Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:01

http://www.bokt.nl

Elke eerste weekend van juli komen de inwoners van de Spaanse regio Galicia bijeen voor het Rapa Das Bestas-festival.

Volgens de wikipedia is de Rapa das Bestas een jaarlijks gebeurtenis in Galicië waarop de half-wilde paarden (Galicische ponies) bijeengedreven worden in een curro en gevangen om de manen te scheren (rapa) en indien nodig diergeneeskundige zorgen toe te dienen. Nieuwe veulens krijgen een brandmerk. Ook onderzoeken artsen de dieren en worden ze waar nodig behandeld. Het festival stamt uit de zeventiende eeuw.

Foto's

Samir

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:04

'Het festival stamt uit de zeventiende eeuw.'
Valt te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:08

Idd .. Al is het maar eens per jaar..

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:09

Ben er geen voorstander van iig.. -O-

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:10

Rest van het jaar staan ze in de bergen VRIJ beter leven dan iemand op de rug te hebben het hele jaar en bijv hindernissen moeten nemen waar je gewoon langs kan :P

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:12

Ik vind het werkelijk maar een stel debielen.. 8)7 8)7

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:13

jus schreef:
Rest van het jaar staan ze in de bergen VRIJ beter leven dan iemand op de rug te hebben het hele jaar en bijv hindernissen moeten nemen waar je gewoon langs kan :P

Dat vind ik totaal geen vergelijking. Onze paarden zijn vanaf jongs af aan tam, zoveel paarden die het wel fijn vinden om te springen en in verhouding op een jaar veel minder stress hebben dan deze paarden op een dag.
Maargoed, zo'n rituelen zullen er altijd blijven bestaan vrees ik. Ik ben er ook geen voorstander van.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:15

Compleet in schok door de foto's.. wat een wilde ogen van mens en paard... brrrr

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:16

pfff word hier nou niet echt vrolijk van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:18

Oei, het gebit van die schimmel heeft inderdaad wel wat onderhoud nodig :=

Prima toch dat ze die paarden even bekijken en de veulentjes inspecteren? Bij elkaar drijven voor de veearts doen ze in de begrazing ook. Het nut van de manen afknippen ontgaat mij dan weer.

Maartje1990

tja, het diergeneeskundige stukje vind ik nog wel oke, al ben ik ook van laat de natuur dan z'n werk doen en de zwakkere dieren gewoon aan z'n einde komen. Snap alleen het hele idee van die manen scheren niet????

edit: wat koper zegt dus :D

jus

Het is ook niet mijn ding maar dat " tamme paarden " zo,n fijn leven hebben sporen , zwepen etc hier worden ze bij elkaar gedreven erop gesprongen en haar geknipt en daarna weer terug naar bergen , zouden eigenlijk fotos moeten maken na dit gedoe hoe ze in de bergen leven

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:19

manen kort is schoner geen klitten en tegen parasieten etc

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:20

Parasieten in de manen????

Maartje1990 schreef:
tja, het diergeneeskundige stukje vind ik nog wel oke, al ben ik ook van laat de natuur dan z'n werk doen en de zwakkere dieren gewoon aan z'n einde komen. Snap alleen het hele idee van die manen scheren niet????

edit: wat koper zegt dus :D

Ik neem aan dat die paarden wel van iemand zijn, aangezien ze gebrandmerkt worden. Als je dan de natuur z'n werk laat doen en paarden gewoon dood gaan is dat kapitaalverlies. Dat lijkt me nou weer zonde.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-10-13 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:20

Wat een beesten zijn het toch :n Ze riskeren hun eigen leven om de manen van een paard te scheren >;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:21

Paardjes45 schreef:
Wat een beesten zijn het toch :n Ze riskeren hun eigen leven om de manen van een paard te scheren >;)

Als je erop gaat zitten kun je er het beste bij. Heb je wel eens een schapenscheerder aan het werk gezien? ;) Je gaat zo staan/zitten als het handigst is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:21

Geen zadel, geen hoofdstel.. Alleen een stel waaghalzen die op een paard proberen te zitten. Zie er overigens geen een met afgeknipte manen (hele enkeling met wat happen op de achtergrond) en geen een op de grond liggen. Alleen dieren die in de "houtgreep" genomen worden.

