Ruiters gewond op Gatcombe Horse Trials

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Ruiters gewond op Gatcombe Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:39

www.horseandhound.co.uk / www.gatcombehorsetrials.co.uk / bokt.nl

Tijdens de Gatcombe Horse Trials afgelopen weekend raakten verschillende eventingruiters gewond. In het cross-country onderdeel slaagde slechts 37% van de ruiters erin om een zuiver parcours af te leggen.

Dan Jocelyn brak zijn arm en zijn pols toen zijn paard Valemount viel op hindernis 7. Zijn partner zegt: “Het paard probeerde hem te ontwijken toen het probeerde op te staan, maar slaagde daar niet in. Dan heeft verschillende breuken in zijn linkerpols, een gebroken rechterarm en snijwonden aan zijn voet. Hij zit nogal in de put, maar we voelen ons enorm gesteund door alle lieve woorden van de hele eventingfamilie.” Gemma Tattersall ging ook tegen de grond toen haar paard Briarlands Birdsong viel bij de voorlaatste hindernis. Ze werd naar het ziekenhuis gebracht met nekklachten, maar X-rays en scans lieten zien dat alles in orde was. Tijdens de cross-country werd de wedstrijd drie kwartier stilgelegd, toen verschillende ruiters snel na elkaar vielen. Voor zover bekend, zijn de gevallen paarden in orde.

Kitty King en haar paard Persimmon wonnen de wedstrijd, net als vorig jaar. Ze maakte in Gatcombe haar comeback nadat ze twee maanden aan de kant stond met een gebroken pols.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:10

Na alle berichten in het nieuws van de gewonde paarden en ruiters in de eventing, moeten we ons toch eens vragen gaan stellen over de veiligheid en het niveau.
Er moet toch een manier te vinden zijn om het voor paard en ruiter veiliger te maken zonder dat er veel van de sport verloren gaat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:17

Situaties zoals bij de Gatcombe horse trails zijn in de eventing erg zeldzaam. Over het algemeen leggen de meeste combinaties een parcours goed af zonder in moeilijkheden te komen. Dat het op deze wedstrijd niet helemaal als geplant ging is in mijn ogen uitzondelijk.
Er wordt alles aan gedaan om de sport zo veilig mogelijk te houden, maargoed, er kunnen net als bij andere disciplines en sporten ongelukken gebeuren. Dat kun je nou eenmaal niet tegenhouden.

Ik heb trouwens zelf niet echt ervaring met eventing, ik kijk er alleen graag naar. Als ik iets heb gezegd wat niet klopt, verbeter me gerust ;)

RiderLiza

Re: Ruiters gewond op Gatcombe Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:06

Ik heb zelf ook geen ervaring met eventing maar ook ik vind het erg leuk om naar te kijken en toevallig heeft mn baas een relatie met de vader van Zara Phillips, haha!
Maar, pff, eventing is nou eenmaal risicovol, maar welke tak van de paardensport is dat niet? Er staat vandaag nog een bericht op de VP over een vrouw in duitsland die om kwam tijdens het losrijden voor een dressuurwedstrijd. En ze gaan heus niet iedere keer wanneer een eventing wedstrijd afgesloten wordt zonder gewonden, daar een nieuwsbericht over plaatsen. Ik vind dus dat, wanneer dit soort nieuwsberichten je enige infobronnen zijn, je er niet bepaald over kan oordelen of er zomaar een stempel op kan zetten met 'te gevaarlijk'.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:53

In springparcoursen wordt er ook vaak gevallen maar daar hoor je niemand over. Slechts 37% foutloos heeft niet alleen met vallen te maken maar ook met weigeringen en tijdstrafpunten.

Van je paard vallen hoort onlosmakelijk bij de paardensport, op hoog sportniveau wordt het alleen wat korter opgevolgd. Niemand die crosst verliest de risico's uit het oog maar het is een feit dat als je je paard lekker veilig op stal opsluit, hij al heel snel bevangen is of koliek krijgt. Ook dat is dus gevaarlijk :j
Paarden zijn gemaakt om te lopen en te werken en ongelukken gebeuren overal.

*Knip*
Laatst bijgewerkt door LindyH op 26-09-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commentaar op formulering van nieuwsbericht verwijderd. Dit kun je kwijt bij de Nieuwsredactie, niet in het topic.