Grootste diversiteit binnen Arabische ras in Syrië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Grootste diversiteit binnen Arabische ras in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:40

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Een Arabisch volbloed. Foto: Studhaterbusch Arabians

Onderzoekers hebben ontdekt waar de grootste genetische diversiteit binnen het Arabische paardenras bestaat. Internationale fokkers die toegang willen tot die bloedlijnen, hebben echter een probleem: de paarden staan in Syrië, een land dat in een lange en gewelddadige burgeroorlog verwikkeld is.

Anas Khanshour en Gus Cothran van de A&M-universiteit in Texas hebben het mitochondriale DNA van 251 Arabische paarden onderzocht om de genetische diversiteit en de evolutionaire verbanden met Arabische populaties te bestuderen. Ze wilden ook het traditionele classificatiesysteem van de bloedlijnen onderzoeken, dat bepaald wordt door de merrielijnen van de oorspronkelijke Arabische paarden uit het Midden-Oosten.

De onderzoekers zagen dat er weinig diversiteit is onder de Amerikaanse Arabieren. De paardenpopulatie in Syrië was het meest genetisch divers en bevatte een zeer zeldzame en oude haplogroep (dat is een groep individuen die geclassificeerd wordt aan de hand van het haploïde DNA). “De paarden uit het Midden-Oosten leverden een belangrijke genetische bijdrage aan de westerse paarden en er is geen duidelijk differentiatiepatroon te vinden in alle geteste groepen. Onze resultaten laten zien dat verschillende paarden van verschillende bloedlijnen een bepaald haplotype deelden, en dat individuele paarden van dezelfde bloedlijn in duidelijk verschillende haplogroepen konden ondergebracht worden.”

De onderzoekers concludeerden dat de oorspronkelijke populatie in het Midden-Oosten, zoals de Syrische paarden, zouden kunnen zorgen voor genetische diversiteit binnen het ras. De onderzoekers besluiten: “ Zeer belangrijk is dat er geen bewijs was dat het Arabische paardenras duidelijke onderverdelingen heeft, gebaseerd op de traditionele classificatie op basis van de merrielijnen.”

Woogy

Re: Grootste diversiteit binnen Arabische ras in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:58

ofwel...fokrichtingen blijven combineren om sterke arabieren te houden. Op naar Syrië!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:00

Weer zo een grondbrekend onderzoek... In het midden oosten is de genetische pool in de Arabieren groter dan in de VS. Verassend.

Ik gok zomaar dat de genetische pool van KWPNers in Nederland ook gevarieerder is.... Baanbrekend.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:03

wel typisch dat het niet in een land is waar je vanuit gaat, maar anderzijds...alles om de woestijnen heen is arabieren domein

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:31

...een brutale burgeroorlog? Moet dat niet bruut zijn ipv brutaal?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:00

LOL! Brutal natuurlijk ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:27

Nou kan dat land ook eens bogen op iets wat goeds is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 03:57

Inderdaad, wat een baanbrekend nieuws haha. Waar je niet vanuit gaat? Ik vind het wel erg logisch gezien de geschiedenis van de regio en ik hoop dat die authenticiteit van oa het paardenras daar nog lang bewaard mag worden. Er zijn daar werkelijk prachtige en keiharde arabische paarden welke door de bevolking als adel worden behandeld, de inwoners zijn van huis uit goede paardenmensen en hebben het paard hoog staan, dus we hoeven ons geen zorgen te maken. In deze regio ligt zo ongeveer de complete wereldgeschiedenis, het land is vruchtbaar, vol schatten. Het enige minpunt is de president en de opstand tegen hem, maar juist in oorlog is het een kwestie van de sterkste overleven, dus wellicht niet eens zo gevaarlijk voor het behouden van het ras.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:15

ik zeg veewagen zoeken en op naar Syrië om daar een stel arabers op te halen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:33

Haha ik zeg, vooral niet naar Syrie gaan op dit moment ;) Ze hebben daar nu wel iets anders aan hun hoofd dan het handelen in paarden. En eerlijk gezegd hoop ik ook niet dat 'westerse' landen straks gebruik gaan maken van de zwakte van het land en bv hun paarden daar voor weinig geld komen weghalen. Ik hoop dat de Syriers zuinig zijn op hun paarden en ze niet zomaar uit handen geven en lekker voor zichzelf houden, wellicht gaat ze dat in toekomst veel goeds opleveren.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:21

Toevallig werk ik met Syrische mensen en wat ik van hen weet is dat paarden echt wel belangrijk zijn in hun land. Dus ik geloof niet dat je ze zomaar kan wegkapen daar hoor hahaha.
Nou ja, zal eens een balletje opgooien bij die mensen , hehe

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:24

He ik dacht dat de kwaliteit van de Syrische Arabieren algemeen bekend was in het arabieren-wereldje, in Frankrijk en de Maghreb in ieder geval wel..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:36

manic schreef:
Weer zo een grondbrekend onderzoek... In het midden oosten is de genetische pool in de Arabieren groter dan in de VS. Verassend. Ik gok zomaar dat de genetische pool van KWPNers in Nederland ook gevarieerder is.... Baanbrekend.

Nou, zo kan 'ie wel weer. Ik neem aan dat ze ook wel andere Arabische landen hebben onderzocht, en nu dus weten dat de variatie in Syrië groter is dan, bijvoorbeeld, in Egypte of Saoedi-Arabië. Syrië hoorde voor de Arabisch-islamitische expansie niet tot de Arabische wereld, dus eigenlijk vind ik dit resultaat wel opvallend. Als het goed is, zijn de populaties op het Arabisch schiereiland namelijk ouder, en normaal gesproken zouden die dus de meest diverse moeten zijn.

Zitouna schreef:
He ik dacht dat de kwaliteit van de Syrische Arabieren algemeen bekend was in het arabieren-wereldje, in Frankrijk en de Maghreb in ieder geval wel..

De kwaliteit ja. Maar de biodiversiteit?

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:31

Mijn vraag zou zijn in welke landen het onderzoek gedaan is. In Iran heb je bv ook heel veel verschillende lijnen voorhanden, hebben ze daar ook onderzoek gedaan? En op Bahrein? Door de oorlog in Syrië zijn veel paarden gedood of naar Jordanië gebracht. De diversiteit zal nu dus wel erg zijn uitgedund.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:25

Ik zeg toch niks over Syrie of Egypte of Saoedi-Arabië. Ik had het over het Midden Oosten. Het Arabiesche ras is ouder dan de landsgrenzen, dus het lijkt me nogal logisch dat dat grensoverschrijdend is.