Risico op melanomen bij schimmel Quarter Horses bestudeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Risico op melanomen bij schimmel Quarter Horses bestudeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:31

* www.thehorse.com / bokt.nl

Afbeelding
Een schimmelkleurige Lusitano merrie. Foto: http://www.focussed.nl
Eigenaars en fokkers van Quarter Horses moeten op hun hoede zijn voor verschillend ernstige en soms fatale aandoeningen waar het ras gevoelig voor is, bijvoorbeeld HYPP (http://www.bokt.nl/wiki/HYPP) (een spierziekte), HERDA (een erfelijke huidziekte) en GBED (een erfelijke aandoening waardoor suiker niet op een goede manier kan opgeslagen worden). Er is echter ook goed nieuws: volgens recent onderzoek zijn schimmelkleurige Quarter Horses minder vatbaar voor melanomen (kwaadaardige tumoren van gepigmenteerde huidcellen), in vergelijking met schimmels van andere rassen.

Een onderzoeksteam van de universiteit van Minnesota onderzocht bij 335 schimmelkleurige Quarter Horses het bestaan van melanomen en de ernst daarvan. Ze vertrokken van de hypothese dat er minder melanomen en minder ernstige melanomen dan bij andere rassen, omwille van de predominantie van de voskleur (veroorzaakt door een specifieke genmutatie) binnen de Quarter Horsepopulatie. Eerdere studies over het bestaan van melanomen werden beperkt tot de Lipizzaner, de PRE en het Camarguepaard, rassen waarbij de schimmelkleur ofwel predominant ofwel rastypisch is.

Het team onderzocht ook of de melanomen bij de bestudeerde paarden beïnvloed werden door drie genen: STX17 (syntaxin-17, dat een rol speelt bij schimmelkleur), ASIP (agouti-signaling proteïn, dat de verspreiding van zwart pigment) en MC1R (melanocortin-1-receptor, dat een rol speelt bij voskleur. Zowel STX17 en ASIP werden eerder al betrokken bij de vatbaarheid van paarden voor melanomen.

De onderzoekers verzamelden data over de leeftijd en het geslacht van de paarden, en over de karakteristieken van de aanwezige melanomen. Ze gaven elk paard ook een melanoomgraad van 0 (geen melanomen) tot 4 (de ernstigste vorm van melanomen) en verzamelden bloed- en haarwortelstalen voor DNA-extractie.

Hieronder staan enkele van de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
- 16% van de schimmelkleurige Quarter Horses had zichtbare melanomen, een veel lager percentage dan dat bij de schimmelkleurige Lipizzaners (50%), de Camarguepaarden (31.4%) en de PRE’s (89,6%)
- Leeftijd speelde een belangrijk rol bij de aanwezigheid van melanomen. Schimmelkleurige Quarter Horses van 15 jaar en ouder hadden meer melanomen en ernstigere vormen van melanomen dan jongere paarden. Maar de oudere Quarter HOrses hadden minder (52%) melanomen dan de Lipizzaners (75%), de Camarguepaarden (68%) en de PRE’s (100%)
- De onderzoekers vonden geen significante associaties tussen de aanwezigheid van melanomen en de STX17-, MCR1-, en ASIP-genen.

De onderzoekers konden het feit dat er minder en minder ernstige melanomen waren bij de schimmelkleurige Quarters niet definitief linken aan de vosmutatie, maar denken wel dat dat een mogelijkheid blijft. Ze blijven zoeken naar genetische variaties die het risico op melanomen bij paarden kunnen beïnvloeden. Ze zeggen hierover nog: “Het classificeren van melanoompatiënten in risicocategorieën, gebaseerd op genetische voorbepalingen kan dierenartsen toelaten om patiënten te identificeren als kandidaten voor een vroege behandeling.”

De studie kan hier gelezen worden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:54

Ik wist dat schimmels hiervoor gevoeliger waren maar die Pre's, die 100 % bij de oudere paarden, daar schrik ik toch ontzettend van. Ook omdat het niet zo onschuldig is... en toch blijven ze hiermee fokken? Ik vind dat raar...
Ik ken idd meerdere schimmels die dit hebben. Voor mij een reden nooit meer een schimmel te kopen, ook al is het het beste paard ter wereld.

K_im

Re: Risico op melanomen bij schimmel Quarter Horses bestudeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:34

Die 100% is voor mij ook iets wat ik niet wist en eigenlijk iets wat ik sterker zal onthouden dan de rest van dit onderzoek.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:08

Veel pre eigenaren hebben schimmels en melanomen zijn dan ook geen uitzonderingen. Dit wil echter totaal niets zeggen of de dieren daadwerkelijk ook op jonge leeftijd niet te berijden zijn of dat ze ziek worden.
Meestal begint het te groeien bij ouderen paarden (over de tien jaar, uitzonderingen daargelaten..) waarbij je de melanomen kunt zien. Echter is er maar een zeer klein percentage paarden wat zo ernstig last ervan krijgt dat het dier niet meer bereden kan worden, of dat het lichamelijk niet meer kan functioneren.

het zal hoe dan ook voor mij geen reden zijn om geen pre schimmel aan te schaffen. Paniekzaaierij in mijn optiek.
Tot op hoge leeftijd kunnen pre's goed tot zeer goed presteren omdat het een sterk ras is.

