Doof paard wordt politiepaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Doof paard wordt politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:02

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Smash, een doof paard, is sinds kort lid van de paardenpatrouille van de politie van Houston, Texas. Het dier werd in februari aan het politiedepartement gegeven. Smash is het eerste paard dat een afstudeerceremonie kreeg, nadat hij zijn training succesvol had afgerond. De ruiter van Smash, agent Jeff Harris, is vol lof over de nieuweling. De doofheid van Smash is volgens hem een pluspunt in de vaak lawaaierige omgeving waarin hij zal moeten werken.

De negenjarige Paintruin kan rekenen op de steun van Team Smash, een groep jonge vrouwen, die 10.000 dollar inzamelden, zodat Smash aan de slag kan in Texas. Met het bedrag kan de zorg voor Smash twee jaar lang betaald worden. Team Smash was ook aanwezig op de afstudeerceremonie. Christi Roberts zegt: “Smash mag dan wel doof zijn, hij heeft al bewezen dat hij een uitstekend patrouillepaard is. Wij hebben ook bijzondere aandacht nodig, en we weten dat elk doel bereikt kan worden.”

Smash geniet van de aandacht van de leden van Team Smash, maar gaat nu serieus aan het werk als politiepaard.

Yvonne265

Re: Doof paard wordt politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:09

Leuk verhaalt, zie dat paard ook wel lopen in zijn toga met een afstudeerdhoedje op. Hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:11

Schrikt hij dan niet van mensen die zomaar aan hem zitten ofzo? Erg bijzonder

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:13

Ik denk dat het paard wel aanvoelt als iemand aan komt lopen via trillingen in de grond.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:31

Hij ziet mensen toch aan komen? En hij zal er vast wel op getraind zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:38

Ik vind een doof paard toch wel een beetje eng.

Als het niets hoort en dan ineens is daar iets en dan .. zal het erg gaan schrikken en op hol slaan of gaan uitslaan?

Dat is gebeurd bij een dove paard van een ex-stalgenootje, daarbij is ze niet zachtjes ten val gekomen op het asfalt, het dier schrok van een fiets en sloeg op hol richting de stallen.

Verder funcitoneerd het uitstekend in een kudde, waarmee hij 24/7 op het land stond.

Een erg leuk dier.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:52

gaaf zeg!
grappig, het is echt zo'n 'typische' agent met een snorretje.
weet iemand of de politiepaarden ook tijdens het werk aan een touwhalster gereden worden?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:55

Ragdollcat schreef:
Ik vind een doof paard toch wel een beetje eng.

Als het niets hoort en dan ineens is daar iets en dan .. zal het erg gaan schrikken en op hol slaan of gaan uitslaan?

Dat is gebeurd bij een dove paard van een ex-stalgenootje, daarbij is ze niet zachtjes ten val gekomen op het asfalt, het dier schrok van een fiets en sloeg op hol richting de stallen.

Verder funcitoneerd het uitstekend in een kudde, waarmee hij 24/7 op het land stond.

Een erg leuk dier.

Ligt natuurlijk aan het karakter van het paard :)
Het ene paard zal keer op keer schrikken, het andere paard leert dat aanrakingen of dingen die langs komen niet eng zijn en zou nauwelijks reageren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:56

Ja, dat is waar.

Maar toch vind ik het een beetje een eng, zeker bij paardachtigen.

Het zijn vluchtdieren/ prooidieren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:59

Ragdollcat schreef:
Ja, dat is waar.

Maar toch vind ik het een beetje een eng, zeker bij paardachtigen.

Het zijn vluchtdieren/ prooidieren.

