Isabell Werth: met El Santo geen angst voor Parzival

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Isabell Werth: met El Santo geen angst voor Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:10

http://www.st.georg.de / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Adelinde eindigde in Wenen tweemaal op de eerste plaats
met Jerich Parzival. Foto: FEI.org

Na een lange pauze heeft Isabel Werth El Santo voor het eerst weer gepresenteerd. De ruin die door een griffelbeen-operatie lange tijd buitenspel is geweest, is weer terug. En hij piaffeert, heel bewust meer voorwaarts, zoals Isabell Werth in dit interview met St. George Online onthult:

St. George Online: U heeft alle reden om te stralen, na 8 maanden wedstrijdpauze vanwege de blessure van uw EK 2011 - paard El Santo, heeft u met de tweede plaats, achter Adelinde Cornelissen en Parzival, met bijna 75% een succesvolle comeback gevierd met de 12-jarige Ehrentusch-zoon.

Isabell Werth: Ja, ik ben ontzettend happy; "Erni" is zo goed gegaan. Zo natuurlijk en losjes, precies zo ongecompliceerd als hij thuis ook is. Hij ging dus zeer verwachtingsvol, maar het was voor mij de grote vraag of we dat ook tussen de witte hekjes konden uitvoeren en daarin zijn we geslaagd. We konden verder gaan waar we gebleven waren voor de gedwongen pauze. Dat heeft niet negatief uitgewerkt.
Bij het eerste concours na zo'n lange tijd, voelde het natuurlijk als een sprong in koud water, maar zonder het foutje in de galopwissel om de 2 passen zouden we zelfs op 76% gekomen zijn. Bij de "tweeën" ben ik met teveel schwung erin gekomen, maar Erni heeft normaal met zijn grote galopsprongen de hele diagonaal nodig. Bij de zevende wissel waren we al op het punt gekomen waar het er negen hadden moeten zijn, en daar was Erni iets geïrriteerd. Maar ik had over de gehele proef gezien een gelijkmatig goed gevoel. Ook waar het de piaffe betreft. Ik heb mijn concept kunnen uitvoeren, hem wat meer voorwaarts te houden, daar ik tot de overtuiging gekomen ben dat ik geleerd heb dat de problemen het gevolg zijn van het feit dat ik hem te vroeg op de plaats heb laten piafferen. Hier is hij zeer ritmisch gebleven en had zeer goed meegespeeld.

StGO: Over de piaffe - bij Don Johnson ging deze bij het concours in Donaueschingen in de Special op zondag duidelijk beter dan in de Grand Prix, waar u slechts vierde geworden bent.

IW: Ik heb de Grand Prix, in samenspraak met onze bondscoach Monica Theodorescu, zo te zeggen als training gebruikt. Voor Aken en het EK in Herning had ik dit niet willen doen, maar nu was het daar tijd voor. Thuis en op het losrijterrein piaffeert "Johnny" heel goed, daar is er geen aanleiding om me druk te maken. Maar in de ring, wanneer hij weet dat ik niet veel kan doen, laat hij mij zitten. Ditmaal heb ik in de Grand Prix, wanneer hij niet correct wil piafferen, doorgezet. Hij begon dan op de plaats te galopperen, maar heb ik mezelf zoveel tijd gegeven tot hij weer correct piaffeerde, vóór ik verder gereden ben. Natuurlijk heb ik voor de piaffe en de overgang enen en tweeën gehad, en werd ik dus slechts vierde, maar hij heeft zijn lesje geleerd, heeft in de Special zeer goed gepiaffeert en die hebben we dan ook met ongeveer 77% gewonnen.

StGO: Komen we nog eenmaal kort terug op de pauze van El Santo. Het is hem aan te zien dat hij nog niet het spiervolume heeft van voor de blessuretijd. Wat heeft hij de laatste maanden mogen doen en wanneer kon hij de training weer hervatten?

IW: Ja, dat is heel normaal. Zes maanden lang mocht hij alleen stappen en in stap gereden worden. Ongeveer 3 weken daarvan heeft hij zelfs helemaal stilgestaan, maar dat heeft hij mentaal goed doorstaan. Sinds half juli zijn we weer begonnen met de training.

StGO: De afstand tot de winnares was niet zeer groot. Hoe ziet u uw kansen voor zondag op een zege in de Kür en welk kür zult u gaan rijden?

IW: Als we erin slagen om de kracht van de Grand Prix terug te halen, dan zijn we serieuze concurrenten voor Adelinde en Parzival. De afstand tussen ons was niet zo groot. Ik wil de David Bowie "Under Pressure" kür rijden, en dan zullen we wel zien.

StGO: Wat is de planning voor het komende indoor seizoen?

IW: Exacte plannen ga ik maken na deze wedstrijd. Met El Santo, Don Johnson en Bella Rose lijkt het erop dat, wanneer zij allen gezond blijven, ik wederom een luxe probleem heb en een moeilijke keuze moet maken. Of ik met El Santo of Don Johnson in de eerste Wereldbekerwedstrijden ga starten weet ik nog niet. Tot dusver is het plan voor Stuttgart dat ik Johnny in de Wereldbeker-tour start, en Bella Rose in de Special-tour. Zodoende heb ik ook Johnny ook nog een maal gestart in de Special-tour in Donaueschingen. Nu kan het ook zijn dat ik Erni en Johnny mee neem naar Stuttgart. De eerste Wereldbekerwedstrijden van dit seizoen, die plaatsnemen in het Deense Odense, en de Duitse Classics in Hannover vinden in oktober plaats, daarvoor moet ik nog bepalen wat ik ga doen.

Interview van Birgit Popp (St George Online)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:40

Erni en Bert(sesamstraat) kunnen elkaar ook flink overbluffen, wel komisch :D

s0173957

Re: Isabell Werth: met El Santo geen angst voor Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:00

Wacht maar op Bella Rose... topknol!