Het is een steeds groter wordend probleem in de gemeente Sintra (niet ver van Lissabon), paarden en ponies die door hun eigenaren worden losgelaten omdat ze ze niet langer kunnen onderhouden.
Claudia en haar man (José Manuel Soares , internationaal springruiter), hebben zich het lot van deze dieren aangetrokken en vangen ze op en zorgen voor nieuwe tehuizen.

Persoonlijk ben ik betrokken geraakt door mijn grond ook aan te bieden voor opvang als dat nodig is.
Claudia heeft een Facebookpagina opgezet: https://www.facebook.com/QuintaDoBanco
Vertaling van het stuk in de krant:
Citaat:Sinds een paar jaar , is een trieste realiteit ontstaan in Sintra ; zwerfpaarden verschijnen op de openbare weg , drukke wegen , tenmidden van zwaar verkeer weg of zelfs in verstedelijkte gebieden , waar niemand zich loslopende paarden kan voorstellen ... een ernstig probleem dat opgelost moet worden , waar geen onmiddellijke oplossing door de bevoegde autoriteiten , met inbegrip van de DGV ( direção geral de veterinária ) voor is , en de enige oplossing tot nu toe leek het in laten slapen van deze dieren.
De situatie verslechterde catastrofaal in het afgelopen jaar , waarin ongeveer 30 paarden door ons zijn gered van de straten en wegen of openbare gronden van deze gemeente ... waardoor het probleem ontstond van het gebrek aan geld, middelen en vooral wat te doen met deze paarden na de redding ?
Hieruit ontstond een groep mensen met een ambitieus maar haalbaar plan , om deze dieren te redden en onderdak te geven. Het Gemeentelijke Veearts Bureau van Sintra en Quinta do Banco , oftewel Claudia en Jose Manuel Mestre Soares Soares , hebben sindsdien tientallen van deze dieren gered, en zo ze van de geslacht gered en leed of zelfs meer ernstige ongevallen op drukke verkeerswegen voorkomen.
Deze paarden zijn gered door ons , vaak met gebrek aan middelen en personeel , de enige mensen die feitelijk gekwalificeerd voor deze rol zijn mijn man en ik. Ze worden vervolgens naar de installaties van de GMVM (Gemeentelijke Veearts Bureau) Sintra gebracht waar we dagelijks worstelen met een steeds intenser probleem, het loslaten van de dieren .
Hier zijn ze voor de wettelijke termijn waarna ze aan een verantwoordelijk iemand ter adoptie worden afgetstaan. Deze paarden worden ontwormd , behandeld , gechipt en bij eventuele adoptieprocedure moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan en de uiteindelijke beslissing ligt bij mij.
De kern van de zaak ligt in dit , en dus is het van vitaal belang om mensen de kennis van onze inzet en steun van de gemeente in dit verband te geven : Strengere controle, teneinde te voorkomen dat er zonder licenties paarden gefokt worden, en de bestrijding van clandestiene slachten van deze dieren , waarvan we weten dat het wordt gedaan ... en het aantal fokkers en manege die werken met tientallen paarden zonder enige identificatie documentatie en die niet genoeg verdienen om de dieren te kunnen onderhouden.
Dit is een nationaal probleem en niet alleen gemeentelijk. Ons project en onze niet-aflatende strijd die geen vaste tijden of dagen heeft ... slechts een passie van het verdedigen van de rechten van deze dieren is, dient als voorbeeld.