PrimeVal Bentley VDL master in de Masterclass

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PrimeVal Bentley VDL master in de Masterclass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:00

Persbericht Anemone/Pavo Masterclass / www.bokt.nl

De Anemone/Pavo Masterclass bereikte zaterdag het hoogtepunt met een sensationele finale voor het oog van duizenden bezoekers van de Fokveedag in Hoornaar. PrimeVal Bentley VDL (v. Larix) wist in handen van Derk Jan Mekkes te schitteren en werd verkozen boven zijn grootste concurrent Wander (v. Marvel) met Aris van Manen. Daarmee had de voshengst zijn titel uit 2011 terug.

De 101ste Fokveedag Boerenlandfeest, dit jaar goed voor 12.000 bezoekers, bood voor de tweede keer onderdak aan de Masterclass finale. Tijdens de voorkwalificaties werden de tuigpaarden steeds door gastjuryleden beoordeeld en ook in de finale werd die formule doorgezet. Zo stond Werner te Kate, waarnemend burgemeester van de Gemeente Giessenlanden, samen met wethouder Elisabeth van Leeuwen te keuren.

Geheel verstookt van enige paardenkennis zetten ze de beste tuigpaarden bovenaan, vertelt KNHS-jurylid Andries Zandee. “Ze waren heel serieus bezig met hun taak. Ik heb ze uitgelegd waar we normaal naar kijken. We hadden een heel lange ring met heel korte zijdes. Ik heb gezegd dat ze zich niet moesten laten beïnvloeden door onregelmatige passen in de wendingen, maar moesten kijken naar het optreden op de lange zijdes. Ik heb geen invloed gehad op de opstelling. Ze riepen eerst Wander binnen die enorm imponeerde qua front, daarna Bentley. Bij het overrijden werd Wander wat druk en onregelmatig en liep hij soms wat diep. Toen zeiden ze: ‘Het ander paard gaf meteen een gelijkmatig beeld.’ Ze kozen voor Bentley vanwege de zuiverheid in zijn bewegingen. Het was de juiste plaatsing in mijn ogen. Het was een prachtige wedstrijd.”

Dat vond ook Hanneke Mekkes, zus van winnaar Derk Jan Mekkes en mede-organisator van de competitie. “Natuurlijk is het leuk om Bentley te zien winnen. Het was hartstikke spannend, maar het is een promotiewedstrijd voor tuigpaarden en daar draait alles om. Het was mooi om al dat publiek te zien. Ze leefden enorm mee. De Masterclass bestaat nu vijf jaar en kent volgend jaar weer een vervolg. Misschien in een vernieuwd jasje, maar we gaan zeker door. We krijgen steeds meer respons en aanvragen van concourse om te komen rijden. Daar zijn we met z’n allen trots op”, vertelt Hanneke Mekkes.

De derde prijs in de finale ging naar Cherokee (v. Torino) met Lean Verhoeff. Vierde werd Cognac (v. Whiskey HBC) van Nico Calis. Colanda (v. Manno) pakte de vijfde prijs en Elvin T (v. Waldemar) met Harrie Claasen werd zesde. Later op de middag gaven de rijders een geweldige show met andere tuigpaarden.