Toch zal men regelmatig in Nederland ook eens een jong paard moeten grijpen omdat het niet te benaderen is dan het tamme veulentje wat 3 jaar in de achtertuin is opgegroeid ipv een kudde.

Ik vind ze niet schokkend. Dier is in de meeste gevallen angstig en onrustig in een andere omgeving, en dan krijg je die geschokte uitdrukking. De mijne kan al zo kijken als er iets vreemds voor der stal gebeurd.. Dit is 1x per jaar... Poeh poeh

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:24

Debiele toestand :+ vooral macho, zo opelkaar geklemt er willekeurig op sommige gaan zitten, eerder weer zo'n spaans ding, wie heeft de langste....?
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 10-10-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:24

Koper schreef:
Oei, het gebit van die schimmel heeft inderdaad wel wat onderhoud nodig :=

Prima toch dat ze die paarden even bekijken en de veulentjes inspecteren? Bij elkaar drijven voor de veearts doen ze in de begrazing ook. Het nut van de manen afknippen ontgaat mij dan weer.

Er groeit daar een hele vervelende soort klit-plant, die de manen en maantop (en dat is dus link zo vlakbij de ogen) tot 1 complete klont verandert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:25

Aha, dank je wel!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:29

zijn dat niet gewoon distels die wij ook hebben?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:29

Koper schreef:
Paardjes45 schreef:

Als je erop gaat zitten kun je er het beste bij. Heb je wel eens een schapenscheerder aan het werk gezien? ;) Je gaat zo staan/zitten als het handigst is.

Schapen zijn wel wat anders dan paarden ;) Als een van die mannen eraf valt en een paar paarden op zich krijgt..............

Snap ook het hele idee achter het scheren niet, laat die paarden gewoon leven. Waarom gaan mensen zo debiel met dieren om, hier bij ons is het ook om te huilen. Ik heb dat zelf nooit begrepen, waarom kan je niet begrijpen dat een dier ook gevoelens heeft en wanneer stoppen mensen nou, met dieren als dingen waar je alles mee kunt doen te behandelen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:32

Nou vind het allemaal wel meevallen hoor.
Ben het wel eens met caesar :j

Ook bijzonder opvallend dat dit een dag in JULI is en het nu pas hier op de nieuwspagina komt...
Blijkbaar toch niet zo schokkend als gedacht, anders had het er de dag erna wel op de voorpagina gestaan.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:32

Wat ik zie op de foto's zijn een paar idioten die met een schaar in het wilde weg op paarden springen en 'proberen' zo stoer mogelijk over te komen op de andere idioten.
Kom op zeg, dit kun je toch serieus geen verzorging noemen? Er zit toch geen enkel systeem in? Dat kan toch wel anders?
Ik denk aan iets van een fuik en de dieren door een smalle gang laten lopen en een voor een behandelen.
Nog steeds stressvol, maar lijkt me iets efficienter werken en dus sneller klaar voor de paarden.
Maar helaas dan wel iets minder spectaculair....

Oja bij behandelen denk ik aan zaken die echt nodig zijn voor het dier (inenten, ontwormen of misschien een tandenbehandeling), daar valt manen knippen voor mij niet echt onder.

Edit: Als de manen helemaal in elkaar geklit zitten door een plant, mogen ze van mij natuurlijk effe getrimd worden.
Laatst bijgewerkt door komone op 10-10-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:35

Anoli schreef:
Nou vind het allemaal wel meevallen hoor.
Ben het wel eens met caesar :j

Ook bijzonder opvallend dat dit een dag in JULI is en het nu pas hier op de nieuwspagina komt...
Blijkbaar toch niet zo schokkend als gedacht, anders had het er de dag erna wel op de voorpagina gestaan.

maar waarom moeten ze die paarden zoveel onnodige stress en angst bezorgen. Over die distels, dat is de natuur, je moet de natuur niet veranderden gewoon laten zoals ze is.