Amerikaanse rechtbank moet bepalen of paarden vals zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerikaanse rechtbank moet bepalen of paarden vals zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:34

* http://www.bokt.nl / http://thegardenisland.com/

Afbeelding
Danger, this horse bites! Foto: Robin van Mourik

Een rechtbank uit Connecticut, Amerika buigt zich deze week over de vraag of paarden vals ofwel boosaardig zijn. De ouders van een jongen hebben een eigenaar van een rijschool aangeklaagd nadat een van zijn paarden de jongen beet. De zaak gaat terug tot het jaar 2006 toen de jongen het paard, Scuppy wilde aaien. Scuppy beet de jongen in zijn rechterkaak. De jongen hield er een flinke wond aan over.

De eigenaar van Scuppy werd voor het gerecht gesleept. De ouders van de jongen verloren echter de zaak. De rechtbank was namelijk van mening dat er geen bewijs was dat de eigenaar van Scuppy op hoogte was dat Scuppy eerder agressie toonde of wist dat er eerder soortgelijke incidenten met hem waren. In hoger beroep besloot de rechtbank echter dat Scuppy tot het soort hoort dat van nature vals, kwaadaardig of ondeugend kan zijn. De eigenaar had, aldus die rechtbank, er rekening mee moeten houden dat zijn paard [elk paard] dergelijke verwondingen kan veroorzaken. Tevens had hij er alles aan moeten doen om te zorgen dat het ongeluk niet kon gebeuren.

De zaak wordt nu door een hoger gerechtshof bekeken. Als het gerechtshof de uitspraak niet ongedaan maakt dan kan het houden van paarden (in de VS) onverzekerbaar worden. Dat zeggen althans mensen uit de paardenindustrie. Connecticut is dan de eerste staat in Amerika waar paarden als vals worden bestempeld. Manege eigenaren vrezen dat het dan erg moeilijk wordt om kinderen met paarden om te laten gaan, omdat zij dan in vrijwel alle gevallen aansprakelijk zijn voor de schade. Volgens de industrie kan de inkomstenderving in de miljoenen lopen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:39

Oh my God...
De mensen daar bedenken ook elke keer weer wat nieuws om zoveel mogelijk geld te claimen...

Laat alle onwetende mensen eerst maar eens een cursusje omgang-met-paarden nemen, dan zouden er al veel minder incidenten plaats vinden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:54

Waarschijnlijk heeft dit paard, voordat het van zich af hapte, al meer signalen afgegeven dat t kind uit de buurt moest gaan. Gewoon natuurlijk gedrag, zoals het dier ook naar andere paarden zou reageren, maar wat vaak niet gelezen wordt door mensen. Jammer dat het paard de boeman is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:22

heidy_wilco schreef:
Oh my God...
De mensen daar bedenken ook elke keer weer wat nieuws om zoveel mogelijk geld te claimen...

.

Geen "ziekenfonds" daar; dit soort rechtszaken zijn niet om er rijk van te worden maar puur lijfsbehoud van de betrokkenen. Miljoenen burgers in de US kunnen zich geen ziektenkostenverzekering veroorloven. Dan wordt de schuldvraag in dergelijke omstandigheden erg belangrijk.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:15

heidy_wilco schreef:
Oh my God...
De mensen daar bedenken ook elke keer weer wat nieuws om zoveel mogelijk geld te claimen....

Als het om smartengeld gaat ben ik het helemaal met je eens.
Gaat het om vergoeding van de medische kosten dan kan ik me iets bij deze claim indenken.
Uit de tekst is het niet helemaal duidelijk welk bedrag er om welke reden geclaimd wordt.

In opvolging van 'Kuggur', in Amerika bestaat namelijk een ander verzekeringsstelsel, ook wat medische kosten betreft. Er wordt vaak maar een klein deel vergoed zelfs al heb je een ziektekostenverzekering. Dat is helaas in veel landen het geval, een ziektekostenverzekering is geen garantie dat je ook je volledige ziekenhuisrekeningen vergoed krijgt. Vaak moet je een groot percentage gewoon zelf betalen en dat kan oplopen tot in de vele duizenden dollars. Krijg je zo´n enorme ziekenhuisrekening op je mat, wat doe je dan? Betaal je het zonder nadenken uit je eigen portemonnee, of kijk je of je een deel vergoed kan krijgen? En nee, bij je ziektekostenverzekering hoef je niet aan te kloppen. Zo´n systeem is vooral heel 'bevorderlijk' voor de letselschade advocaten-industrie... Het is voor die mensen OF de rekening van medische kosten (ziekenhuis, medicatie, narcose, doktoren, onderzoeken, etc) zelf betalen, OF een rechtszaak en een deel terug proberen te krijgen. Met zo´n systeem zou zoiets in Nederland ook kunnen gebeuren. Wij zitten best op onze centjes :P, en dan trekt een ziekenhuisrekening van 15.000 euro je heus over de streep. De A van Advocaat als eerste in je telefoonboek.

