Luchtzuigen verminderen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Luchtzuigen verminderen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:41

www.thehorse.com / bokt.nl

Afbeelding
Muesli: een vorm van krachtvoer. Foto: Nottingham Vet School
.
Wat voer je eerst, de granen of het hooi? Volgens recent onderzoek voer je het beste eerst het hooi, als je paard een luchtzuiger is. Louise Nicholls, een van de onderzoekers, zegt dat dat de intensiteit van het luchtzuigen dan vermindert.

“We zagen dat de paarden die hun hooi eerst kregen, nog steeds lucht zogen, maar veel minder lang. Dat hangt wellicht samen met minder maagpijn en onrustigheid, omdat het ruwvoer hun magen kalmeert terwijl ze op het krachtvoer wachten.”
Geconcentreerde krachtvoeders irriteren de paardenmaag meer dan ruwvoer. Het luchtzuigen kan getriggerd worden door de pijn, of door de anticipatie op die pijn, en is dan een manier om daarmee om te gaan.

In haar studie onderzocht Nicholls zeven luchtzuigers, die aan twee verschillende voederregimes onderworpen warden: krachtvoer een kwartier voor het ruwvoer, en het ruwvoer een kwartier voor het krachtvoer. Een uur na het voederen hadden de paarden die hun hooi eerst kregen, minder lang last van luchtzuigen. Het aantal ‘aanvallen’ lag ook wat lager, maar niet wetenschappelijk significant.

De onderzoekster merkte ook dat paarden langer over hun krachtvoer deden wanneer ze dat voor hun ruwvoer kregen. Het kan dus dat krachtvoer pijnlijker is op een lege maag dan op een maag die al gevuld is met ruwvoer. De plek waar de emmer met krachtvoer stond, had ook een invloed. Wanneer de emmer dichterbij het hooi stond, hadden de paarden minder en minder lang last van luchtzuigen. De onderzoekster vermoed dat de paarden er dan de voorkeur aan gaven om op het hooi te kauwen.

Nicholls zegt: “Het is een heel eenvoudige maar duidelijk effectieve manier om ervoor te zorgen dat luchtzuigers het comfortabeler hebben. Je kan er niet voor zorgen dat een paard helemaal ophoudt met luchtzuigen, en ik vind ook dat het wreed is om een paard daarmee te laten ophouden, als hij de drang heeft om dat te doen. We kunnen die drang wel verminderen, door ervoor te zorgen dat hij het niet meer wil doen. Zo kunnen we zijn welzijn verbeteren.”

Luchtzuigen is zoals bekend een stressreactie waarvan 5% van de gedomesticeerde paarden last heeft. Het zorgt ervoor dat het systeem van het paard endorfines (dat zijn kalmerende hormonen) aanmaakt. Het helpt hen om met stress om te gaan, maar zorgt ook voor een verhoogd risico op parodontitis en koliek. Nicholls zegt: “Het doel is niet om hen te dwingen om te stoppen met luchtzuigen, maar om iets te vinden waardoor ze het minder nodig hebben.”

Nicholls zegt nog dat studies in de toekomst zullen onderzoeken of luchtzuigers die geregeld hun ruwvoer voor hun krachtvoer krijgen minder zullen luchtzuigen, omdat hun stressniveau daalt (omdat ze weten dat hun ruwvoer eerst komt).

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:51

Mijn (parttime)luchtzuiger voer ik inderdaad zo.. maar zo hoor je alle paarden te voeren...
eerst ruwvoer dan krachtvoer.. is al jaren bekend ook.. maar fijn voor de luchtzuigers dat er weer even aandacht aan wordt besteed...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:54

luchtzuigers hebben onbeperkt ruwvoer nodig, dan doen ze het nog beter. de maagsappen worden dan continue afgedreven waardoor de klachten ook verminderen..

Kamide

Re: Luchtzuigen voorkomen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:55

Nou precies. Altijd wat in de maag.. maar dat geldt ook voor niet luchtzuigers eigenlijk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:04

dat is ook zeker zo, naar mijn idee ontstaan veel luchtzuigers door een tekort aan ruwvoer, teveel aan krachtvoer en teveel aan stress. Op grote 'fabriek' stallen zie je er immers ook meer zuigen en weven, en niet alleen in verhouding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:05

Woogy schreef:
luchtzuigers hebben onbeperkt ruwvoer nodig, dan doen ze het nog beter. de maagsappen worden dan continue afgedreven waardoor de klachten ook verminderen..

