Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:49

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Wilde paarden achtervolgd door een helicopter. Foto: BLM Nevada

Landbouwers en veehouders eisen dat wilde paarden rond Lake Gregory (een meer in de regio Kimberley in West-Australië) neergeschoten worden. Deze praktijk staat ook bekend onder de naam ‘culling’. De Pastoralists and Graziers Association (PGA, de vereniging die zich inzet voor schapen- en veehouders) in West-Australië wil dat minister van Landbouw Brendon Grylls onmiddellijk van start gaat met het neerschieten van paarden uit de lucht.

Rob Gillam, voorzitter van de PGA, zegt: “De schapen- en veehouders in Kimberley staan voor een catastrofe op het gebied van economie, milieu en dierenwelzijn, als er niet onmiddellijk wilde paarden neergeschoten worden bij Lake Gregory. Het grote aantal wilde paarden, dat geschat wordt op 9000, heeft een grote impact op de biodiversiteit en de culturele waarden van het moerasgebied rond Lake Gregory. Er is overbegrazing, de bodem wordt platgelopen en het voedsel raakt op. Het natte seizoen komt er bovendien aan en de paarden lopen het risico om in het moeras terecht te komen en daar een trage en pijnlijke dood te sterven. Vorig jaar was dat het lot van zo’n 100 wilde paarden.”

Volgens Gillam is het neerschieten uit de lucht de beste en meest diervriendelijke manier om het probleem aan te pakken: “Eerdere beslissingen om dergelijke controleacties uit te voeren werden een halt toegeroepen doordat ministers onder druk werden gezet door dierenrechtenactivisten. Velen van hen hebben nog nooit een veehoudersbedrijf bezocht en de schade gezien die de wilde paarden aanrichten.”

De gronden waar de wilde paarden leven worden verhuurd aan een aantal landbouwers. Zij moeten volgens Gillam zelf instaan voor het aanpakken van ‘ongedierte’. Gillam zegt dat zijn organisatie zich kan vinden in het neerschieten van paarden uit de lucht door professionele schutters, rekening houdend met strikte voorwaarden en monitoring.

Libby Lovegrove, van de vereniging Wild Horses Kimberley, is het daar niet mee eens en zegt dat het voorstel van de PGA geen steek houdt. Volgens haar moeten de hengsten geruind worden en moeten de merries behandeld worden met langwerkende voorbehoedsmiddelen. Lovegrove: “Niemand heeft geprobeerd om de voortplanting van de paarden aan te pakken. De dieren konden zich onbeperkt voortplanten en nu worden ze neergeschoten. Dat is echt barbaars.” Lovegrove stelt zich ook vragen bij het aantal wilde paarden in het gebied en vertelde aan de lokale media dat de PGA het aantal paarden enorm heeft overdreven.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:39

Bah, neerschieten...

Laat ze vrij rondlopen, of tem ze!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:40

KittyDylan schreef:
Bah, neerschieten...

Vrij rond laten lopen richt gigantische schade aan, en temmen kost een vermogen...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:42

Vjestagirl schreef:
KittyDylan schreef:
Bah, neerschieten...

Vrij rond laten lopen richt gigantische schade aan, en temmen kost een vermogen...

Er zijn ook nog andere dieren die schade aanrichten.

belle_boef

Re: Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:43

Lekker in de lasagna :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:46

KittyDylan schreef:
Vjestagirl schreef:

Er zijn ook nog andere dieren die schade aanrichten.

De paarden richten verreweg de meeste schade aan, zijn ook dieren die niet inheems zijn en die op geen enkele manier gereguleerd worden.

Het is sneu hoor, om ze neer te schieten, maar je kunt niet alles behouden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:50

Vjestagirl schreef:
KittyDylan schreef:
Bah, neerschieten...

En zoals in het nieuwsbericht te lezen is:
Citaat:
Het natte seizoen komt er bovendien aan en de paarden lopen het risico om in het moeras terecht te komen en daar een trage en pijnlijke dood te sterven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:53

Hmmm scharrelpaard!

Prima plan :)
Ik zie weinig mogelijkheden voor alternatieven dus dan is dit wel het beste.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:54

Tja liever afschieten inderdaad dan 100 paarden in een moeras een langzame dood laten sterven!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:56

KittyDylan schreef:
Bah, neerschieten...

Ik denk niet dat jij zo blij zou zijn als jij daar een veel/landbouwbedrijf had, en die paarden dat zouden vernielen. Daar gaan je producten, en dus je geld!

Daarbij is neerschieten in deze omstandigheden gewoon het beste, zoals anderen al zeiden. Het is nogal makkelijk om op zulke dingen het stempel "zielig" te drukken, maar lees even wat beter de beginpost, en dan leer je al snel dat het echt niet zomaar gedaan word, alleen als het echt nodig is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:59

Het probleem met het afschieten is dat er dan dieren enkel gewond geraken en niet onmiddellijk dood zijn. Het is beter zoals in de USA projekten te starten met geboorteperkingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:00

petraaken schreef:
Het probleem met het afschieten is dat er dan dieren enkel gewond geraken en niet onmiddellijk dood zijn. Het is beter zoals in de USA projekten te starten met geboorteperkingen.