Om een voorbeeld vanuit het buitenland te geven, ik betaal omgerekend bijna 200 euro per maand voor mijn ziektekostenverzekering, en als ik na een ongeval naar een goed aangeschreven ziekenhuis wil zal ik 100% zelf moeten betalen, want voor 200 per maand mag ik alleen naar de mindere tot middenmoot ziekenhuizen. (Medicijnen worden trouwens nooit vergoed) Dus per ongeval moet ik beslissen of ik zelf flink ga dokken en naar een goed ziekenhuis ga, of dat ik een risico neem maar dan wel grotendeels gratis geholpen/geopereerd kan worden. Hoeveel (duizenden) euro´s is jouw gezondheid je waard? (en in dit geval ging het om een hap uit het gezicht van het jongetje.. lijkt me dat je daar extra zorg aan besteed dan wanneer het zijn rug was.)

Desalniettemin, vind ik dat omgang met paarden altijd een risico met zich meebrengt. Wie kent er niet iemand die wel eens gebeten, getrapt of gevallen is? Iets waar je met een goudvis of cavia toch minder last van hebt. Maar paarden zijn in mijn opinie niet van nature vals/boosaardig, maar wel van nature vluchtdieren.

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:29

ik vind dit echt heel erg, dit zou gewoon inhouden dat deze mensen gewoon niet meer hun brood kunnen verdienen met paarden.
Het is tuurlijk ook erg voor het jongetje! maar het is algemeen bekend dat paarden zelfs de liefste, beste, braafste!
iets kunnen doen, inderdaad vluchtdieren, natuurlijk instinkt! bijten, trappen, bokken, stijgeren, op hol slaan!
het blijven paarden en er kan altijd wat mee gebeuren! misschien kunnen ze inderdaad gewoon standaard een cursus geven hoe denkt en doet een paard! en misschien zijn er dan minder ongelukken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:52

heartbeat999 schreef:
maar het is algemeen bekend dat paarden zelfs de liefste, beste, braafste!
iets kunnen doen, inderdaad vluchtdieren, natuurlijk instinkt! bijten, trappen, bokken, stijgeren, op hol slaan!
het blijven paarden en er kan altijd wat mee gebeuren! misschien kunnen ze inderdaad gewoon standaard een cursus geven hoe denkt en doet een paard! en misschien zijn er dan minder ongelukken!

Je mist dus totaal het punt waar deze rechtszaak om draait.

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:05

ik weet wel waar het om draait simpel geld! ik heb de bovenstaande berichten wel gelezen hoor

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:21

Wacht eens even, bizar, je hebt gelijk, ze willen inderdaad een dekkend oordeel over alle paarden maken.
Imo niet echt slim van de advocaat van de klagers...Het was vermoedelijk verstandiger geweest proberen te bewijzen dat het betrokken paard "vals" was en dus onbetrouwbaarder dan een gemiddeld paard.
NB, Ik doelde niet op het geld; daar draaien tenslotte al dit soort rechtszaken om

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:24

Mijn god, wat draven ze daar toch ontzettend door. Vreselijk.

Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid van de ouders? Kop op, zeg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:47

Kuggur schreef:
Wacht eens even, bizar, je hebt gelijk, ze willen inderdaad een dekkend oordeel over alle paarden maken.
Imo niet echt slim van de advocaat van de klagers...Het was vermoedelijk verstandiger geweest proberen te bewijzen dat het betrokken paard "vals" was en dus onbetrouwbaarder dan een gemiddeld paard.
NB, Ik doelde niet op het geld; daar draaien tenslotte al dit soort rechtszaken om

Maar al zou het alleen om dit ene paard zijn. Dier is 7 jaar ouder. Wie weet wat er zich in die 7 jaar heeft afgespeeld en of en hoe het dier veranderd is.

heartbeat999

Re: Amerikaanse rechtbank moet bepalen of paarden vals zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:35

kuggur ja klopt helaas wel

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:34

Kuggur schreef:

Hebben ze ook geprobeerd, maar dat is mislukt.
De bewijslast dat -dit specifieke paard- wel eens gevaarlijk kon zijn en de eigenaar dit wist, ligt bij de aanklagers (vader van het jongetje).
In de rechtszaak van 2010 heeft de rechter daarom de eigenaar van het paard gelijk gegeven: De vader van het jongetje kon niet voldoende aantonen dat de eigenaar zich bewust was dat zijn paard eerder neiging heeft gehad om aan mensen of andere paarden te knabbelen.
De eigenaar heeft ook verklaard dat: Niemand, inclusief hemzelf, het paard ooit iemand heeft zien bijten, en dat in de afgelopen 28 jaar geen van zijn paarden iemand gebeten of verwond heeft. Omdat de aanklagers (vader van jongetje) dit statement op geen enkele manier kon ontkrachten hebben ze de zaak verloren en zijn ze in hoger beroep gegaan.

