Blog: Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en je paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:47

http://paardenlifestyle.com/

Afbeelding
Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en je paard? Foto: www.focussed.nl

Om goed te kunnen presteren op wedstrijd moet alles voor elkaar zijn. Je moet goed fit zijn, je paard moet fit zijn, de voorbereiding moet in orde zijn en je moet de oefeningen goed beheersen. Kortom, allemaal factoren die ervoor zorgen dat de kans dat je op wedstrijd goed presteert groter maken.

Veel wedstrijdruiters werken naar een bepaald doel toe, maar voor elke combinatie is dat een ander doel. De een wil een winstpunt halen op de volgende wedstrijd, de ander wil een klasse hoger starten en weer een ander wil ervoor zorgen dat zijn paard gehoorzaam blijft tijdens de proef.

Maar er zijn ook veel ruiters die zo gedreven zijn om hun doel te halen dat ze er keihard voor werken en dat daar alles voor moet wijken. Op zich niets mis mee, maar er zijn veel doelen die niet realistisch zijn of veel te hoog gegrepen zijn. Veel ruiters leggen de lat te hoog. Er moet op een bepaalde manier gepresteerd worden terwijl zijzelf, of hun paard, daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Krampachtig, dwangmatig en met veel moeite wordt geprobeerd om het doel te behalen. Het moet en het zal lukken!

Helaas brengt deze krampachtige aanpak de combinatie meestal niet verder en in sommige gevallen zorgt het juist voor een stap terug dan vooruit. Maar waarom doen we dat dan? Waarom leggen we de lat vaak zo hoog?

Een groot aantal ruiters die dit doen trekken zich, misschien onbewust, erg veel aan van wat de buitenwereld vindt en zijn daar tijdens hun training en in de proef mee bezig. Zij proberen te voldoen aan de verwachting die de buitenwereld aan hen stelt. En dat betekent onder andere dat je snel moet doorstromen naar een hogere klasse en vooraan in het klassement moet rijden.

Het gevolg is dat de kans op overvraging van je paard veel groter wordt, maar ook dat in de proef je lichaam op slot slaat omdat je geen fouten wilt maken. Kortom krampachtig houd je vast aan het beeld dat de buitenwereld van jou verwacht, of beter gezegd…..je houdt vast aan het beeld waarvan jij denkt dat de buitenwereld van jou verwacht.

Want wat zal de jury wel niet denken als het in de proef mis gaat? En…iedereen op stal moet je weer gaan uitleggen waarom het niet goed ging op wedstrijd en dat je wéér geen winstpunt hebt gereden. In de uitslagen die gepubliceerd worden staat jouw naam weer onderaan met een laag puntenaantal.

Lees hier de rest.

Lees ook:
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren
[VN] Blog: Ruiterfitheid: waar begin je nu eigenlijk mee?
[VN] Blog: De invloed van ouders op het rijden van hun kinderen

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:58

:j

Ik rij geen wedstrijden, maar heb wat vertrouwens-/gedragsproblemen met mijn jonkie. Terwijl wij heerlijk aan het longeren en grondwerken zijn, vraagt de hele wereld of ik er nou al eens op rij, want daar was hij toch voor. Zo frustrerend en moeilijk om niets van aan te trekken _-:(

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:59

Interessant, maar is dit niet wat overdreven?

connepon85

Re: Blog: Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:12

mooie foto Sammie!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:35

Klinkt wel een beetje zoals mij, alleen is dit dan iets extremer beschreven :=

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:16

De één kan het overdreven vinden. ... de ander vind het bewustwording.

Persoonlijk vind ik het goed dat hier over nagedacht wordt.
Hoe vaak zie je dat mensen bewust nadenken over hun paard, zijn niveau, conditie maar ook mentale toestand?

Zijn er niet heel veel denk ik :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:40

Geen probleem, ik laat de lat altijd gewoon op de grond liggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 03:53

tossielove schreef:
Interessant, maar is dit niet wat overdreven?

Mooi toch, als dit voor jou overdreven is?

Enkele jaren geleden was dit stukje voor mij absoluut van toepassing geweest. Ik rijd nu al jaren geen wedstrijden meer, de lol is er afgegaan door mijn instelling. Ik moest presteren, ik moest promoveren. En uiteindelijk loop je dan tegen jezelf aan.
Nu ga ik beginnen met eens een b proefje na een uurtje lessen en gaan we langzaam weer opbouwen :) wie weet..

