eigen zeggen dat er iets fout moest gelopen zijn in het systeem. Ze heeft al verschillende keren met Paget gesproken de afgelopen dagen en zegt dat hij even geschokt is als iedereen. Ze zegt: "We hebben een paard dat het wellicht moeilijkste cross-country parcours in de wereld gelopen heeft en dat dat heel snel gedaan heeft. Het laatste middel dat je zou gebruiken om zijn prestaties te verhogen is een kalmeermiddel. Dat scenario houdt geen steek."

Ook de Nieuw-Zeelandse eventingruiter Andrew Nicholson, die in Burghley als tweede en derde eindigde na Paget, steunt hem: "Paget is erg rechtuit en heel ernstig bezig met zijn vak en hij is een erg eerlijke man. Ik geloof niet dat hij bewust iets gedaan heeft, en ik zal hem steunen als ook het B-staal positief test."

Verwant bericht:
[VN] Paard eventingruiter Jock Paget test positief op doping

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:25

Ik heb hem hier op het nieuws in een intervieuw gezien en ook ik geloof niet dat hij het zelf gedaan heeft. En de eigenaar denkt er gelukkig hetzelfde over