Stamboom van de paardenfamilie moet gesnoeid worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Stamboom van de paardenfamilie moet gesnoeid worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 09:54

* www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een Steppe zebra veulentje . Foto: Exfordy

Volgens een internationaal team van wetenschappers moet de ‘stamboom’ van de paardenfamilie geherstructureerd worden. Door de vondst van DNA van uitgestorven paardensoorten overal ter wereld moet het fossielenbestand van de paardenfamilie opnieuw bekeken worden.

Vandaag kennen we enkel nog het hedendaagse paard, de zebra, wilde ezels en de gedomesticeerde ezel. De laatste 50.000 jaar zijn veel andere soorten uitgestorven. Voor de komst van de DNA-analyse werden gevonden fossielen gegroepeerd volgens hun morfologische karakteristieken. Analyse van DNA-resten, die uit zeer oude botten zijn gehaald, heeft wetenschappers er nu toe aangezet om de verbanden tussen vroegere en hedendaagse leden van de paardenfamilie te onderzoeken.

De wetenschappers onderzochten 35 fossielen van paardachtigen, die overal ter wereld zijn gevonden (in Zuid-Amerika, Europa, Zuidwest-Azië en Zuid-Afrika. In 22 stalen is oud mitochondriaal DNA gevonden. Dat DNA wordt gebruikt om de afstamming te bepalen.

De stalen met daarin mitochondriaal DNA werden onderzocht in speciale laboratoria in Lyon en Adelaide. Professor Alan Cooper, een van de onderzoekers, zegt dat er nog heel veel gaten zitten in onze kennis over de evolutie van het paard, ondanks een zeer uitgebreid fossielenbestand: “De resultaten van ons onderzoek veranderen onze basiskennis over de recente evolutie van de paardachtigen, maar ook ons idee over het aantal en de aard van de uitgestorven soorten.”

De studie gebruikte beenderen uit grotten om nieuwe paardensoorten in Eurazië en Zuid-Amerika te identificeren. Ze toont ook aan dat de kaapzebra, een uitgestorven reuzensoort uit Zuid-Afrika, simpelweg een grote variant van de hedendaagse steppezebra is. De kaapzebra woog meer dan 400 kg en had een schofthoogte van ongeveer anderhalve meter. Professor Cooper zegt: “In de familie van de steppezebra wordt ook de bekende, maar uitgestorven quagga opgenomen. Onze resultaten bevestigen dus dat die groep zeer divers was, zowel wat vachtkleur als grootte betreft.”

Dr. Ludovic Orlando, die aan het hoofd van het onderzoek staat, zegt dat de onderzoekers ook een nieuwe soort van het hippidion, een uitgestorven paardengeslacht uit Zuid-Amerika ontdekten. “Eerder gevonden fossielen suggereren dat deze groep deel uitmaakte van een oude afstammingslijn uit Noord-Amerika, maar het DNA laat zien dat ze deel uitmaken van de hedendaagse verspreiding van de paardachtigen.” De onderzoekers ontdekten ook een nieuwe ezelsoort op de Russische steppe, die gerelateerd blijkt te zijn aan de Europese fossielen van meer dan anderhalf miljoen jaar oud. Met koolstofdatering werd bepaald dat de nieuwe ezelsoort 50.000 jaar geleden nog leefde.

Professor Cooper zegt: “In het algemeen suggereren de nieuwe genetische resultaten dat we hebben onderschat hoe een diersoort kan veranderen in tijd en ruimte en we hebben onterecht aangenomen dat er meer diversiteit is tussen uitgestorven soorten van het megafauna*. Dat heeft belangrijke implicaties voor ons begrip van de menselijke evolutie, waar we een groot aantal soorten herkennen in een relatief klein fossielenbestand. Het kan ook impliceren dat het verliezen van een grote diversiteit aan diersoorten tijdens het uitsterven van de megafauna aan het einde van de laatste ijstijd niet zo uitgebreid is geweest als voorheen gedacht werd.”

* Megafauna duidt een groep zeer grote (zoog)dieren in een bepaald gebied aan. In het geologische tijdvak Pleistoceen had ieder continent zijn eigen megafauna.

zippora

Re: Stamboom van de paardenfamilie moet gesnoeid worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:55

Zooo... vijf minuten verder (in een ander topic) realiseer ik mij dat hij eigenlijk zegt dat ze dachten dat er veel meer soorten waren, terwijl er eigenlijk veel minder soorten zijn en dat daarbinnen veel rassen zijn.

En ik maar denken dat er niet uit kan halen dat er nu gesnoeid moet worden in het aantal paardenrassen.
Hoe een titel je kan misleiden als je niet helemaal helder bent.
Ook weer wakker nu.

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:53

Geweldige reclame hier: DNA-Vaderschapstest, Twijfels of je de biologische vader van je kind bent? :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties omtrent het ontbreken van het woordje 'miljoen' verwijderd. Dit soort opmerkingen mogen rechtstreeks naar de Nieuwsredactie, via PB of via de knop 'Tip de Nieuwsredactie' bovenaan de OP. In het topic zelf zijn ze off-topic.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:34

Interessant artikel. :o

Zandkorrel_ schreef:
Geweldige reclame hier: DNA-Vaderschapstest, Twijfels of je de biologische vader van je kind bent? :')

Waar vind jij deze reclame? Ik vind alleen reclame van de sites waar ik op heb gezeten (Die cookies en zo) :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:15

Interessant artikel. Veel meer uitgestorven rassen dus in plaats van soorten.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:34

Cilli96 schreef:
Interessant artikel. :o

Zandkorrel_ schreef:

Waar vind jij deze reclame? Ik vind alleen reclame van de sites waar ik op heb gezeten (Die cookies en zo) :Y)

Ik dacht al dat het aan mij lag, ik zie alleen cursus fotografie (waar ik overigens niet gekeken heb, wel voor cursussen)

Maar zelf vind ik het een beetje een vreemd artikel.. weet niet wat ik ervan moet denken :)
Wacht rustig af :Y)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:03

Apart artikel. Dus wat ze dachten wat soorten waren, was niks anders dan diversiteit van de rassen. In plaats van (bijvoorbeeld) 100 soorten, en 3 rassen, waren het 50 soorten en 15 rassen. En deze zijn nu allemaal min of meer uitgestorven. Verklaard wel hoe het komt dat je rassen/soorten kan terug fokken (zoals Konik & Tarpan)