Geld dat niet gewoon voor elk paard?
En dat in combi met veel buiten lopen, vriendjes en paardvriendelijk rijden zal voorkomen kunnen worden en paarden die het al hebben een stuk beter door het leven zullen gaan.

Was onlangs op ene manege hier in de woonplaats en daar stonden er al 3 met een zo'n miracle collar om. Alleen die naam van dat ding al 8)7

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:10

mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer, wel een soort van slowfeed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:13

Cowgirl schreef:
Woogy schreef:

Geld dat niet gewoon voor elk paard?
En dat in combi met veel buiten lopen, vriendjes en paardvriendelijk rijden zal voorkomen kunnen worden en paarden die het al hebben een stuk beter door het leven zullen gaan.

Was onlangs op ene manege hier in de woonplaats en daar stonden er al 3 met een zo'n miracle collar om. Alleen die naam van dat ding al 8)7

_/-\o_

Inderdaad, oorzaak aanpakken ipv het gevolg.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:35

Ik heb nooit anders geleerd dan eerst ruwvoer dan krachtvoer zeker als ze niet de hele nacht kunnen knabbelen. Voorkomt niet alleen luchtzuigen maar ook darmproblemen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:41

Volgens mij is er jaren geleden al eens zo'n onderzoek geweest dat het altijd beter is eerst ruwvoer en ca een half uur tot een uur later krachtvoer te geven.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:49

In boeken van 20/30 jaar terug werdt al geadviseerd om eerst ruwvoer te voeren en daarna pas krachtvoer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:50

Ik dacht dat het sowieso al vele jaren algemeend bekend was, dat het beter is eerst ruwvoer te voeren. :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:02

Cowgirl schreef:
Woogy schreef:

Dus standaard is de manege
Ken genoeg maneges waar de manege paarden meer buiten komen dan de pension. En de luchtzuigers onder de pension paarden en niet onder de manege paarden.
Btw vaak zijn de paarden die een manege aankoopt de paarden die andere niet willen dus minder mooi en soms ook een probleem zoals luchtzuigen/weven. Laten we ze de afdankers noemen dus voor een manege gunstig in prijs. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het luchtzuigen door de manege is ontstaan denk ik niet dat je dat als buitenstaander kan zeggen.

Ken genoeg luchtzuigers en geloof best dat het een vorm van stress is. Maar wat voor ons in 1ste instantie een ideale stal is hoeft niet bij het paard te passen. Dit kan vervellende gewoontes oproepen zoals luchtzuigen maar ook bijten als mensen voorbij lopen of weven enz... ook al hebben ze de hele dag/nacht ruwvoer ze hebben afwisseling nodig.

En idd ruwvoer eerst is bij mij al heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang bekend en rij toch al 33 jaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:04

thinka schreef:
Mijn (parttime)luchtzuiger voer ik inderdaad zo.. maar zo hoor je alle paarden te voeren...
eerst ruwvoer dan krachtvoer.. is al jaren bekend ook.. maar fijn voor de luchtzuigers dat er weer even aandacht aan wordt besteed...

Inderdaad dit geldt in principe voor alle paarden dat dit veel beter is omdat ze met ruwvoer meer speeksel aan zullen maken.
Desalnietemin heeft mijn luchtzuiger gewoon een paar handen luzerne bij zijn voer (mueslie ipv biks) in zodat er altijd ruwvoer voorhanden is om mee te beginnen.

farichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:12

Wat een non-onderzoek! 7 paarden en een uitkomst die al bekend is... Verder staat er dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken terwijl er talloze onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat dat gewoonweg niet mogelijk is omdat de lucht niet eens in de maag van het paard terecht kan komen...

En de titel vind ik ook niet kloppen :n Er is geen sprake van voorkomen, maar van verminderen bij reeds luichtzuigende paarden...