Net als bij mensen, zullen reuk- en tastzin beter ontwikkeld zijn als het gehoor niet of slecht werkt, dan bij mensen of dieren waarbij dat wel normaal werkt. En of het paard op hol gaat als het schrikt, hangt sterk samen met zijn karakter... Lang niet alle paarden doen dat.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:28

Tof! Wel een wat hogere leeftijd om met dit werk te beginnen, maar ik hoop dat hij nog veel jaartjes mee kan.
En wat betreft schrikken van aanrakingen etc. Daar zal hij wel uitgebreid op getest zijn tijdens de opleiding. Politiepaard wordt een paard niet zomaar namelijk ;) Veel paarden komen niet door de testen heen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:35

Wat een superknappe Paint <3

Ook leuk en vermeldenswaardig is, dat het merendeel van de Houston Mounted Patrol wordt gereden met een bitloze optoming en natuurlijk bekapt worden :)

sjaanie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:41

hoi hoi,

ik heb ook een doof paard en kan jullie vertellen dat hij soms best wel eens schrikt van aanrakingen die hij
niet heeft zien aankomen. alleen ligt het dan aan het paard zelf of hij meteen uithaalt.
mijn paard bijvoorbeeld slaat niet meteen maar trekt zijn billen iets in. verder is er niets aan de hand.
een doof paard heeft zeker ook wel voordelen en niet alleen nadelen.
zo was ik laatst aan het buitenrijden (voorop) toen er een enorme knal vanuit de sloperij kwam. het paard achter ons schrok enorm
en wilde het op een lopen zetten, mijn paard merkt niets van die knal en loopt heel rustig door waardoor het paard erachter ook weer kalmeerde.

het enige waar ik op moet letten bij toni (mijn tinker ruin) is dat als er fietser komen ik hem een seintje geef. op de 1 of andere manier
voelt hij die niet aankomen.
als je zelf eens stil gaat staan op de weg en je voelt de grond, dan voel je vrachtwagens en auto's aankomen maar fietsers niet tot nauwelijks. ik denk dat toni daar ook last van heeft.
houdt niet in dat je hem niet kunt leren er niet voor te schrikken, zoals ik nu aan het doen ben.

groetjes sharon

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:49

super tof :) vooral z'n naam vind ik echt te gek

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:21

Wat een waanzinnig gaaf paard!!! <3
Top dat hij er goed doorheen is gekomen.

(en aangezien hij geslaagd is, zal er echt wel getest zijn hoe hij reageerd bij aanrakingen/benaderingen van achter :P )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:21

Wranglerbutt schreef:
Wat een superknappe Paint <3

Ook leuk en vermeldenswaardig is, dat het merendeel van de Houston Mounted Patrol wordt gereden met een bitloze optoming en natuurlijk bekapt worden :)

Ik lees het net ja, vet gaaf. Sinds 2003 alle paarden natuurlijk bekapt (voor gewenningsperiode gebruiken ze hoefschoenen), natural horsemanship lessen zijn verplicht en idd bitloos. Dat is nog eens een gave bereden politie!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 01:41

Idd knap paard.
Lijkt wel een kind van gunner.
Die zijn veelal doof of slechthorend.
Als het rondom de ogen wit is zijn ze vaak doof.
Dit paard heeft dat niet helemaal aan 1 kant.
Maar deze mag wel bij mij komen wonen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 01:44

Bedoel je met wit rond de ogen wit, een witte rand? Wat moet ik me daarbij voorstellen want het enige witte wat ik ken en soms goed zichtbaar is bij paarden is een mensenoog/boos oog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 03:11

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:51

Tessaaaah schreef:
Bedoel je met wit rond de ogen wit, een witte rand? Wat moet ik me daarbij voorstellen want het enige witte wat ik ken en soms goed zichtbaar is bij paarden is een mensenoog/boos oog.

Ik denk een grote witte aftekening/brede bles die rondom de ogen gaat. Het paard in de link onder jouw post heeft ook een vrijwel wit hoofd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:56

Het doof zijn zou in dit geval idd best eens een voordeel kunnen zijn. Ik ken meerdere dove paarden (allen splash overo Paints) en zij zijn juist heel rustig op evenementen, waarschijnlijk omdat ze de input van al het geluid om zich heen niet meekrijgen. Misschien maakt het dus uit of een paard doof geboren wordt of op latere leeftijd doof wordt?

Bij splash overo's komt doofheid vaker voor. De hoeveelheid wit op het hoofd boven de ogen, richting oren is daarin bepalend. Specifieker: als het binnenoor ongepigmenteerd is functioneren de trilhaartjes in het binnenoor niet, wat een paard doof maakt.