Nederlands succes in de Global Champions Tour te Wenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Nederlands succes in de Global Champions Tour te Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:11

http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl / Ingezonden door ninaws

Afbeelding
Gerco Schröder met zijn andere paard New Orleans. Foto: FEI

Gerco Schröder en London zegevierden zaterdagavond in de laatste wedstrijd van de reguliere Global Champions Tour reeks, die in Wenen werd verreden. In een barrage, waarin Schröder als tweede van start ging, realiseerde hij de snelste tijd en verdiende daarmee 100.000 euro. Harrie Smolders, die zich met Jackson Hole voor deze barrage had geplaatst, reed een nette foutloze rit en werd tweede, voor de Zweed Rolf-Göran Bengtsson, die met Casall Ask een balk uit de lepels wierp. Smolders verdiende met zijn tweede plek 60.000 euro. De laatste starter, de Portugese Luciana Diniz, tikte met Winningmood twee balken eraf, waardoor zij als vierde eindigde.

Gerco Schröder was logischerwijze zeer te spreken over zijn van Nabab de Reve afstammende London. "London sprong alle drie rondes extra. De bodem was door de regen nat geworden, maar de paarden gingen niet door de bodem heen en ze gleden niet weg. Daardoor was het een eerlijk parcours voor de dieren. In de eerste manche stond een fair parcours en ook in de tweede manche was het goed te doen, alhoewel de tijd krap stond. In de barrage kon ik van start tot finish rijden op de manier die ik me voorgenomen had. Dat betekende dus snelheid en risico's nemend. London bleef heel goed aanpakken en vooral in de roll back kon ik tijd winnen door hem kort voor de oxer te plaatsten. In de laatste lijn konden we gelukkig full speed door blijven rijden. Ik had twee ruiters achter me, Harrie Smolders die in een barrage kan vlammen en Luciana Diniz die met Winningmood ook weet wat het is om een snelle barrage te rijden. Ik moest dus wel hard rijden, om daarmee de twee die na mij kwamen onder druk te zetten, wilde ik een kans hebben om te kunnen winnen. Het is dan mooi dat dit lukte", aldus Schröder.

Ook Harrie Smolders kon lachen na de barrage. "Op de eerste hindernis verraste Jackson Hole me iets door een enorme sprong te maken. Toen wist ik al dat ik geen kans meer zou hebben om een snellere tijd te realiseren dan Gerco en daarom besloot ik er een rustige, bekeken rit van te maken, waarbij foutloos blijven de eerste prioriteit had. Axel Verlooy kocht dit paard drie maanden geleden van Flemmingh Lund, een voormalige prof voetballer, die in ieder geval voor Anderlecht, maar ook voor PSV heeft gespeeld. Zijn dochter Tina reed Jackson Hole en we dachten dat dit een paard met potentie zou zijn, maar dat we na drie maanden tweede kunnen worden in een wedstrijd op dit niveau hadden we niet verwacht", aldus Smolders. Ook volgens Harrie was de bodem in de piste in een goede conditie. "Het heeft hier in Wenen de afgelopen dagen enorm geregend en op het oog zag de piste er doorweekt uit, maar de paarden voelden zich toch comfortabel op deze bodem". Smolders vond het nadeel van de kleine piste ruimschoots opwegen tegen het schitterende decor waartegen deze wedstrijd om de Global Champions Tour werd verreden: het fraai verlichte raadhuis van de stad Wenen.

Ook Marc Houtzager met Sterrehof's Uppity en Maikel van der Vleuten met VDL Groep Sapphire B drongen dankzij een foutloze eerste ronde door tot de tweede manche. Houtzager noteerde in die tweede manche een foutje op de middelste van de driesprong, terwijl Van der Vleuten de botte pech had om de voorste paal van de laatste hindernis, een oxer, af te tikken. Houtzager eindigde als negende en Van der Vleuten als tiende, waarmee alle vier Nederlandse deelnemers bij de beste 10 in het klassement eindigden. De GCT wedstrijd in Wenen was de laatste etappe voor de finale, die van 21 tot en met 23 november in de hoofdstad van Qatar wordt verreden. Volgens de website van de GCT staan de Nederlanders Harrie Smolders elfde, Maikel van der Vleuten 13e, Gerco Schröder 17e en Marc Houtzager 51e in het klassement na elf wedstrijden. Daarmee zijn Smolders, Van der Vleuten en Schröder zeker van een startplaats in deze finale.