Als elk paard zijn hele leven onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer en paard mag zijn, denk ik dat er bijna geen luchtzuigers meer bij zullen komen.. Maar goed, dat is mijn mening :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:20

farichta schreef:
Wat een non-onderzoek! 7 paarden en een uitkomst die al bekend is... Verder staat er dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken terwijl er talloze onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat dat gewoonweg niet mogelijk is omdat de lucht niet eens in de maag van het paard terecht kan komen...

En de titel vind ik ook niet kloppen :n Er is geen sprake van voorkomen, maar van verminderen bij reeds luichtzuigende paarden...

Als elk paard zijn hele leven onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer en paard mag zijn, denk ik dat er bijna geen luchtzuigers meer bij zullen komen.. Maar goed, dat is mijn mening :D

En helaas is dat ook niet waar of uit te sluiten... Mijn anderhalfjarige -toen nog - hengst - stond in de hengstenkudde in de wei toen hij begon met luchtzuigen.. De Dierenarts die hem moest keuren kon het ook niet helemaal bevatten ;-)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:20

Bij mij werkt het net omgekeerd beter. Ik geef zijn hooi en breng 5min erna zijn krachtvoer. Zo heeft hij toch al een kleine portie ruwvoer binnen. (Hij staat ook overdag op weide dus heeft eigelijk al goeie gras portie binnen) Na dat hij zijn krachtvoer op heeft, gaat hij rustig verder hooi eten. Indien het hooi al op is, begint hij lucht te zuigen aangezien hij dan geen afleiding meer heeft (hooi eten).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:25

fargo schreef:
farichta schreef:

En helaas is dat ook niet waar of uit te sluiten... Mijn anderhalfjarige -toen nog - hengst - stond in de hengstenkudde in de wei toen hij begon met luchtzuigen.. De Dierenarts die hem moest keuren kon het ook niet helemaal bevatten ;-)

Er zijn bloedlijnen die zon beetje standaard luchtzuigers vanuit opfok in kuddeverband lijken aan te leveren.... Het heeft dan ook een erfelijke component, naast dat uitlokkende (omgevings)factoren nodig zijn.

maar de eerst ruwvoer, dan krachtvoer vuistregel geeft ook meer rust in je stal.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:25

Het id niet altijd te voorkomen..
hoe mijn paard ooit begonnen is voordat hij van mij was weet ik niet. mijn paard doet het echter gewoon nog steeds uit gewoonte... niet veel, niet vaak.. soms.
ik laat hem gewoon zijn gang gaan... hij heeft er nog nooit iets van gehad, ik doe er alles aan hem een paardwaardig leven te geven (welke volwassen hengst heeft nou vriendjes in de wei waar hij minstens 8u per dag oploopt?) :D

ach het is niet altijd te voorkomen, maar door onbeperkt maagvulling en in ieder geval ruw voor brok te voeren kun je het wel iets indimmen.. ik zie het luchtzuigen ook niet echt als gebrek of afwijking...

Woogy

Re: Luchtzuigen verminderen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:56

het begint denk ik zelf met ene gevoeligheid in de darmen of maag en die niet voldoende wordt gestimuleerd krijg je zuigers waarbij het erger wordt door verkeerd voer en beweging beleid.

Paarden horen immers ook niet in knal groene weides te staan, maar juist droger stengelig gras te eten waardoor het verteringstel echt moet werken...

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:58

En wat dacht je van combi van veel op stal en stress daardoor maagzweren?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:35

dat sowieso, dus van een biologische aanleg, verkeerd voerbeleid en te weinig natuurlijke beweging...en dan nog eventueel ziekbeeld...denk dat dan alles wel genoemd is :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:39

Wij hadden eerder een paard op stal, dat gevoerd werd, zoals het hoorde. Eerst ruwvoer daarna brok. Liep de hele dag lekker in het land, met de rest van zijn collega's. Toch zoog hij lucht. Ook buiten. Hij pakte dan een afrasteringspaaltje beet, en deed het daarop. Zo erg zelfs, dat hij ze scheef trok.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:54

Een paard hoort 24/7 ruwvoer te hebben, dan kun je hem nooit 'op lege maag' brok naar binnen laten werken. Best logisch, goed dat het onderzocht is geworden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:29

Nee, nog niet alle oorzaken zijn genoemd: veel te vroeg afspenen! = stress = luchtzuigen (in sommige gevallen.)