Sneeuwstorm Zuid-Dakota kost het leven aan honderden paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Sneeuwstorm Zuid-Dakota kost het leven aan honderden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 11:13

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Een zware sneeuwstorm is fataal geworden voor veel paarden in de VS. Foto: Ephotion

De zware sneeuwstorm die vorige week in Zuid-Dakota woedde, heeft het leven gekost aan honderden paarden en tienduizenden runderen. Het westen van de staat heeft het meeste geleden onder de storm.

Er zijn nog geen officiële cijfers bekend, maar individuele meldingen tonen aan dat veehouders grote aantallen dieren zijn verloren. Een ranch meldde al het verlies van 90 paarden en in sommige gevallen zijn veehouders de helft van hun kuddes vee kwijtgeraakt. De overheid vraagt veehouders dan ook om hun verliezen te documenteren.

Landbouw vormt in Zuid-Dakota de belangrijkste beroepsactiviteit: het draagt jaarlijks meer dan 21 miljard dollar bij aan de economie en biedt werkgelegenheid voor meer dan 122.000 inwoners. Gouverneur Dennis Daugaard vraagt dan ook aan de inwoners om de veehouders die verlies geleden hebben te steunen. Daugaard zegt: “Ik heb de verwoestingen zelf gezien. Door de shutdown van de overheid en het gebrek aan landbouwregelgeving hebben we de hulp nodig van de inwoners van Zuid-Dakota. Mensen die willen helpen, kunnen dat doen door te doneren aan een speciaal opgericht fonds.”

Het landbouwdepartement van Zuid-Dakota heeft vanuit de lucht de getroffen regio onderzocht en werkt samen met andere organisaties om initiatieven te coördineren.

Anoli

Re: Sneeuwstorm Zuid-Dakota kost het leven aan honderden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:15

Daar moet je toch niet aan denken zeg, de helft van je kudde kwijt raken :(:)
Ik hoop dat er snel hulp komt en de veehouders daar geholpen kunnen worden.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:35

Geen stallen blijkbaar daar. Heftig hoor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:41

ikkedus schreef:

Ik denk dat het gewoon te groot voor is (enorme kudde dieren) om stallen te kunnen hebben.

Ze worden dan bijgevoerd met hooi en dat houdt ze warm en door met de grote groepen bij elkaar te staan en wat rond te scharrelen en de wintervachten kunnen ze de winters prima overleven.

En ik geloof dat er wel stallen zijn maar dan alleen voor de zieke dieren en of pasgeboren dieren die niet zo goed meekunnen draaien.

De boeren en of veehouders zijn blijkbaar ineens verrast door deze extreme weeromstandigheden.

Heftig hoor.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:52

Ja dit verschrikkelijke weer was niet aangekondigd, of pas heel kort tevoren, dat had ik ergens gelezen. Daardoor hadden ze geen tijd voorbereidingen te treffen. Ze zijn er echt door overvallen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:53

Ik hoorde op de radio dat er zelfs mensen waren die hun gehele kudde zijn kwijt geraakt... een boer vertelde dat hij poolshoogte was gaan nemen, alles weg... hij brak gewoon tijdens het interview... En dan met die shut down... dan weet je al helemaal niet waar je aan toe bent...erg...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:58

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:07

LiesbethDW schreef:
het brengt jaarlijks meer dan 21 biljoen dollar op en biedt werkgelegenheid voor meer dan 122.000 inwoners.

Zeker weten? Dat houdt in dat er daar jaarlijks ±172 miljoen dollar per inwoner aan waarde wordt gecreëerd.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:09

Verschrikkelijk, door dat bericht besef je pas echt hoe erg het moet zijn...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:13

Ik hoorde het al over de 10000 den koeien die zijn overleden. Vreselijk, inderdaad sommige veehouders die in een klap al hun vee kwijt zijn. Probleem schijnt te zijn dat het zo vroeg in het seizoen is dat ze nog op de zomerweides zonder beschutting staan.

