Paardenpopulatie daalt wereldwijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paardenpopulatie daalt wereldwijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:04

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Paarden in de wei. Foto: E. Fleming

De paardenpopulatie is tussen 2009 en 2011 wereldwijd met ongeveer een miljoen paarden per jaar gedaald. Dat tonen cijfers van de Verenigde Naties aan. De trend zet zich door voor alle soorten vee, onder andere runderen en schapen. Het aantal varkens en ezels nam wereldwijd toe. In Nederland is het aantal paarden licht gestegen, in België is het gedaald.

In 2009 waren wereldwijd meer dan 60 miljoen paarden geregistreerd. In 2011 was dat aantal gezakt tot 58 miljoen. Dat is nog altijd meer dan het aantal ezels (43 miljoen) en het aantal muildieren (10 miljoen). Het aantal runderen is met anderhalf biljoen nog altijd het hoogste. Er zijn wereldwijd ook een biljoen schapen en ongeveer even veel varkens en geiten.

In Europa is het aantal paarden gezakt van 6,3 miljoen in 2009 tot 5,8 miljoen. In Noord-Amerika is het aantal paarden dan weer licht gestegen, van 10,4 naar 10,5 miljoen. In negen landen zijn meer dan een miljoen paarden geregistreerd, en de Verenigde Staten heeft de grootste populatie. China volgt met 6,7 miljoen, voor Mexico (6,3 miljoen), Brazilië (5,5 miljoen) en Argentinië (3,9 miljoen). Ook in Mongolië, Ethiopië, Kazachstan en Rusland zijn meer dan een miljoen paarden geregistreerd. In Nieuw-Zeeland is het aantal paarden gedaald van 65.000 naar 56.000, Australië registreerde 260.000 paarden.

Klik hiervoor een volledig overzicht van het wereldwijde aantal paarden (2009 -2011).

matasja

Re: Paardenpopulatie daalt wereldwijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:41

niet geregistreerd wil niet zeggen dat ze er niet zijn... misschien vinden veel mensen chippen te duur en blijven er dus veel dieren ongechipt/ongeregistreerd in de achtertuin staan. zolang ze niet verkocht worden kraait er geen haan naar.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:22

Ik kan me niet voorstellen dat het aantal paarden in Nederland 2009-2011 licht gestegen of zelfs maar gelijk gebleven is. Er zijn sinds 2008 zoveel paarden naar de slacht gegaan, ook hebben veel pensionstallen vrije boxen. Heeft iemand een mening of verklaring?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:28

Mensen kopen geen paard meer omdat het te duur word, fokkers fokken minder of niets meer omdat de prijzen heel slecht zijn, simpel zat lijkt me :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:21

Gelukkig maar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:38

matasja schreef:
niet geregistreerd wil niet zeggen dat ze er niet zijn... misschien vinden veel mensen chippen te duur en blijven er dus veel dieren ongechipt/ongeregistreerd in de achtertuin staan. zolang ze niet verkocht worden kraait er geen haan naar.

Wat ik om me heen hoor wordt er wel degelijk minder gefokt. Paarden raken nog steeds geblesseerd en gaan naar de eeuwiggroene weides. Met de economische crisis die in 2008 begon verbaasd het me niets dat er minder paarden zijn...het is haast niet meer te betalen!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:40

Ik vind dit een goede ontwikkeling. Aangezien er toch sprake was van een 'paardenoverschot' en het verkopen enorm moeilijk werd, en de prijzen daalden.
Hopelijk gaat het weer de goede kant op waardoor shets niet meer voor 5 euro te koop zijn.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:24

Wereldwijd is het aantal paarden gedaald maar Nederland doet volgens deze publicatie aan die trant niet mee...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:19

Cil_ schreef:
Wereldwijd is het aantal paarden gedaald maar Nederland doet volgens deze publicatie aan die trant niet mee...

Ik denk dat er heel veel mensen in Nederland zijn die gehoor geven aan de chipverplichting. Daardoor kan het aantal GEREGISTREERDE paarden zomaar idd stijgen. Maar of er dan ook meer paarden komen, is dan nog maar de vraag.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:00

Cassidy schreef:
Cil_ schreef:

Ik denk dat er heel veel mensen in Nederland zijn die gehoor geven aan de chipverplichting. Daardoor kan het aantal GEREGISTREERDE paarden zomaar idd stijgen. Maar of er dan ook meer paarden komen, is dan nog maar de vraag.

Dat denk ik dus ook, men wou al dan niet vanwege financieen het dier verkopen maar dat mocht niet zonder paspoort.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 02:32

In duitsland spraken ze van halvering van het aantal dekkingen dit jaar, dus dat zal ook wel gaan schelen uiteindelijk ;). Goed dat er meer geslacht wordt/meer geselecteerd, maar als beetje zelfrespecterende fokker kun je gewoon niet je fokmerrie's jaren leeg laten.

poniforja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:20

biljoen = billion = miljard

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:43

Ashley5760 schreef:
In duitsland spraken ze van halvering van het aantal dekkingen dit jaar, dus dat zal ook wel gaan schelen uiteindelijk ;).

Er is geen vraag meer naar Totilas als dekhengst :')

En wat betreft de daling: dat was de bedoeling toch?