De eerste modulaire MRI-scan voor paarden in Someren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De eerste modulaire MRI-scan voor paarden in Someren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:40

http://www.omroepbrabant.nl
Ingezonden door Bokker Amarie

Afbeelding
Bij onduidelijke kreupelheden kan een MRI-scan de
uitkomst bieden. Foto: http://www.focussed.nl

Sinds kort staat in Someren de eerste mobiele MRI-scan van Nederland. De scan is opgebouwd in een soort kant en klare zeecontainer en is verplaatsbaar. Het grootste voordeel van de scan is dat de paarden er staand in kunnen en daardoor niet onder narcose hoeven.

Een scan neemt wel enige tijd in beslag. "Het duurt wel eventjes, ja. Met een voet ben je al gauw zo'n drie kwartier tot een uurtje bezig."; zegt Peter van Oijen, dierenarts bij het Veterinair Centrum. Maar toch ziet hij grote voordelen van de scanner. "Wanneer een paard kreupel was, hadden we al methodes om de benen van het paard te bekijken, zoals echo's en röntgen, maar met een MRI kunnen we een veel nauwkeuriger diagnose stellen."

Volgens Van Oijen is het een groot voordeel dat de paarden staand in de scan kunnen, omdat hierdoor geen volledige narcose meer noodzakelijk is. "Dat is fijn omdat, zeker wanneer er mogelijk een operatie volgt, het paard dan niet twee keer onder volledige narcose gebracht hoeft te worden. Dat vinden de eigenaren prettig."

Van Oijen verwacht zo'n tien scans per maand uit te gaan voeren. "Dat lijkt niet veel als je het vergelijkt met een ziekenhuis. Bij dieren moeten eigenaren vaak zelf voor de kosten opdraaien en dus probeer je zoveel mogelijk om zo'n scan niet nodig te laten zijn. Een MRI-scan van een paardenvoet kost namelijk al ongeveer duizend euro."

Anoniem

Re: De eerste modulaire MRI-scan voor paarden in Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:50

Toch praktisch onbetaalbaar? Zullen verzekeringen dat allemaal zomaar gaan betalen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:52

Voor 10 mensen in de maand toch niet te duur zo te lezen.
Ik vind het ook een flink bedrag, want dan ben je er nog niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:53

russel: Someren noemen ze niet voor niets 'de koninklijke' ;). Maar inderdaad om te 'kijken of er iets te zien is' een aardig duur grapje. Of de verzekering het vergoed geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:55

Dat verwacht hij wel....door heel het land wellicht wel en Belgie er voor een deel bij.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:06

Bij een andere kliniek was het waarschijnlijk goedkoper geweest, maar Someren zet er graag wat bovenop. Je zou alleen verwachten dat ze voor dat goud ook bijzonder goede kwaliteit zouden leveren, maar dat heb ik tot op heden nog niet meegemaakt helaas.

Aan de andere kant: wel heel tof, zo'n verplaatsbare MRI _/-\o_

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:15

Ik ben benieuwd hoeveel Tesla die scanner is en wat de kwaliteit van het beeld is. Verder zijn MRI scans zeer gevoelig voor bewegingen, hoe hou je het been van het paard 3 kwartier stil?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:33

Jose22 schreef:
Bij een andere kliniek was het waarschijnlijk goedkoper geweest, maar Someren zet er graag wat bovenop. Je zou alleen verwachten dat ze voor dat goud ook bijzonder goede kwaliteit zouden leveren, maar dat heb ik tot op heden nog niet meegemaakt helaas.

Aan de andere kant: wel heel tof, zo'n verplaatsbare MRI _/-\o_

Nee hoor Utrecht kost het je ook zo rond de 1000 euro. En dan willen ze je meteen al een mri aansmeren. Mensen kunnen ver gaan voor hun dier, vooral als de kliniek een leuk praatje er bij houd dat ze alleen een correcte diagnose kunnen stellen als er een mri wordt gemaakt.

Wel fijn dat er nu geen volledige narcose meer nodig is!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:46

Heb een staande MRI in Emmeloord laten doen, was ook ruim 1300 euro dus dit is qua prijs niet veel anders.