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:11

Kuggur schreef:

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:14

Kuggur schreef:

Briljant :')

Ik leg de lat inmiddels niet meer zo gek hoog voor mij en m'n pony. Waar ik eest van mening was dat ze het verdorie gewoon moest doen, ben ik nu van mening dat als mijn pony het moet doen, ik het mogelijk moet maken. Inmiddels maakt het me weinig meer uit of ze giga in de krul loopt en ervaar ik het rijden weer als leuk, dus loopt pony nu ineens wel ontspannen en met d'r koppie omlaag in plaats van een imitatie uit te voeren van een giraffe.
Dus hier blijft de lat ook liggen geloof ik :+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:19

precies mij.. :') Trek me echt alles aan van mensen om me heen, kan echt enorm vervelend zijn! Als ik voor mijn gevoel dan een slechte proef had gereden durfde ik mijn instructrice en de eigenaar van mn paard niet aan te kijken omdat ik alleen maar bang was dat ik ze zou teleurstellen.. Terwijl het hele fijne mensen zijn en ze echt niet boos or something op me waren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:42

Als iedereen die wilde leren paardrijden nu gewoon eens zou beginnen bij bladzijde 1....

Beperk je niet tot 1 methode, niets is heilig, wat werkt voor jou en jou paard das heilig(of zou dat moeten zijn)

Laat je niet langer beïnvloeden door wat anderen vinden of zeggen, mee waaien met alle winden is niet goed voor jou en zeker niet voor je paard.

Ik ben het eens met wat Kirsten zegt....

"De één kan het overdreven vinden. ... de ander vind het bewustwording.

Persoonlijk vind ik het goed dat hier over nagedacht wordt.
Hoe vaak zie je dat mensen bewust nadenken over hun paard, zijn niveau, conditie maar ook mentale toestand?

Zijn er niet heel veel denk ik"

Ik heb door vrijwillig mee te helpen op wedstrijden vaker het tegenover gestelde gezien... -O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:08

Voor mij geldt dat ik de lat voor mezelf hoog leg, maar niet té hoog. Ik wil mijn paard volgend jaar gelijk in het Z uit (laten) brengen (ik rij hem thuis gewoon zelf).

Ik heb mijn paard nu 4 maanden, daarvoor heb ik vanwege gezondheidsklachten een jaar of 4 niet kunnen rijden. Destijds was ik ook altijd erg perfectionistisch en fanatiek. Officieel is hij B geklasseerd maar alle knopjes zitten erop en ik heb in het verleden zelf ook Z gereden. Het moet alleen allemaal beter en verfijnder. Op dit moment zijn we samen M1 klaar.

De lat hoog leggen werkt voor mij als een doel om naar toe te werken. Dit doel is op zich realistisch en ik doe het stapje voor stapje. Het heeft in mijn ogen geen zin om een onrealistisch doel na te streven, dat werkt frustratie alleen maar in de hand. Door mijn doel ben ik extra gemotiveerd om gericht te trainen. Van spanning tijdens de proef had ik meestal geen last. Stel het lukt niet om een goede proef neer te zetten, dan is dat jammer maar niet erg. Volgende keer beter hoor!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:49

Kuggur schreef:

Mooi gezegd, sluit ik me bij aan. Vind het heerlijk om les te hebben, mezelf en het paard te verbeteren, maar hoef geen wedstrijden te rijden, rij puur recreatief. Zonde van het paard? Misschien, maar ik houd de lol aan het rijden, verbeter ons allebei, zonder druk van binnen of buiten... ;)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:41

Starbreeze schreef:
Voor mij geldt dat ik de lat voor mezelf hoog leg, maar niet té hoog. Ik wil mijn paard volgend jaar gelijk in het Z uit (laten) brengen (ik rij hem thuis gewoon zelf).

Ik heb mijn paard nu 4 maanden, daarvoor heb ik vanwege gezondheidsklachten een jaar of 4 niet kunnen rijden. Destijds was ik ook altijd erg perfectionistisch en fanatiek. Officieel is hij B geklasseerd maar alle knopjes zitten erop en ik heb in het verleden zelf ook Z gereden. Het moet alleen allemaal beter en verfijnder. Op dit moment zijn we samen M1 klaar.

De lat hoog leggen werkt voor mij als een doel om naar toe te werken. Dit doel is op zich realistisch en ik doe het stapje voor stapje. Het heeft in mijn ogen geen zin om een onrealistisch doel na te streven, dat werkt frustratie alleen maar in de hand. Door mijn doel ben ik extra gemotiveerd om gericht te trainen. Van spanning tijdens de proef had ik meestal geen last. Stel het lukt niet om een goede proef neer te zetten, dan is dat jammer maar niet erg. Volgende keer beter hoor!

Heel herkenbaar! :)