Maar hoe heftig moet het dan zijn dat zoveel dieren het niet overleven. Meters sneeuw, diepvriestemperaturen, storm? In nederland staan er ook dieren buiten in de vrieskou, zie bv de begrazingsprojecten en die gaan niet massaal dood.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:15

In het artikel stond een verklaring: eerst viel er heel veel regen die de dieren zonder wintervacht doorweekte, en daar kwam een enorm koudefront achteraan. Dan kun je je wel voorstellen.... in en in triest.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:18

:\ Wat erg zeg.. Arme dieren en arme boeren en paardenhouders..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:18

Oh wat erg, domweg doodgevroren dan. Dan moet het wel heel erg gehoosd hebben willen ze er van doorweekt raken. Als ze nog helemaal geen wintervacht hebben dan, dat is best wel laat in het seizoen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:40

Ik las op een Amerikaans forum dat de grond door zware regenval erg zacht was, en dat de dieren in combi met de sneeuw gewoon niet meer vooruit konden. Daarnaast stonden veel dieren op de grote zomerweides, waardoor ze ook niet zo 1,2,3 bij elkaar gedreven konden worden toen de storm opstak. Daarnaast hadden ze nog geen wintervacht, dus super vatbaar voor de kou.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:32

Absoluut een drama wat daar gebeurd is...wij hebben onze eigen ranch en ik kan er niet aan denken als zoiets ons was overkomen....

Onderstaande website geeft goede antwoorden op vragen als waarom er bijv. zoveel dieren zijn gestorven:

http://prettywork.wordpress.com/2013/10 ... th-dakota/

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:32

Wat heftig! :\ Arme dieren..
Hoop dat de landbouwers snel enkele maatregelen treffen voor de winter die voor de deur staat. Blijkbaar is die sneller gekomen dan verwacht!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:36

Woow dat is wel heel erg wat er is gebeurd. Echt zielig voor die mensen al hun inkomsten in 1 klap weg. Wat erg zeg !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:52

Wat ontzettend sneu van al die dieren, en de eigenaren die nu ineens met lege handen staan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:22

Ragdollcat schreef:
ikkedus schreef:

Ik denk dat het gewoon te groot voor is (enorme kudde dieren) om stallen te kunnen hebben.

Ze worden dan bijgevoerd met hooi en dat houdt ze warm en door met de grote groepen bij elkaar te staan en wat rond te scharrelen en de wintervachten kunnen ze de winters prima overleven.

En ik geloof dat er wel stallen zijn maar dan alleen voor de zieke dieren en of pasgeboren dieren die niet zo goed meekunnen draaien.

De boeren en of veehouders zijn blijkbaar ineens verrast door deze extreme weeromstandigheden.

Heftig hoor.

Nee, in Dakota loopt voornamelijk vleesvee, is geen koe die daar liters melk gaat produceren van die arme en bergachtige grond.

Vind het alleen wel vreemd dat er in het bericht over de overheid wordt gesproken, alle overheidsinstanties zijn dicht in amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 04:54

Het is erg sneu en triest. Vandaag South Dakota verlaten en de afgelopen dagen daar veel dood vee gezien. Kennissen van mn vrienden daar zijn veel van hun geliefde dieren kwijtgeraakt. Ik kwam er een kleine week na de desastreuze sneeuwstorm aan en toen was er nog niet overal stroom. De mensen daar zijn overvallen door de omvang van de sneeuwstorm 1,5 week geleden. In de Black Hills viel in 20u 1,5m sneeuw! Mn vrienden moesten hun paard letterlijk uitgraven. Hij is gelukkig okee!
De dieren hebben nog niet voldoende wintervacht aangemaakt en veel konden het daardoor niet redden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:38

Wat sneu zeg voor die dieren en ook voor de eigenaren! Vreselijk.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:10

Wat afschuwelijk voor de getroffen dieren en eigenaren! ;(