Blog: De invloed van ouders op het rijden van hun kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: De invloed van ouders op het rijden van hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:49

http://paardenlifestyle.com/

Hoe fijn is het als je ouders helemaal achter je paardenhobby staan en met je meeleven. Dat ze meegaan naar wedstrijden en trouw langs de bakrand staan te kijken wanneer je les hebt. Dat ze delen in je successen, maar ook in je tegenslagen.

In de meeste gevallen zijn de ouders erg betrokken bij de paardensport en dat moet vaak ook wel, want het is niet eenvoudig om de paardensport zonder de steun van je ouders uit te oefenen. Althans, niet als je nog jong bent.

Maar op het moment dat jouw ouders erg betrokken zijn bij de paardensport, is het vaak ook hun hobby geworden. En daarin schuilt een gevaar…

Elke ouder wil het beste voor zijn kind en zien graag dat hun kleine Anky goed presteert. Voor sommige ouders kan het dan ook slikken zijn als ze zien dat hun Anky-in-de-dop toch niet over dat gewenste ruitergevoel beschikt en misschien zelfs wel een beneden-gemiddeld ruitergevoel heeft.

Al snel proberen ouders met goedbedoelde adviezen hun kind te helpen door ze bijvoorbeeld te herinneren aan de verbeterpunten die in de les naar voren waren gekomen of ze te behoeden voor het maken van bepaalde fouten in de proef.

Maar wat een ouder ziet als het geven van goedbedoelde adviezen en steun, kan door een kind onbewust ervaren worden als druk. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat ouders het vaak helemaal niet door hebben als ze druk uitoefenen op hun kind. En als kind zal je het misschien ook niet direct zo ervaren, maar het kan wel een grote invloed hebben op jouw manier van rijden. Niet alleen als je nog in de ponytijd zit, maar ook als je volwassen bent en op eigen benen staat.

Op het moment dat er door andere mensen, of dit nu je ouders, partner, eigenaren van een paard of je trainer is, (onbedoeld) druk op je wordt gelegd, is de kans groot dat je niet meer alleen voor jezelf aan het rijden bent. Je wilt nu niet alleen het beste uit jezelf en je paard halen, omdat je daar zelf zo’n fijn gevoel van krijgt, maar je wilt ook je omgeving niet teleurstellen.

Lees hier meer.

verwant artikel
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren
[VN] Blog: Ruiterfitheid: waar begin je nu eigenlijk mee?

CarinaR

Re: Blog: De invloed van ouders op het rijden van hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:51

Ik moest titel 4x lezen voor ik m snapte :+

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:55

tja... zie het veel hoor, en niet alleen bij paardensport. Bij voetbal is het precies hetzelfde

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:59

Ik had graag betrokken ouders gehad, de mijne waren en zijn nooit betrokken geweest. Met betrokken ouders was ik verder gekomen, zeker weten.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:00

Mijn ouders steunen me juist vrij weinig met paardrijden. Zij vinden hockey 3x in de week belangrijker en na 5 jaar vragen en smeken ben ik eindelijk sinds een week of 3 begonnen met echt vaste rijlessen in een super toffe groep! Ze vragen wel hoe 'het was' maar niet specifieke details ofzo.. Vind het heel erg jammer dat ze niet meer betrokken zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:04

Ik ben betrokken maar probeer geen druk te leggen. Na lezing van dit artikel moet ik me misschien nog wat meer inhouden :o

Mijn dochter is zelf fanatiek geworden. Van mij had ze ook mogen blijven boscrossen. Nu ze fanatiek is probeer ik wel mee te helpen maar commentaar op de wedstrijd, dat kan ze niet zo goed hebben en eigenlijk wel terecht. Ik heb haar altijd wel geholpen met het rijden en leef enorm mee tijdens de wedstrijden.
Mijn ouders hadden er zelf niets mee. Die kwamen meestal niet eens kijken als ik wedstrijd had. Voor mijn dochter en ons als ouders is het een gezamenlijke hobby.