Voor de lange termijn is dat idd n goede oplossing, voor de korte termijn niet...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:03

of fuik ze en schiet ze 1 voor 1 en dan ineens goed

uit de lucht schieten.... ik kan me niet voorstellen dat dat in één keer goed gaat...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:22

heidy_wilco schreef:
KittyDylan schreef:
Bah, neerschieten...

Ik denk niet dat jij zo blij zou zijn als jij daar een veel/landbouwbedrijf had, en die paarden dat zouden vernielen. Daar gaan je producten, en dus je geld!

Daarbij is neerschieten in deze omstandigheden gewoon het beste, zoals anderen al zeiden. Het is nogal makkelijk om op zulke dingen het stempel "zielig" te drukken, maar lees even wat beter de beginpost, en dan leer je al snel dat het echt niet zomaar gedaan word, alleen als het echt nodig is.

Oja, niet aan gedacht.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:09

petraaken schreef:

Valt mee hoor, aantal goede scherpschutters bij defensie halen. Die schieten ze door het hoofd en zijn ze zo dood (en anders hersendood).

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:12

Vang dan die paarden, en schiet ze dan neer, ipv zo uit de lucht....kans is heel groot dat een paard dan moet lijden, dat is nergens voor nodig...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:12

Amaris schreef:
of fuik ze en schiet ze 1 voor 1 en dan ineens goed

uit de lucht schieten.... ik kan me niet voorstellen dat dat in één keer goed gaat...

Volgens mij is het probleem in dergelijke gebieden juist ook dat vangen niet wil omdat het terrein daarvoor niet begaanbaar genoeg is, als ze zouden kunnen vangen/schieten vanaf de grond zouden ze dat denk ik ook graag doen. Immers is dat waarschijnlijk goedkoper, accurater en je kan het vlees dan ook gewoon gebruiken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:15

Ik zie het probleem niet, ofja behalve dan als het niet in 1x goed gaat. Maar het lijkt mij dan wel dat ze goede scherpschutters inhuren, die in 1x raak kunnen schieten?

Maar idd, in het vervolg projecten met geboortebeperkingen. Lijkt me veel beter plan :)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:19

Lijkt me dat het doodschieten vanuit de lucht een grote chaos gaat worden door de paniek die er ontstaat.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:21

Ik denk minder paniek dan als je ze eerst te vangen om ze vervolgens dood te schieten.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:26

petraaken schreef:

Ben ik het mee eens :j

Vind het toch maar raar hoor, zo afschieten. Maar het is toch beter dan aan een trage dood te sterven in het moeras..

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:07

Neejoh schiet ze maar dood is de beste oplossing toch #)
Maar mensen zijn er ook teveel op de wereld dus schiet die dan ook maar af.
Waarom moeten ze altijd dieren afmaken, ook om andere dingen.
Nee want die hebben geen gevoel #) #)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:32

kaatje888 schreef:
Neejoh schiet ze maar dood is de beste oplossing toch #)
Maar mensen zijn er ook teveel op de wereld dus schiet die dan ook maar af.
Waarom moeten ze altijd dieren afmaken, ook om andere dingen.
Nee want die hebben geen gevoel #) #)

Daar gaat het in dit geval niet om. Het paard hoort eigenlijk niet thuis in Australië. Maar hij verdrijft wel alle inheemse soorten zoals Koala's en Kangoeroe's etc. En die staan gewoon op de eerste plaats, wat zo ontzettend logisch is. Vergelijk het maar met onze Muskusrat. Dat is ook een dier dat hierheen gehaald is om zijn vacht (geloof ik), maar dat is nu een hele grote plaag, en die dieren worden ook gewoon gedood, maar dat is even wat luguberder, want die verdrinken.
En ik weet niet hoe rijk jij bent, maar zulke grote kuddes paarden vangen en castreren/temmen of wat dan ook is zo ontzettend duur. En dan beter een schot, dan dat ze lijden aan voedsel tekort of verdrinking oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:37

Er is al eerder een hele discussie geweest over de paarden in Australie. Zal even kijken of ik de link hier neer kan zetten, scheelt weer tikwerk.

[VN] Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

In het kort: er is veel te lang niets gedaan, de paarden zijn een plaag. En omdat er zo lang niets is gedaan is de enige manier om hier nu in te grijpen het rigoureuze afschieten vanuit de lucht. En daarna kan er aan geboortebeperking gedaan worden, want je gaat echt niet alle dieren te pakken krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:56

Poehoe, gaan we die discussie nou weer krijgen?
En het nieuwsbericht vertelt toch ook niet echt iets nieuws meer? Dat er teveel paarden zijn in Australië en dat er stemmen omgaan om ze af te schieten. Wisten we al, waar is de nieuwswaarde?