Blog: Gewrichtsinjecties zijn in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Blog: Gewrichtsinjecties zijn in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:40

www.thehorse.com / bokt.nl
Door Alexandra Beckstett, Managing Editor van The Horse

Injecties in de gewrichten verbazen me. Ik zag dat oudere sportpaarden met minder soepele gewrichten ze kregen. Ik hoorde dat trainers ze bestelden voor showpaarden die de galopwissels minder goed uitvoerden. En ik heb zelfs een dierenarts gezien die ze voorschreef voor een kreupel jong paard, gewoon ‘om te zien wat dat zou doen.’

Maar hoe weten we of een paard echt een injectie nodig heeft? Volgens Mark Revenaugh, hoofddierenarts voor het Amerikaanse eventingteam en eigenaar van Equine Performance in Oregon, is er een makkelijk en voor de hand liggend antwoord: het paard is kreupel, een zenuwblokkering om het gewricht te verdoven geeft het probleem aan en men beslist op basis daarvan dat een injectie de beste therapie is. Hij ziet echter dat gewrichtsinjecties bij gezonde wedstrijdpaarden de standaard zijn, simpelweg omdat "ze erg effectief kunnen zijn om gewrichten te beschermen, wanneer ze goed toegediend worden."

Ik heb ook ondervonden dat het tegenwoordig erg normaal is om aan te komen op stal en daar een verdoofd paard aan te treffen met een stagiair-dierenarts die de knie of het spronggewricht aan het schrobben is met Betadineoplossing. De dierenarts zet zijn vinger precies op de plek waar hij het gewricht gaat injecteren, spuit de vloeistof in en geeft de trainer of de paardeneigenaar een rekening van honderden euro’s. In de springsport en jachtwereld is het moeilijker om een paard te vinden dat deze behandelingen niet heeft gekregen dan om er een te vinden die ze wel heeft ondergaan.

Dokter Revenaugh legde me uit dat wanneer er een gewricht ontstoken is, de enzymen in de gewrichtsvloeistof het kraakbeen aantasten."Het is net alsof je met te weinig en oude motorolie met je auto zou blijven rijden. Als je het zo ziet, moet je doen wat je kan om de gewrichtsvloeistof optimaal te houden. Als het paard een gewrichtsontsteking heeft zonder een overduidelijke blessure, zal gewrichtsbehandeling de duur van de carrière van je paard verlengen."

Dus ja, gewrichtsinjecties bij showpaarden om de gewrichten te beschermen en in conditie te houden kunnen positieve effecten hebben. Goed nieuws voor mij, want mijn paarden worden op bepaalde punten in hun carrière bijna allemaal geïnjecteerd, sommigen meerdere keren per jaar. Dat betekent niet dat de behandeling een quick fix zonder gevolgen is. Dierenartsen kunnen nu ook kiezen uit steeds meer medicatie en dat bemoeilijkt de zaak verder.

“Het nadeel is dat veel mensen met paarden te afhankelijk geworden zijn van gewrichtsinjecties en niet meer naar hun programma’s kijken,” zegt dokter Revenaugh. “Rijden ze hun paard te vaak of laten ze hem te hoog springen? Daar wordt het ingewikkeld.” Hij vergelijkt de trend van gewrichtsinjecties bij paarden met een heen en weer gaande slinger: “In het begin behandelde je een gewricht enkel als dat strikt noodzakelijk was. De slinger sloeg daarna de andere kant uit en je kon ook paarden behandelen die het niet nodig hadden. Naar mijn mening ging dat te ver. Dierenartsen behandelden alle paarden, in alle gevallen. Nu slaat de slinger weer de andere kant uit en mensen proberen weer selectiever te zijn met wat er wanneer moet gebeuren.”

De moraal van het verhaal is dat gewrichtsinjecties nog steeds een heel ingewikkelde en zeer individuele manier van behandelen zijn. Ik ben er zeker van dat mijn trainer en dierenarts zullen adviseren om de spronggewrichten van mijn merrie tijdens onze winterpauze te injecteren, net zoals ze dat vorige winter deden. Om haar op haar best te laten presteren, betaal ik graag die extra kosten.

s0173957

Re: Blog: Gewrichtsinjecties zijn in

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:48

Gewrichten verdoven en gewrichten behandelen zijn wel 2 verschillende zaken è!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:56

Ze zegt ook niet dat het hetzelfde is. Eerst verdooft men het gewricht, dan wordt gekeken of injectie nog nodig is. Los daarvan, waarom ook niet? Bij de topsporters onder de mensen gebeurt dit ook dus waarom niet bij de topsporters onder de paarden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:06

