Amerikaans park zit met wilde paarden in de maag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerikaans park zit met wilde paarden in de maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:52

http://www.denverpost.com/ / www.bokt.nl

In het nationale park Mesa Verde in Colorado lopen zo'n 150 wilde paarden. Het bestuur van het park wil graag van de dieren af, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

De paarden vernietigen en beschadigen archeologische en andere locaties en breken door de omheining heen. Er lag een plan klaar om iets aan de situatie te doen, maar uiteindelijk is besloten om dat plan niet door te voeren. Dat betekent dat er mogelijk meer beschadigingen op zullen treden aan de archeologische locaties. Eén van de hoofddoelstellingen van het parkbeheer is om deze te beschermen.

Volgens het beheer heeft het niks te maken met de diverse paardenwelzijnsorganisaties die de paarden als zichtbaar onderdeel van het park willen behouden. De reden is simpel. Het geld is op en er is geen mankracht genoeg om iets aan de paardensituatie te doen.

“Het is een lastig probleem.”, zegt wildlife manager Paul Morey,”Wilde paarden vallen hier niet onder wildleven. In andere nationale parken vallen ze ook niet onder wildleven. Ze hebben daarom geen beschermde status. In feite vallen ze onder een wet van de centrale overheid. (Wild Free Roaming Horse and Burro Act of 1971, Bureau of Land Management and Forest Service lands).

Dat het park wel iets probeert te doen aan de paarden is simpelweg omdat ze al sinds de koloniale tijd in het park leven. Een ander deel van de paarden is via de grens van het naastgelegen Ute Mountain Ute reservaat naar Mesa Verde gekomen. Beide parken grenzen voor een groot gedeelte aan elkaar.

Eerder dit jaar kondigde het park aan dat het een plan wilde opstellen om iets aan de populatie te doen. Het bestuur stond open voor suggesties. De American Wild Horse Preservation Campaign leverde negen pagina’s aan suggesties in. Met deze suggesties konden de paarden in het park blijven. Eén van die suggesties was geboortebeperking, een andere manier was de écht overtollige paarden op een diervriendelijke manier verwijderen. Ook adviseerde ze meer hekken te plaatsen om de paarden van tere locaties te weren.

Mesa Verde zou de paarden ook als een attractie in kunnen zetten, maar Morey zegt dat dat problematisch is. Er zijn al toeristen die de paarden als zodanig zien, maar zij komen vaak te dicht bij de paarden. Opzichters moeten de toeristen er dan voor waarschuwen dat de paarden gevaarlijk kunnen zijn en dat ze afstand moeten bewaren. Bovendien komt het ook in conflict met de hoofddoelstelling om de archeologische sites te beschermen.

In en om het park zijn al sterkere omheiningen opgezet, maar de paarden blijven het park binnenkomen, onder andere via ruig terrein waar het moeilijk is om een hekwerk te plaatsen. Water in het park is schaars, daardoor komen de paarden naar de toeristische locaties. Daar beschadigen zij de waterlinie. Op één locatie hadden de paarden ijsmachines kapot gemaakt.

Het enige dat Morey nog kan doen op dit moment is de omheining wederom sterker maken. Morey hoopt dat de paarden door het gebrek aan water elders hun heil zoeken. Bovendien wordt er verwacht dat deze paarden door stress en schaarste minder vruchtbaar zijn, waardoor de kudde minder snel zal uitbreiden.

troi

Re: Amerikaans park zit met wilde paarden in de maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:56

Interessante titel voor dit stuk, lost direct het probleem op :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:06

_O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:04

hmm,... apart verhaal. ik weet niet beter dat de paarden niet wild zijn..... en in eigendom van de native amerikan zijn en dan de paarden met toestemming van het parkmanagement daar mogen rondlopen...
Afbeelding

[Afbeelding

Ik heb er nog een paar geschoten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:07

Foto's, hoop ik, Yarrah?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:10

Lekker en gezond vlees!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:11

Peppertree schreef:
Foto's, hoop ik, Yarrah?

Hahahahaha :')

Er is de laatste tijd meer te doen over wilde paarden ed, ligt dit (overal) aan veel te veel ineens of andere problemen want er zijn toch altijd overal al wilde paarden geweest

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:14

Peppertree schreef:
Foto's, hoop ik, Yarrah?

_O- _O- _O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:47

:-) tuurlijk foto's :-)
Wel gaaf om "wilde" paarden in hun natuurlijke omgeving tegen te komen.
De schapen en hooglanders in onze begrazinggebieden zijn zeker ook wild :-).

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:27

Is toch simpel op te lossen door een waterbron te maken ver van de archeologische bezienswaardigheden ?

Of is dat nu net TE simpel ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:36

kiana schreef:
Is toch simpel op te lossen door een waterbron te maken ver van de archeologische bezienswaardigheden ?

_/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:55

Ik denk dat dat idd te simpel is. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:56

Volgens mij is colorado vrij droog, een waterbron maken zal vermoedelijk behoorlijk duur zijn..
Daarnaast kan ik me voorstellen dat die dieren uberhaupt veel kwetsbaar natuurschoon stukmaken en ze sowieso graag er van af willen..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:58

Al die omheiningen zijn ook niet goedkoop. Als ze maar diep genoeg boren komt er wel water lijkt mij.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:42

kiana schreef:

Als het te simpel voor ze is zou ik zeggen dat ze er een ijsbaan moeten plaatsen als het altijd boven de 20 graden is (geen idee hoe warm het daar is namelijk :')) maakt het wat minder 'simpel' :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:37

LukieBradley schreef:
Er is de laatste tijd meer te doen over wilde paarden ed, ligt dit (overal) aan veel te veel ineens of andere problemen want er zijn toch altijd overal al wilde paarden geweest

Ehm, nee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:40

Ik weet niet hoe groot het park is, maar 150 paarden moet toch geen probleem zijn? Niet om in het park te laten lopen, niet om weg te vangen en te herplaatsen? Het lijkt me meer een geval van niet willen ipv niet kunnen. En als de paarden aan iemand ander toebehoren, simpel gevalletje van ophalen en ergens anders onder (laten) brengen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:54

Oh, vertel eens waar wil je 150 wilde paarden even onderbrengen...?
Alles is "simpel" als een ander het moet doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:55

Er werd eerder geopperd dat de paarden een eigenaar hebben, namelijk de native americans. Zo niet, dan is er een andere oplossing voor.
En als er duizenden paarden door het BLM weggevangen kunnen worden, moeten deze 150 paarden ook geen probleem zijn.
En volgens mij is het slachtverbod in de USA opgeheven?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:20

Ik ben dus in VM geweest en het is er enorm grillig de clifs zijn heel hoog en de ravijnen behoorlijk diep. Maar de paarden zijn verre weg van schuw. Met wat voer kun je zo in een doodlopende ravijn drijven... dan heb je het volgende probleem hoe rij je daar met de trailers weer uit het park.
150 paarden lijkt niet veel op een gebied van 211 vierkante kilometer. Met geen natuurlijke vijanden fokken de paarden als konijnen :-).
Dus ja, ik denk dat ze goed moeten praten met de native americans. Maar op dit moment is de shutdown en mogen de ambtenaren niet werken.....

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:28

yarrah schreef:
Ik heb er nog een paar geschoten

Dat zal het probleem wel oplossen. :Y) :p ;)

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:33

Een ijsmachine is ook al vernield. Heel erg archeologisch dat ding zeker :+

Lijkt mij ook een kwestie van niet willen. Een goed gesprek met de natives zou beslist helpen.