Risicomanagement: een verandering van denkwijze kan helpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Risicomanagement: een verandering van denkwijze kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:56

www.horsetalk.co.nz

Een verandering van denkwijze kan helpen om blessures bij ruiters en iedereen die met paarden omgaat te verminderen, zegt professor Natalie Waran. Zij is van mening van er veel fysieke en psychologische voordelen met paardrijden verbonden zijn, maar waarschuwt ook voor de risico’s. Daarbij refereert zij aan de blessures die mensen kunnen oplopen, zowel tijdens het rijden als tijdens het omgaan met het paard.

Professor Waran zegt: “Als we kijken naar de oorzaak van bepaalde ongelukken, zullen ruiters, eigenaars en trainers vaak zeggen dat 70% van de ongelukken te wijten zijn aan het gedrag van het paard en aan de training, veeleer dan het te wijten aan hun eigen competentie.” Waran stelt dat een verandering in de denkwijze kan helpen om ongelukken te voorkomen, en zo de veiligheid van ruiter en paard te verzekeren.

Volgens Waran hebben mensen doorheen de hele geschiedenis in de omgang met paarden altijd gefocust op manieren om zichzelf te beschermen voor ongelukken, en er niet opgelet of paarden al dan niet geschikt waren voor het vooropgestelde doel en goed voorbereid waren op het werk dat van hen verwacht werd. “We zouden nieuwe chauffeurs niet in een auto zetten die niet goed bestuurd kan worden of met onbetrouwbare remmen, en toch zien we vaak paarden die nog niet goed aan de hulpen staan, bereden worden door onervaren ruiters.”

Veel van wat gedaan wordt met paarden is gebaseerd op traditionele methodes, meningen en zelfs op wat in de mode is, maar omdat bepaalde methodes werken, betekent dat niet dat ze daarom noodzakelijk juist zijn. Een evidence-based aanpak van paardenmanagement, training en prestatie kan helpen om praktijken die de gezondheid en het welzijn van paarden in gevaar kan brengen, te elimineren.

Wie met paarden omgaat, wil het beste voor het paard, en dat kan mensen die professioneel met paarden bezig zijn aanmoedigen om best practices te bekijken en zo te beslissen hoe ze hun trainings- en managementdoelen kunnen bereiken. Een dergelijke aanpak kan trends en grillen in paardentraining in vraag stellen, zoals het gebruiken van materiaal dat enkel subjectieve en persoonlijke goedkeuring kreeg, maar geen bewezen nut heeft.

Waran daagt paardeneigenaars en ruiters uit om erover na te denken of ze het welzijn van het paard boven elke andere motivatie of doel zetten, en dus over hoe de paardenindustrie in de toekomst duurzaam kan zijn. Volgens haar ligt het antwoord dus in een vraaggerichte aanpak van paardrijden en paarden houden. De paardenindustrie moet volgens Waran en haar collega’s focussen op het vinden van een manier waarop input met betrekking tot de ruiter en het materiaal en de reactie van de paarden daarop gemeten en bewaard kan worden.

Norton

Re: Risicomanagement: een verandering van denkwijze kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:53

Eindelijk een artikel waar ik 100% achter sta.

Paard is en blijft een dier en maakt niet dezelfde doordachte beslissingen als mensen. En als mensen nu eens zouden leren om een paard te kopen wat geschikt is voor het doel wat ze hiermee voor ogen hebben, zou in mijn ogen het aantal "probleempaarden" behoorlijk afnemen. Niet elk paard is voor elk doel geschikt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:44

Citaat:
Waran daagt paardeneigenaars en ruiters uit om erover na te denken of ze het welzijn van het paard boven elke andere motivatie of doel zetten
Da's een goeie, als je paard vier maanden rust voorgeschreven krijgt, ben je dan geneigd hem langer te laten staan of pak je hem toch wat te vroeg op...

Citaat:
en dus over hoe de paardenindustrie in de toekomst duurzaam kan zijn.
Wacht even.... Defineer: duurzaam.... Duurzaam kan betekenen dat het millieuvriendelijk is, dat een paard langer mee gaat dan nu, dat we meer "productie" hebben voor minder geld,
Definieer": Industrie. Wat bedoelt ze nou, Paarden bedoelt voor sport, recreatie, vlees, als exportproduct, bloedtrekkerij, bedoelt voor tractie, fokkerij Huh..

Citaat:
De paardenindustrie moet volgens Waran en haar collega’s focussen op het vinden van een manier waarop input met betrekking tot de ruiter en het materiaal en de reactie van de paarden daarop gemeten en bewaard kan worden.

Wetenschappelijke mumbojumbo. Heel mooi hoor dat die mevrouw dat vind, maar op de site waar naar verwezen is vind ik het bijbehorend artikel niet. Dus uit welke naam spreekt deze mevrouw, wat is haar functie? Komt er een onderzoek? Is dat al gedaan?
Vreemd dit topic

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:21

Ik kan er niets aan doen maar ik heb dit stukje nu twee keer gelezen en ik kan er nog steeds niets mee.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:19

Citaat:
De paardenindustrie moet volgens Waran en haar collega’s focussen op het vinden van een manier waarop input met betrekking tot de ruiter en het materiaal en de reactie van de paarden daarop gemeten en bewaard kan worden.

Wie mij deze zin kan uitleggen, kan vast ook wel een Nobelprijs voor het een of ander in de wacht slepen.... :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:51

Ik doe een poging, Waran en haar collegae willen een database aanleggen waarin informatie verzameld kan worden over allerhande problemen c.q. oplossingen aangaande de africhting van ons paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:45

Ik snap wel wat ze bedoelt..kijken naar je eigen aandeel bij het ontstaan van een ongeluk.

Het komt vaak voor door ondoordacht/onbewust en onbekwaam gedrag van de verzorger/trainer oid.En vaak wordt er vanuit een menselijk perspectief naar het paard gekeken.

Maar zo werkt het niet..het is de kunst om vanuit het perspectief van een paard naar situaties te kijken en daarop je eigen gedrag aan te passen.
Op die manier begrijp je een paard en zn gedrag ook beter en kun je beter en sneller inspelen op zijn gedrag in bepaalde situaties waardoor je dus ongelukken e.d. meer kan voorkomen.
Maar daarvoor is ook veel bewustwording van je eigen gedrag nodig..{paard spiegelt..} en dat is toch nog wel een van de moeilijkste dingen die er is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:50

Ik haal er twee dingen uit:
- Kies een paard dat voor je doel geschikt is, oftewel ga geen Ferrari rijden als je je lekkerder voelt in een Peugeot :)
- Ren niet achter elke goeroe/Parelli zweefteef/rechtrichtende Bodt aan: maar test de theoriën en bepaal dan wat werkt en zinvol en stel die kennis ter beschikking aan ruiters.

Nou, daar ben ik het wel mee eens.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:49

Elisa2 en Dammie1 dat zijn ook de punten die ik aanhaalde. Niet elk paard is voor ieder doel geschikt en houdt er rekening mee dat het dieren zijn en dat ze dus ondoordachte acties uithalen. Die voor de omgeving gevaarlijk of zelf dodelijk kunnen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:32

Open deuren....