Maar nu is dus de claim aangepast en gaat het erom dat 'alle paarden' van nature vals en gevaarlijk zijn. Dus de eigenaar had het wèl kunnen weten en had voorzorgsmaatregelen moeten treffen.. 8)7 (alle paarden muilkorfje om, gaan de we pitbull kant op?)
Vandaar dat, mocht dit doorgaan, het verzekeren van paarden onbetaalbaar wordt, want als eigenaar ben je dan aansprakelijk voor alles wat jouw 'valse' monster uitvreet bij iedereen die er een vinger naar uit durft te steken. Dan moet je als eigenaar alle medische kosten en opvolg claims betalen, wat een hoge rekening gaat worden vanwege de beperkte ziektekostenverzekeringen in Amerika.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:40

Okee, WHAT?!! Drie dingen
1. Geen een paard is vals/boosaardig etc. en daar geloof ik heel erg heilig in
2. Het jongetje zal vast gewoon niet goed opgelet hebben met het aaien van het paard. Het is en blijft een dier en dat kan gewoon gebeuren
3. Waarom zoveel ophef over een beet uit 2006?!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:50

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:48

Kuggur schreef:
Tinkergekj schreef:

Deze jongen is het niet met je eens; [VN] Filippijnen: Paard bijt geslachtsdeel man eraf [video]

:')
Nouja, als je mannelijkheid wordt ontnomen... Ik denk dat iedere man het dier kwaardaardig zou vinden, of het nou die man is, of een Amerikaan, Nederlander etc...

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:27

Sommige paarden houden gewoon over het algemeen al niet van kinderen of honden (bijvoorbeeld) maar dat maakt ze niet direct vals naar mijn mening.
Bovendien toen ik vroeger op de manege rond dwarrelde werd mij toch altijd verteld uit te kijken bij de paarden door mijn moeder. Want je weet nooit wat ze doen en ik ben ook wel gebeten, 1 keer flink in mijn schouder.. maar eigen schuld. Ik lette zelf niet op. Vind het erg overdreven dat ze dan gaan aanklagen, ook al is het het gezicht wat natuurlijk een rot plek is.. je moet gewoon uitkijken.

Kuggur schreef:
Tinkergekj schreef:

Deze jongen is het niet met je eens; [VN] Filippijnen: Paard bijt geslachtsdeel man eraf [video]

Ik snap niet hoe dat kan als het zeg maar in de broek zat.. dat heb je toch door? Hij draait toch niet zijn hoofd om en bijt gelijk raak (en 'diep') _O-

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:20

Sammie schreef:
In hoger beroep besloot de rechtbank echter dat Scuppy tot het soort hoort
dat van nature vals, kwaadaardig of ondeugend kan zijn.

Ben heel benieuwd om welk soort dat dan gaat :o?
Wellicht is dan een fokverbod op dat soort een idee... O:) :+

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:28

Als je nu eens van een dier afblijft als je niet de toesteming van de eigenaar hebt? Zou dat al niet veel ongelukken uitsparen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:02

Misschien muilkorven net als pittbulls dan maar als het een kwaadaardig ras is :p

Alleen nog paarden met stambomen en muilkorven yeahhh!!

Te gek voor woorden!! Weet je hoeveel kinderen ongevraagd dicht bij paarden in de buurt komen. Wat heel onverstandig is omdat een kind ten 1e niet altijd snel reageert op lichaamstaal van het paard! Ik vind dit zo bizar en dan nog een zaak uit 2006! Dat het rot is voor een kind snap ik. Een hap uit je gezichtje is niet fijn. Maar een paard bijt nooit zomaar in 1 keer. Er gaan meestal een of meerdere waarschuwingen aan vooraf.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:05

Hasjam_Poe schreef:
Sammie schreef:
In hoger beroep besloot de rechtbank echter dat Scuppy tot het soort hoort
dat van nature vals, kwaadaardig of ondeugend kan zijn.

Ben heel benieuwd om welk soort dat dan gaat :o?
Wellicht is dan een fokverbod op dat soort een idee... O:) :+

Ik ga voor de dracosauruspony! Die lijkt me wel gevaarlijk.

Als ik er over na ga denken zou ik aan een shetlander denken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:30

De enige die er aan verdienen zijn die advocaten en die kosten ook veel geld. Denk dat ik dan liever de ziekenhuisrekening betaal dan een advocaat.