Aanvoer Rodermarkt flink hoger door gemeentelijke premie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Aanvoer Rodermarkt flink hoger door gemeentelijke premie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:41

http://www.stegen.net/

De aanvoer naar de Rodermarkt is dit jaar flink gestegen. De organisatie telde dinsdag 522 dieren. Een jaar eerder waren dat er nog 169. Het instellen van een aanvoerpremie heeft voor de stijging gezorgd.

De gemeente Noordenveld besloot een premie van vijf tot tien euro per aangevoerd dier beschikbaar te stellen. De gemeente wilde er daarmee voor zorgen dat het karakter van de Rodermarkt niet verloren gaat.

Volgens marktmeester Gerk Huisma ligt het aantal dieren hoger dan verwacht. ,,Het aantal paarden was vorig jaar 62. Dit jaar zijn er 245 paarden aangevoerd. Daarnaast zijn er 269 veulens en pony’s en acht ezels. Dat is een aanmerkelijk verschil. De handelaren komen niet alleen uit Nederland maar ook uit België en Duitsland. Ik ben een zeer tevreden marktmeester en kan spreken van een groot succes.”

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:19

Het was inderdaad (gezellig) druk. Het was wel heel goed geregeld. Overal lag stro of een andere zachte ondergrond, top!
Verder viel het me inderdaad op dat er veel meer paarden waren als voorgaande jaren.

Rindin

Re: Aanvoer Rodermarkt flink hoger door gemeentelijke premie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:21

Viel idd op dat het er meer waren... Jammer, van mij hoeven zulke markten niet meer.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:38

Van mij ook niet nee.

Ging ook 1x bijna mis. Een volwassen shetlanderhengst mepte naar achteren, bijna tegen een man aan die naar een terrasje liep. En even later liep ie bijna los. Iedereen keek er natuurlijk alleen maar naar, maar gelukkig hadden een vriendin en ik hem snel terug gezet. Levensgevaarlijk, ook voor de paarden lijkt het me niet fijn om de hele dag op de markt te staan...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:43

Ik heb ook meerdere pony's gezien die naar elkaar aan het trappen waren en geen kant op konden omdat ze hutjemutje op elkaar stonden.. Ook een lama die een andere lama helemaal onder spuugde in zijn gezicht.. Ik ging 's avonds rond een uur of half 8 weg en toen stonden er nog steeds heel veel dieren, vind het maar niks dat die beestjes daar de hele dag moeten staan.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:52

Nou inderdaad. Maar op het moment dat die paarden én zo dicht op de kermis stonden én bij de terrasjes én dan ook nog zo lang én zo dicht op elkaar. Ja, dan mogen ze het van mij ook afschaffen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:37

daar wordt je rijk van , een tientje

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:42

Geloof me dat handelaren het om de premies doen hoor, gewoon proppen.. des te meer geld vangen ze.
Zielig zielig... wat is zielig... het gaat al jaren zo.
Sommige omstandigheden kunnen idd beter maar als ik op de markt ben zorg ik tussendoor voor wate en wat eten etc en als er ponys weer mee terug moeten doe ik ze de wei op en rennen ze vaak even vrolijk weer rond.
Maar inderdaad, situaties van losse paarden/ponys blijven gevaarlijk en zeker als mensen zich niet aan de regels houden.
Zal vorig jaar Elst nooit vergeten dat een tinker met iets van een paal en al er vandoor ging en mensen schepte.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:59

LukieBradley, ik geloof direct dat jij goed voor je pony's zorgt en zolang dat gebeurd heb ik weinig moeite met het verhandelen van dieren op markten, maar dinsdag was er niemand met emmers met water in de weer, volgens mij is er überhaupt ook geen waterpunt om water te halen. Daarnaast stonden er weer genoeg echt sneue paardjes tussen; een op het oog hoefbevangen shetlander (erg dikke hard manenkam, voorbenen ontlasten), een tinker met een flinke snee in zijn neus en een overduidelijk ziek veulentje (fel geel snot uit de neus, gaan liggen in een groepje in een erg kleine ruimte en blijven ook al staan de andere veulens op haar of proberen bij haar te drinken) en ga zo maar door :n Heb van alle duidelijke misstanden de eigenaren of degenen die erbij stonden aangesproken dat dit zo echt niet kon, maar de meesten geven er niks om en ze allemaal kopen zit er niet in helaas.