Overigens is MRI vaak toch echt wel een "eye-opener" zonder de MRI had ik nooit geweten wat er aan de hand was.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:57

Ik probeer me een voorstelling te maken van de hoeveelheid lawaai, versterkt door een soort van zeecontainer.
Paarden storen zich daar bij bewustzijn niet aan?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:59

Ik denk dat ze heel flink gesedeerd zijn. Geen narcose maar wel zeer suf.
Dat moet wel met het stil staan en het lawaai.
In Someren sederen ze ook al bij gewone röntgen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:14

Mijn paard hoefde niet gesedeerd te worden of wat dan ook, bleef gewoon rustig met halstertje aan staan :D
Al hoefde die niet in een zeecontainer, dat scheelt natuurlijk wel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:17

Gaf dat geen herrie dan?
Zo niet dan mogen ze de mensen MRI ook wel eens veranderen :+

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:05

Nou maakte wel geluid maar dit paard is wel heel snel gerust gesteld en raakt niet snel in paniek, zal natuurlijk niet voor ieder dier gelden, ze waren in Emmeloord namelijk wel erg verbaast over zijn braafheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:12

In Emmeloord is de MRI dan misschien niet verplaatsbaar, maar daar kunnen ze ook staand scannen. Mijn paard is gesedeerd met een flinke dosis methadon en toen hebben ze zonder problemen goede beelden van de ondervoet kunnen maken. Kostte me alles bij elkaar rond de 1000 euro, maar als je een 7-jarig kreupel paard hebt en de echo's en foto's zijn ok dan moet je wat. Bleek uiteindelijk een ernstige kneuzing te zijn zonder onherstelbare schade. Periode gerevalideerd met aangepast beslag en paard is restloos hersteld. Zonder die MRI was het de paardenworst geworden...

meertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:09

ja en dan denkt someren dat ze uniek zijn.
ik breng er mn fiets nog niet naar toe, laat staan mijn paard, want ook ik heb er nog nooit een fatsoenlijke oplossing van gehad. En je betaald er heel wat voor" de naam"

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:39

Prachtig voor dingen die op andere manieren niet te achterhalen zijn. Het is idd een behoorlijk kostenplaatje, maar in de reguliere geneeskunde betaal je al 5000 euro voor een ct-scan als ik het me goed herinner dus zo duur is het in verhouding niet.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:48

MacavityL schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel Tesla die scanner is en wat de kwaliteit van het beeld is. Verder zijn MRI scans zeer gevoelig voor bewegingen, hoe hou je het been van het paard 3 kwartier stil?

Zal wel 1 of misschien maar 0,5 tesla zijn, een 3 tesla bijvoorbeeld lijkt me niet helemaal handig namelijk... 3 kwartier voor een voetje vind ik nogal wat, ben net als jij benieuwd naar hoe of wat.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:37

_Nikita schreef:
MacavityL schreef:

Zal wel 1 of misschien maar 0,5 tesla zijn, een 3 tesla bijvoorbeeld lijkt me niet helemaal handig namelijk... 3 kwartier voor een voetje vind ik nogal wat, ben net als jij benieuwd naar hoe of wat.

Dat denk ik inderdaad ook, en dan vraag ik me dan af hoeveel toegevoegde waarde het beeld zal hebben.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:57

kimmie1 schreef:
Prachtig voor dingen die op andere manieren niet te achterhalen zijn. Het is idd een behoorlijk kostenplaatje, maar in de reguliere geneeskunde betaal je al 5000 euro voor een ct-scan als ik het me goed herinner dus zo duur is het in verhouding niet.

Een CT-scan is wel wezenlijk iets anders dan een MRI. Maar qua kosten wellicht wel vergelijkbaar.

Ik vind het mooi dat dit soort technieken beschikbaar zijn en komen voor de diergeneeskunde :j
En ik vind 1000,- euro echt niet veel geld voor een dergelijk onderzoek. Zo'n scanner is een enorme investering! Hieronder een stukje over een nieuwe scanner in het UMC van 7 miljoen. Nu zal Someren een goedkopere (minder krachtig) en/of 2e hands versie hebben neem ik aan, maar zo'n apparaat blijft enorm duur.

Hieronder een quote van internet over een nieuwe scanner in het UMC Utrecht:
Citaat:
MRI-scanner van 7 miljoen in gebruik

Het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht heeft gisteren een zeer krachtig MRI-apparaat in gebruik genomen. De 7 Tesla MRI kost het UMC 7 miljoen euro. In Nederland staan maar twee van dit soort apparaten.

Het Leids Universitair Medisch Centrum heeft ook de beschikking over zo'n scanner.

De 7 Tesla-scanner wordt ingezet voor hersenonderzoek. De artsen verwachten dat ze dankzij het apparaat beter inzicht krijgen in bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer en Parkinson.