Gras kan te weinig selenium bevatten - Foto: Bozo_z_clown
Net als in Nederland, varieert ook in Amerika de hoeveelheid selenium in de bodem en voeding. Selenium speelt in combinatie met vitamine E een belangrijke rol bij de bescherming van de spiervezels van het paard Door een tekort aan selenium in de voeding, kan een paard zich lusteloos voelen en stijf lopen. Minder bekend is het effect van selenium op de algehele weerstand en het immuunsysteem van het paard. Daarom hebben Dr. Lawrence en haar collega's onderzocht of paarden die grazen op een seleniumarme weide anders reageren op vaccinaties. Deze groep werd door hen vergeleken met een groep paarden die een seleniumsupplement bijgevoerd kregen, en dus ook gevaccineerd werden in kader van het onderzoek. Een dergelijk onderzoek heeft al eerder plaatsgevonden, maar werd nog nooit specifiek toegespitst op paarden.
Tijdens dit onderzoek werden 28 volwassen paarden onderscheiden op basis van hun leeftijd en geslacht. Vervolgens kregen zij willekeurig een seleniumrijk of - arm dieet toegewezen. In de eerste fase, die 35 weken duurde, richtten de onderzoekers zich op het afbreken van selenium in de paarden die het seleniumarme dieet volgden. In de 29 weken die daarop volgden, kreeg een aantal van de paarden uit de seleniumarme groep een supplement bijgevoerd. Tijdens de laatste zeven weken werden de paarden uiteindelijk allemaal gevaccineerd en er werd bloed afgenomen om de reactie van het immuunsysteem te analyseren.
De evaluatie van de reactie op de vaccinatie bleek niet effectief, de paarden die het seleniumarme dieet volgden maakten net zoveel antistoffen aan als de andere paarden. Echter, uit andere metingen bleek dat het immuunsysteem op celniveau wel onderdrukt werd door het tekort aan selenium. Dr. Lawrence geeft als kanttekening aan het onderzoek mee dat de paarden die werden onderzocht niet zwaar getraind werden. In haar optiek kan de hoeveelheid arbeid die een paard verricht de resultaten van het onderzoek beïnvloeden. Volgens Dr. Lawrence zal uitgebreider onderzoek noodzakelijk zijn om de interactie tussen selenium, antioxidanten en het immuunsysteem van paarden die wel getraind worden te bestuderen. Ook geeft ze mee dat het voor elke paardeneigenaar erg belangrijk is om goed na te gaan hoeveel selenium je paard binnen krijgt. Zowel een tekort als een overschot aan selenium kan namelijk schadelijk zijn.
bij ons in de buurt(ommen) komt ook veel Selenium arme weides voor.
Wij hebbben al 2 paarden ziek gehad door selenium te kort, ze worden dan heel sloom, spierafname, lusteloos. Bij een ruin(haflinger) moest heel veel plassen. Na een bloed onderzoek kwam er uit dat de ruin selenium te kort had. Bij ons werd aangeraden om PAvo vitamine koeken te geven na een korte tijd was hij weer beter. Mijn Merrie(appaloosa) werd steeds dunner, slecht in de vacht, steeds terug komende mok, en ook lusteloos.
De dierenarts zij dat er in ons buurt veel voor kwam, maar dat veel mensen het niet beseffen wat selenium te kort bij een paard kan doen. En dat er vooral de paarden die snel dik worden zoals haflingers,fjorden en tinkers enz.. last er van hebben. Omdat ze naast gras vaak niet goed worden bij gevoerd omdat ze dan te snel dik worden. Er zit niet in elke voersoort selenium, dus als je weet dat je in een selenium arme weides staat moet je goed op het voer letten.
Nu geef ik haar ook pavo koeken en nu gaat het beter maar zij heeft er een half jaar last van gehad. Ik blijf ze maar toch die koeken geven omdat ze er niet dik van worden, maar toch de goede hoeveelheid vitamine en selenium heb ik ze ook nooit meer ziek gehad.
Hoe is te achterhalen of je wei selenium arm is? Mijn merrie is al zo lang lusteloos en begin sterk te denken aan een seleniumtekort. Zeker nu de 2 andere ook wat futloos worden...
mirgino
Geplaatst: 20-09-13 21:36
MartineC1711 schreef:
Hoe is te achterhalen of je wei selenium arm is? Mijn merrie is al zo lang lusteloos en begin sterk te denken aan een seleniumtekort. Zeker nu de 2 andere ook wat futloos worden...
als je twijfelt zou ik eerst een bloed onderzoek doen en niet zomaar bijgeven teveel is schadelijk.
Hoeveel zou dan normaal moeten zijn om dagelijks binnen te krijgen?
wolter
Geplaatst: 21-09-13 00:01
anneliesdj schreef:
Hoeveel zou dan normaal moeten zijn om dagelijks binnen te krijgen?
Dat is volgens mij niet zo 1,2,3 te zeggen. De aanwezigheid van vit en mineralen in het dier is niet per definitie gelijk aan de aanwezigheid daarvan in de grond. Als een mineraal wel voldoende aanwezig is in de grond, is dat geen garantie dat het ook voldoende aanwezig is in het gewas. En als het wel voldoende aanwezig is in het gewas, is dit geen garantie dat het dier het ook voldoende kan benutten. Sommige vit/min versterken elkaar, andere breken elkaar af. Daarom geld ook de regel: 'baat het niet, het schaad ook niet', niet altijd, soms geld de regel: óverdaad schaad'.