Ex-racepaarden zwaar verwaarloosd in Zuid-Afrika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Ex-racepaarden zwaar verwaarloosd in Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 10:28

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

De Zuid-Afrikaanse dierenbescherming heeft aan het licht gebracht wat er met sommige paarden gebeurt, nadat hun racecarrière is afgelopen. Een week geleden ontdekte de dierenbescherming een verschrikkelijke situatie op een boerderij in de omgeving van Hammersmith. Van de 33 paarden die er sterk verwaarloosd gevonden werden, werden er 18 geëuthanaseerd op twee dagen tijd. Inspecteur Mike Allen zegt: “Wat we vonden laat zien dat het beeld dat we van racen hebben en de realiteit niet altijd dicht bij elkaar liggen.

De dierenbescherming kreeg een telefoontje over magere en stervende paarden in het gebied. De paarden stonden te koop en de foto’s die bij de advertenties stonden, maakten duidelijk dat er onmiddellijk moest ingegrepen worden. Inspecteur Allen ging het domein onderzoeken en werd vergezeld door een dierenarts en een hoefsmid.
De paarden die ze op het domein vonden, waren zo uitgemergeld dat negen van hen vrijwel onmiddellijk geëuthanaseerd werden. Negen andere paarden werden de volgende dag ingeslapen. Twee paarden hadden ernstige verwondingen die niet waren behandeld en die op dat moment niet meer behandeld konden worden. Een merrie en haar veulen werden door een van de eigenaars weggehaald en naar een domein in een andere provincie gebracht.

De paarden zouden gebruikt worden als bloeddonoren voor een medisch bedrijf, dat onderzoek voert naar bloedinfecties. Tegen de twee eigenaars en de manager van de boerderij zal klacht neergelegd worden op basis van de wet op de dierenbescherming.

De dierenbescherming kant zich tegen races met dieren, en benadrukt dat er bij paardenrennen meer speelt dan de race op zich. “Dit is het grotere geheel en het deel dat het publiek van paardenrennen niet ziet. We moeten ingrijpen wanneer eigenaars zich niet langer kunnen veroorloven om de dieren te houden of wanneer ze verkocht worden aan individuen die niet goed of helemaal niet voor hen zorgen. De term ‘uit de sport gehaald’ is misleidend, sommige paarden worden simpelweg verhandeld als koopwaar.”

De voorzitter van de fokkersvereniging voor volbloeden, Tom Callaghan, was geschokt door de situatie en wil uitzoeken hoe de dieren op de boerderij zijn terecht gekomen: “In de meeste gevallen worden ze in vertrouwen verkocht op de renbaan. Meestal wordt er goed voor hen gezorgd en kunnen ze nog een heerlijk leven leiden, maar soms eindigen ze bij mensen als deze.” De vereniging zal actie ondernemen om ervoor te zorgen dat de eigenaars van de boerderij in Hammersmith nooit meer een paard zullen hebben. Callaghan benadrukt dat de leden van zijn vereniging de zorg van hun gepensioneerde paarden serieus nemen en dat ze onderzoeken hoe ze de zorg voor alle paarden kunnen verbeteren.

Anoniem

Re: Ex-racepaarden zwaar verwaarloosd in Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:29

Ja joh, gewoon dood laten gaan, is lekker makkelijk. Stelletje malloten!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:32

Dan liever afschieten, meteen kogel erin en weg, of naar de slacht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:33

Joolien schreef:
Ja joh, gewoon dood laten gaan, is lekker makkelijk. Stelletje malloten!

Nee eerst nog wel even geld aan verdienen dmv bloed!

Bah!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:50

pfffff gebeurd al zoooooooooooo lang

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:00

Wat een idioten!!!
Zat mensen met het hart op de juiste plek, maar er zijn altijd van die ... bij.
Het gebeurd overal en in alle takken van de paardensport en zou niet mogelijk moeten zijn, maar helaas gebeurd het nog op grote schaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:37

Verschrikkelijk dit.

Helaas.

Bah mensen zijn toch eigenlijk de ergste en de vreselijkste wezens/ beesten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:56

kyrkelover schreef:
Wat een idioten!!!
Zat mensen met het hart op de juiste plek, maar er zijn altijd van die ... bij.
Het gebeurd overal en in alle takken van de paardensport en zou niet mogelijk moeten zijn, maar helaas gebeurd het nog op grote schaal.

Inderdaad!
Ik heb het ook wel over koersdravers in NL gehoord van iemand die bij een entrainement zit. Als ze winnen was het toppie, en konden ze niet stuk bij hun baasje...
Waren ze niet snel genoeg gingen ze stilletjes via de achterdeur weg met een hele vage bestemming.
Gelukkig zijn er ook eigenaren die hun best doen hun uitgekoerste paard naar een goed baasje over te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:12

Jezus! Die foto's! Hier word ik nou heel erg verdrietig van...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:00

Ik denk dat dit niet veel te maken heeft met de rensport op zich. Dit gebeurt in alle disciplines binnen de paardensport en met alle types paarden. Soms schaam ik me om mens te zijn :(

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:30

Tot zover weer eens " Ik zoek een goed tehuis voor mijn niet meer geschikte paard"...... Gebeurt inderdaad overal, in alle takken en in alle niveaus. Hij is zooo lief, dus hij mag niet dood, dan doen we m naar een ander adres als grasmaaier. Ik ben persoonlijk van de stelling "een goed leven en een goede dood". Met mijn paarden wordt niet meer geleurd als ik er om wat voor reden dan ook niet mee zelf voor kan zorgen op de manier die ik denk dat nodig is. Heel cru misschien, maar dan gaan ze dood. Dan zijn ze in ieder geval "veilig"....