Ik zal nooit of te nimmer boos op haar worden als het eens niet goed gaat, dat niet maar de opmerking "wat zonde van die balk" wordt misschien ook wel als druk ervaren.

Het allerbelangrijkste is er plezier in hebben. Voor school moet ze wel op hoger niveau komen maar daar kom je sneller als je er plezier in blijft houden.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:05

Ik ken het wel, ik word al zenuwachtig als mijn moeder kijkt, of als er mensen naar me kijken die veel verstand hebben van paardrijden, dan voel ik de druk vaak ook al..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:13

Ik had inderdaad ook gewild dat mijn ouders betrokken waren. De ouders van mijn vriend zijn heel erg betrokken bij het paardrijden van zijn zusje, heeft ook twee paarden. Haar ouders gaan altijd mee naar wedstrijden (bijna elke week) en lessen.. Mijn ouders kunnen drie wedstrijden per jaar al nauwelijks opbrengen, en dan zitten ze ongeduldig op de prijsuitreiking te wachten. Dan maar een beetje druk, dan had ik tenminste het gevoel dat m'n ouders enigszins geïnteresseerd waren in mijn hobby

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:16

Ik zie het ook bijna als een luxeprobleem.
Dan vinden ze paarden tenminste leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:19

mijn ouders vonden paardrijden wel leuk, maar mn moeder is allergisch voor paarden dus ik stond/sta er eigenlijk alleen voor wdb..

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:26

Mijn moeder is altijd en overal met me meegegaan. Mijn vader was er altijd om me overal heen te rijden. Lessen, wedstrijden het maakte niet uit. Nog altijd gaat mijn moeder mee op wedstrijden en staat ze te kijken tijdens mijn lessen of mijn eigen rijden. Heerlijk! Bij mij heeft nooit een druk gelegen van mijn ouders. Wel altijd veel steun gehad en nog.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:37

Lante schreef:
Ik had graag betrokken ouders gehad, de mijne waren en zijn nooit betrokken geweest. Met betrokken ouders was ik verder gekomen, zeker weten.

Idd, betrokken ouders behoeden je ook voor hele nare fouten!
Ik ging op een goedkope manege rijden omdat ik daar met de fiets heen kon en dat met mijn zakgeld kon betalen. Mijn niveau was bedroevend. Daarnaast heb je totaal geen idee van dierenwelzijn, laat staan dat je daar geld aan spendeert.

Maar ja, je hebt ook ouders die doorslaan en het hardst van allemaal staan te tieren naast het parcours.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:47

Ja hier ook een moeder die ook rijdt en ook proeven voor leest tijdens de wedstrijd.ik zelf vind het erg leuk dat 1 van m,n dochters paardrijdt en zo beleven we heel wat gezellige uren.
als je zelf positief blijft zowel naar je kind/ paard( manegepony,paard) toe dan blijft het leuk .
ook naar een mindere wedstrijd.
ook naar elkaar kijken tijdens de les , daar leer je ook veel van.
ik maak er zelf graag tijd voor vrij om samen te rijden.

een spreekwoord luid ; de beste stuurlui staan aan wal .
en zo is het nog steeds.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:56

Mijn dochter zei vandaag zelf nog: 'Mama, ik ben wel een bofkont eigenlijk he, met een eigen pony. Ik kan tenminste tussendoor ook nog oefenen.'
En zo is het

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:58

Ik ben een paar keer omroeper geweest op concours en sommige ouders maken het inderdaad wel heel bont. Zo bont dat de jury wel eens eens kind uitgesloten heeft omdat de ouders zo aan het gillen waren. Dat is echt vreselijk.

Zelfreflecterend denk ik dat mijn dochter toch wel wat druk voelt. Niet dat ik die druk er op wil leggen maar dat doet ze zelf. Alleen denk ik dat ik, onbewust, daar een beetje in help. Nog even die opmerking voor ze de ring in gaat dat ze daar en daar op moet letten, dat kan ook als druk ervaren worden. En ze wil ook niet voor ons onder doen terwijl ze ons vrolijk aan het voorbij streven is. Nog niet in niveau maar dat gaat niet lang meer duren.

