Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 14:58

http://Www.anp.nl / http://www.nichassen.nl/
Ingezonden door Bokkers Sientje & Crypto

Tijdens de tweede wedstrijd op zaterdagochtend bij het NIC Assen, heeft zich een ongeval voorgedaan.

De ruiter Ali Al Khorafi (Koeweit) kwam met zijn paard Fiona (Charity x Siredam) tijdens een internationale springwedstrijd ongelukkig ten val.

Direct na de val werd door de aanwezige veterinair eerste hulp verleend aan het paard. Het dier werd door middel van de EHBO-trailer uit het parcours getransporteerd. Nader veterinair onderzoek wees uit, dat de blessure van de 7-jarige merrie geen nadere veterinaire behandeling met kans op herstel mogelijk maakte, waardoor het paard ter plaatse moest worden geëuthanaseerd.

Deelnemer Ali Al Khorafi kreeg eveneens direct eerste hulp en hij is per ambulance naar het Wilhelminaziekenhuis in Assen overgebracht voor nader onderzoek.

De organisatie van het NIC Assen, die deze gang van zaken uiteraard betreurt, heeft zich ingespannen aan zowel paard als ruiter adequate eerste hulp te verlenen

jojoleinee

Re: Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:10

Woow heftig. Zeker dat ze dat paard zo snel in hebben laten slapen. Dat het geen hoge sport meer kan doen snap ik maar een lekker rustig leventje laten leiden bij iemand in de achtertuin zou hem toch op zn minst gegund moeten zijn.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:13

Je weet niet wat er echt aan de hand was, misschien had het paard 2 gebroken voorbenen bij wijze van.

Sterkte aan de ruiger en zijn familie/team

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:14

Ik denk niet dat de DA haar in had laten slapen als dat nog mogelijk was geweest.
Wat erg voor ruiter en paard dit.. Ik hoop dat de ruiter er in ieder geval weer bovenop komt:)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:16

Jeetje wat heftig zeg...
Hoop dat de ruiter er goed bovenop komt.
Wat een schrik zal dat zijn als je te horen krijgt als je paard geeuthanseerd moest worden..

Heel veel sterkte voor de ruiter & de mensen om hem heen.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:19

Wat een verschrikkelijk ongeluk voor zo'n mooi evenement. Hopelijk maakt de ruiter het goed en herstelt hij snel weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:20

Echt vreselijk... :\
Ik hoop dat de ruiter er weer helemaal bovenop komt.

Sammie schreef:
De organisatie van het NIC Assen, die deze gang van zaken uiteraard betreurt, heeft zich ingespannen aan zowel paard als ruiter adequate eerste hulp te verlenen
Dit stukje snap ik niet helemaal...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:21

Weet jij meer over die blessure jojoleinee? Over de precieze verwondingen, is namelijk vooralsnog niks te vinden. Maar een paard wordt niet voor zweetvoeten ter plaatse ingeslapen. ;)

Hoop ook dat de ruiter het naar omstandigheden goed maakt. Gelukkig was er zo te lezen adequate hulp, voor zowel paard als ruiter, aanwezig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:23

jojoleinee schreef:
Woow heftig. Zeker dat ze dat paard zo snel in hebben laten slapen. Dat het geen hoge sport meer kan doen snap ik maar een lekker rustig leventje laten leiden bij iemand in de achtertuin zou hem toch op zn minst gegund moeten zijn.

Ik heb dit zelf meegemaakt en er word niet zomaar deze keuze gemaakt als er een kans was geweest was die vast gegrepen

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:23

KoudbloedKim schreef:
Echt vreselijk... :\
Ik hoop dat de ruiter er weer helemaal bovenop komt.

Sammie schreef:
De organisatie van het NIC Assen, die deze gang van zaken uiteraard betreurt/gebeurtenis, heeft zich ingespannen om aan zowel paard als ruiter adequate eerste hulp te verlenen
Dit stukje snap ik niet helemaal...

Zo beter?

Wat een vreselijke gebeurtenis.. :(

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:26

jojoleinee schreef:

Het gaat hier om een getalenteerde, waardevolle merrie. Als er enig kans op herstel was geweest, hadden de eigenaren haar als fokmerrie in kunnen zetten. Mijn conclusie: voor dit paard was er geen enkele hoop meer op een pijnvrij leven.

Ontzettend nare gebeurtenis, dat gun je echt niemand :\

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:29

jojoleinee schreef:

inderdaad mijn paard is ook niet meer goed voor de sport maar wel recratief en voor gezeldschap en hij krijgt echt geen spijt ookal was hij alleen voor gezeldschap en hij is 5

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:30

Volgens mij las ik ergens dat het dier een gebroken bovenbeen had.. door een rare landing na de sprong.

enorm sneu, veel sterkte voor de eigenaren, ruiter en alle betrokkenen!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:31

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:10

Helder :j Maar wat afschuwelijk voor die merrie. Hoop dat het met de ruiter beter gaat.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:13

jeetje wat heftig. Hoop dat het met de ruiter goed komt. Ga je even op wedstrijd loopt het zo af, balen...zelf in zh en je paardje kwijt!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:13

verdrietig en heftig zeg. Echt een nare val

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:34

NardoLove schreef:
jojoleinee schreef:

inderdaad mijn paard is ook niet meer goed voor de sport maar wel recratief en voor gezeldschap en hij krijgt echt geen spijt ookal was hij alleen voor gezeldschap en hij is 5

Lekker kort door de bocht.. :+
zorg eerst even dat je de feiten kent voordat je gaat speculeren!!

Sterkte voor de ruiter en eigenaren!

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:35

Wat heftig zeg! Hopelijk gaat het met de ruiter wel goed.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:38

NardoLove schreef:
jojoleinee schreef:

Mwoah als een DA zonder röntgen apparaat voor 100 % kan vaststellen dat het been gebroken is, dan is het een breuk die onmogelijk paardwaardig kan herstellen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:40

Pfoe heftig ongeluk dus !

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:49

Lijkt mij dat een paard wel heeeeeeeeel raar moet landen als het zn bovenbeen breekt,

Triest voor paard, ruiter ,Fokker En eigenaren van het dier.

En een dierenarts zal nimmer zomaar of bij enige twijfel een paard ter plekke in laten slapen ,Dus ook petje af voor deze arts die in het belang van het paard dacht en haar uit haar pijn heeft verlost.

Heftig!

edit zie net dat hij vorige week ook in delft is gestart en won http://www.concoursdelft.nl/Paarden%20k ... ground.pdf Zonde hoor
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 12-10-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:56

Crypto schreef:
Lijkt mij dat een paard wel heeeeeeeeel raar moet landen als het zn bovenbeen breekt.

Kan maar hoeft niet. Ken een paard in de wei die zich ernstig had verstapt en zijn bovenbeen brak.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:58

PBA_ schreef:
Crypto schreef:
Lijkt mij dat een paard wel heeeeeeeeel raar moet landen als het zn bovenbeen breekt.

Kan maar hoeft niet. Ken een paard in de wei die zich ernstig had verstapt en zijn bovenbeen brak.

Echt? alleen door verstappen? Had dat paard dan niet al iets waardoor dat zo 'makkelijk"kon? bijv te weinig kalk waardoor botten wat brozer waren?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:13