Fennee die hengst heb ik ook gezien idd bij de Brink toch? Echt gevaarlijk, ook allemaal kindjes die hem wilden gaan aaien waar hij dan ook naar probeerde uit te halen. M.i. moet je als eigenaar bij zo'n pony blijven en kinderen bij hem weghouden, maar die eigenaar was (natuurlijk) in geen velden of wegen te bekennen

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:34

ik vind het helemaal niks, paardenmarkten zijn echt iets van vroeger. Het is niet leuk voor de paarden en niet leuk voor de winkelende mensen als ze ineens een paard in de nek hebben .want ze moeten door al die mensen heen om er te komen en weg te gaan. ik zou daar sowieso geen paard kopen en ik denk vele mensen met mij. dus staan ze er alleen maar voor de show. en dat geeft een hoop stress voor de beestjes :( . ik vind dat het echt niet meer kan in deze tijd.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:44

Moet nu toch zo langzamerhand afgeschaft worden, deze "traditie". Heb er helemaal niks mee, ben er zelfs op tegen. Vanuit dieren welzijnsoogmerk kan er nog veel verbeterd worden. De paarden staan van 's ochtends heel vroeg 3 á 4 uur tot ver in de middag of avond de hele dag aan zo'n touwtje. Het zijn bewegingsdieren en ze zijn niet gemaakt om de hele dag stil te staan. Ik ga er sowieso nooit heen, als iedereen niet gaat dan zijn de markten gauw voorbij.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:33

Salome behalve de paardenmarkt is er nog veel meer te doen, braderie, kermis, muziek, ga zo maar door. Aangezien het de avond ervoor feest is, ziet het er eigenlijk van maandagavond tot dinsdagavond zwart van de mensen. En die paarden staan er de hele dag, tussen het lawaai en het dronken volk.. Ze zouden minimaal een tijdslimiet in kunnen stellen voor de paardenmarkt.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:54

Mijn vriend werkt op de taxi en hij zei dat er al paarden de dag ervoor smiddags daar in een bomvolle vrachtwagen stonden gepropt. Staan daar dus uren!
Belachelijk dat dit nog kan

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:54

Depende schreef:
Fennee die hengst heb ik ook gezien idd bij de Brink toch? Echt gevaarlijk, ook allemaal kindjes die hem wilden gaan aaien waar hij dan ook naar probeerde uit te halen. M.i. moet je als eigenaar bij zo'n pony blijven en kinderen bij hem weghouden, maar die eigenaar was (natuurlijk) in geen velden of wegen te bekennen

Volgens mij wel ja, in ieder geval tegen over de kermis. En bij de terrasjes. Levensgevaarlijk zoals hij zat te steigeren en te trappen, en natuurlijk wilde ieder kindje hem wel aaien want hij leek zo lief.. Eigenaar was inderdaad nergens te bekennen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:32

Depende schreef:
LukieBradley, ik geloof direct dat jij goed voor je pony's zorgt en zolang dat gebeurd heb ik weinig moeite met het verhandelen van dieren op markten, maar dinsdag was er niemand met emmers met water in de weer, volgens mij is er überhaupt ook geen waterpunt om water te halen.

In de natuur heeft een paard natuurlijk ook op ieder moment van de dag beschikking over water en hoeft niet te wachten tot hij in de buurt is van een beek of een rivier....:P

Nu weet ik natuurlijk niet hoe lang die dieren er al staan, maar een paar uurtjes kunnen ze echt wel zonder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:37

Ik ben helemaal niet van paardenmarkten maar ik vond ze er netjes bijstaan.
Laag stro op de grond, sommige hadden hooi.
Ach en die kleine veultjes dan zo lang op de markt staan, dat vind ik dan wel weer zielig

Wat ik wel vind is dat ze een maximale tijd moeten aangeven voor deze dieren
Bv dat alles om 13.00 uur van de markt weg is.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:45

Cassidy schreef:
Depende schreef:
LukieBradley, ik geloof direct dat jij goed voor je pony's zorgt en zolang dat gebeurd heb ik weinig moeite met het verhandelen van dieren op markten, maar dinsdag was er niemand met emmers met water in de weer, volgens mij is er überhaupt ook geen waterpunt om water te halen.

In de natuur heeft een paard natuurlijk ook op ieder moment van de dag beschikking over water en hoeft niet te wachten tot hij in de buurt is van een beek of een rivier....:P

Nu weet ik natuurlijk niet hoe lang die dieren er al staan, maar een paar uurtjes kunnen ze echt wel zonder.

Ja maar deze paarden komen niet uit het wild en zijn waarschijnlijk (hopelijk) gewend aan constante toegang tot water. De eerste paarden worden om 5 uur aangevoerd op de markt, die zijn dan om een uur of 4 ingeladen vermoed ik, toen ik naar huis ging om 19.30 stonden er nog steeds wat pony's. Het overgrote deel (dat niet verkocht wordt) staat er tot 18 uur.

Ik vind echt dat de eigenaar bij zijn dieren hoort te blijven op zo'n markt aangezien er altijd iets kan gebeuren en als je er dan toch bij blijft kan je ook wel even 2 of 3 keer in die 14 uur een emmertje water aanbieden ipv zelf alleen maar in de kroeg te staan en bier in te nemen.