Waarom niet? Omdat er óók grote nadelen aan kleven; het is een korte termijn fix die in bepaalde gevallen verstandig kan zijn, maar zeker bij chronische toestanden negatieve bijwerkingen heeft.
Je stopt de ontstekingsreactie in het gewricht met zo´n behandeling, maar die ontstekingsreactie is niet voor niets op gang gebracht door het lichaam.
Bij topsporters onder mensen wordt dit middel zeer spaarzaam toegepast, niet als onderhoudsbehandeling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:28

Gewrichtsinjecties zijn "in"? Een trend?
Wellicht in de US waar wel vaker mallotige theorieën gespuid worden.

Natúúrlijk heeft Kugger gelijk: dit soort manipulaties moeten maar heel spaarzaam toegepast worden. Ik denk ook dat Horse.com wel wat betere artikelen te bieden heeft dan deze onzin. Misschien in het voortaan ook eens de meer realistische europese kijk op zaken laten meewegen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:20

Ik vind het wel degelijk een zaak die veel vaker voorkomt dan vroeger.... overal om me heen vertrekken paarden van stalgenoten of andere stallen waar ik kom met een kreupeltje naar de kliniek en ze worden gelijk ingespoten.
Of het nu een trend is of gewoon verdere ontwikkeling in de genezing van blessures bij paarden moet je je afvragen denk ik....
Vroeger werd er gewoon rust gegund aan een paard, werd er minstens 10 dagen gestapt, dan een Da erbij en pas later werd er ingespoten.
Wellicht omdat dat een aantal jaar geleden gewoon nog niet erg in opkomst was maar nu valt het me gewoon op dat het veel vaker gebeurt dan een aantal jaar geleden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:28

Kuggur schreef:
Waarom niet? Omdat er óók grote nadelen aan kleven; het is een korte termijn fix die in bepaalde gevallen verstandig kan zijn, maar zeker bij chronische toestanden negatieve bijwerkingen heeft.
Je stopt de ontstekingsreactie in het gewricht met zo´n behandeling, maar die ontstekingsreactie is niet voor niets op gang gebracht door het lichaam.
Bij topsporters onder mensen wordt dit middel zeer spaarzaam toegepast, niet als onderhoudsbehandeling.

Er wordt niet alleen met steroiden (ontstekingsremmers) ingespoten, maar ook (veel) met hyaluronzuur. Dat zou kraakbeenbeschermend zijn (bewijs is niet doorslaggevend) en extra smering geven. Ik lees uit het artikel niet dat het (alleen) om steroiden zou gaan, ik denk juist te proeven dat het ook (of voornamelijk) om hyaluronzuur zou gaan, met name als er gezegd wordt dat het 'beschermend' zou werken. Met steroiden valt niets te beschermen.

Overigens is de consensus momenteel dat herhaaldelijk inspuiten met steroiden slecht is voor het kraakbeen, hoewel daar nog nooit goed onderzoek naar gedaan is.

Verder geeft inspuiten uiteraard altijd kans op infecties, dus alleen daar al om is het niet iets dat je lichtzinnig zou moeten doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:53

Word er ook gewoon niet teveel van de paarden gevraagd, zowel in de hobby sector als professionele sector.
In de hobbysector is het ook nog eens huilen om de kwaliteit van het lesgeven en laat de huisvesting van vele paarden nog altijd te wensen over. (zie topic paard altijd op stal) Vervolgens vind men het raar dat paard kreupel is.
En omdat men snel weer aan het rijden wil is de vraag dus groot om de gewrichten maar in te spuiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:03

Ja en ach..dan kan ie nog ff langer mee en als ie dan "op" is kopen ze gewoon weer een nieuwe..