Kijkend naar de hedendaagse KWPN sportpaarden waarbij de gemiddelde leeftijd 7 jaar is, kun je afvragen wat nu echt relevant is.....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:50

Kan iemand me uitleggen wat predominantie is en wat dat hiermee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:34

LiesbethDW schreef:
omwille van de predominantie van de voskleur (veroorzaakt door een specifieke genmutatie) binnen de Quarter Horsepopulatie.

Weet iemand wat ik me hierbij moet voorstellen? Dat er binnen de AQH een dominant vosgen is oid?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:31

Jesser schreef:
Veel pre eigenaren hebben schimmels en melanomen zijn dan ook geen uitzonderingen. Dit wil echter totaal niets zeggen of de dieren daadwerkelijk ook op jonge leeftijd niet te berijden zijn of dat ze ziek worden.
Meestal begint het te groeien bij ouderen paarden (over de tien jaar, uitzonderingen daargelaten..) waarbij je de melanomen kunt zien. Echter is er maar een zeer klein percentage paarden wat zo ernstig last ervan krijgt dat het dier niet meer bereden kan worden, of dat het lichamelijk niet meer kan functioneren.

het zal hoe dan ook voor mij geen reden zijn om geen pre schimmel aan te schaffen. Paniekzaaierij in mijn optiek.
Tot op hoge leeftijd kunnen pre's goed tot zeer goed presteren omdat het een sterk ras is.

Kijkend naar de hedendaagse KWPN sportpaarden waarbij de gemiddelde leeftijd 7 jaar is, kun je afvragen wat nu echt relevant is.....

Mee eens. De meeste Pre's draaien op 20+ nog volop mee onder het zadel, met of zonder melanoom, een leeftijd waarbij de meeste andere rassen al lang door een ander meer fataal gebrek met pensioen of erger zijn.

Daarnaast ; hoeveel paarden zijn er getest?? Want ik ken PRE's van hoge leeftijd die nog geen enkele zichtbare melanoom hebben. Dus 100% in werkelijkheid klopt al niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:41

Mijn bijrijdpaard is een schimmel quarter van 18. Hij heeft geloof ik 1 melanoom onder zijnstaart, thats it

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:58

Ik wist niet dat dit per ras ook nog weer verschillend was.

Ik heb zelf een andalusier ruintje van 12 jaar. Sinds zijn 5e heeft hij melanomen onder zijn staart en 3 jaar geleden ontdekte ik een enorme bult aan de binnenkant van zijn lip, een kwaadaardige melanoom. Hiermee ben ik bij verschillende dierenartsen geweest en ze weten allemaal niet wat ze er mee moeten. De afgelopen maanden is het erger geworden en bijt hij af en toe op de bult, die daarna open gaat.
Wel is mijn paard heel vrolijk en heeft hij altijd zin om aan het werk te gaan.
Is er hier iemand die hier iets in herkent of mij info of tips kan geven wat ik kan doen?
Ik ben nu in gesprek met een homeopaat om te kijken wat er op die manier mogelijk is....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:32

Ik weet het niet, mijn familie fokt al 45 jaar Welsh pony's en daarvan was zeker 90% schimmel. Onze oude merrie was schimmel en is 34 jaar oud geworden (uiteindelijk gestorven aan een hartstilstand). Er leven nog een aantal dochter van haar, die zijn nu 29, 25 en 24, allen schimmel en allen kerngezond. In realiteit zijn er maar weinig dieren die tot hoge leeftijd gehouden worden en ik ken er maar héél erg weinig die aan melanomen zijn bezweken (als ik er al ken, ik ken een hengst die met de 15 jaar aan teelbalkanker is overleden, weet niet of dat ook maar iets te maken heeft met melanomen).

Het kan natuurlijk zijn dat de Welsh pony simpelweg sterker is op dat gebied en er minder last van heeft. Ik kan me voorstellen dat paarden/pony's in zonnige gebieden (Australië, delen van de VS e.d.) er meer last van hebben dan in regenachtige streken zoals Wales en Nederland. Maar verder zie ik dit soort artikelen eerder als een soort van samenzwering tegen schimmels. Ik vind schimmel nog steeds veruit de mooiste kleur.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:51

Wij hebben een schimmel gehad (anglo-arab). Die had wél melanomen, onder de staart, maar ook in zijn nek en achter de voorbenen. We hebben hem op 22 jarige leeftijd ingeslapen wegens een gebroken been. Van die melanomen heeft hij nooit last gehad.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:04

Het is een schrale troost tegenover ziektes als HYPP, maar evengoed interessant artikel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:48

Melanomen bij schimmels zijn in het begin altijd goedaardig en kúnnen kwaadaardig worden. Melanomen bij gekleurde paarden zijn áltijd kwaadaardig.