Mijn dochter weet wel dat ze boft met twee paarden alleen is ze nooit paardloos geweest, ze weet niet wat het is om te verlangen naar een eigen paard.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:01

@Percy zo heb ik het dus met mijn vader. Het is niet zo dat hij asociaal staat te schreeuwen, maar ik weet dat hij ook heel graag ziet dat ik goed presteer en ook erg blij wordt als ik goed scoor. Ik weet van mezelf dat ik mede daardoor goed wil presteren en niet graag fouten maak.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:09

Precies Connepon85. Mijn dochter wil ook geen fouten maken maar juist daardoor gaat het soms fout. Ze wil te hard haar best doen, krijgt daardoor te veel spanning en rijdt dan niet zoals ze eigenlijk kan rijden. Paard reageert op haar spanning en loopt dan ook niet zoals hij kan.

Het is nog niet zo gemakkelijk om het juiste te doen als ouders. Ik vond het niet leuk dat mijn ouders er niets mee hadden maar ik had geen last van ouders die al wat gepresteerd hadden of gehinderd werden door enige kennis ;) Ze waren lieve geldschieters maar daar hield het mee op.

Mijn dochter vind het fijn als wij haar helpen alleen op wedstrijd slaan de zenuwen toe en zeg ik soms net te veel.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:11

Mijn ouders zijn altijd tevreden als ik maar niet van m'n paard gevallen ben :') Laatst had ik wedstrijd op de ponyclub met mijn verzorgpaard waarmee ik nog wat problemen met galopperen heb. Kreeg haar tijdens de proef niet in galop, is m'n ouders niet eens opgevallen, terwijl de voorlezer toch echt zei dat ik in galop moest en ze (hoop ik dan toch) na al die jaren toch wel weten wat galop is.

Ik zou het dan ook wel fijn vinden om van iemand die er een beetje verstand van heeft te horen hoe m'n proef ging.. Als het volgens m'n ouders goed ging kan ik nog net zo goed laatste zijn :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:15

NienkeV1994 schreef:
Ik zou het dan ook wel fijn vinden om van iemand die er een beetje verstand van heeft te horen hoe m'n proef ging.. Als het volgens m'n ouders goed ging kan ik nog net zo goed laatste zijn :+

Als je ouders het waarderen dat je lol hebt gehad, telt dat toch minstens even hard als de punten denk ik.

Percy, mijn ouders waren helaas ook niet enorm geldschieterig. Wat ik best begrijp, maar een beetje guidance was leuk geweest, net zoals opkomen voor je kind. Want sommige kinderen moesten nooit dat ene vervelende ponietje rijden, omdat mama of papa tercht hun veto stelden (beest deed niks liever dan bokken). Of dan had je een pony gereserveerd, kwam je toe en bleek er iemand anders op te zitten en werd je weggewuifd met "volgende week is jouw beurt". En thuis durfde ik niks te zeggen omdat mijn ouders dan gelijk zeiden: "Pfft, al dat gezeik, je gaat niet meer!"

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:19

Als mijn moeder nooit een pony had gekocht, had ik nooit paardgereden, ik heb alles dus te danken aan mijn ouders :P
Ik ben er heel blij mee, maar in plaats van dat mijn ouders 'veeleisend' zijn, ben ik zelf veeleisend. Als ik uit een proef kom, bent ik bijna nooit tevreden. Ik zeg dan ook letterlijk dat ik verwacht geen winstpunt te hebben, maar zoals in m'n onderschrift te zien is, rijd ik de laatste tijd veel beter.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat als m'n ouders tips geven, ik het minder kan hebben, dan als anderen het zeggen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:27

CarinaR schreef:
Ik moest titel 4x lezen voor ik m snapte :+

:') bij mij reden de ouders ook op hun kinderen...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:42

