Jonge paarden kunnen subtiele lichaamstaal niet lezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Jonge paarden kunnen subtiele lichaamstaal niet lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:25

* www.thehorse.com / bokt.nl

Paarden kunnen subtiele lichaamstaal van mensen lezen. Dat werd een tijdje geleden aangetoond. Wetenschappers hebben nu ontdekt dat dat echter niet geldt voor jonge paarden. Die ontdekking haalt volgens hen de theorie onderuit dat een dergelijke vaardigheid eigen is aan paarden.

Leanne Proops, een van de onderzoekers zegt: “Bij honden zijn zelfs puppies zeer goed in het lezen van menselijke lichaamstaal. Bij jonge paarden bleek dat zij dat niet erg goed konden en dat die vaardigheid zich mettertijd ontwikkelde. Dat betekent niet dat de vaardigheid om menselijke lichaamstaal bij paarden niet inherent aanwezig is, maar wel dat het tijd en oefening kost voor die vaardigheid helemaal ontwikkeld is.”

Proops en haar collega’s testten 35 paarden jonger dan drie jaar, en gebruikte daarbij dezelfde testen als bij haar onderzoek van volwassen paarden (2009). De paarden moesten het onderscheid maken tussen een persoon die met zijn gezicht of met zijn rug naar een paard stond; tussen twee mensen die met hun gezicht naar het paard stonden, de ene met het hoofd opzij gedraaid en de andere met het gezicht naar het paard toe; en tussen twee mensen met hun gezicht en lichaam naar het paard toe gedraaid, maar een met de ogen gesloten en de andere met de ogen open. In een vierde test stond een persoon met zijn zij naar het paard, maar het gezicht naar het paard toe, terwijl een andere persoon met zijn lichaam naar het paard toe gedraaid stond, maar met het gezicht naar opzij. De testpersonen hadden initieel voedsel in hun handen op het moment dat zij aandacht besteedden aan het paard.

Tijdens een tweede experiment lieten de mensen zien in welke van de twee emmers voedsel zat, door min of meer subtiele hints te geven (ernaar wijzen, het hoofd ernaar toedraaien, ernaar kijken,…). Bij dit experiment presteerden de jonge paarden even goed als de volwassen paarden: ze waren in staat om de duidelijkere hints (zoals wijzen met de vinger) op te pikken, maar konden de subtielere hints (zoals hoe het lichaam gepositioneerd was of waar men naar keek) niet vatten.

Proops zegt:” Dit toont aan dat het ontwikkelen van de vaardigheid om lichaamstaal te lezen tijd kost. Jonge paarden kunnen echter wel leren om onze lichaamstaal te lezen, zonder specifieke training, maar door gewoon contact te hebben met mensen.”

Het feit dat paarden kunnen leren om menselijke lichaamstaal te leren, terwijl ze niet met die vaardigheid geboren worden, toont ook aan dat ze er heel gevoelig voor zijn. Proops zegt daarover: “Slechts een beperkt aantal diersoorten is gedomesticeerd. Het paard kan begrijpen wat mensen van hem willen, dankzij contact en training. Dat kan een van de redenen zijn waarom paarden en mensen al eeuwenlang een nauwe en blijvende band hebben.”

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:25

Interessant. Dit verklaart wel weer het e.e.a. voor mij. Ik vroeg me al een tijdje af waarom de meeste jaarlingen bij mijn jaarling in de groep zo slecht op mijn lichaamstaal reageren. Sommigen hebben het snel door als ik ze weg stuur, anderen weer niet en die hebben dan extra duidelijkheid nodig. Het is ook wel te merken dat de een het veel sneller oppikt dan de ander.

aerdenhout1

Re: Jonge paarden kunnen subtiele lichaamstaal niet lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:38

Onzin... een paard dat op groeit in zijn eigen omgeving leert dit soort dingen juist wel omdat ze meer in handen komen van de mens en dus die taal leren begrijpen, een paard dat opgroeit in een kudde met leeftijd genootjes( Paarden dus!!) en een keer in de zoveel tijd eens met een mens te maken krijgt is al een heel verschil.
En aangezien een mens geen paard is zal het altijd moeilijk blijven om de juiste lichaams taal te leren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:38

Verassend! iedereen die wel eens met jonge paarden werkt weet dat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:28

Ceriadwen schreef:
Verassend! iedereen die wel eens met jonge paarden werkt weet dat.

Dat dacht ik dus ook.. ;)
Vind het ook niet heel verrassend. Een jong paard leert immers ook van de kudde, juist door ervaring. Anders zou het ook niet zo belangrijk zijn een jaarling niet geisoleerd groot te brengen, maar met andere paarden.

Wij doen het weer anders als de kudde, dus logisch dat ze dat ook moeten leren begrijpen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:51

Joh, wat een verassing weer zegen wat een zonde van al dat geld. Alleen lees ik 1 grote fout en dat is dat alle jonge paarden hier nu dus voor zouden staan terwijl een 20-jarige uit het wild hetzelfde probleem zou hebben. Lichaamstaal moeten ze ook leren van andere paarden dus niet zo heel vreemd dat dat ook voor de lichaamstaal van een mens geldt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:03

Ik snap ook niet eigenlijk hoe ze kunnen bedenken dat een paard een genetische (=aangeboren) basis zou kunnen hebben voor het herkennen van menselijke lichaamstaal.. Dat lijkt me evolutionair volslagen onmogelijk namelijk. Dan blijft alleen de leermogelijkheid over.

viola666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:03

Hmm ik vind het vooral een apart onderzoek. De houding van de persoon moet aangeven waar het voer staat. Eerlijk gezegd snapt geen enkel dier dit denk ik direct, omdat het op deze manier niet je houding is die een boodschap overbrengt. De boodschap wordt pas duidelijk als het een bekrachtigde hulp is. Vandaar dat de paarden de meer duidelijke aanwijzingen wel snapten, want dit is daadwerkelijk lichaamstaal die past bij wat je het paard "verteld:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:34

Wat een raar onderzoek en idd weg gegooit geld. Elke debiel kan nog wel bedenken dat je niet geboren wordt en meteen de lichaamstaal snapt, niet van een mens en niet van een ander paard. :+
Maar goed ze doen wel meer van die onderzoeken over dingen die 95% van de mensen wel weet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:36

Poiuytrewq schreef:
Wat een raar onderzoek en idd weg gegooit geld. Elke debiel kan nog wel bedenken dat je niet geboren wordt en meteen de lichaamstaal snapt, niet van een mens en niet van een ander paard. :+
Maar goed ze doen wel meer van die onderzoeken over dingen die 95% van de mensen wel weet.

Nouja, honden dus blijkbaar wel of in ieder geval meer?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:47

Kan me niet voorstellen dat een pup weet dat hij weg moet maken als een andere hond zijn tanden laat zien en zijn oren plat legt (ik zeg maar wat). Pup doet niets en de hond valt aan. Dan weet de pup voor de volgende keer dat als die hond zijn tanden laat zien dat ie weg moet gaan. Zo leren ze steeds subtielere lichaamstaal tenminste zo zie ik het.
En misschien gaat het bij paarden langzamer, geen idee het zijn totaal andere dieren.