Triest..heb ook ooit een paard gereden met zware kogelartrose,die heeft ook 2x 2 spuiten gehad met hylaronzuur om inderdaad het gewricht wat meer te smeren.Werdt erbij verteld dat het maar 2-maal mogelijk was toen.De eerste keer hielp goed en hij liep een half jaar een heel stuk beter..tweede maal had weinig effect. Management werdt niet aangepast en achteraf denk ik dat ie juist dat half jaar dat hij goed liep teveel gewerkt had oid waardoor de artrose eigenlijk alleen maar erger is geworden. Inieder geval..na 2 jaar was ie zo op dat ie naar de slager gebracht is op 13! jarige leeftijd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:16

karijn schreef:
waarom ook niet? Bij de topsporters onder de mensen gebeurt dit ook dus waarom niet bij de topsporters onder de paarden?

uhmm, omdat die topsporter zelf kan beslissen en een paard niet. Waarom moeten er altijd zoveel trucen uit de kast gehaald worden om een paard wedstrijden te laten lopen? Dat is i.m.o gewoon niet fair naar je dier toe, jaren lang staat die dag en nacht voor je klaar en wordt vervolgens beloond met een spuit om nog een wedstrijd extra te lopen.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:12

Ik ben in veel gevallen geen voorstander van gewrichtsinjecties. Vaak is het korte termijn en niet de oplossing van het oorzakelijke probleem. Want als de synovia van slechte kwaliteit is, hoe komt dat dan? Vaak is het antwoord: verkeerde training, verkeerde belasting, verkeerd beslag, verkeerd lichaamsgebruik. En uiteraard deze hebben met elkaar te maken. In plaats van "makkelijk" spuiten, zouden veterinairen meer aandacht moeten besteden aan deze begeleiding. Helaas schiet hier vaak de kennis tekort. Bovendien weten veel eigenaren niet eens wat er gespoten wordt. Hyaluronzuur, waarvan er veel verschillende preparaten v vss molecuulgrootten bestaan, cortico's ( lang of kortwerkend) of irap. Er is veel onderzoek gedaan naar kraakbeen en steroiden bij paarden. Langwerkende corticos richten schade aan, bij de kortwerkende werd dit niet zo gevonden. En dan heb je nog de irap, waar lichaamseigen materiaal wordt toegepast. In de gevallen waar een injectie nuttig is, vind ik dit nog de mooiste oplossing. Helaas wordt dit ook weer misbruikt bij sportpaarden, het is namelijk niet doping positief, dus kunnen ze evt de dag na inspuiten op wedstrijd....

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:23

Ben toch ook al de dupe geworden van een paard te kopen dat recht gespoten was met het flikken van de gewrichten, ik vind dat men moet melden dat het paard behandeld is , het verzwijgen resulteert in achterbaksheid,want mijn merrie had al zo vaak een inspuiting in de buiger (lees buiger en gewricht) gehad dat de Bursa gerafeld was....
Resultaat , een merrie van 8500 euro,was kreupel na drie maanden, rx perfect,uitverdoven en behandelen(was trouwens de eerste keer dat ik een infiltartie liet doen en ik heb al van mijn 14 de eigen paarden (ben fokker van beroep)
Daar sta je dan met je dure aankoop. Na een 8 maanden rust en orthopedisch beslag is dit paard zonder inspuitingen wel rad ,door aangepast te trainen kunnen we haar zuiver houden en is ze top,

Maar als ik haar ooit zou verkopen,vind ik dat het echte verhaal bij het paard hoort,ook al is ze rad.. en vrij van welke behandeling en medicatie ook.

Vroeger werden handelaren als slecht bestempeld als ze een paard flikte in het gewricht, en nu is het gewoon standaard ...

Op die trainingstal waar ik die merrie kocht was het gewoon dat er dagelijks wel een dierenarts rondliep om dit of dat paard te infiltreren,met één of andere ontsteking remmer..dat ontdekte ik achteraf, die mensen vinden niet dat ze iets fout doen,paard loopt wat stijf,spuit de handel er maar in.. alle sportpaarden hebben dit nodig net zoals topatleten is dan het antwoord..

Maar verkoop dan de paarden niet al gezonde sportpaarden,want als ze dan eens echt behandeling nodig hebben om hun carriere te verlengen,dan zijn ze uitbehandeld omdat er van het veelvuldig infiltreren schade is ontstaan. (ook met begleiding met de rx)
vroeger zij men de eerste spuit gaat 18 maanden, de tweede een jaar, de derde een half jaar en de vierde mischien niet meer.