Mijn ouders zijn ook niet erg betrokken, soms vind ik het wel jammer, vooral als mijn moeder weer eens een heel verhaal afsteekt dat ik eigenlijk geen paard kan houden als ik wil studeren en dat ik beter alvast op zoek kan gaan naar een nieuw baasje :( ,
Maar aan de andere kant zou ik er ook niet tegen kunnen als ik commentaar van mijn ouders zou krijgen over mijn rijden. Mijn vader komt soms wel eens kijken en dan vind hij het allemaal prachtig.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:46

]Zelf heb ik jaren een verzorg paard gehad en het geluk gehad dan de eigenaar zelf maar 2 keer in de week reed....mijn ouders hadden toen gewoon het geld niet om mij op rijles te doen of er een te kopen..heb jaren geholpen in avifauna bij de pony,s en zo mijn lessen verdiend. Verzorg paard en ik waren erg goed in springen dus wedstrijden gingen goed ,bijna altijd waren mijn ouders er en natuurlijk ome Dirk ( eigenaar paard).. Had geluk met mijn suiker oompje die man betaalde echt alles eerste rijlaarzen ,cap en later mijn wedstrijd kleding.....Doordat zijn paard daar stond mocht je lessen volgen dus dressuur moest ik volgen en springen betaalde ik door te helpen met de pony,s in de speeltuin ( een gulde per rondje moesten mensen daarvoor betalen) nu ben ik 39 heb al jaren pony,s ( van schoonfamilie die hier al jaren staan) Krijg 6 okt mijn eerste paard en is ook de eerste die ik zelf heb gekocht..mijn ouders zijn zo trots dat mijn vader ons samen op gegeven heeft voor het halen van ons men bewijs...Heb het geluk ook gehad dat wij een huis konde bouwen op een groot stuk land. Zo staan de paardjes lekker bij huis...Mijn vader is ook aan het rondkijken voor een leuk paardje zodat hij na bijna 40 jaar ook weer kan beginnen....Ben altijd blij geweest met hun steun en dat ze trots op mij waren dat ik het zo ver schopte zonder eigelijk echt geld te hebben..trouwens ik heb nog steeds contact met ome Dirk hij wordt volgend jaar alweer 80 ...rijd nog steeds af en toe paard

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:04

Zelf hebben mijn ouders vroeger 'gereden'.
Maar nooit heb ik steun gehad.
Ik heb jaren moeten zeuren voor ik op les mocht, en als ik dan een keer een onderling wedstrijdje had, dan moest ik smeken of ze kwamen kijken. Ik heb in 7 jaar op de manege redelijk wat wedstrijden gereden, maar ze zijn minder als de helft geweest om te kijken. Laat staan me naar les te brengen. Elke zaterdag door weer en wind, sneeuw en hagel, moest ik 13 km fietsen om bij mn les te komen. Want ze wouden niet wachten, of het duurt allemaal zo lang, en het is maar een uurtje fietsen, en ze hadden geen zin om op de prijsuitreiking te wachten...
Bij mn aller eerste officiele wedstrijd kreeg ik weer hetzelfde toen ik vroeg of ze wouden komen kijken.
Ze zijn 5 minuten voor de proef aangekomen, en zijn 5 minuten na mn proef weggegaan. 'Het was leuk hoor, we gaan weer.'
Ik had het fijn gevonden als mn ouders me wat meer hadden gesteund.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:12

Heb ik druk op mijn kinderen gelegd, jazeker, bij het rijden hoorde ook het mesten, hooien, poetsen enzenz. Ik zie zoveel kinderen die geen reet uit hoeven te voeren, pa en ma doen alles, pony staat zelfs al klaar als ze willen rijden. Op wedstrijden maakte het me niets uit hoe ze presteerden, als ze er maar niet de kantjes vanaf reden, presteren naar kunnen op dat moment was wat ik wel wilde zien. Zij wilden rijden, kregen alle kansen en goede dieren onder het zadel dan was drie keer in de week serieus rijden gevraagd. De andere dagen gingen ze de bossen in en was het lol trappen. Of ik er dan druk op heb gezet, jazeker maar dat kun je ook zien als een stuk verantwoording naar je sport en je dier. En ook naar je ouders die zich vaak veel ontzeggen om hun kinderen de sport mogelijk te maken.