Als je dan weet dat er vaak 5 jarige paarden al een hele reeks hebben gehad, dat ze zoals mijn merrie uitbehandeld zijn...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:00

Het is niet normaal hoeveel paarden in de particuliere sector verkocht worden die ingespoten zijn/zijn geweest. Je leest er genieg dat een paard ingespoten is en een tijd later is het ineens verkocht. Sterker nog, (wel een beetje off-topic hoewel dit ook sleutelen aan een paard beptrefd) zelfs op de hengstenkeuring van het KWPN worden hengsten toegelaten die geopereerd zijn aan OCD en dit wordt niet vermeldt en ze worden ook nog eens goedgekeurd en/of kampioen. Ik zal wel :o? of gek zijn denk ik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:26

daffie1986 schreef:
karijn schreef:
waarom ook niet? Bij de topsporters onder de mensen gebeurt dit ook dus waarom niet bij de topsporters onder de paarden?

uhmm, omdat die topsporter zelf kan beslissen en een paard niet. Waarom moeten er altijd zoveel trucen uit de kast gehaald worden om een paard wedstrijden te laten lopen? Dat is i.m.o gewoon niet fair naar je dier toe, jaren lang staat die dag en nacht voor je klaar en wordt vervolgens beloond met een spuit om nog een wedstrijd extra te lopen.

Waarom doet een topsporter het? Ik heb het over de topsporters onder de paarden, niet het recreatiebeestje dat zijn buik vol staat te vreten op de wei.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:32

het grote probleem met steroïden in de gewrichten inspuiten dat het gevolgd moet worden door voldoende rust en opnieuw opbouwen zodat het gezonde weefsel niet wordt aangetast. Helaas is het nou juist het idee om ze snel op te lappen door in te spuiten en het dier er uiteindelijk alleen maar onder lijdt.
Foto's en scans worden er vrijwel niet meer gemaakt. Verdoven 'oh kijk, nu loopt hij goed' prikken. Niet 'goh, we gaan eens uitzoeken wat hem dwars zit zodat we het op lange termijn kunnen oplossen'.

Ik heb met diverse takken van sportpaarden gewerkt en heb zeker bij steroïden voornamelijk gezien dat het heel kort opknapt, en twee maanden later weer berg afwaarts gaat, weer inspuiten weer even goed dan weer achteruit. Artrose en kraakbeen slijtage worden in de hand gewerkt en uiteindelijk hadden ze stuk voor stuk een langdurige oplossing nodig om het probleem weer echt aan te pakken, om vervolgens weer ene heel seizoen geprikt te worden...Niet mijn ding

Sterker nog is er een zeer grote kliniek waar gergeld 'preventief' wordt ingespoten en dan vooral in de voorvoeten en kogels. 'Daar zal hj vanzelf wel last van gaan krijgen dus dat moeten we voor proberen te zijn' >;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:29

Duidelijk. Er moet een reële indicatie zijn om te spuiten, mee eens. En een grens stellen in de frequentie ervan. Er moet een goed protocol of richtlijnen zijn met betrekking tot de zorg voor, tijdens en na.
Dan volgt de vraag, hoe controleer je dat en wie gaat dat doen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:53

Ik denk dat de meeste DA's er vast voor gestudeerd hebben :') ...Volgens mij zit het hem niet in het inspuiten, maar in het aanpassen van je trainingsschema.

Ik heb zeer goede ervaringen met inspuiten, ook preventief, maar je moet wel zelf wat doen en niet na het inspuiten denken een gezond paard te hebben, daar volle bak mee aan het werk te gaan en dan zeggen: het inspuiten hielp niet! Dat hielp prima, jouw manier van trainen blijkbaar niet :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:36

Cowgirl schreef:
Word er ook gewoon niet teveel van de paarden gevraagd, zowel in de hobby sector als professionele sector.
In de hobbysector is het ook nog eens huilen om de kwaliteit van het lesgeven en laat de huisvesting van vele paarden nog altijd te wensen over. (zie topic paard altijd op stal) Vervolgens vind men het raar dat paard kreupel is.
En omdat men snel weer aan het rijden wil is de vraag dus groot om de gewrichten maar in te spuiten.

Dat idee heb ik ook......

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:11

dat denk ik niet. denk vooral dat paarden die vroeger met pensioen gingen omdat ze iets hadden nu geholpen kunnen worden.
paarden hadden deze problemen voorheen echt ook al. alleen wisten we het niet omdat de medische kennis minder was.
zelf ga je toch ook naar de dokter als je iets hebt?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:44

Ik vind het een beetje een onduidelijk stukje. Ligt dat alleen aan mij?

Het is een blog, dus ik ga er vanuit dat degene die het stuk geplaatst heeft de schrijver is? Of is het een stuk van Alexandra Beckstett, Managing Editor van The Horse?

Wie is nu de 'ik' in dit verhaal?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:47

Het is een blog van Alexandra Beckstett, van The Horse. Staat ook bovenaan aangegeven: 'door...'

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:49

Okay, duidelijk :-)